Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alternatief voor DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • alternatief voor DSLR

    Hallo,

    Het liefst ga ik op stap met mijn mediumformat en mijn digitale reflex, maar de situatie leent er zich niet altijd toe om met dergelijke toestellen te fotograferen. Daarom ben ik op zoek naar een "klein" alternatief. Een compacte camera, al dan niet met verwisselbare lenzen, die mij in staat stelt om ook zonder het zware materiaal dé landschapsfoto's en portretten te maken die ik voor ogen heb. Een camera zonder al te veel leuke filters, ditjes en datjes, een camera die mij maximaal toelaat om manueel in te stellen. Omdat ik van plan ben om nog steeds voornamelijk met het zware materiaal te werken wil ik er geen al te groot budget aan besteden, om en bij de 700 euro moet voldoende zijn.
    De sony nex serie spreekt me niet aan, de nikon v1, j1 lijken me niet te overtuigen, de olympus serie misschien, of de panasonic lumix GFen zoveel? Ik heb er geen idee van, ondanks de vele reviews van gelijk welke compact tot systeemcamera, ik raak er maar niet uit. Elk voorstel is, mits vergezeld van een objectieve en duidelijke argumentering, dus meer dan welkom

    alvast bedankt,

  • #2
    Re: alternatief voor DSLR

    Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
    Hallo,

    Het liefst ga ik op stap met mijn mediumformat en mijn digitale reflex, maar de situatie leent er zich niet altijd toe om met dergelijke toestellen te fotograferen. Daarom ben ik op zoek naar een "klein" alternatief. Een compacte camera, al dan niet met verwisselbare lenzen, die mij in staat stelt om ook zonder het zware materiaal dé landschapsfoto's en portretten te maken die ik voor ogen heb. Een camera zonder al te veel leuke filters, ditjes en datjes, een camera die mij maximaal toelaat om manueel in te stellen. Omdat ik van plan ben om nog steeds voornamelijk met het zware materiaal te werken wil ik er geen al te groot budget aan besteden, om en bij de 700 euro moet voldoende zijn.
    De sony nex serie spreekt me niet aan, de nikon v1, j1 lijken me niet te overtuigen, de olympus serie misschien, of de panasonic lumix GFen zoveel? Ik heb er geen idee van, ondanks de vele reviews van gelijk welke compact tot systeemcamera, ik raak er maar niet uit. Elk voorstel is, mits vergezeld van een objectieve en duidelijke argumentering, dus meer dan welkom

    alvast bedankt,
    Misschien is de Canon G1x iets voor jou. Deze staat niet in je bovengenoemde lijstje.
    Eerste testfoto's lijken dik ok.. ook bij hoge iso's.
    Objectief is wel vast. Maar ti's wel een flexibel zoombereik 28-112. bij openingen van 2.8 op 28 mm en 5.8 op 112mm.
    Camera is van metaal, heeft ingebouwde flitser en draaibaar hoog resolutie scherm.
    Het zoekertje is naar mijn mening dezelfde rommel dan in de G12.
    Video kan in Full HD 24P. maar volgens hetgeen ik al gezien heb ben ik niet erg overtuigd wat de kwaliteit betreft.

    De sensor is de grootste in zijn soort voor dit type camera en valt tussen een Canon APS en een 4/3 camera a la Olympus/Panasonic.
    Cropfactor 1.85 als ik mij niet vergis.
    Prijs zal rond de 750 liggen en komt daarmee in de buurt van een Panasonic GX1 met 14-42 PZ Objectief.
    Deze laatste heeft natuurlijk verwisselbare objectieven-mogelijkheid maar ik denk niet dat je dat in de eerste instantie wilt.

    Olympus heeft inderdaad ook een paar interessante toestellen maar voor je budget van 700
    euro zal een combo camera-lens niet eenvoudig zijn.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: alternatief voor DSLR

      Als je manueel wilt scherpstellen heb je genoeg aan een PEN body (tweedehands vanaf 150 euro) en enkele leuke MF objectiefjes met een adapter. Wil je er ook handig mee werken dan is een kitlensje of een 14-17-20mm van Panasonic of Olympus wel fijn; compact en scherp.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: alternatief voor DSLR

        Ik vind het verschil om mee te nemen tussen reflex en kompakt (met verwisselbare lenzen)wel heel klein is.
        En als je dan een mooi fotomoment tegen komt stoot je op de tekortkomingen van den kompakt.
        Uit ondervinding als je een toestel nodig hebt hebt u dienen kompakt ook niet bij.
        Ik heb mij vorig jaar den smartfoon nokia n8 ,den besten om foto en video mee te maken aangeschaft,en daar ben ik zeer tevreden van.
        Aan het filmen in HD heb ik ook al veel plezier beleeft.
        En den dezen heb ik altijd bij 12megapix carl-zeis lens
        Compakt is op rust (hij ruste in vrede)

        Comment


        • #5
          Re: alternatief voor DSLR

          deze:

          LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: alternatief voor DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Misschien is de Canon G1x iets voor jou. Deze staat niet in je bovengenoemde lijstje.
            Eerste testfoto's lijken dik ok.. ook bij hoge iso's.
            Objectief is wel vast. Maar ti's wel een flexibel zoombereik 28-112. bij openingen van 2.8 op 28 mm en 5.8 op 112mm.
            Camera is van metaal, heeft ingebouwde flitser en draaibaar hoog resolutie scherm.
            Het zoekertje is naar mijn mening dezelfde rommel dan in de G12.
            Video kan in Full HD 24P. maar volgens hetgeen ik al gezien heb ben ik niet erg overtuigd wat de kwaliteit betreft.

