Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

    Goedendag , ik ben nieuw hier , en om maar meteen met de deur in huis te vallen zou ik wat advies willen inwinnen betreffende de aankoop van een nieuwe camera .

    Ik heb momenteel een Sony DSC P-92 (een 5.0MP camera van een paar jaar geleden (3x optische zoom) ) , maar zou willen overstappen naar iets met meer zoom , en meer (instellings-)mogelijkheden , en ook de optie om mooie makrofoto's , sportfoto's (autosportevenementen bvb) en foto's van 'mijne kleine' (en dan bedoel ik mijn zoontje ) te maken ...

    Mijn budget ligt tussen 300-400€ , ik heb wel veel interesse voor fotografie , maar heb er tot op heden nog niet teveel kaas van gegeten, maar wil er wel mee gaan beginnen (iemand een interessante (digtale) cursus?)

    Als ik zo eens rondkijk lijken deze modellen mij wel iets :

    Sony Cybershot DSC H-50
    Nikon Coolpix P-80
    Panasonic Lumix FZ-18
    Fujifilm FinePix S8100 fd / S9600

    Ik ben laatst eens in de mediamarkt geweest , en heb daar eventjes 'gespeeld' met de DSC H-50 en die beviel me wel goed , maar heb geen ander model kunnen testen (moesten nog opladen) .

    Ik heb daar toen ook de (iets professionelere?) Nikon D40 gezien , die aan 399€ te koop stond , maar daar moeten dan nog lenzen bijgekocht worden veronderstel ik?

    Kan ik met 1 van deze toestellen iets beginnen , wat raden jullie me aan ?

    Alvast bedankt !
    Last edited by billyfoto; 14 augustus 2008, 07:21.

  • #2
    Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

    Als je voor de D40 gaat, hou er dan rekening mee dat je het budget voor je eisen (makro, autosport,...) minstens zal moeten verdubbelen, maar dat je (buiten het gesleur met verschillende lensen) wel onder betere omstandigheden zal kunnen werken. Met een all-rounder (bridge) zoals de andere toestellen die je hier vermeld kan je ontzettend veel plezier beleven maar stoot je regelmatig op beperkingen oa. bij weinig licht (ruis), tragere auto-focus (lagere succes-rate bij bewegende voorwerpen enz...). Mijn persoonlijke keuze is nu een bridge om zo ervaring op te doen en later gerichter mijn zuurverdiende centen te investeren.
    De FZ18 wordt hier sterk aangeprezen, de P80 zou veel last hebben van lensfouten. De S8100fd is wat trager dan de FZ18 als je reviews leest. De 9600 is wat verouderd en heeft geen beeldstabilisatie toch wel belangrijk bij gebruik van de tele. Geen idee over de H50. Er komt een FZ28 uit (richtprijs ca 450€) maar hierover zijn er nog geen tests. Als je het budget verhoogt naar zo'n 550€ kan je gaan voor de S100FS, het vlaggeschip van fuji en volgens velen hier "het beste van 2 werelden" is.
    O ja nog vergeten: met een bridge heb je de mogelijkheid om beperkt filmpjes te maken , die is er niet bij een reflex zoals de D40.
    Een andere optie die ikzelf nog overweeg: een tweedehands toestel met nog wat restgarantie.
    Last edited by Lucas1711; 14 augustus 2008, 09:27. Reden: aanvulling
    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

    Comment


    • #3
      Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

      Hoi daar,

      Ik heb een panasonic FZ18 en vind dit een zeer goed toestel. Heel veel mogelijkheden. En groothoek en tele inéén. Haarscherpe foto's,enkel in mindere lichtomstandigheden presteert hij iets minder...maar toch nog goed.

      De mijne staat momenteel te koop omdat ik me een maand geleden een canon 450D heb gekocht. En ik trek daar nu meer mee.

