Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

    Hallo iedereen!

    Al een 10-tal jaar ben ik bezig met vogels spotten en het nemen van landschapsfoto's. Vogels spotten enkel met de verrekijker, landschapsfoto's met een goedkope gsm waarop een random camera zit. Graag zou ik nu toch voor de 'next level' gaan.

    Allereerst, mijn budget is beperkt. Ik voorzie +- €500 voor een camera met degelijk body (mag en zal voor deze prijs wellicht 2ehands zijn), inclusief een lens waarmee ik toch het eerste jaar/jaren een beetje kan experimenteren zodat ik de camera kan leren kennen. Vogelfotografie lijkt me heel erg leuk maar niet haalbaar met een budget van €500 aangezien die lenzen alleen al vrij veel kosten.

    Dus voorlopig enkel focus op landschapsfotografie, wel met de mogelijkheid om later ook te experimenteren met vogelfotografie / eventueel ook macrofotografie.

    Ik heb me al wat ingelezen in full frame technologie en deze heeft toch mijn voorkeur gezien het beeld niet 'gecropped' kan worden. Uiteraard, die full frame technologie heeft dan ook weer impact op de lenzen die mogelijk zijn....

    Enfin, ik las enkele reviews en vaak blijkt de Sony A7 de meest haalbare piste.
    - Zowel budgettair: nieuw te vinden voor +- 700 euro inclusief een 28-70 lens dus 2ehands zou ik deze willen vinden voor +-€400
    - Zowel qua mogelijkheden: full frame, allround systeemcamera, op termijn mogelijk om met verschillende lenzen te experimenteren

    Echter, ik ben helemaal geen expert (integendeel) en had graag jullie input vernomen. Misschien zijn er betere deals te vinden.

    Bedankt voor jullie input!

  • #2
    Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

    Ik vrees dat je budget van 500 € toch wat te beperkt is voor een FF body + lens. Voor dat geld kan je tegenwoordig wel een 2de hands FF body hebben (Canon 5D2 of 6D, Nikon D600, Sony A7), maar heb je nog geen lens.
    Voor zoiets als een FF 24-105 lens zal je toch nog moeten rekenen op 250-400 € extra.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

      Fout draadje
      Last edited by Nerdifant; 31 mei 2020, 05:25.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door JessyS Bekijk bericht
        Ik heb me al wat ingelezen in full frame technologie en deze heeft toch mijn voorkeur gezien het beeld niet 'gecropped' kan worden.
        Ik zou nog eens wat gaan lezen. Ik kan elk beeld van welke camera dan ook croppen naar 1 pixel
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

          Ik vrees ook dat je met een 28-70 lens niet veel vogels zal kunnen spotten, zeker als je dan nog kiest voor een full-frame.
          Dat is net het "voordeel" van een crop-toestel : je lenzen worden meer tele...
          Voor landschap en studiowerk is een full-frame wel het beste, voor vogels lijkt wat tele me beter te zijn. Met een crop krijg je dat laatste gratis ...
          Het hangt er maar vanaf wat je meest belangrijk vindt.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

            Wel, die full-frame was inderdaad een optie gezien de 'wijdse' landschappen die je daarmee kan nemen. Echter, voor een starter als ik is dat misschien helemaal niet nodig.
            Met een goede, degelijke allround systeemcamera met een standaard lenskit kan ik al wat experimenteren en het toestel beter leter kennen.
            Specialere / duurdere lenzen voor macro en/of vogelfotografie volgen dan wel later....

            Deze namiddag heb ik de Sony A6000 eens onder de loep genomen, dat lijkt me voorlopig wel wat.

            Comment


            • #7
              Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

              Dus voorlopig enkel focus op landschapsfotografie, wel met de mogelijkheid om later ook te experimenteren met vogelfotografie / eventueel ook macrofotografie.
              Als je vogels wilt trekken dan heeft Sony momenteel de beste betaalbare 600mm zoomlens nl. de 200-600.

              Een A7 1ste gen is wel geschikt voor landschappen en macro. Voor vogels kan je dat ook gebruiken hoewel de AF niet van de snelste is, dus meer voor stilstaande vogels.

              Een A7 is natuurlijk al enkele jaartjes oud en intussen is er een (veel) betere A7III. Voor wildlife gebruik je het best een crop camera zoals een A6400/A6600. Een 600mm lens wordt dan zo 900mm waardoor je je onderwerp dichterbij kunt halen. Maar voor al de rest is een full frame in het voordeel.

              Je kan ook voor de traditionele dslr gaan zoals een Canon 6D of D610 en die vind je wel voor 500€. Maar de overgang naar spiegelloos is wel volop aan de gang nu, ook bij Canon en Nikon. Sony is al langer overgestapt en heeft ook momenteel voorsprong.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                Snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen hier zegt dat je met een cropcamera voordeel zou halen bij vogelfotografie
                De meeste wildlifefotografen / vogelfotografen zijn enkele jaren geleden al massaal overgestapt op FF vanwege de enorm grote voordelen.
                Als je natuurlijk in een betaalhutje gaat zitten dan maakt het niets uit en kan je zelfs aan de slag met een systeemcamera.
                En laten we a.u.b. eens ophouden met nieuwe mensen wijs te maken dat met een cropcamera je lenzen langer worden !
                Er wordt gewoon een crop uit het beeld genomen waardoor het visueel lijkt alsof je meer mm's gebruikt hebt
                Maar qua beeldkwaliteit blijft een FF camera sowieso in het voordeel.

