Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

    In theorie gaat je sluitertijd omhoog, dat klopt. Maar bedenk dan eens dat je tegenwoordig uiterst bruikbare foto's hebt bij hoge ISO, waardoor dat nadeel ook weer wegvalt. Zeker voor iemand met jouw filosofie is de ISO op mijn 6D bijvoorbeeld perfect bruikbaar tot 12.800 ISO, en dan kan ik je wel vertellen dat ik mijn lens een flink stuk mag dichtknijpen voor ik daar aan raak.
    Die beperkte scherptediepte was voor mij ook wel een attentiepunt toen ik naar fullframe overging, maar inmiddels heb ik door dat ik bij normale omstandigheden de lens inderdaad moet dichtknijpen, en tegelijk is het erg mooi om zo'n beperkte scherptediepte te hebben in bepaalde omstandigheden, en het mooie eraan is dat ik helemaal geen dure 2.8 meer nodig heb. Het enige nadeel dat ik nu aan FF ondervind, is dat ik eigenlijk nog een langere lens zou moeten hebben. 200mm is nu soms wel erg kort. Maar goed; dat komt nog wel eens.


    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Ja dat ben ik

    Ik ben dan weer wel gewonnen voor mirrorless, maar dan voor mijn eigen gebruik. Ik ben ook van mening dat de ontwikkelingen nog een hele weg af te leggen hebben voor ze de SLR van de troon stoten. Refresh rate van de zoeker (voor mij een noodzaak) en snelheid van de AF vallen mij momenteel een beetje tegen.

    Ik snap de keuze voor een 5D. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar APS-C formaat omdat de scherptediepte bij grote diafragma-openingen meer aansluit bij mijn soort fotografie. Anders gezegd: ik vind dat een lichtsterke prime genre 85mm f/1.2 te weinig scherptediepte oplevert. Een stopje of twee dichtknijpen, zal je zeggen. Ja, maar dan gaat je sluitertijd weer mee omhoog en dat vind ik een nadeel.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #17
      Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

      Na nog wat wikken en wegen, en vooral na een leuke lunch met mijn vrouw, is de kogel zo goed als door de kerk ten voordele van Fuji.

      Ik heb het gevoel dat die mij momenteel, gezien het budget en # lenzen, mij het meeste waar voor mijn geld kan geven (en sluit dus ook aan bij de oorsprongkelijke reden waarom ik in de verkoop ging namelijk gewichtsbesparing).

      Stel dat ik toch overstap naar bijberoep, huwelijken, etc. Kan ik nog steeds met de Fuji te werk gaan. Blijkt die toch te kort te schieten (dat zal moeten blijken dan uit testen, niet op het huwelijk van een klant), kan ik nog altijd naar een SLR terug overstappen met het eventuele geld dat er toen al uit fotografie is terug gekomen en iemand in de familie heeft nog een 5DII en een resem lenzen van groothoek naar zoom. Dus in het ergste geval, kan ik daar ook nog terecht. Of zelfs materiaal huren voor die eerste huwelijksreeksen en dan materiaal aankopen.

      Bedankt voor alle inzichten, tips, suggesties maar het was tijd om de knoop door te hakken. Hopelijk kan ik nu, sinds twee weken, terug genieten van mijn nachtrust

      Comment


      • #18
        Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

        Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
        In theorie gaat je sluitertijd omhoog, dat klopt. Maar bedenk dan eens dat je tegenwoordig uiterst bruikbare foto's hebt bij hoge ISO, waardoor dat nadeel ook weer wegvalt. Zeker voor iemand met jouw filosofie is de ISO op mijn 6D bijvoorbeeld perfect bruikbaar tot 12.800 ISO, en dan kan ik je wel vertellen dat ik mijn lens een flink stuk mag dichtknijpen voor ik daar aan raak.
        Die beperkte scherptediepte was voor mij ook wel een attentiepunt toen ik naar fullframe overging, maar inmiddels heb ik door dat ik bij normale omstandigheden de lens inderdaad moet dichtknijpen, en tegelijk is het erg mooi om zo'n beperkte scherptediepte te hebben in bepaalde omstandigheden, en het mooie eraan is dat ik helemaal geen dure 2.8 meer nodig heb. Het enige nadeel dat ik nu aan FF ondervind, is dat ik eigenlijk nog een langere lens zou moeten hebben. 200mm is nu soms wel erg kort. Maar goed; dat komt nog wel eens.
        Voila! Zelfde redenering, verschillende keuze
        Een cropfactor vermenigvuldigt alles. De beeldhoek van je lens verkleint en de scherptediepte vergroot met dezelfde factor.
        Jij verkiest full frame; ik APS-C. Bijkomende motivering bij mij is het gewicht en formaat van mirrorless met een APS-C sensor.

