Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

    Hallo!


    Een tijd geleden heeft het aan/uit knopje van m'n Panasonic FZ18 het begeven. Ik gebruik nu terug mijn 10 jaar oude Konica Minolta Z3 (jaren geleden deed de zoom het niet meer, ondertussen bleek die terug te werken ) en eigenlijk ben ik al bij al meer tevreden van de resultaten met de Konica Minolta bij vergelijkbare instellingen. Ik ben dus weinig geneigd om er naar te laten kijken (mss zelf eens openvijzen en kijken), temeer omdat de accu-oplader ervan het ook begeven heeft (had een nieuwe accu gekocht omdat de andere het geen 10 foto's meer uithield, maar dit bleek bij de nieuwe ook zo, en aangezien de oplader soms stroomstootjes geeft, vermoed ik dat die het probleem vormt...) en dat toch ook weer kosten met zich mee brengt. En die extra euro's kunnen misschien beter mee gespendeerd worden bij de aankoop van een nieuwe camera?

    De KM gebruik ik nu dus terug, met een tevredener gevoel. Echter ook daar een toch soms vervelend probleem(pje): de batterijen (4 AA) zijn tegenwoordig ontzettend snel leeg, moet je zitten vervangen, datum telkens terug opnieuw instellen wanneer je een foto wil nemen en tegen dat de instelling klaar zijn om de foto te nemen, valt hij soms weer uit wegens platte batterijen, enz... ). Ook neemt hij geen SD kaartjes van groter dan 512 MB aan, en die verkopen ze bijna niet meer (ik heb er 2 en daar staan na al die jaren voor 3/4e "bijgehouden" foto's op die ik daar op wil laten staan ter extra backup... dus moet dan weer telkens foto's zitten wissen om een volgende keer te gebruiken enz.)

    Ik merk dat het allemaal toch een beetje meespeelt in het plezier en bezig zijn ermee...
    Heb voorbije jaar ook veel minder het fototoestel ter hand genomen... en nog erger, veel minder de natuur in gegaan
    Het zijn nu zeker geen grote/onoverkomelijke/onoplosbare problemen, maar ik ben er minder door geneigd om de camera mee te nemen of te gebruiken bij uitstapjes (of uitstapjes te doen met als doel foto's te nemen) enz. en eigenlijk vind 'k dat wel een spijtige evolutie...

    Bij vroeger aankoopadvies hier was me toen reeds getipt om misschien beter ineens voor een degelijke reflexcamera te gaan, en ondertussen ben ik daar eigenlijk ook van overtuigd...
    Niet dat ik spijt heb van de aankoop van de FZ18, maar misschien had ik toch maar beter die paar honderd euro gespaard gehad ineens een spiegelreflex aan te schaffen...
    Zaken zoals scherptediepte, scherpte, mogelijkheid van macro, fotograferen bij minder goede lichtomstandigheden, enz.. zijn toch zaken waar ik steeds weer op stoot/jammer vind van de gelegenheid, om niet "dieper" te kunnen gaan...

    Ik ben dus stilaan aan het uitkijken naar een digitale spiegelreflex camera.
    Het heeft geen haast, ga m'n eindejaarspremie liefst afwachten (tenzij er eerder juist een mooie promotie/actie is voor een aangeraden model ofzo ) en het moet niet het nieuwste van het nieuwste model zijn (nieuwer is niet altijd beter...)
    * Het is vooral met oog op natuurfotografie: landschappen (natuur, bergen, sneeuwlandschappen, herfst in het bos, ...), dieren (zowel bv. huisdieren binnen, als bv. everzwijnen in de Ardennen vanop een afstand als bv. insecten close-up), planten, ..... Daarnaast (minder belangrijk) ook voor producten (katoenen stoffen in detail met lintmeter erbij, kleurechtheid belangrijk).
    Occasioneel ook sport (cyclocross) maar dat is zeker (in tegenstelling tot eerder) zeker niet prioritair, eerder "meegenomen", maar minder belangrijk als voor dezelfde prijs een toestel beschikbaar is dat meer mogelijkheden/betere resultaten biedt op vlak van natuurlandschappen/macro/dieren binnen en buiten.
    * Videofunctie is ook niet belangrijk of noodzakelijk (mag, hoeft niet als er voor vergelijkbare prijs een betere camera voor mijn doeleinden op de markt is)
    * Merk is ook van ondergeschikt belang (heb geen voorkennis noch voorkeur... bij mijn ouders thuis ligt nog een lens van mijn grootvader, voor een analoge spiegelreflexcamera en hij kende er veel vanaf dus ik vermoed dat het gene brol gaat zijn, maar ik weet niet of dat enigszins nog bruikbaar evtl. zou zijn? )
    * Liefst goede prijs/kwaliteit verhouding... elke 100 euro dat het minder kost is meegenomen in deze onzekere tijden, maar anderzijds wil ik er lang mee voort en dus niet binnen x jaar spijt hebben toch niet voor camera x of y gegaan te zijn omdat die 100 euro meer kostte. Alleszins een degelijk toestel, voor lenzen kan ik nog doorsparen (al zijn er precies wel actieprijzen voor als je body en ineens een lens koopt, dus komt het voor hetzelfde dan mss wel goedkoper uit?).
    Mocht er bv. een model zijn aan een actieprijs (omdat er een nieuw model op komst is, of het al wat ouder begint te worden, enz....) zodat op die manier de prijs ook wat kan gedrukt worden, maar wel een echte aanrader, hoop ik het zeker ook graag! Maar ik weet ook wel dat een degelijke spiegelreflex wat kost en je niet kan verwachten het beste voor de goedkoopste prijs te willen hebben


