Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd

    Door een meevaller zal ik een stuk eerder dan gepland m'n nieuw toestel kunnen kopen....ik ga voor een DSRL maar nu de vraag welke?

    Het toestel zal vnl gebruikt worden voor voetbalfoto's van m'n zoon (en z'n team) dus beweging - diverse weersomstandigheden en soms vanop redelijke afstand (dus zal goede lens bijmoeten - welke??)

    Verder ga ik eigenlijk regelmatig op stap door stad (en land) maar vnl stad en amuseer ik me steeds meer met het nemen van portretten (zoon, vriend en hond zijn vnl. slachtoffers maar ook de rest van de familie is regelmatig het haasje).

    Ik heb nu een Minolta Dimage 7 maar die is in mogelijkheden te beperkt.

    Dus graag advies in deze....waar moet ik opletten?


    ***Canon 300D * kitlens * ...

  • #2
    D70

    Wat die lens betreft, zou ik voor die voetbalfotos gaan voor de 50-500 van Sigma. Deze heeft tegenwoordig een HSM en is dus echt een koopje. Is je budget hoger, kan je eens kijken naar de 80-400 OS van sigma. Deze heeft bovendien nog Optical Stabilzer aan boord. Ligt je budget lager, dan is een 135-400 of iets dergelijks misschien een optie.

    Voor stadsfotografie zou je best breed gaan, en net daar knelt het schoentje bij de meeste DSLR's (door de crop-factor). Ik heb persoonlijk een 15-30 van sigma in bestelling, maar je moet ook eens kijken naar de 12-24.

    Hopelijk helpt dit je al een beetje op weg.

    Door een meevaller zal ik een stuk eerder dan gepland m'n nieuw toestel kunnen kopen....
    Teruggekregen van de belastingen
    Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

    Comment


    • #3
      Originally posted by StevenVW
      D70

      Teruggekregen van de belastingen
      Nee maar die komt ook nog.....
      ***Canon 300D * kitlens * ...

      Comment


      • #4
        Ja lap, te laat

        Gewonnen met de Postcodeloterij ?

        Voor die voetbalfoto’s zal het niet veel uitmaken welke DSLR je neemt (in de veronderstelling dat je budget zich beperkt tot D70/300D of 10D/D100/S2Pro e.a. ). Met elk van deze toestellen zal je mooie foto’s kunnen maken. Belangrijker lijkt me de lens. Mijn eerste ingeving was “Sigma 70-200/f 2.8” Je hebt er een behoorlijk bereik mee op een DSLR (dat je eventueel met een 1,4 convertor nog kan verlengen), ze is natuurlijk lichtsterk (en dat ga je wel kunnen gebruiken voor actiefoto’s onder een zwaar bewolkte hemel), alleen is het niet één van de lichtste lenzen. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, je kan even goed gaan voor de merkeigen varianten (met of zonder IS/VR)

        Greetz

        Sam Jae

        Comment


        • #5
          Das niet zo gemakkelijk om daar op te antwoorden.

          Eigenlijk alvorens iets te zeggen zou ik zeggen wat is je budget voor lenzen.

          En wat verwacht je van je lenzen. Want kwa bereik zal die genoemde Sigma 50-500 wel voldoen maar zelf vind ik die veel te zwaar om mee rond te sleuren. Maar das mijn keuze. Hoe sta jij tegenover zoiets? Ga je naar die voetbal wedstrijden ook een monopod meenemen of niet?

          Ook voor de body wat is je budget daar? En wat verwacht je ervan? Als we zoiets niet weten kunnen we je moeilijk een antwoord geven.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kevlar
            Das niet zo gemakkelijk om daar op te antwoorden.

            En wat verwacht je van je lenzen. Want kwa bereik zal die genoemde Sigma 50-500 wel voldoen maar zelf vind ik die veel te zwaar om mee rond te sleuren. Maar das mijn keuze. Hoe sta jij tegenover zoiets? Ga je naar die voetbal wedstrijden ook een monopod meenemen of niet?
            Heb nu ook altijd statief mee maar wordt dus weinig gebruikt....alleen maar voor het penalty-schieten (ja doen die klein mannen nog na elke match) maar verder vind ik het alleen maar onhandig...een monopod heb ik nog niet maar is het overwegen waard natuurlijk.
            Te zwaar wordt niks natuurlij voor zo'n klein huppeltje als ik

            Ook voor de body wat is je budget daar? En wat verwacht je ervan? Als we zoiets niet weten kunnen we je moeilijk een antwoord geven.
            Totale budget is een 2000 euro.
            ***Canon 300D * kitlens * ...

            Comment


            • #7
              Ik zou ook een entry-level DSLR aanraden (kwestie van de kosten wat te drukken).