        Canon heeft trouwens 2 uitstekende 400mm lenzen, als je wat tele nodig hebt
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #19
          Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

          Oorspronkelijk geplaatst door fmclssns Bekijk bericht
          Na nog wat wikken en wegen, en vooral na een leuke lunch met mijn vrouw, is de kogel zo goed als door de kerk ten voordele van Fuji.
          Proficiat! Veel plezier ermee
          En tot die tijd... slaap zacht
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #20
            Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

            Die hebben ze inderdaad... maar wat die kosten
            Ik heb zitten denken aan ofwel de 100-400, of de nieuwe Tamron 150-600. Voor zo'n spotprijs levert die spetterende resultaten vind ik. Hoe dan ook: het zijn zorgen voor later, want dat krijg ik nu thuis niet verkocht na aankoop van de 6D, twee nieuwe rugzakken en een lichtmeter. Het is dan ook een luxeprobleem hé. Als ik heel eerlijk ben, heb ik aan de lenzen die ik nu heb genoeg. Zo'n lange zou ik lang zoveel niet gebruiken als mijn andere lenzen.


            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
            Voila! Zelfde redenering, verschillende keuze
            Een cropfactor vermenigvuldigt alles. De beeldhoek van je lens verkleint en de scherptediepte vergroot met dezelfde factor.
            Jij verkiest full frame; ik APS-C. Bijkomende motivering bij mij is het gewicht en formaat van mirrorless met een APS-C sensor.

            Canon heeft trouwens 2 uitstekende 400mm lenzen, als je wat tele nodig hebt
            ______
            www.vue.photo

            Comment


            • #21
              Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

              Leuke discussie om te lezen. Ikzelf ben overgeschakeld naar fuji, ook voor prof werk. Een ongelofelijk voordeel van die xt1 is dat het een electronische zoeker heeft die zeer goed is. En ik bedoel echt zeer goed.. ik fotografeer reeds meer dan 30 jaar en heb die optische zoeker nog geen moment gemist. Meer zelfs, die elektronische zoeker heeft een leuke extra. Echt live view. Hiermee bedoel ik dat de zoeker je meteen de gevolgen van bepaalde keuzes laat zien.

              Draai aan de belichtingscorrectie en je ziet meteen in de zoeker welke gevolgen dit heeft op je beeld. Dit is, oa op een huwelijk, een groot voordeel. Ik moet nu geen beelden meer herbekijken op het achterste scherm, want ik zie ze voor de opname al in de zoeker...

              Uiteraard is een reflex voor sportfotografie nog steeds de juiste machine maar voor al de rest zie ik geen problemen met mirrorless toestellen. Trouwens die zogezegde kitlens van de fuji is uitzonderlijk goed..en zou eigenlijk geen kitlens mogen. noemen, ... daarnast gebruik ik, met een adaptor ook enkele oude canon fd lensen die mij met manuele focus perfecte resultaten opleveren...

              Ik ben mij bewust dat dit soort toestellen niet voor iedere fotograaf zijn weggelegd, maar eens je de mentale stap maakt wordt je er zeer gelukkig mee.

              En trouwens, het is niet omdat je proffesioneel met fotografie bezig bent dat je een duur full frame toestel nodig hebt.. full frame is een fractie groter dan crop,en heeft mijns inziens in de practische, echte wereld geen noemenswaardig voordeel.. just my 2cents...

              Geniet van je nieuwe speeltje...
              lidnummer: BD1995BE

              Comment


              • #22
                Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Ja hoor
                Een testopstelling is geen "real world" onderwerp.
                Kommaneuken (of mieren, of pixels) heeft nog weinig met echte fotografie te maken.
                Ja .. alsof het ruisgetal van een sensor verandert naargelang hij "binnen" of "buiten" staat ... 't zal een nieuwe wet in de electronica wezen !!

                Comment


                • #23
                  Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                  Met de Xt1 ben ik, naast mijn D800E, ook gelukkig terug een 16Mp te hebben. Die bestanden gaan weer een stuk gemakkelijk door mijn systeem.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ja .. alsof het ruisgetal van een sensor verandert naargelang hij "binnen" of "buiten" staat ... 't zal een nieuwe wet in de electronica wezen !!
                    Precies wat ik bedoel: ga je objectief S/N ratio's meten als ingenieur of ga je lekker foto's maken om achteraf van te genieten als fotograaf?
                    Pieter
                    --
                    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                      Ik ben ook aan het twijfelen, zit beetje met zelfde 'probleem', met dat verschil dat ik een Sony a6000 + aantal heel goede lenzen heb waar ik ondertussen goed mee uit de voeten kan. Ik heb mijn 5D3 + L lenzen verkocht omdat ik hem gewoon veel te weinig gebruikte. Hij kwam eigenlijk enkel uit de tas om eens een huwelijk te doen (pakweg 2 keer per jaar) en om de communies te fotograferen van de lokale parochies (waar ik al jaren voor ingeschakeld word). Let wel, ik heb nog altijd beetje gevoel dat ik ooit spijt ga hebben dat ik de 5D3 heb weggedaan maar de komende maanden heb ik hem sowieso niet nodig en er komt zoveel nieuws op ons af, dat een echte switch misschien toch NU moest en niet later.