      Mocht je intresse hebben stuur maar een pm

      grtz Dirk
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

        Ik ga mijn budget toch proberen op dit bedrag te houden , maar alvast bedankt voor het advies , en Templar , je hebt PM.

        Ik heb op dpreview even enkele toestellen vergeleken , hier de specs :



        Last edited by billyfoto; 14 augustus 2008, 13:33. Reden: typfout + specs toegevoegd

        Comment


        • #5
          Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

          Volgens dpreview zou die H-50 niet 'slecht' zijn , heeft er hier iemand ervaring(en) met dat toestel?

          Comment


          • #6
            Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

            Een keuze maken is niet makkelijk, zeker met een budget van een 400€. Ik heb al een tiental maanden een Panasonic FZ18 en ben er tevreden over. Veel functionaliteiten die een DSLR ook heeft, maar soms wat moeilijker te bedienen omdat ze meestal in de menu moeten aangepast worden. De nadelen van een bridge zijn al aangehaald, ruis boven de 400 iso, snelheid, foto's bij weinig licht. Maar als instapper zeker aan te raden. hangt natuurlijk af van wat je foto's wil maken. Maar als je graag met een tas rond loopt en meer gewicht en budget geen rol speelt, dan is er alleen maar één keuze, een DSLR.
            Uiteraard kan je later nog altijd overstappen op een DSLR. Een FZ18 kan je nu kopen voor een 350€. Binnen enkele weken komt de opvolger van de FZ18, de FZ28 maar deze zal misschien wel rond de 500€ gaan draaien.
            Ga eens naar een winkel (Fnac, Media, ...) en neem de verschillende toestellen eens in de hand, dit zal je wel helpen. Zo deed ik het ook en daardoor mijn keuze voor de FZ18.
            http://www.photo-patricske.be
            Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

            Comment


            • #7
              Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

              Vreemde evolutie... bridges worden steeds duurder en instap dSLR's steeds goedkoper. Check vooral je prioriteiten voor je iets koopt, want als je het echt meent met fotografie, kan een instap spliegelreflex een even goed toestel zijn om fotografie te leren, met een hogere kwaliteit en zelfs en langere gebruiksduur hebben dan een bridge... Maar op termijn geef je meer geld uit aan accessoires zoals lenzen, flitser,...
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

              Comment


              • #8
                Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
                Vreemde evolutie... bridges worden steeds duurder en instap dSLR's steeds goedkoper. Check vooral je prioriteiten voor je iets koopt, want als je het echt meent met fotografie, kan een instap spliegelreflex een even goed toestel zijn om fotografie te leren, met een hogere kwaliteit en zelfs en langere gebruiksduur hebben dan een bridge... Maar op termijn geef je meer geld uit aan accessoires zoals lenzen, flitser,...
                Feitelijk wil je zeggen:
                bridges worden meer en meer high end en dus duurder
                instap DSLR's worden meer en meer instap en dus goedkoper.
                Op die manier klopt het plaatje beter.
                Trouwens een bridge is de tussenstap tussen een compact en een DSLR maar nu gaan er toestellen komen die de brug tussen bridge en DSLR's gaan leggen(zie µ4/3de )
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                  Oorspronkelijk geplaatst door billyfoto Bekijk bericht
                  iets met meer zoom , en meer (instellings-)mogelijkheden , en ook de optie om mooie makrofoto's , sportfoto's (autosportevenementen bvb) en foto's van 'mijne kleine' (en dan bedoel ik mijn zoontje ) te maken ...

