Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

    Hallo BelgiumDigital,

    Mijn naam is Jonas, ik ben 24 jaar oud en ben woonachtig in regio Aalst.

    Sinds kort ben ik in de ban geraakt door "fotografie" door een foto die ik heb genomen en waar ik toch veel goeie commentaar op gekregen heb. Ik neem graag foto's, en hoewel de meeste smartphones nu al goede camera's hebben wil ik toch opteren voor een DSLR. Dit zal dan ook mijn eerste DSLR-toestel zijn, en ik zou toch graag willen dat die ettelijke jaren meegaat en ik niet over een jaar tegen beperkingen aanloop.

    Na wat opzoekwerk is de twijfel over een bepaald toestel groot. Ik zou opteren voor een Nikon, omdat mijn neef sinds een paar jaar is gestopt met fotografie, en ik zijn Nikkor 70-300 VR lens heb gekregen. Zijn toestel heeft hij destijds wel verkocht.

    Zelf twijfel ik enorm tussen de D90 en de D5200/D5300.
    - De D90 omdat die mij het meest kan laten doorgroeien (denk ik), al is het uiteraard ook een verouderd toestel. Maar een toestel is maar zo goed als de kwaliteit van de lens die je erop hebt zitten. Z'n opvolgers zijn natuurlijk ook een optie.
    - De D5200/D5300 simpelweg -en dat is de enigste reden- omdat het een kantelbaar scherm heeft, en ik ook vaak foto's neem van op straathoogte. En dan is zo'n kantelbaar scherm heel praktisch.
    - Andere toestellen mogen gerust ook aangeraden worden! Al gaat een fullframe boven mijn budget, en is dat in mijn ogen ook gewoon overkill voor een beginner.

    Natuurlijk hangt die keuze af van het soort fotografie die je doet. Ik trek vaak landschappen, personen en auto's op automeetings. Maar ik maak ook foto's van autoraces op circuit, of actiefoto's uit de voetbal. Die actiefoto's moeten uiteraard ook scherp in beeld gebracht worden. Maar ik weet niet of ik dit kan verwezenlijken met de D5000-reeks.

    Zelf vraag ik het hier liever op voorhand aan kenners, want die verkoperspraat spreekt meestal toch maar in hun voordeel. Een beetje wegwijs op voorhand kan nooit kwaad natuurlijk.
    Last edited by Jonezz1991; 20 september 2015, 13:52.
    Nikon D90 + Speedlight SB-700
    AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX // AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR

  • #2
    Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

    misschien een budget meegeven?

    En zelfs met een instapmodel kan je scherpe actiefoto's maken.

    Comment


    • #3
      Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

      Een camera is slechts een werktuig, het is de fotograaf die bepaald hoe goed
      een foto zal zijn. Het zal een tijd duren voor je in staat zal zijn goede foto's
      te nemen met een reflex. Iedere DSLR en nog een aantal andere toestellen kunnen dienen,
      om te leren. Bij Nikon zou ikzelf voor de D5300, of de meer recente D5500 als
      beginners camera kiezen. Maar dat is een persoonlijke keuze, anderen zullen je misschien
      wel andere toestellen aanbevelen.
      Rudi
      Last edited by rudimaes; 20 september 2015, 16:36.

      Comment


      • #4
        Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

        Ik sluit me aan bij Rudi, als je voor een Nikon DSLR wil gaan, kies dan een D5300 of 5500 en vergeet de D90 als optie.
        Met een D7200 of 7100 heb je wat meer camera, maar geen kantelbaar scherm.

        Als ik nu opnieuw zou beginnen met fotografie ben ik niet zeker dat ik terug naar Nikon zou gaan. Als je hier op het forum wat rondkijkt bij de verkopers van tweedehands materiaal zie je best wel veel overstappers naar kleinere, lichtere EVIL camerasystemen.

        Comment


        • #5
          Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

          Raad niet meer aan om nu nog een DSLR te kopen, zekers niet als je van nul start. Worden stilaan verdrongen door compacte systeemcamera's, er is momenteel al een groot aanbod van deze toestellen en dit van verschillende fabrikanten (fuji, panasonic, olympus, sony en Samsung) Als je nu nog DSLR koopt ga je binnen een paar jaar sowieso overschakelen, beter een goede start nemen. Juiste merk kiezen is niet eenvoudig maar met een beetje zoekwerk ga je wel datgene vinden wat bij jou past.