              Ik heb een zestal maanden geleden de knoop doorgehakt, en toen was de keuze eenvoudig want van de D70 was nog geen sprake. Maar mijn keuze vandaag zou nog steeds de 300D zijn. Beiden hebben voor- en nadelen, maar mijn lichte voorkeur voor Canon sproeit voornamelijk voort uit het feit dat het lens-aanbod van Canon beter is; meer keuze (ook tweedehands!), een iets zachtere prijs, en méér IS lenzen.

              Als ik zo wat rondlees op algemene fora (géén Nikon- of Canon-fora natuurlijk), dan lijken de meesten er hetzelfde over te denken; het lens-systeem geeft de doorslag, een body wordt uiteindelijk toch sneller vervangen.

              Aangezien je veel tele-shots neemt in diverse omstandigheden, raad ik je aan te gaan voor IS-technologie en/of voor een lichtsterke lens. Dát zou je prioriteit moeten zijn. Niet de body in feite...
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Wel gezien je budget en het feit dat ik ook een IS voorstander ben heb ik effe op acfoto gekeken wat binnen je budget past en ik zou dan zeggen.

                300D met kitlens 1059€
                28-135 IS
                75-300 IS

                Dan kom je aan een totaal van 2012€ iets te duur mmar 12€ zal nog wel gaan zeker.

                In vgl met je D7 kan je veel verder zoemen want D7 is 200mm en deze combinatie is 480mm meer dan het dubbele dus.

                Kwa groothoek heb je met die kitlens ong. hetzelfde als de D7.
                Maar je gaat zien die 28-135 gaat je favortiete lens zijn om in stad mee rond te lopen. En die kitlens ga je enkel bovenhalen wanneer je echt wijd zou willen gaan.

                Er zullen zeker nog ander combinaties mogelijk zijn maar dit is waar ik aan denk.

                Comment


                • #9
                  Naar de 300D ging m'n voorkeur al een beetje naar uit (vooral gezien prijs/compabiliteit lenzen) en ik raak steeds meer overtuigd.



                  ***Canon 300D * kitlens * ...

                  Comment


                  • #10
                    Ik moet iedereen hierboven gelijk geven, ik begin momenteel ook te denken, van beter een canon 300 d te kopen ipv van een d70, en dit in verband met het glasservies....
                    Maar de thread van phille http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42400
                    doet me langs de andere kant weer naar de d70 overhellen, omdat ja dit voor mij een vrij belangrijke functie is, als ik foto's neem van mijn hond die aan het spelen is, of op vliegtuigshow, van stunten die bezig zijn, kan het af en toe eens verdomd handig zijn van 10-15 foto's na elkaar te schieten, om die ene goeie te hebben... dit zal ook zowel zijn voor voetbal.... Maja op die moment moet je ook met een vrij snelle lens denk ik, om daar te kunnen van genieten dus kostprijs ook weer omhoog..... dus nog meer twijfel....

                    En dan zitten die klojo's van konica-minolta, nu al reklame te maken met kamera met beeldstabilisator ingebouwd (dymax 7d ofzo), zodus dat je niet iedere keer per lens extra gaat moeten betalen voor is of vr... wat dus een besparing op het glaswerk zou moeten opleveren, maja die brengen hun camera maar weer uit na het airshow seizoen, dus die speelt momenteel zelfs niet mee, ne mens kan zo blijven wachten.....

                    Indeed, twijfelgeval 300d of d70, gemakelijker en goedkoper aan lenzen geraken, of die oneindige buffer....
                    To make your dreams come true, wake up

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jdm
                      Ik moet iedereen hierboven gelijk geven, ik begin momenteel ook te denken, van beter een canon 300 d te kopen ipv van een d70, en dit in verband met het glasservies....
                      Maar de thread van phille http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42400
                      doet me langs de andere kant weer naar de d70 overhellen, omdat ja dit voor mij een vrij belangrijke functie is, als ik foto's neem van mijn hond die aan het spelen is, of op vliegtuigshow, van stunten die bezig zijn, kan het af en toe eens verdomd handig zijn van 10-15 foto's na elkaar te schieten, om die ene goeie te hebben... dit zal ook zowel zijn voor voetbal.... Maja op die moment moet je ook met een vrij snelle lens denk ik, om daar te kunnen van genieten dus kostprijs ook weer omhoog..... dus nog meer twijfel....

                      En dan zitten die klojo's van konica-minolta, nu al reklame te maken met kamera met beeldstabilisator ingebouwd (dymax 7d ofzo), zodus dat je niet iedere keer per lens extra gaat moeten betalen voor is of vr... wat dus een besparing op het glaswerk zou moeten opleveren, maja die brengen hun camera maar weer uit na het airshow seizoen, dus die speelt momenteel zelfs niet mee, ne mens kan zo blijven wachten.....

                      Indeed, twijfelgeval 300d of d70, gemakelijker en goedkoper aan lenzen geraken, of die oneindige buffer....
                      Jdm,

                      Ik geef botweg toe dat die buffer véél beter is op de D70. Maar... misschien heb ik toch nog goed nieuws voor je. Ik heb namelijk zélf lang over dit "probleem" zitten nadenken. Ik bezoek namelijk ook graag eens een airshow, en na mijn UZi-avontuur in Sanicole (herinner U het "album van mijn kl**en") ben ik van plan van het deze keer beter te doen.