            De sensor is de grootste in zijn soort voor dit type camera en valt tussen een Canon APS en een 4/3 camera a la Olympus/Panasonic.
            Cropfactor 1.85 als ik mij niet vergis.
            Prijs zal rond de 750 liggen en komt daarmee in de buurt van een Panasonic GX1 met 14-42 PZ Objectief.
            Deze laatste heeft natuurlijk verwisselbare objectieven-mogelijkheid maar ik denk niet dat je dat in de eerste instantie wilt.

            Olympus heeft inderdaad ook een paar interessante toestellen maar voor je budget van 700
            euro zal een combo camera-lens niet eenvoudig zijn.


            @ tibbo, net omdat ik steeds bezig ben met m'n gsm en ipod en alles wat een lens bevat als ik dan toch geen reflex bij me heb, is de reden om voor een meer compacte camera te kiezen. Een puur toestel, zonder al te veel veel gadget gehalte.

            @ bouk, die V1-J1 van nikon zijn voor mij toch de meest teleurstellende camera's die nikon heeft uitgebracht. Er zullen hier wel mensen zijn die me hard willen tegenspreken, anderen zullen het dan weer met mij eens zijn. Toch bedankt.

            De Canon G1x is een interessant voorstel, en benaderd misschien wel het best wat ik zoek. De zoekers van de canon powershot series zijn inderdaad geen meerwaarde en wat het filmen betreft, daar hecht ik minder belang aan sinds de canon XL en de 5D markII samen alle mogelijkheden en resultaten kunnen geven die ik maar kan wensen. Een compact met verwisselbare lenzen is inderdaad wat ik wilde vermijden. Daarom denk ik de G1x binnen te halen Bedankt iedereen.

            Comment


            • #7
              Re: alternatief voor DSLR

              sony nex5-N
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: alternatief voor DSLR

                Panasonic G3: zoeker, touch scherm, draaischerm, snelle AF, AF-punt over heel het beeld mogelijk, redelijk snel, goede iso prestaties, makkelijk te bedienen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: alternatief voor DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Panasonic G3: zoeker, touch scherm, draaischerm, snelle AF, AF-punt over heel het beeld mogelijk, redelijk snel, goede iso prestaties, makkelijk te bedienen.
                  Inderdaad in alle opzichten kleiner als een normale DSLR maar echt compact is de G3 toch niet.

                  Zijn er nog vergelijkbare toestellen op de markt die de Canon G1x evenaren?

                  @ Spanjaart: welke Olympus Pen kan voldoen denk je?
                  Last edited by Doc86; 4 februari 2012, 13:02.

                  Comment


                  • #10
                    Re: alternatief voor DSLR

                    spijtig van het beperkte budget..
                    Als je toch hoge beeldkwaliteit wil en veel manueel wil werken (en niet wil gaan voor piepkleine sensortjes - niet in staat tot weinig scherptediepte) dan kan je een ideaal toestel vinden in de Fujifilm X100

                    Comment


                    • #11
                      Re: alternatief voor DSLR

                      Het budget kan omhoog maar als ik niet ergens de lijn trek.. (Dan werd het een fujifilm x10 pro.) De Fujifilm X100 is ook een mooi toestel maar buiten mijn vooropgestelde budget.

                      Comment


                      • #12
                        Re: alternatief voor DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
                        Het budget kan omhoog maar als ik niet ergens de lijn trek.. (Dan werd het een fujifilm x10 pro.) De Fujifilm X100 is ook een mooi toestel maar buiten mijn vooropgestelde budget.
                        Na de Nex, zou ik de X10 kiezen. De 2,0-2,8 lens en zijn gebruiksgemak zijn grote troeven.
                        De high iso is minder goed dan de Nex, maar door de lens win je al snel een paar stops terug.

                        Comment


                        • #13
                          Re: alternatief voor DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          deze:

                          LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

                          grt,bouk.
                          TS schrijft dat dit model hem niet overtuigd .. waarom dan deze link ?
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: alternatief voor DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Doc86 Bekijk bericht
                            Inderdaad in alle opzichten kleiner als een normale DSLR maar echt compact is de G3 toch niet.

                            Zijn er nog vergelijkbare toestellen op de markt die de Canon G1x evenaren?

                            @ Spanjaart: welke Olympus Pen kan voldoen denk je?
                            De G3 heb ik niet vernoemd want deze stond in jouw twijfel-lijstje.
                            Deze Pana is zeker een interessant model en is niet zo groot dan je denkt.
                            De breedte-hoogte is gelijkaardig met de Canon G1X .. alleen de diepte (bovenaanzicht) is anders doordat de G3 een uitstulpsel heeft van de EVF. Die EVF van de G3 is natuurlijk functioneler dan het kleine kijkgaatje van de Canon.
                            Voor gelijkaardige afmetingen met de Canon G1x ga je wel voor een Pana G3 met 14-42 PZ lens moeten opteren.
                            Een alternatief voor compact te blijven is de excellente pancake 17 mm 1.7, maar dan ligt de keuze terug bij jou, vaste lens of zoom.. naar je eigen behoeften.

                            Vergis je ook niet.. de G1X is een grotere camera dan de G12 (indien je een vergelijking moest maken)

                            Onderaan twee links met vergelijkingen waar je zowel voor-achter en bovenaanzicht kan vergelijken.

                            Hier heb je een link met een vergelijking Canon G1X en Canon G12


                            Eveneens een vergelijking van de Canon G1X met Body Panasonic
                            Last edited by Funcky; 5 februari 2012, 10:33.
                            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: alternatief voor DSLR

                              Dan vraag ik mij af waarom de nex je niet aanspreekt.
                              zo mooi compact en een super toestel.
                              Sony Nex 5 E 16 mm F2.8/E 18-55 mm F3.5-5.6 Photoshopcs6

                              Comment

                              Working...
                              X