    Ik hoop dat ondanks de misschien nogal algemene "eisen" en geen specifieke camera's die ik zelf al op het oog heb (er is zo'n groot aanbod, ik weet gewoon niet waar op te filteren ... dikwijls beginnen ze met merk, maar dat is voor mij van ondergeschikt belang... Gebruikersscore is ook zo relatief, en je weet niet of er iets meespeelt van kortingen als mensen een goede score geven...) jullie mij misschien een beetje op weg kunnen helpen, aub?


    Alvast bedankt!
    * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

  • #2
    Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

    er zijn geen echt slechte camera,s meer.
    zou me meer verdiepen in de lenzen, daar zit nl nogal verschil tussen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

      ik zou gewoon eens langs de Mediamarkt gaan of zo, en een heleboel camera's vast houden en er even mee spelen.
      Als het merk en dergelijke verder niet uitmaakt.
      Wel zou ik daarna even gaan zoeken of inderdaad de geschikte lenzen beschikbaar zijn voor dat merk zoals Bouk zegt.
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

      Comment


      • #4
        Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

        Gezien je uitleg denk ik dat je best op zoek gaat naar een 2dehands toestel. Je vindt soms echte koopjes. Als je bijv ergens een Nikon D300(s) op de kop kan tikken met niet al te veel clicks op de teller voor 3 à 400 euro's heb je een prachtig toestel waar je nog jaren mee voort kan. Voordeel bij Nikon is dat je nog tal van oude MF-lenzen op de markt vind die je perfect kan gebruiken.
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

          Met een D300 heb je inderdaad een professionele body met professionele autofocus voor weinig geld, zeker een goede oplossing!
          Een D7000 is ook niet meer zo duur tweedehands (minder dan 500 euro) en is qua beeldkwaliteit zeer goed.
          Qua lens zou ik kijken naar een 35mm f/1.8 G, deze kost weinig geld en is zeer goed. Deze is de moeite waard om nieuw te kopen (tweedhands zal slechts een tiental euro's sparen).
          Voor allaround zou ik kijken naar een 18-105 of een ouder type (18-135, 18-70 zijn beide spotgoedkoop tweedehands).

          Comment


          • #6
            Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

            Hier heb je al een uitstekende kit met 1 van de beste lenzen: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ed-474435.html .

            Comment


            • #7
              Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Hier heb je al een uitstekende kit met 1 van de beste lenzen: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ed-474435.html .
              maar das wel Nikon hè)(.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                Bedankt voor de reacties en tips!


                zou me meer verdiepen in de lenzen, daar zit nl nogal verschil tussen.
                Bedoel je dan eigenlijk eerst een goede lens zoeken en dan een camera waar die op past?
                Ik heb nu bv. gezocht op "beste lens macro" en kom dan op "Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1". Beetje simpele zoekterm waarschijnlijk en 't zal er al vanaf hangen hoe hoog je in de ranking van de zoekmachine staat, maar is dat bv. een aanrader? En als ik het goed begrijp, kan je dan eigenlijk nog kiezen omdat die er zowel voor Canon als voor Nikon is? En zit daar dan geen verschil in? Of de combinatie met de camera waar je hem dan bij zou gebruiken?




