Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afweging D60 kit - D80 kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afweging D60 kit - D80 kit

    Beste mensen,

    Alvast bedankt voor de deskundige uitleg bij voorgaande vraag, ik ben was dus tot besluit gekomen om een Nikon D60 te kopen, tot mij iemand mij naar de D80 verwees.

    Nu is mijn vraag, wat zijn de specifieke verschillen tussen deze twee toestellen. Ik heb al enkele reviews gelezen, maar kom er niet altijd veel wijzer van. Hetgeen ik nu denk te weten is dat de D60 instap is, en de D80 al iets meer gevorderd. Ik denk dat in de D80 een scherpstelmotor zit ingebouwd in toestel, terwijl je bij de D60 een objectief moet kopen met deze motor in. Is dit juist, en waar liggen verdere verschillen?

    Nogmaals ik ben een beginner die mijn eerste toestel wil kopen, maar zou graag vermijden dat ik binnen twee jaar uitgekeken ben op het toestel en er een nieuw moet kopen.

    Dit zijn voorlopige mogelijkheden;

    Optie 1 - D60 + AF-S DX 18-55 II
    Optie 2 - D60 + AF-S VR DX 18-55 II
    Optie 3 - D60 + AF-S VR DX 18-55 II + AF-S DX 55-200

    Optie 4 - D80 + AF-S DX 18-70
    Optie 5 - D80 + AF-S DX 18-135
    (Optie 4 & 5 zijn even duur, voor de rest zijn opties van goedkoop naar minder goedkoop/duur)

    Is de D80 zijn prijsverschil waard, en waarom. Bij mij zal het vooral dienen voor landschappen, en portretten.

    Vb. zie: http://mysyafinaz.photoblog.com/Lumi...ortrait-i.html

    Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: Afweging D60 kit - D80 kit

    Oorspronkelijk geplaatst door Jens Govaert Bekijk bericht
    Nogmaals ik ben een beginner die mijn eerste toestel wil kopen, maar zou graag vermijden dat ik binnen twee jaar uitgekeken ben op het toestel en er een nieuw moet kopen.
    Algemeen verwacht wordt dat de opvolger van de D80 in de komende 4-6 weken geannonceerd wordt.

    Comment


    • #3
      Re: Afweging D60 kit - D80 kit

      Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
      Algemeen verwacht wordt dat de opvolger van de D80 in de komende 4-6 weken geannonceerd wordt.
      Dat is natuurlijk al heel erg handig om weten... Toch enige suggesties ivm met verschillen tussen deze twee toestellen, en de mate waarin ze van belang kunnen zijn voor een beginner?

      THX

      Comment


      • #4
        Re: Afweging D60 kit - D80 kit

        Ik zou nu kiezen voor de d80 als beginner. met nu bedoel ik de markt situatie zoals ze vandaag is. (de d60 nog aan zijn maximale prijs omdat hij nieuw is en de d80 aan zijn minimale prijs omdat hij een opvolger heeft de d90)

        voordeel van de d80 en dit is een belangrijk voordeel is die AF motor.
        voor portret is de 50mm een zeer aangename en bruikbare lens. maar heeft zelf geen AF. dan ga je met de d60 manuueel moeten scherpstellen.
        idem voor lenzen alla tamron 28-75 heel goed voor portret maar (nu nog) geen internal AF.
        mijn vriendin heeft de d40x en dit ervaar ik als tekortkomingen. (maar dit weet je als je de camera koopt)
        ga je overal AF-S lenzen gebruiken dan is er geen probleem. maar daar hangt een prijskaartje aan vast.

        de d60 is een instap camera de d80 een semi prof.
        verder zijn beide goed hoor en zeker geen miskoop.

        Comment


        • #5
          Re: Afweging D60 kit - D80 kit

          Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
          Ik zou nu kiezen voor de d80 als beginner. met nu bedoel ik de markt situatie zoals ze vandaag is. (de d60 nog aan zijn maximale prijs omdat hij nieuw is en de d80 aan zijn minimale prijs omdat hij een opvolger heeft de d90)

          voordeel van de d80 en dit is een belangrijk voordeel is die AF motor.
          voor portret is de 50mm een zeer aangename en bruikbare lens. maar heeft zelf geen AF. dan ga je met de d60 manuueel moeten scherpstellen.
          idem voor lenzen alla tamron 28-75 heel goed voor portret maar (nu nog) geen internal AF.
          mijn vriendin heeft de d40x en dit ervaar ik als tekortkomingen. (maar dit weet je als je de camera koopt)
          ga je overal AF-S lenzen gebruiken dan is er geen probleem. maar daar hangt een prijskaartje aan vast.

          de d60 is een instap camera de d80 een semi prof.
          verder zijn beide goed hoor en zeker geen miskoop.
          Dus als ik het goed begrijp, wil S in de AF-S zeggen dat er een ingebouwde motor inzit? Overigens heb ik ergens opgevangen dat je bij de D80 rechtstreeks op een laptop kan opslaan via de USB-kabel. Is dit juist, en kan ik dit niet met de D60?

