Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF fine tuning - Nikon D7000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF fine tuning - Nikon D7000

    Ik heb twee Tokina lenzen.
    100 mm 2.8 (macro)
    11-16 mm 2.8
    Nu heb ik een raar probleem met de AF fine tuning op mijn Nikon D7000.
    Als ik bij de 100 mm 2.8 de fine tuning aanpas en de lens een nummer wil geven, dan verloopt dat correct.
    Als ik daarna de 11-16 mm 2.8 op het toestel zet, dan wordt die, voor wat de fine tuning betreft, herkend als de 100 mm 2.8.
    Met andere woorden: ik kan geen specifieke fine tuning doen voor deze lens.
    Als ik de 100 mm uit de lijst verwijder, dan wordt de 11-16 mm correct herkend. Pas ik daar fine tuning op toe, dan wordt vervolgens de 100 mm herkend als 11-16 mm.
    Met mijn Nikon lenzen heb ik dat probleem niet. Zij worden elk afzonderlijk correct herkend.
    Achteraf, krijg ik op mijn pc wel een correcte melding van de gebruikte lens.

    Het lastige is dat een correctie toegepast op een van de twee Tokina's automatisch wordt toegepast op de andere, terwijl dat ofwel niet nodig is, of een andere waarde zou moeten zijn.

    Iemand enig idee? Ik veronderstel dat ik met dit probleem niet bij Nikon terecht kan aangezien het om lenzen van een andere fabrikant gaat.

    Alvast bedankt !
    Luc

  • #2
    Re: AF fine tuning - Nikon D7000

    Het enige wat ik zo kan bedenken is het volgende:
    Ze hebben beide dezelfde lens ID. Nikon zal voor iedere lens een eigen ID geven. Maar Tokina heeft maar een beperkt aantal unieke lens ID' s gekregen. En deze zal hergebruik van ID' s hebben toegepast.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: AF fine tuning - Nikon D7000

      Beste Rogier, bedankt voor de info. Daar zal het probleem inderdaad zitten. Via de link die je me hebt doorgestuurd vind ik verder wel unieke ID's voor de Tokina's, maar daar gaat het over "extended ID's".
      Als ik met PhotoME naar de lens ID kijk, dan hebben de Nikkors een ID van 3 cijfers. Voor de Tokina's staat er telkens een nul.
      Anderzijds blijf ik het vreemd vinden dat de lenzen wel correct herkend worden, behalve voor de AF fine tuning.
      Als ik toch nog een oplossing vind, dan laat ik het hier zeker weten.
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: AF fine tuning - Nikon D7000

        Bekijk de foto' s met de hex editor op de locatie van de ID. Je hebt herkennen en herkennen.
        Kan zijn dat hij voor de AF fine tuning de ID gebruikt en voor andere dingen de specs van de lens. Zoals minimale en maximale diafragma/brandpunt
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: AF fine tuning - Nikon D7000

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Bekijk de foto' s met de hex editor op de locatie van de ID. Je hebt herkennen en herkennen.
          Hoe doe ik dat?

          Ik heb nog wat verder gezocht en bij Fred Miranda http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1051257/0 nog wat leesvoer gevonden. Hierin wordt je stelling betreffende de lens ID bevestigd. Het verdere herkennen van de lens voor EXIF gegevens gebeurt niet in de lens ID zone. Daardoor worden de correcte lensgegevens weergegeven in EXIF, maar blijkt het niet mogelijk om - in mijn geval - de twee Tokina's op basis van lens ID van elkaar te onderscheiden.
          Indien nodig kan ik het altijd oplossen door de fine tuning te wijzigen afhankelijk van de gebruikte lens.

          In ieder geval bedankt voor het advies en om mee te denken !

          Luc

          Comment


          • #6
            Re: AF fine tuning - Nikon D7000

            Fijn om bevestiging te krijgen van wat ik dacht, ook echt zo is. Want het was voor mij een puur een gok van mogelijke oorzaak.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: AF fine tuning - Nikon D7000

              Als die Tokina objectieven nog onder garantie zijn, dan moeten zij het oplossen dat je geen AF tuning nodig hebt Luc.

