Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

    Hallokes allemaal. Ik werk momenteel nog met een D70 en een 18-200 VR lens van nikon. Ik ben nu van plan van een grotere tele aan te schaffen en dan ook een nieuw toestel. Nu Was ik eigenlijk overtuigd van mij een D300 aan te schaffen. maar na wat rondneuzen kwam ik ook terecht bij de D90 en geraak er zo niet echt uit wat ik het beste zou doen. Iemand dat mij kan helpen. of mij eventueel grote verschillende geven tussen beide toestellen zodat de knoop makkelijker door te hakken is?
    Alvast bedankt!
    Groetjes

  • #2
    Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

    D90 is een D300 "light" , zoals de D80 een D200 'Light" is, dus de sneleheid iets minder, iets minder directe instellingen, iets minder mogelijkheden(in de details) en de D300 weathershield en degelijker. Dat moet je gewoon even afwegen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

      als je budget de D300 aankan zou ik zeker voor die gaan. Hij is waterspatdicht, rapper in continu-opnames, zoeker dekt 100%, een stuk groter (nog betere grip), is gedeeltelijk gemaakt van magnesium t.o. polycarbonaat, start rapper op, heeft 51 focuspunten, heeft een nog betere autofocus, de D300 'zou' gemaakt zijn voor 150.000 clics, de D90 voor 100.000, ... We kunnen doorgaan tot het muggenziften wordt natuurlijk.

      Fotokwaliteit 'zouden' identiek zijn, net als het scherm en +/- de sensor. De D90 heeft dan wel meer standaard instelmodussen.

      Een mooie vergelijking vindt je op cameralabs.com en doorklikken naar de test van de D90.

      sukses met je aankoop, het is een beetje als kiezen tussen een Mercedes E-klasse en de Mercedes S-klasse....

      D
      Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

      Comment


      • #4
        Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

        Ik twijfel ook tussen de twee. Maar ik denk dat het toch de D90 zal worden. Deze is toch zo'n €400 goedkoper. Met dat geld koop ik dan toch liever een betere lens.
        ... see the ART not the TOOL ...

        Comment


        • #5
          Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

          ik denk dat je de overweging moet maken a. waarvoor gebruik ik hem, in de zin dat de D300 een 'expert' (semi-)professioneel toestel is dat gewoon fysiek heel wat aankan, terwijl de D90 eerder een huis-tuin-en keuken- hoger segment amateurtoestel is dat gewoon meer plastiek is, en b. wat jouw persoonlijke levenscyclus voor deze toestellen is, in de zin dat een D300 het over 10 jaar nog steeds zal doen (hoewel dan natuurlijk hopeloos verouderd), terwijl ik minder verwacht van de levensduur van een D90 (hier gaan natuurlijk een aantal BD-leden meteen voorbeelden aanhalen van 20 jaar oude 'amateur'toestellen van nikon die nog steeds perfekt werken). Als ik het prijsverschil bekijk bij konijn zie ik overigens 1398 (D300) tegenover 914 euro (D90); dat prijsverschil vandaag is een stuk kleiner dan toen ik 2 jaar geleden mijn D200 kocht voor een kleine 1700 euro en een D80 toen zo'n 900 euro waard was - ik heb toen wel niet bij konijn gekocht want ik dacht nog mijn lokale fotoboer nodig te hebben - ik wil er niet aan denken hoeveel ik toen teveel betaald heb voor mijn D200 + 12-24 + 28-70 + 70-200... Mijn vader zei altijd 'je komt slimmer van de markt terug dan je er heen gaat'...
          erik, Nikon materiaal

          'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

          Comment


          • #6
            Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

            Ik heb mijn D8o weggedaan voor de D300, het verschil in kwaliteit, afwerking, stevigheid, en snelheid is te samen met de prijs toegenomen. Maar tot hiertoe geen minuut spijt van gehad.

            Groetjes Willem

            Comment


            • #7
              Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

              Ik twijfelde ook tussen de D90 & D300 maar het gaat toch de D90 worden, zaterdag ga ik hem oppikken bij Top-Foto. De D300 is me net iets te groot en voor een hobbyist als mezelf zal de
              D90 ruimschoots voldoen en hij heeft als extra de filmfunctie die ik wel zie zitten.

              Comment


              • #8
                Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

                Hallokes allemaal. Allemaal bedankt voor jullie mening maar ik denk dat het inderdaad de D300 zal worden!!
                Allemaal bedankt voor jullie raad!!

                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

                  D300....... :

                  Vergeet ook niet dat koning Albert ook zo'n toestel heeft ! Als dat geen goede referentie is.
                  Dat Anti-vibratie-systeem moet dus wel degelijk zijn ...


                  D
                  Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight Bekijk bericht
                    D300....... :

                    Vergeet ook niet dat koning Albert ook zo'n toestel heeft ! Als dat geen goede referentie is.
                    Dat Anti-vibratie-systeem moet dus wel degelijk zijn ...


                    D
                    Nu is de D300 toevallig een Nikon en geloof het of niet maar bij Nikon heeft geen enkele DSLR een Anti-vibratie-systeem.
                    Het hangt er dus van af welke lens hij op zijn D300 zal hebben staan.
                    Hubert

                    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

                      Dag Marie-Rose,

                      ik wou je ook nog adviseren om de D90 te kopen, en het prijsverschil te gebruiken om een deel van die tele te betalen die je wil, maar ik zie dat je ondertussen al beslist hebt om een D300 te kopen.

                      Ik heb zelf een D300, en mocht het te herdoen zijn, ik zou waarschijnlijk een D90 kopen. Ik moet er volledigheidshalve wel aan toevoegen dat ik de D300 als backup body gebruik voor mijn D700.

                      In ieder geval succes, de beeldkwaliteit zal in ieder geval zeer goed zijn, zowel bij de D90 als de D300.

                      Als je écht het onderste uit de kan (of de Nikon) wil halen, raad ik je van harte de e-books van Thom Hogan (www.bythom.com) aan (ze zijn wel in het Engels), maar ze gaan een stuk verder (en geven betere info) dan de Nikon handleiding.
                      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanschaf nieuw toestel nikon D90 of D300

                        Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                        Dag Marie-Rose,

                        ik wou je ook nog adviseren om de D90 te kopen, en het prijsverschil te gebruiken om een deel van die tele te betalen die je wil, maar ik zie dat je ondertussen al beslist hebt om een D300 te kopen.

                        Ik heb zelf een D300, en mocht het te herdoen zijn, ik zou waarschijnlijk een D90 kopen. Ik moet er volledigheidshalve wel aan toevoegen dat ik de D300 als backup body gebruik voor mijn D700.

                        In ieder geval succes, de beeldkwaliteit zal in ieder geval zeer goed zijn, zowel bij de D90 als de D300.

                        Als je écht het onderste uit de kan (of de Nikon) wil halen, raad ik je van harte de e-books van Thom Hogan (www.bythom.com) aan (ze zijn wel in het Engels), maar ze gaan een stuk verder (en geven betere info) dan de Nikon handleiding.


                        Bedankt voor het advies nog hoor. Maar zoals je zelf zegt als het je backup toestel is maakt dat misschien niet zoveel verschil uit of je een D90 of D300 koopt? Ale ja denk ik. Maar bij mij is het om mijn D70 in de toekomst nog als back up te gebruiken en mijn D300 dan "continu". Bedankt voor de tips van het boek zal ik zeker in gedachten houden ;-)
                        Groetjes

                        Comment

                        Working...
                        X