Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop nieuwe camera.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop nieuwe camera.

    Ik fotografeer nog steeds met mijn oude Nikon D5000 (nadat mijn D5200 en D3100 de geest gaven), ik werk super graag met dit toestel maar het wordt hoog tijd dat hij nog eens wat rust krijgt.
    Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe camera, maar ben er helemaal niet uit welke ik wil, en ben na lang zoeken zelfs aan het twijfelen tussen Nikon en Canon,
    iets waar ik normaal nooit over zou twijfelen.
    Mijn eerste gedacht was de nikon D7100, erna begon ik ook naar de D610 of D800 te kijken.
    Maar nu heb ik gehoord dat, om portretten te maken je beter af bent met een Canon (iets met koelere kleuren)
    Ik zou graag eens iemand anders mening horen (liefst objectief want heb enkel nog met mensen gepraat die ofwel helemaal pro nikon of pro canon zijn) over welke camera echt aan te raden is? Want in de wereld van Canon ben ik helemaal niet thuis. En heb ook tot nu toe maar één keer met een grootbeeld camera (Nikon) gefotografeerd dus ook hiermee heb ik niet zo veel ervaring.

  • #2
    Re: Aankoop nieuwe camera.

    Ik zou voor Sony gaan.

    Het maakt geen zak uit of je nu Nikon of Canon kiest. Nadeel is dat je met Canon nieuwe lenzen moet kopen.
    Misschien moet je daar maar eerst wat geld in steken.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop nieuwe camera.

      > Het maakt geen zak uit of je nu Nikon of Canon kiest.

      Helemaal mee eens.
      Ik ben benieuwd hoeveel personen er in Nederland/Belgie rondlopen die aan een afgedrukte (normaal formaat) foto kunnen zien of deze gemaakt is met een Nikon of een Canon camera.

      > Maar nu heb ik gehoord dat, om portretten te maken je beter af bent met een Canon (iets met koelere kleuren

      Als je in RAW fotografeer, dan heb je deze kleurtemp toch zelf in de hand. Met beide merken kun je prima in raw fotograferen.
      Wat me wel opvalt, is het overheersende rood -standaard uit de camera- bij alle Canon's die ik tot nu toe heb gehad. Maar in RAW is dit weer gemakkelijk aan te passen.

      Dus: kies het merk waar jij het liefst mee fotografeert. Het is jouw hobby.

      Groeten,

      Arno
      Canon EOS 5D - Canon EOS 7D - Canon EOS 10D - Canon 24-70 F2.8 L USM - Canon 100 F2.8 L IS USM - Canon 70-200 F4 L USM - Canon 24-105 F4 L IS USM - Canon 50 II F1.8

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop nieuwe camera.

        Zonder budget en beoogde camera/lens combinaties zou ik ook geen beter advies kunnen verzinnen eerlijk gezegd. Canon koelere kleuren? Lijkt me onzin. Koelere kleuren levert mooiere portretten??? Lijkt me ook al onzin.
        Nikon maakt grootbeeld? Hmmm
        D5200 het begeven??? Die zou gewoon nog in de garantie moeten zitten. Ook al onzin.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop nieuwe camera.

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          D5200 het begeven??? Die zou gewoon nog in de garantie moeten zitten. Ook al onzin.
          Inderdaad. Wat doe jij met je camera's dat ze zo snel stukgaan?
          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop nieuwe camera.

            Ze hebben me op de avondschool verteld dat Canon koelere kleuren heeft, maar heb zelf geen ervaring met Canon, en de mensen daar hebben enkel met nikon of canon gefotografeerd dus konden niet 100% zeker vergelijken.
            En waarom mijn camera's zo snel stuk gingen.. ik fotografeer zeer graag dieren, maar die willen niet altijd meewerken en hebben het vaak op mijn camera gemunt.. vandaar dat ik ook niets meer ben met de garantie, is niet echt slim van mezelf, maar ik ben al véél voorzichtiger geworden (;
            Last edited by Resenu; 22 januari 2014, 21:27.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop nieuwe camera.

              Dan is het een kwestie van terminologie. "het begeven" is over het algemeen dat het product vrijwel uit zichzelf kapot gaat. "gemolesteerd" of "gesloopt" is dan weer van toepassing als het van buitenaf komend onheil is .
              In jouw situatie zou ik een wat ouder degelijk toestel aanschaffen, bijvoorbeeld een Nikon D300 of een Fujifilm S5. Het is steviger, levert prima resultaten op en is bij total löss geen heel ernstige afschrijving.
              Voordeel van deze toestellen is dat je er ook nog eens heel oude goedkope en degelijke lenzen op kunt zetten. ik weet niet of een 50mm E lensje een paardenhoef gaat overleven, maar wel dat je er maar 30-40 euro op af schrijft.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment

              Working...
              X