          Comment


          • #6
            Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

            Dit roep je nu al sinds de eerste NEX en die waren al beter als iedere DSLR en werd iedereen die hier commentaar op had als een aartsconservatief bestempelt. Ik had commentaar op geen flitsschoen en alles via het menu en dat was onzien tot een paar jaar later: halleluja de NEX had een PSAM wiel en flitsschoen. Nu waren die opties natuurlijk een stuk 'nuttiger' als op de eerste versies van de NEX. Die trowens alweer van het firnament zijn verdwenen.
            En als iemand nu een DSLR wil, waarom zou die niet kopen? Als je een systeemcamera koopt is die na minder dan een half jaar ouderwets
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

              Hallo,

              Die hele discussie over DSLR of systeemcamera er buiten gelaten: koop die D5200/5300
              Zelf heb ik - naast de D7200 - een D5200 en ik ben er enorm tevreden over, ook bij het nemen van actiefoto's.
              Dit zijn een paar voorbeeldjes (met de D5200 en de Nikon 18-105mm lens):





              Persoonlijke noot:
              Ik heb mijn "systeemcamerasysteem" verkocht.
              Niet omdat de foto's niet goed waren - "au contraire" - maar een DSLR is, hoe je het draait of keert - flexibeler en meer veelzijdig - zeker als het om actiefotografie gaat.

              Daarbij speelt nog dat je relatief nieuw bent in de fotografie, en dan is die D5200 ideaal om kennis te maken met de mogelijkheden.
              En neen, de DSLR gaat héél zeker niet verdwijnen, en ja, een DSLR geeft je alle mogelijkheden om te "proeven" van de fotografie.

              Succes met je keuze ...
              Jaja
              Last edited by jaja; 20 september 2015, 23:53.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                De D90 is een goed toestel maar nu stilaan tochwel verouderd tov de huidige toestellen. En dan denk ik vooral aan de iso/ruisprestaties.
                Een DSLR bied veel voordelen en enkele nadelen (vooral omvang, gewicht en prijs van lenzen).

                Gezien je wil starten bij Nikon dan denk ik ook dat een recente 5xxx reeks een slimme zet is.
                En die 70-300 is een mooie meevaller dan .
                Canon heeft ook zeer mooi materiaal maar dan ben je het voordeel van die lens direct kwijt en dat scheelt toch snel een paar 100 euro.

                Comment


                • #9
                  Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                  Best bizar te noemen dat je een 70-300 Vr lens krijgt zonder dat je een camera hebt ... Anyway, D5xxx serie is zeker goed te noemen. wil je meer gebruiksgemak zou ik opteren voor e D7xxx reeks. Is een stuk makkelijker om instellingen snel aan te passen met dank aan het 2e instelwiel, en is ook weathersealed. Aangezien je zelf spreekt dat je niet tegen de limieten wil aanlopen, is dat de ideale optie.

                  Groetjes
                  Mvg,
                  Gregory
                  www.gvg-photo.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                    @fhuppel; ik had toch graag iets kwalitatief gehad voor een bedrag rond de 700 euro, incl. lens.

                    @rudimaes: De D5300 is ook het toestel die voolopig mijn voorkeur geniet. Het prijsverschil met de D5500 is in mijn ogen te groot voor wat hij je extra kan geven.

                    @inm: Dat kantelbare scherm is denk ik toch echt wel iets dat ik nodig zal hebben. Anders was ik meteen naar de 7000-reeks gestapt. Vandaar ook de lichte twijfel om te beginnen met een D90. Ik denk ook dat het "gevoel" van foto's nemen beter/leuker is met een DSLR dan met een systeemcamera.

                    @puerte: Hetzelfde als hierboven, ik heb in het verleden al eens een compactcamera gehad. Ik denk dat een systeemcamera qua gevoel hetzelfde is, dan lijkt een DSLR mij vele malen leuker om mee te werken.

                    @jaja: bedankt voor de foto's, ze hebben me overtuigd. Al zal ik nog veel mogen oefenen om foto's van dezelfde kwaliteit te maken.

                    @buurmanBert: Dat dacht ik dus ook, wat de D90 betreft. Had ik die 70-300 lens niet gekregen, was ik waarschijnlijk ook wel naar Canon gaan kijken. Wat is trouwens het grote verschil tussen die twee ?

                    @GregoryVD: Ik heb hem verteld dat ik ook een DSLR wou kopen, toen zei hij me dat hij nog een lens had liggen, en zodus kreeg ik zijn 70-300 lens. Best een meevaller, als ik de nieuwprijs daarvan bekijk. Deze lens is "amper" twee jaar oud.
                    Ik vrees dat ik zonder een kantelbaar scherm ook al snel op een beperking zal aanlopen. En een D5200/D5300 lijkt me toch ook vrij veelzijdig te zijn..