          Comment


          • #6
            Re: Afweging D60 kit - D80 kit

            Oorspronkelijk geplaatst door Jens Govaert Bekijk bericht
            Dus als ik het goed begrijp, wil S in de AF-S zeggen dat er een ingebouwde motor inzit? Overigens heb ik ergens opgevangen dat je bij de D80 rechtstreeks op een laptop kan opslaan via de USB-kabel. Is dit juist, en kan ik dit niet met de D60?
            s wil idd zeggen dat er een ingebouwde motor inzit. dit zijn dus snelle lenzen. de motor van de lens werkt samen met de motor van de camera om te focussen.

            ik denk dat je met de d60 ook rechtstreeks kan opslaan op je laptop mits je de software hebt en deze zit niet in de kit. (remote capture noemt die denk ik)

            Comment


            • #7
              Re: Afweging D60 kit - D80 kit

              ga ik er als beginner geen moeilijkheden meehebben dat er geen vibration reduction op de lenzen bij de D80 zitten?

              Comment


              • #8
                Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                de motor van de lens werkt samen met de motor van de camera om te focussen.
                Als ik dit zo lees heb je nog nooit een AFS lens gezien, want die hebben geen schroevendraaierkoppeling, dus het is de AF met de schroevendraaieraandrijving of AFS en dan wordt de lensmoter gebruikt.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jens Govaert Bekijk bericht
                  ga ik er als beginner geen moeilijkheden meehebben dat er geen vibration reduction op de lenzen bij de D80 zitten?
                  a je kan er VR lenzen bij kopen.
                  b als beginner beef je geen haar minder als een gevorderde of het moet van de zenuwen zijn dat je zo'n mooie camera mag vasthouden....
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    a je kan er VR lenzen bij kopen.
                    b als beginner beef je geen haar minder als een gevorderde of het moet van de zenuwen zijn dat je zo'n mooie camera mag vasthouden....
                    De lenzen die erbij zijn zijn in kit, dus goedkoper, als ik de body koop, en dezelfde lens maar met VR, zal dit opnieuw stukje duurder uitkoen, of zeg maar stuk!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                      Hier staan ze naast elkaar:


                      Is die d80 al wel in prijs gedaald? De opvolger is nog niet officieel aangekondigd.
                      Als je voor een d80 gaat is het de moeite om nog even te wachten.

                      Als je voor de d60 gaat, overweeg dan ook een D40x. Goedkoper en nagenoeg evenwaardig.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                        Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht

                        Is die d80 al wel in prijs gedaald?
                        De D80 (body) kost nieuw nog maar € 605
                        De D60 (body) kost nieuw € 529

                        Ik persoonlijk zou, zeker gezien de extra mogelijkheden en het geringe prijsverschil, kiezen voor de D80...
                        Grtz, Tigra-Boy
                        ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jens Govaert Bekijk bericht
                          ga ik er als beginner geen moeilijkheden meehebben dat er geen vibration reduction op de lenzen bij de D80 zitten?
                          Eigenlijk komt het erop neer dat een AF lens mechanisch aangedreven wordt(door de body)(schroevendraaiertje!!!).
                          Bij een AFS lens is dit niet nodig en zit er als het ware een servomotor(tje) in de lens, die dan voor de AF zorgt. Er is dan geen motor nodig in de body, waardoor die goedkoper wordt.

                          VR staat los van AF of AFS en zal zonder enig probleem op de D80 werken.
                          De technologie van de D80 is afgeleid van de D200. Bij de D60 zit technologie die uit de D300/D3 komt(Niet teveel hoor)
                          De eventuele opvolger van de D80, die binnen enkele maanden verwacht wordt, zal ook van deze technologie gebruik maken. Dan zal de D80 nog eens in prijs zakken en kan je eventueel ook voor deze opvolger opteren.

                          Hubert
                          Hubert

                          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                            Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                            de d60 is een instap camera de d80 een semi prof

                            Niet overdrijven, hé D80 is gewoon een ietwat beter model
                            Gezien het geringe prijsverschil met de D60 al bij al toch een verstandige keuze...
                            Last edited by mexicano; 27 mei 2008, 15:42.
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afweging D60 kit - D80 kit

                              als je naar de d60 kijkt...misschien ook eens naar de d40 kijken...is het 'oudere' model met weinig verschil en erg goedkoop momenteel!!

                              Comment

                              Working...
                              X