                  Mijn budget ligt tussen 300-400€ , ik heb wel veel interesse voor fotografie , maar heb er tot op heden nog niet teveel kaas van gegeten, maar wil er wel mee gaan beginnen (iemand een interessante (digtale) cursus?)
                  De Sony H-serie is behoorlijk goed in makro en dankzij de beeldstabilizatie kan je behoorlijk ingezoomd nog scherpe foto's maken van voorbij razende auto's. Op volautomatisch vind ik hem ideaal om net dat leuke moment van kind of dier te pakken. De H-serie kan ook vanalles aan instellingen, daar ben ik zelf de laatste tijd veel mee aan het spelen. De instellingen zijn wel minder makkelijk toegankelijk dan bij concurrerende merken. Een sterke eigenschap van de H-serie vind ik hoe acceptabel ze met slecht ligt om gaan. Geen bridge kan het daarin tegen dslr opnemen, maar tijdens het testen in de winkel kreeg ik de ritssluiting in de schaduw van een tas met de H9 op auto stand makkelijk te pakken, terwijl dit met de S5 en FZ18 niet lekker wilde lukken. Voor binnenshuis foto's vind ik dit soort dingen erg belangrijk.

                  Ik denk zelf dat als je nog niet weet of je daadwerkelijk heel veel gaat doen met diafragma en dergelijke, dat dan de Sony bridge camera's heel goed zijn. Ga je daar wel veel mee doen, dan zal je tzt zeker overschakelen naar DSLR (staat op mijn verlanglijstje, na een compje dat fotobewerking aan kan ).
                  Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                    Feitelijk wil je zeggen:
                    bridges worden meer en meer high end en dus duurder
                    instap DSLR's worden meer en meer instap en dus goedkoper.
                    Op die manier klopt het plaatje beter.
                    Trouwens een bridge is de tussenstap tussen een compact en een DSLR maar nu gaan er toestellen komen die de brug tussen bridge en DSLR's gaan leggen(zie µ4/3de )

                    Tja, als je ziet dat de oudere modellen van Canon en Nikon aan prijzen lager dan die van een moderne bridge te krijgen zijn, dan kun je toch wel zeggen dat de dSLR beter bereikbaar is voor iedereen dan vroeger. Een oudere dSLR heeft nog steeds een serieuze stap voor op bridgetoestellen en ik verwacht niet dat daar snel verandering in zal komen.
                    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                      Ik heb dit weekend de FZ-18 ook eens heel even getest (hij kwam uit de doos en de batterij ging ongeveer 5 minuten mee ) en ik denk dat ik gewoon een keuze ga maken tussen de Sony H-50 en de FZ-18 , als die FZ-28 inderdaad iets van 500€ ofzo gaat kosten .

                      Nu heb ik even gekeken bij Studio73 en daar kost de H-50 359€ (als kit,met statiefje,tas+2gb kaart) en de FZ-18 399€ (ook als kit,met statiefje,tas+4gb kaart) . De Sony heeft er wel nog een draadloze remote bij , dat heeft de FZ-18 niet.

                      Welke zou dan qua specs de beste zijn ?
                      FZ-18 : 8MP - 28-504MM (18X) - digi zoom 4X - ISO1600 -RAW/JPEG
                      H-50 : 9.1MP - 31-465MM (15X) - digi zoom 30X - ISO3200 - JPEG

                      Zit er veel verschil tussen die 28 of 31MM beginwaarde ?

                      Toevoeging : Op Pixmania zie ik dat de FZ18 305€ kost (met tasje+2gb kaartje) en de H-50 (idem) 329€ , iemand enig idee waarom die verschillen zo groot zijn tussen 2 'winkels' (pixmania is eerder een webwinkel denk ik) ???
                      Last edited by billyfoto; 18 augustus 2008, 13:05. Reden: toevoeging

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                        Oorspronkelijk geplaatst door billyfoto Bekijk bericht
                        Ik heb dit weekend de FZ-18 ook eens heel even getest (hij kwam uit de doos en de batterij ging ongeveer 5 minuten mee ) en ik denk dat ik gewoon een keuze ga maken tussen de Sony H-50 en de FZ-18 , als die FZ-28 inderdaad iets van 500€ ofzo gaat kosten .