                      (By the way; jij bent toch die kerel die ik op Sanicole tegenkwam op de weg naar de auto hee? Vriendin en hond bij, en cam was een minolta? Right?)

                      Ik denk er hetvolgende van:
                      - De 300D laat toe 4 shots te nemen na elkaar, in 1,5 seconden.
                      - Het "smart buffering" systeem laat echter toe (in bijna alle gevallen) om onmiddelijk erna de volgende shot te nemen.
                      - Daarbij dient de shutter echter gereleased en moet je die telkens terug indrukken.
                      - Echter; dit laatste kan je voorkomen. Er is namelijk een truukje bekend op het net om de 300D continu in full-AF te houden. Dat gaat zo:

                      1. Je stopt een mono-jack in de plug van de remote shutter release. Je cam gaat dan vanzelf zijn shutter half ihnouden (ook al is dat fysiek niet zo).
                      2. Je triggert de 300D zodat hij in full-AF mode komt.
                      3. schieten maar!

                      Voor alle info, zie: HIER, of beter nog: Deze page.

                      Dit truukje komt ons goed uit want:
                      - De 300D geraakt moeilijk in full-AF, en dat is nochtans belangrijk op een airshow. Maar met die truuk is dat opgelost
                      - Nadat je 4 shots nam kan je blijven schieten, net alsof je nooit je shutter los laat.

                      De resultaten (frames per seconde) van de D70 zal ik nooit halen, maar ik hoop toch dat deze werkwijze voor mij ruim voldoende zal zijn...
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Yep that's me

                        En indeed, ik herinner me nog zeer goed dat album dat jij gemaakt had van sanicolle, ik kon vorige week een gelijkaardig maken van de wandeling met de hondenschool

                        Maar 'k heb nog even tijd om te beslissen, en te twijfelen (gelukkig)
                        To make your dreams come true, wake up

                        Comment


                        • #13
                          Mocht ik nog geen DSLR hebben, zou ik gaan voor de Nikon D70 of Canon 10D. en dan een Sigma 70-200 met ev. een 1.4 convertor.

                          Ik heb ook een 10D en ik heb onlangs een Sigma 70-200 gekocht van een BD'er (waarvoor dank ).

                          Ik ben verleden week eens foto's gaan nemen en dit is een voorbeeld:


                          album hier: http://users.pandora.be/gert.starckx

                          Comment


                          • #14
                            [QUOTE] Originally posted by Jochen
                            Originally posted by jdm
                            Maar de thread van phille http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42400
                            doet me langs de andere kant weer naar de d70 overhellen, omdat ja dit voor mij een vrij belangrijke functie is, als ik foto's neem van mijn hond die aan het spelen is, of op vliegtuigshow, van stunten die bezig zijn, kan het af en toe eens verdomd handig zijn van 10-15 foto's na elkaar te schieten, om die ene goeie te hebben... dit zal ook zowel zijn voor voetbal.... Maja op die moment moet je ook met een vrij snelle lens denk ik, om daar te kunnen van genieten dus kostprijs ook weer omhoog..... dus nog meer twijfel....

                            De resultaten (frames per seconde) van de D70 zal ik nooit halen, maar ik hoop toch dat deze werkwijze voor mij ruim voldoende zal zijn...
                            Is de 10D hier dan een optie??
                            Dan moet ik maar starten met 1 lens en wachten op m'n belastingcenten (komen ook nog) voor een andere erbij....
                            ***Canon 300D * kitlens * ...

                            Comment


                            • #15
                              [QUOTE] Originally posted by Annetje
                              Originally posted by Jochen
                              Originally posted by jdm
                              Maar de thread van phille http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=42400
                              doet me langs de andere kant weer naar de d70 overhellen, omdat ja dit voor mij een vrij belangrijke functie is, als ik foto's neem van mijn hond die aan het spelen is, of op vliegtuigshow, van stunten die bezig zijn, kan het af en toe eens verdomd handig zijn van 10-15 foto's na elkaar te schieten, om die ene goeie te hebben... dit zal ook zowel zijn voor voetbal.... Maja op die moment moet je ook met een vrij snelle lens denk ik, om daar te kunnen van genieten dus kostprijs ook weer omhoog..... dus nog meer twijfel....

                              De resultaten (frames per seconde) van de D70 zal ik nooit halen, maar ik hoop toch dat deze werkwijze voor mij ruim voldoende zal zijn...
                              Is de 10D hier dan een optie??
                              Dan moet ik maar starten met 1 lens en wachten op m'n belastingcenten (komen ook nog) voor een andere erbij....
                              Zou ik niet doen. Zit boven je budget. Ga eerst voor het glas. Bodies verminderen nog te snel in waarde...
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X