Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies compact camera

    Hoi BD'ers.

    Ik had graag jullie advies gekregen betreffende een redelijk deftige compactcamera.

    megapixels: 5 is meer dan genoeg
    iso: hééél belangrijk. zo goed mogelijke prestaties bij hogere iso waarden
    (dus de compacts met de grootste cmos/ccd!)
    zoom: liefst meer dan 3x

    merk: speelt geen rol
    flits: ga ik toch niet gebruiken
    grootte: zo klein mogelijk rekening houdend met de specs hierboven.
    en als die nog filmpjes met geluid maakt is dat natuurlijk ook leuk

    Laat jullie maar gaan, kben benieuwd.
    (Kheb al een dlsr, dus ik weet dat die gewoon beter zijn, maar ik overweeg om nog een compactje erbij te nemen)

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: Advies compact camera

    Is "shutter-lag" voor u ook geen belangrijke parameter bij de bepaling van uw keuze?

    Ik stel gewoon de vraag want ik wil dit draadje langs de zijlijn volgen vermits ik ook latent interesse heb in een goed "binnenzak compactje", maar "shutter-lag" is voor mij absoluut van primordiaal belang, terwijl "film-mogelijkheden" voor mij dan weer volstrekt irrelevant zijn....

    Comment


    • #3
      Re: Advies compact camera

      Oorspronkelijk geplaatst door LucD
      Is "shutter-lag" voor u ook geen belangrijke parameter bij de bepaling van uw keuze?

      Ik stel gewoon de vraag want ik wil dit draadje langs de zijlijn volgen vermits ik ook latent interesse heb in een goed "binnenzak compactje", maar "shutter-lag" is voor mij absoluut van primordiaal belang, terwijl "film-mogelijkheden" voor mij dan weer volstrekt irrelevant zijn....
      Shutterlag heb je altijd bij dergelijke camera's. Een goeie keuze lijkt me de Sony DSC-H1, Canon S2 of S3 IS, of Panasonic Lumix DMC-FZ30
      Wil je wat meer uitgeven, dan denk ik dat je het best af bent met de Sony DSC-R1. Die laatste presteert geloof ik het best bij hogere ISO (tot 800)

      Comment


      • #4
        Re: Advies compact camera

        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
        Shutterlag heb je altijd bij dergelijke camera's. Een goeie keuze lijkt me de Sony DSC-H1, Canon S2 of S3 IS, of Panasonic Lumix DMC-FZ30
        Wil je wat meer uitgeven, dan denk ik dat je het best af bent met de Sony DSC-R1. Die laatste presteert geloof ik het best bij hogere ISO (tot 800)
        Thx voor je reactie! De camera's die je opnoemt zijn wschl. wel zeer goed, maar niet wat ik versta onder een "binnenzak compactje"...
        Ik zal dan voorlopig nog maar mijn (grote!) Nikon Coolpix 990 en (mini) Pentax Optio 330 houden als zakformaatjes...
        Erg (maar normaal ?) is dat ik deze compacts haast niet meer gebruik sinds ik de D70 gewoon ben!...

        Comment


        • #5
          Re: Advies compact camera

          Oorspronkelijk geplaatst door LucD
          Thx voor je reactie! De camera's die je opnoemt zijn wschl. wel zeer goed, maar niet wat ik versta onder een "binnenzak compactje"...
          Ik zal dan voorlopig nog maar mijn (grote!) Nikon Coolpix 990 en (mini) Pentax Optio 330 houden als zakformaatjes...
          Erg (maar normaal ?) is dat ik deze compacts haast niet meer gebruik sinds ik de D70 gewoon ben!...
          Misschien is de Fujifilm Finepix F11 wat voor jou?

          Goede specs en reviews, en de prijs is redelijk: rond de €300
          Zeer goede prestaties bij hogere ISO's.

          Zelf ben ik nog aan het twijfelen of ik deze camera zal kopen of de Panasonic DMC-FX01.
          * Veritas odium parit *

          Comment


          • #6
            Re: Advies compact camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Smokey
            Misschien is de Fujifilm Finepix F11 wat voor jou?

            Goede specs en reviews, en de prijs is redelijk: rond de €300
            Zeer goede prestaties bij hogere ISO's.

            Zelf ben ik nog aan het twijfelen of ik deze camera zal kopen of de Panasonic DMC-FX01.
            F11 ziet er idd. interessant uit, krijgt goede pers in DPR, maar ik heb het niet zo op die xD geheugenkaartjes... (mss. idée fixe, maar ik verkies toch nog steeds CF- of SD-kaartjes)

            NB: Ik hoop alleen maar dat ik door mijn eerste posting in dit draadje (onrechtstreeks) kan helpen bijdragen aan het zoeken naar een oplossing voor de oorspronkelijke vraag van de TS... Het is zeker niet de bedoeling om hiermee off-topic te gaan...

            Comment


            • #7
              Re: Advies compact camera

              Als pocket-toestel heb ik een Sony DSC-S600. Te vinden voor minder dan €200.