                    Morgen ga ik naar de winkel en bekijk ik deze twee toestellen. Ik zal ook wel advies vragen aan de verkoper, met jullie tips/opmerkingen in het achterhoofd. Alvast bedankt voor de vele reacties.
                    Last edited by Jonezz1991; 21 september 2015, 17:04.
                    Nikon D90 + Speedlight SB-700
                    AF-S 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR DX // AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                      als je advies vraagt aan de verkoper zal die je vooral verkopen wat hij t'liefste verkoopt, wees daar maar zeker van...
                      portfolio en workshops:
                      https://www.bennybulke.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jonezz1991 Bekijk bericht
                        Ik vrees dat ik zonder een kantelbaar scherm ook al snel op een beperking zal aanlopen. En een D5200/D5300 lijkt me toch ook vrij veelzijdig te zijn..
                        Daar wil ik nog wel eens op inpikken...
                        Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een spiegelloos systeem, was een uitstekende zoeker een absolute vereiste. De elektronische zoeker van de Fuji X-T1 is inderdaad zeer indrukwekkend en laat je vaak vergeten dat je niet door een optische zoeker door de lens aan het kijken bent. Na een paar shoots met de Fuji werd het mij al snel duidelijk dat ik veel vaker dan verwacht met het schermpje werkte in plaats van met het oog tegen het oculair van de zoeker. Als je dan met lage standpunten of ietwat weg van je lichaam/hoofd gaat fotograferen, wordt dat kantelbaar scherm echt een zegen.

                        Vroeger met mijn SLRs ging ik heel vaak op 1 knie zitten om foto's te maken. Ik ben 1m93 groot en heb van nature de neiging om vanuit een iets lagere positie foto's te maken. Met het kantelbaar scherm dat ik nu heb, kan ik vaak rechtop blijven staan en veel minder opvallend foto's maken, en als ik dan toch op mijn knie ga zitten, kan ik van vlak tegen de grond fotograferen. Het ziet er tenslotte maar raar uit als je op een publieke plaats plat op je buik gaat liggen voor een foto

                        Wat ik dus wil illustreren: een kantelbaar scherm - liefst volledig draai- en kantelbaar - kan afhankelijk van je manier van fotograferen enorm veel toevoegen. Voor mensen met rug- en knieproblemen is het waarschijnlijk zelfs bijna onmisbaar.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          Raad niet meer aan om nu nog een DSLR te kopen, zekers niet als je van nul start. Worden stilaan verdrongen door compacte systeemcamera's, er is momenteel al een groot aanbod van deze toestellen en dit van verschillende fabrikanten (fuji, panasonic, olympus, sony en Samsung) Als je nu nog DSLR koopt ga je binnen een paar jaar sowieso overschakelen, beter een goede start nemen. Juiste merk kiezen is niet eenvoudig maar met een beetje zoekwerk ga je wel datgene vinden wat bij jou past.

                          In de fotoclub zijn er 4 mensen die de overstap naar systeemcamera maakten, en allemaal zijn ze binnen het jaar er van terug gekomen, de laatste had al zijn Canon gerief verkocht en in gewisseld voor een fuji XT1 met verschillende lenzen, hij was wel tevreden over de beeld kwaliteit maar op vlak van gebruiksgemak vond hij het niets. ik heb zelf nog geen enkele bridge of systeem camera gevonden die mij ook goed in de hand ligt en mij voldoende stabiliteit geeft, zeker met een lichtsterke telezoom. Ook de instappers zoals de D3X00 en D5X00 reeks zijn voor mij te klein en licht.
                          Verder vind ik de D5200, die mijn vader heeft, wel een leuke camera die zeker heel wat aan kan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                            Tussen Canon en Nikon moet je een vergrootglas gebruiken om verschillen te vinden.
                            Ik spreek dan niet van verschillen in look en feel maar op technisch vlak.
                            Voor elk model dat de een heeft, heeft de andere er ook een.

                            En toch zijn er verschillen die het vermelden waard zijn.
                            Zo is mijn inziens Canon de beter koop voor alles onder de pakweg 2000 euro.
                            Je krijgt net iets meer functies op de lagere modellen van Canon daar waar je bij Nikon een hoger(duurder) model moet nemen voor de zelfde "extras".
                            Ik denk dan bv aan High Speed Sync wat bij Canon op de modelletjes van 400 euro al zit en bij Nikon pas op de hogere modellen. Dat zou ik nu niet meer kunnen missen voor mijn reportages buiten. En zo zijn er nog een paar dingen.
                            In de basis zijn ze echter gelijk.