                Maar voor deze persoon, die zijn zinnen al gezet had op een FF camera, zou dan best ook dat doen waar hij in eerste instantie aan dacht.
                En dat is, volgens ik duidelijk kan lezen, in eerste instantie de camera gebruiken voor landschappen en mss ooit later een grotere lens kopen voor vogelfotografie.
                OK, een budget van +- 500 € voor body en lens is niet veel maar ik denk wel dat met wat zoeken je daar wel aangeraakt, zeker de oudere reeksen FF camera's.
                Ik ken verschillende mensen die bvb met een Canon 6D de prachtigste foto's maken
                Lens is uiteraard ook belangrijk, zoniet zelfs nog belangrijker

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  En laten we a.u.b. eens ophouden met nieuwe mensen wijs te maken dat met een cropcamera je lenzen langer worden !



                  grts
                  Sieg
                  De hardnekkigste HOAX= Broodjeaapverhaal.
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                    Bedankt voor alle reacties.

                    Ik ben er nog steeds niet helemaal uit of ik ga voor een cropcamera of een full frame. Crop zal voordelen bieden om vogels te fotograferen in de tuin, full frame zal voordelen bieden bij landschaps/natuurfotografie. Macro kan bij allebei, mits de goede objectieven.

                    Kwestie van voor mezelf uit te maken wat mijn persoonlijke voorkeur heeft.

                    Ik zag volgende aanbiedingen, wel beetje boven budget.

                    https://www.nl.fnac.be/Fnac-Pack-Son...omnsearchpos=1

                    https://www.nl.fnac.be/Pack-Sony-Alp...00053298658259

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Snap eerlijk gezegd niet waarom iedereen hier zegt dat je met een cropcamera voordeel zou halen bij vogelfotografie
                      De meeste wildlifefotografen / vogelfotografen zijn enkele jaren geleden al massaal overgestapt op FF vanwege de enorm grote voordelen.
                      Als je natuurlijk in een betaalhutje gaat zitten dan maakt het niets uit en kan je zelfs aan de slag met een systeemcamera.
                      En laten we a.u.b. eens ophouden met nieuwe mensen wijs te maken dat met een cropcamera je lenzen langer worden !
                      Er wordt gewoon een crop uit het beeld genomen waardoor het visueel lijkt alsof je meer mm's gebruikt hebt
                      Maar qua beeldkwaliteit blijft een FF camera sowieso in het voordeel.

                      Maar voor deze persoon, die zijn zinnen al gezet had op een FF camera, zou dan best ook dat doen waar hij in eerste instantie aan dacht.
                      En dat is, volgens ik duidelijk kan lezen, in eerste instantie de camera gebruiken voor landschappen en mss ooit later een grotere lens kopen voor vogelfotografie.
                      OK, een budget van +- 500 € voor body en lens is niet veel maar ik denk wel dat met wat zoeken je daar wel aangeraakt, zeker de oudere reeksen FF camera's.
                      Ik ken verschillende mensen die bvb met een Canon 6D de prachtigste foto's maken
                      Lens is uiteraard ook belangrijk, zoniet zelfs nog belangrijker

                      grts
                      Sieg
                      Heel goede en correcte antwoorden. Ik sta voor de volle 100% achter Sieg staan.
                      Door de grotere sensor en de grotere pixels is een FF ALTIJD en in GELIJK WELKE omstandigheid in het voordeel.
                      Minder ruis is er al ééntje van, scherpere beelden is er nog eentje.
                      En voor vogelfotografie ga je minstens een lens moeten hebben tussen de 400 en 600mm (minder kan maar dan moet je een teleconverter gebruiken en dat gepaard met lichtverlies.)
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                        ...
                        En voor vogelfotografie ga je minstens een lens moeten hebben tussen de 400 en 600mm (minder kan maar dan moet je een teleconverter gebruiken en dat gepaard met lichtverlies.)
                        Reken dat je in ons land eerder 600mm op een crop moet hebben voor vogels.
                        Een FF verdraagt de grotere pixels een teleconverter beter, en de stop lichtverlies vang je op door een hogere ISO.

                        Per saldo ga je nog winnen, maar wek niet de indruk dat je met een crop GEEN vogelfoto's kan maken.

                        Ook voor landschap is de resolutie van de huidige sensors (je had toch je 5DIII vervangen door een 90D ?) ruim goed genoeg, en daar kan je laag in de ISO blijven.
                        En kijk eens naar de prijs/kwaliteitsverhouding (om over het gewicht te zwijgen) van een UWA lens voor bv de EOS M of de Sony A6000 en een FF ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
                          De hardnekkigste HOAX= Broodjeaapverhaal.
                          Ik ben dat cropverhaal dat brandpunten verlengt ook al méér dan beu gehoord.
                          Last edited by opapol; 3 juni 2020, 22:25.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                            Ik ben dat cropverhaal dat brandpunten verlengd ook al méér dan beu gehoord.
                            En je smartphone dan ?
                            Bij elke sensordiameter hoort een bepaalde brandpuntsafstand voor een bepaalde beeldhoek.
                            Het is niet omdat men ooit met FF (24x36) equivalenten is gaan rekenen dat alle andere formaten inferieur zouden zijn .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies: welke (full frame) systeemcamera voor landschaps/natuurfotografie

                              Wat natuurlijk wel juist is. Maar die brandpuntsafstanden van die lenzen veranderen niet, op wat je ze ook schroeft. Daar ging het me even om.

                              Comment

                              Working...
                              X