                        Nu heb ik even gekeken bij Studio73 en daar kost de H-50 359€ (als kit,met statiefje,tas+2gb kaart) en de FZ-18 399€ (ook als kit,met statiefje,tas+4gb kaart) . De Sony heeft er wel nog een draadloze remote bij , dat heeft de FZ-18 niet.

                        Welke zou dan qua specs de beste zijn ?
                        FZ-18 : 8MP - 28-504MM (18X) - digi zoom 4X - ISO1600 -RAW/JPEG
                        H-50 : 9.1MP - 31-465MM (15X) - digi zoom 30X - ISO3200 - JPEG

                        Zit er veel verschil tussen die 28 of 31MM beginwaarde ?

                        Toevoeging : Op Pixmania zie ik dat de FZ18 305€ kost (met tasje+2gb kaartje) en de H-50 (idem) 329€ , iemand enig idee waarom die verschillen zo groot zijn tussen 2 'winkels' (pixmania is eerder een webwinkel denk ik) ???

                        Heb persoonlijk reeds heel wat ervaring me de Panasonic FZ18.

                        De FZ18 is echt een klein wonder met ingebouwde IS en doet het werkelijk uitstekend .

                        Vooral zijn uiterst groot bereik is heerlijk om mee te werken : 28mm - 504mm, wat echt wel héél straf is hoor !
                        Met de teleconverter er op gaat dit tot 850mm (en zelfs tot 1350mm op 3M).

                        Beeldkwaliteit : uitstekend op ISO 100 en 200. ISO 400 : goed tot zeer goed (vooral in RAW).

                        Scherpte van de Leicalens : top. Een juweel van een lens, die me nog steeds elke dag verbaast met zijn verbluffende scherpte !

                        Verder bezit hij vele eigenschappen die je ook op een dslr terugvind : belichtingskompensatie, auto bracket, burst, sluitertijdvoorkeuze, diafragmavoorkeuze, volledig manuele instelling, slimme ISO, RAW en zelfs RAW+JPG tegelijkertijd, autofocus of manuele focus, diverse instelbare lichtmetingen, gezichtsherkenning, zeer helder en scherp LCD-scherm, uitstekende makro- en telemakro-instellingen, 20-tal diverse scène-instellingen, 2 verschillende IS-modes, enz...enz... Dit is wat mij zo wat spontaan te binnen schiet, maar de 173 bladzijden tellende manual beschrijft nog méér mogelijkheden.

                        De meegeleverde SYLKYPIX-software om RAW te ontwikkelen is een plezier om mee te werken en bulkt van de mogelijkheden.

                        Met de FZ18 doe je in ieder geval zeker géén miskoop !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                          Heb me enkele dagen terug een Panasonic TZ5 gekocht (na verkoop van mijn f30 hier). Moet zeggen dat het qua feature-set toch wel een ongelooflijk goede camera is. De Fuji F30 had wel iets mooier beeld dankzij de super-sensor, maar de extra zoom, stabilisatie en filmmogelijkheden zijn voor MIJN gebruik beter dan de F30 (wat op zich wel een super digicammeke is). De FZ18 heeft wel een grotere zoom en iets meer mogelijkheden, maar is dan ook wel een pak groter/zwaarder. De TZ5 heeft dan weer als voordeel dat hij de Venus IV engine aan boord heeft, wat resulteert in betere verwerking van noise.
                          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                            de Sony of de Panasonic. Ben ik beide super tevreden van.
                            De Nikon was zeer ontgoochelend

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies gevraagd : Camera tussen 300-400€ ? Sony/Panasonic/Nikon/Fujifilm??

                              Ook een mogelijkheid is de sony a200 met kitlens voor 410€ (hier)

                              Hiermee hebt u meteen een instap-dslr die overal hoog aangeschreven staat met bijbehorende kitlens, wat u nadien eventueel naar gelieve kan uitbreiden met andere lenzen.

                              Comment

                              Working...
                              X