                            In de topreeksen denk ik dan het voordeel licht naar Nikon zal hellen.
                            Als je die twijfel hebt dan zou ik adviseren om eens van toestellen waar je interesse voor hebt, de handleidingen eens van het net plukt en zeer minitieus gaat vergelijken.

                            Nikon D3xxx reeks is vergelijkbaar met de Canon 1XXXD reeks en gericht op lage instap beginners.
                            De Nikon D5xxx reeks staat naast de 7xxD reeks van Canon. (hogere instapreeks)
                            De Nikon D7xxx reeks is dan bij Canon de 7xD reeks. (gericht op enthousiast met extra wieltjes, scherm en knopjes)
                            En het gaat nog verder maar dan zitten we al snel in ander prijsklassen.

                            Ik heb Canon en denk de juiste keuze gemaakt te hebben doch Canon komt ook met nadelen.
                            Zo is er bv het zeer gesloten karakter wat betreft uitwisseling van technische data met ander fabrikanten. Dat resulteert in problemen als je bv een Sigma of Tamron lens gaat kopen. Direct stelt zich geen probleem. Het is pas na een paar jaar als je een nieuw Canon body gaat kopen dat je lenzen van Sigma of Tamron niet meer gaan werken.

                            Dan is er mijn inziens ook nog het nadeel van technische ondersteuning voor belgie. Canon heeft geen hersteldienst in belgie, het moet allemaal naar nederland of engeland voor zover ik weet. Gelukkig heb ik er nog nooit gebruik van moeten maken. Maar ik lees dat mensen met een Nikon gewoon even naar zaventem rijden en daar hun spullen aanbieden aan procirep voor directe herstelling. Zijn dingen die je ook even in de overweging moet nemen.

                            Ik zie dat je nu al een voordeel hebt met die lens. Ik heb die ook (voor canon dan) en dat is een zeer leuke lens om mee te werken. Een vriend heeft de Nikon versie en ik kan geen verschil in kwaliteit vaststellen. Even zwaar, even scherp, even goed, even duur.
                            Daarom dat ik in uw geval bij Nikon zou blijven omdat je dat voordeel nu al kan meepakken.
                            Maar (en nu breng ik je terug in twijfel) als die kleine voordelen bij Canon nu net zijn wat je zoekt, dan zal het lastig worden keuze te maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alweer een topic over welk toestel het best geschikt is voor een beginner..

                              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                              In de fotoclub zijn er 4 mensen die de overstap naar systeemcamera maakten, en allemaal zijn ze binnen het jaar er van terug gekomen, de laatste had al zijn Canon gerief verkocht en in gewisseld voor een fuji XT1 met verschillende lenzen, hij was wel tevreden over de beeld kwaliteit maar op vlak van gebruiksgemak vond hij het niets. ik heb zelf nog geen enkele bridge of systeem camera gevonden die mij ook goed in de hand ligt en mij voldoende stabiliteit geeft, zeker met een lichtsterke telezoom. Ook de instappers zoals de D3X00 en D5X00 reeks zijn voor mij te klein en licht.
                              Verder vind ik de D5200, die mijn vader heeft, wel een leuke camera die zeker heel wat aan kan.
                              Toch ben ik het ermee eens dat iemand die vandaag start echt wel moet overwegen of een mirrorless systeem hem/haar ligt.
                              Ik ben ook zo iemand die overgestapt is van Canon naar een X-T1. In een ideale wereld zou ik de beide naast elkaar hebben maar je kan geen toplenzen voor meerdere systemen in huis halen als je er je geld niet mee verdient (vind ik). Als ik moet kiezen, is de Fuji toch de beste keuze, maar dat is een persoonlijke kwestie.

                              Je haalt daar wel volkomen terecht twee kritische eigenschappen aan die zeer verschillend zijn tussen mirrorless en SLR: (1) het geringe gewicht en kleinere contactoppervlakken voor je handen kunnen de stabiliteit aanzienlijk verminderen, en (2) de manier van bedienen, zeker bij Fuji met de 3 draaiwieltjes, is iets waar je meestal ofwel helemaal voor ofwel helemaal tegen bent. Ik zou daar nog aan toevoegen dat autofocus voor bewegende onderwerpen geen onverdeeld succes is, en dat er voor liefhebbers van lange telelenzen nog niet veel te rapen valt in mirrorless-land.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X