              Ben er zeer tevreden van. De voornaamste redenen vind je hier :
              http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=106635
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Advies compact camera

                Misschien even kort wat jullie vereisten betreft :

                - 6mp
                - iso 1000
                - 3x zoom
                - filmen kan gemakkelijk
                - niet de kleinste compact, maar wel met gewone, AA-batterijen wat uiteindelijk niet zo duur is en gemakkelijk te vinden, ook op reis.
                - shutterlag is redelijk kort in vergelijk met een paar andere die ik geprobeerd had
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #9
                  Re: Advies compact camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                  F11 ziet er idd. interessant uit, krijgt goede pers in DPR, maar ik heb het niet zo op die xD geheugenkaartjes... (mss. idée fixe, maar ik verkies toch nog steeds CF- of SD-kaartjes)
                  Persoonlijk had ik ook liever een SD dan een xD Card, maar bij nader inzien is dit eigenlijk een vooroordeel.

                  Heb me sinds ik interesse heb in de F11 wat verder verdiept in xD Cards, en er is niks mee.

                  Wat ik begrepen heb, is dat ze enkel maar gebruikt worden door Fuji en Olympus camera's, en dat ze daardoor helemaal afgestemd zijn op die camera's, en andersom de camera's op de xD Cards.
                  Daardoor schijnt het totaal onbelangrijk te zijn welk merk xD Card je koopt, en moet je degene met de laagste prijs nemen, ongeacht het merk.
                  Want: er zijn maar enkele merkfabrikanten die ze produceren, en die verkopen ze in licentie weer aan andere merken.
                  Dus in feite koop je altijd een merkcard, ongeacht wat op de Card staat.
                  En de prijs valt wel mee, SD is goedkoper maar €57 voor een 1GB xD Card is nog wel te doen.
                  * Veritas odium parit *

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies compact camera

                    Krijg net weer een automatische email binnen over een Fujifilm Finepix F11 review van deze maand, en de F11 staat in die review alweer op nr. 1

                    Zoveel keer in top-drie's en diverse malen op plaats 1 in vele reviews, deze camera moet haast wel een zeer goede zijn.
                    * Veritas odium parit *

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies compact camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                      ... Ik had graag jullie advies gekregen betreffende een redelijk deftige compactcamera.
                      megapixels: 5 is meer dan genoeg
                      iso: hééél belangrijk. zo goed mogelijke prestaties bij hogere iso waarden
                      (dus de compacts met de grootste cmos/ccd!)
                      zoom: liefst meer dan 3x
                      ...
                      Als ik naar concerten ga heb ik gewoonlijk de F10 mee. Die presteert bij weinig licht (75% van alle jazzconcerten!) stukken beter dan mijn andere toestellen. Het voorbeeld http://users.telenet.be/jazzer/jazzer/F0774c.JPG is er eentje op 1600 iso, wel bewerkt met noiseware, want zonder valt de ruis toch wel op. Maar met bv. de FZ5 (op 800 iso) verdrinkt zo'n foto volledig in de ruis en krijg je zelfs met de beste noiseware geen bruikbaar resultaat.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies compact camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
                        Als ik naar concerten ga heb ik gewoonlijk de F10 mee. Die presteert bij weinig licht (75% van alle jazzconcerten!) stukken beter dan mijn andere toestellen. Het voorbeeld http://users.telenet.be/jazzer/jazzer/F0774c.JPG is er eentje op 1600 iso, wel bewerkt met noiseware, want zonder valt de ruis toch wel op. Maar met bv. de FZ5 (op 800 iso) verdrinkt zo'n foto volledig in de ruis en krijg je zelfs met de beste noiseware geen bruikbaar resultaat.
                        mooie foto van Hilde

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies compact camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
                          He die daar links ken ik... wat een basist die Roman (even off toppic ) de Fuji Z1 of Z2 is dat niets voor u yowan, die zijn nog compacter, passen zeker in elke broekzak en die werken ook met zeer hoge iso's.
                          grtz Year62
                          Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies compact camera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict
                            Shutterlag heb je altijd bij dergelijke camera's. Een goeie keuze lijkt me de Sony DSC-H1, Canon S2 of S3 IS, of Panasonic Lumix DMC-FZ30
                            Wil je wat meer uitgeven, dan denk ik dat je het best af bent met de Sony DSC-R1. Die laatste presteert geloof ik het best bij hogere ISO (tot 800)
                            Die zijn al net iets te groot en minder 'compact'.
                            Kheb nu geen tijd om alles hier deftig te lezen, maar ik kom zeker nog eens verder lezen.

                            Shutterlag, tja, daar had ik zo direct niet aan gedacht, maar natuurlijk is ook dit belangrijk. Héhé, op den duur hebben we weer een reflexcamera, maar da's niet de bedoeling.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies compact camera

                              Ik heb eind vorig jaar twee Fuji F11 gekocht (cadeautje voor mijn vrouw en mijn moeder), en die zijn daar allebei erg tevereden over. De beeldkwaliteit is niet zo goed als die van een DLSR, maar toch wel goed hoor

                              sugar
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X