                Ik had enkele reacties gisteren al gelezen maar kon toen niet inloggen, maar heb dan ook al eens een kijkje genomen op tweedehandsites met de tips in het achterhoofd. Nooit gedacht dat er zo veel camera's tweedehands worden aangeboden trouwens Ik had ergens het idee dat als er al een spiegelreflex op kwam die een aanrader was, er dan wel iets mee zou mankeren, of dat het evtl. om heling enzo ging, maar zo te lezen biedt men toch de factuur enzo mee aan, en gaat het bv. bij de D7000 vaak om verkoop wegens overgang op "full frame", dus dat lijken dat idd wel buitenkansen

                'k Kwam bv. ook deze tegen

                De body van de Nikon D7000 = 400 euro
                De bijgevoegde lens = lichtsterke Sigma lens 17-50mm F/2.8 EX DC OS HSM= 200 euro
                Ik ben echt helemaal nieuw met lenzen, dus ben al heel blij met de concrete tips eerder!
                Maar is deze lens evtl. ook wat/een buitenkans of is het eerder aan te raden de body apart te kopen en dan verder op zoek te gaan naar de andere lenzen? Ik heb er wel al op gezocht en foto's van gezien, maar om (zelf) te beoordelen of dat nu beter is?

                Of is die set
                Hier heb je al een uitstekende kit met 1 van de beste lenzen: http://forum.belgiumdigital.com/f11/...ed-474435.html .
                eerder aan te raden?
                (En is die dan niet een beetje aan de dure kant voor tweedehands als hij ook voor 3 à 400 euro te vinden kan zijn?

                Dat is wel een beetje een nadeel van tweedehands, je moet er snel bij zijn of 't is al weg, en als je dan een volledige leek bent met spiegelreflex ...


                ****

                edit: bovenvermeld zoekertje op tweedehands is ondertussen al weg
                Last edited by De Steppewolf; 21 november 2013, 09:30.
                * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                Comment


                • #9
                  Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                  D300 weinig cliks dus minder dan 20000 sluitercounts 300 euro gelieve mij onmiddelijk te verwitigen waar ik koop er 10 ,staan overal rond de 500 euro . een particulier verkoopt dit ook niet aan 300 a400 euro of het toestel heeft mankementen.
                  D300s minstens 600 euro wat heeft ts daar nu aan om lage prijzen te vermelden die normaal niet te vinden zijn?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                  Gezien je uitleg denk ik dat je best op zoek gaat naar een 2dehands toestel. Je vindt soms echte koopjes. Als je bijv ergens een Nikon D300(s) op de kop kan tikken met niet al te veel clicks op de teller voor 3 à 400 euro's heb je een prachtig toestel waar je nog jaren mee voort kan. Voordeel bij Nikon is dat je nog tal van oude MF-lenzen op de markt vind die je perfect kan gebruiken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                    Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                    D300 weinig cliks dus minder dan 20000 sluitercounts
                    Bedankt nog voor de info, ik vroeg me wel af wat je kon verstaan onder "weinig" kliks

                    Ik heb ondertussen nog enkele topics teruggevonden waarin de Nikon D300 en D7000 ter sprake komen, en denk dat de D7000 daar iets beter uitkomt (technische mogelijkheden, bv. topic http://forum.belgiumdigital.com/f9/o...00-368139.html). En -het is natuurlijk maar een detail- die optie van 2 geheugenkaartjes lijkt me wel handig. Ook is het tweedehands aanbod precies wat groter, en iets goedkoper. Al ligt dat laatste wsch. vooral omdat men bij de D300 precies duurdere lenzen mee aanbiedt, en is het op dat vlak dan misschien weer beter. Maar ik geraak nu al niet meer aan al de lenzen aanzit die men aanbiedt (dikwijls andere dan de in dit topic al vermelde lenzen) dus ik ga me daar eerst eens fatsoenlijk over moeten inlezen...

                    Alleszins heb ik er nu al zin in en kijk ik alvast uit naar het leren, oefenen, gebruiken, genieten, ... terug meer fotograferen en met dat doel ook op uitstap gaan, enz

                    Bedankt!
                    Last edited by De Steppewolf; 23 november 2013, 01:37.
                    * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                      Ik kwam deze tegen:

                      Fototoestel Nikon D7000 met 2 lenzen:
                      1x Nikkor AF-S 18-200 3.5-5.6 GII ED + Hoya protectorglas
                      1x Nikkor AF 50mm 1.8 D
                      Draagzak Lowepro TLZ 2
                      Batterijlader en lensdoppen
                      Aanschaf 20/7/11 De Greef Edegem
                      Geen gebruiksschade 100% in orde
                      Prijs: 880 €
                      Zoekende op die 2 lenzen, zijn ze precies wel bruikbaar om dieren oa. vogels, (huis)dieren mee te trekken.
                      En vooral die eerstvermelde lens krijgt (op die sites waar ik met Google op uitkwam) precies toch lovende kritiek/veel sterren (bv. 4,5 op 5 van de 810 stemmen)

                      Aantal clicks staat er niet bij, maar kan ik achter vragen zeker (ze kunnen dat neem ik aan niet vervalsen zoals km tellers van auto's vroeger??)