              Comment


              • #8
                Re: AF fine tuning - Nikon D7000

                De Tokina's zijn al lang niet meer in garantie. Ik heb gewoon al mijn lenzen nog eens nagekeken en heb toen het probleem ontdekt.
                Ik weet ook niet of Tokina de schuldige is. Er is destijds heel veel geschreven over focusproblemen met de D7000. Volgens velen terecht, volgens anderen een soort massahysterie....
                Ik had een backfocus probleem met mijn Nikkor 35mm 1.8 en heb die destijds terug gestuurd voor nazicht. Volgens Procirep was er niets mis met de lens en konden ze mij alleen helpen als ik lens en body samen bezorgde. Omdat ik mijn camera toen niet kon missen is daar nooit iets van gekomen. Ik heb het probleem zelf opgelost met AF fine tuning (-18). Later hetzelfde probleem met de Nikkor 50mm 1.4.
                Laat ons het er op houden dat het "probleem" van de D7000 bij een aantal toestellen wel echt bestaat.....
                Luc
                Last edited by LucFT; 13 december 2016, 10:06.

                Comment


                • #9
                  Re: AF fine tuning - Nikon D7000

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucFT Bekijk bericht
                  Ik heb het probleem zelf opgelost met AF fine tuning (-18). Later hetzelfde probleem met de Nikkor 50mm 1.4.
                  Laat ons het er op houden dat het "probleem" van de D7000 bij een aantal toestellen wel echt bestaat.....
                  Na veel eigen negatieve ervaringen ben ik ervan overtuigd dat dergelijke focusproblemen veel meer voorkomen dan men denkt. Volgens mij zijn veel gebruikers niet kritisch genoeg of niet voldoende onderlegd om te bepalen of de gebreken in hun foto's door hun gebrek aan techniek komen of door een ondermaats presteren van de autofocus. De "oplossing" voor het probleem is vaak een nieuwe lens die een veelvoud kost van die confituurpot die maar geen scherpe foto's maakt. Ik heb persoonlijk veel liever een optisch matig presterende lens die correct scherpstelt dan een piekfijn stukje glas dat er niet systematisch in slaagt om het scherpstelvlak op de juiste plaats te leggen. Spiegelloze systemen zijn dan ook een verademing voor mij... (Elk zijn gedacht daarover.)

                  Soit - dat helpt je niet verder. Het gegeven met je twee lenzen die gebruik maken van dezelfde ID is nog maar eens een voorbeeld van hoe A-merken aan protectionisme doen - en niet onbegrijpelijk. Ze hebben natuurlijk liever dat je een 10-24 koopt bij hen, in plaats van een Tokina groothoekzoom die optisch even goed presteert en daarenboven nog eens gebouwd is als een tank.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF fine tuning - Nikon D7000

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                    Soit - dat helpt je niet verder. Het gegeven met je twee lenzen die gebruik maken van dezelfde ID is nog maar eens een voorbeeld van hoe A-merken aan protectionisme doen - en niet onbegrijpelijk. Ze hebben natuurlijk liever dat je een 10-24 koopt bij hen, in plaats van een Tokina groothoekzoom die optisch even goed presteert en daarenboven nog eens gebouwd is als een tank.
                    Ik heb toevallige ook even gekeken. Bij Canon gebruikt Sigma bv lens ID X.1 / X.2 X.t etc etc.
                    De Zeiss 50mm 1.4 heeft bv ook weer dezelfde lens Id als de Canon 50mm 1.4
                    Maar het zou zomaar kunnen zijn dat Canon/Nikon een bepaalde licentie prijs vraagt per lens ID. En dus als Tokina 2 Lens ID' s wilt, dat ze dan extra geld moeten betalen. Het is natuurlijk wel zo, dat de mogelijkheden van het aantal lens ID' s ook ergens ophoudt.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF fine tuning - Nikon D7000

                      Nog even een update:
                      Ik had reeds een Sigma 120-400, die geen AF fine tuning nodig heeft.
                      Vandaag heb ik een Sigma 17-50 2.8 gekocht en die heeft - op 't eerste zicht - een AF fine tuning van -10 nodig.
                      Gelukkig hebben beide Sigma's wel een eigen lens ID en "stoort" de ene de andere niet.
                      Luc

                      Comment


                      • #12
                        Als ik mij niet vergis gebruikt Canon voor zijn eigen lenzen het serienummer als lens ID. Ik kan me voorstellen dat dit in de lens-chip zit ingebakken. Als men zou wensen dat alle cameramerken de lens ID van alle lensmerken kunnen ophalen zullen ook alle lensmerken moeten toestaan dat de cameramerken hun chip mogen uitlezen. Het lijkt me niet correct dat louter als protectionisme van de cameramerken te zien : you need two to tango ... Als het lensmerk dat niet vrijgeeft kan een cameramerk ook niets doen ... Eigenlijk hebben we daar als consument geen zicht op en kunnen we maar best voorzichtig zijn in ons oordeel.
                        Master the craft, and the art will follow.
                        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                        Comment

                        Working...
                        X