                      Wat denken jullie van deze?
                      En van de prijs dat men er (tweedehands) voor vraagt?

                      Alvast bedankt!
                      * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                        Excuses voor de reacties onder elkaar, maar heeft er mss iemand gebruikerservaring met/mening over deze lens:



                        Ik vind het redelijk ingewikkeld (er zijn zo veel lenzen)
                        En als je gaat opzoeken lees je op de ene site (of reactie binnen een topic) dat het een "amazing lens", top lens, aanrader, ... is, en op de andere site (/reactie wat verder) dat het "horribel" of "a piece of ****" is ...

                        Is er zo geen site of iets waardoor je via vragen uitkomt op een lens/lijstje van lenzen, zoals bij een determineertabel, ofzo?
                        * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                          Er zijn 2 versies van de 30mm, 1 is de nieuwe Art versie, de andere is een ouder model. Geen ervaring met 1 van de twee, maar ik zag wel dat de Art zeer goed was voor de prijs. De oude is waarschijnlijk die met de slechte reviews?
                          Dat lijkt een mooie prijs voor die kit, de Nikon 18-200 is inderdaad 1 van de beste superzooms. En de 50 is ook zeer scherp.
                          Normaalgezien kost de D7000 tweedehands 500 euro, de 18-200 400-500 euro en de 50 80 euro ongeveer.
                          Als er wordt aangestuurd op opzenden en betaling via een bank, zeker niet doen! Persoonlijk gaan kijken, testen en betalen (eventueel papiertje tekenen dat jij dit kocht van die persoon, maar dit heb ik slechts 1 maal gedaan).

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                            Ik zou de Pentax K5II of iets goedkoper de K50 ook niet over het hoofd zien... betaalbaar, weather sealed en kwalitatief dik OK !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies spiegelreflex (vnl. natuurlandschappen, dieren binnen en buiten), aub

                              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                              Er zijn 2 versies van de 30mm, 1 is de nieuwe Art versie, de andere is een ouder model. Geen ervaring met 1 van de twee, maar ik zag wel dat de Art zeer goed was voor de prijs. De oude is waarschijnlijk die met de slechte reviews?
                              Dat lijkt een mooie prijs voor die kit, de Nikon 18-200 is inderdaad 1 van de beste superzooms. En de 50 is ook zeer scherp.
                              Normaalgezien kost de D7000 tweedehands 500 euro, de 18-200 400-500 euro en de 50 80 euro ongeveer.
                              Als er wordt aangestuurd op opzenden en betaling via een bank, zeker niet doen! Persoonlijk gaan kijken, testen en betalen (eventueel papiertje tekenen dat jij dit kocht van die persoon, maar dit heb ik slechts 1 maal gedaan).
                              Bedankt voor de info en de tips! :-)
                              Helaas geen reactie gekregen van de verkoper ivm het aantal clicks en ik zag vanmiddag dat het zoekertje inmiddels ook al weer weg is van 2e hands en Kapaza.... :-( Men moet er écht wel snel bijzijn...
                              Maar allez, dan heb ik al weer meer een idee van welke (naast de reeds vermelde) goed zijn, bij het verder volgen/uitpluizen op tweedehands sites, bedankt!


                              Oorspronkelijk geplaatst door Kultfunk Bekijk bericht
                              Ik zou de K5II of iets goedkoper de K50 ook niet over het hoofd zien... betaalbaar, weather sealed en kwalitatief dik OK !
                              Bedankt, ik zal daar ook eens naar kijken!
                              Kan je evtl een of meerdere lenzen daarvoor ook aanraden voor natuurfotografie (bos, sneeuwlandschappen, dieren, ...), huisdieren, macrolens?
                              Het is maar dat ik momenteel cfr de tip van Bouk zoek op goede (tweedehands) lenzen en daar dan in gedachte een body bij (momenteel de D7000 van Nikon)
                              of als men het in het geheel aanbiedt, eerst zeker wil zijn dat de bijhorende lenzen goed zijn (zowel van prijs/kwaliteit als voor mijn doeleinden). :-)
                              En dan loop 'k minder de kans dat de aanbieding alweer weg is, tegen dat ik een idee heb of de lenzen goed zijn


                              Oorspronkelijk geplaatst door Kultfunk Bekijk bericht
                              Ik zou de Pentax K5II of iets goedkoper de K50 ook niet over het hoofd zien... betaalbaar, weather sealed en kwalitatief dik OK !
                              * Konica-Minolta Dimage Z3 * Panasonic Lumix FZ18 * Pentax K5 *

                              Comment

                              Working...
                              X