                      Momenteel twijfel ik nog enorm om te investeren in de X-T1 + enkele primes (met nadien de zoom erbij), ofwel om eens te zien wat oa Canon en Nikon gaan voorstellen op APS-C vlak. Ik vind de beeldkwaliteit van een FF uiteraard beter, maar de prijs van de lenzen gaat evenredig omhoog en tegenwoordig moeten veel APS-C sensoren al niet veel onderdoen voor FF qua ruis. DOF is een ander verhaal maar soms is téveel ook niet goed. Anyway, zelfs de 7DII maakt dus kans, maar dan zit ik weer met een grote en zware SLR die misschien téveel thuis zal liggen. De Fuji interesseert me enorm door de compactheid, de 'fun' van het fotograferen en de mooie primes maar ben niet zeker of hij voldoende snel voor me zal zijn.

                      Moeilijke keuze dus. Ik heb altijd enorm graag gewerkt met mijn Canon maar het was gewoon zo een lomp ding geworden in vergelijking met bijv de Sony mirrorless die ik ondertussen heb gehad, dat ik zelf verbaasd was toen ik de Canon nog eens uit de tas haalde. Ik grijp bijna altijd naar de Sony nu, gewoon omdat het sneller is om een klein ding bij je te nemen én het is ook minder intimiderend naar mijn onderwerpen toe (de kinderen klappen altijd toe met de SLR, met de Sony vinden ze het leuk...Raar).

                      Dus moeilijke keuze. De Fuji staat nog steeds bovenaan mijn lijstje maar zou hem graag eerst eens testen en naast de Sony gebruiken. Eigenlijk denk ik zelfs dat de Sony op de duur zou kunnen dienen als 'familie camera' met de uitstekende 16-70Z voor uitstapjes en dat ik de Fuji puur met primes ga gebruiken voor het creatieve spul. Niet dat de Sony onderdoet, want de A6000 is toch ook iets speciaal en heb ondertussen ook mooi arsenaal lensjes op die camera die toch ook behoorlijk knappe plaatjes maken.
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                        Mooi beschreven, lapino. Dit dilemma geldt tegenwoordig voor veel fotografen, denk ik. Kwaliteit en snelheid, tegenover compactheid en gewicht. Nikon/Canon tegenover Fuji-en-anderen ...

                        Heb zelf enorme last van m'n rechteronderarm omdat ik mijn zware Canon nooit rond m'n nek hang, maar zou toch o-zo-graag een opvolger van mijn 40D willen kopen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          ... ga je objectief S/N ratio's meten als ingenieur of ga je lekker foto's maken om achteraf van te genieten als fotograaf?
                          't zijn eieren of jongen he ... als men zit te emmeren over vergelijkingen tussen cameras en hun performance dan moet men later niet komen zeveren over wat hierboven staat ... ergo, als men enkel en alleen gaat "fotograferen" lees dan NOOIT een review (en zeker geen comparatieve!) want dat is dan gewoon verloren tijd

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                            Idem hier als het verhaal van lapino. Maar bij mij is het nog een 30D.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                              Verbaast me wel dat er blijkbaar zo weinig animo is rond Sony. Eigenlijk zijn ze enorm innovatief qua sensoren en cameras, enige probleem dat ze hebben is dat ze lensaanbod wat vergeten uit te bouwen tov de aangeboden toestellen. Maar met mijn a6000 en lenzen maak ik foto's die zonder meer hun mannetje kunnen staan naast veel zwaardere systemen. En toch blijkt Sony niet echt een gevoelige snaar te raken bij de 'fotograaf'. Zelfs bij mezelf is dat het geval, het werkt allemaal super en beeld is dik ok en toch word ik ergens geprikkeld door Fuji. Raar.
                              Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                                Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                                Verbaast me wel dat er blijkbaar zo weinig animo is rond Sony. Eigenlijk zijn ze enorm innovatief qua sensoren en cameras, enige probleem dat ze hebben is dat ze lensaanbod wat vergeten uit te bouwen tov de aangeboden toestellen. Maar met mijn a6000 en lenzen maak ik foto's die zonder meer hun mannetje kunnen staan naast veel zwaardere systemen. En toch blijkt Sony niet echt een gevoelige snaar te raken bij de 'fotograaf'. Zelfs bij mezelf is dat het geval, het werkt allemaal super en beeld is dik ok en toch word ik ergens geprikkeld door Fuji. Raar.
                                Ik ken het gevoel. Fuji spreekt meer tot de verbeelding, is meer hip en trendy. Terwijl Sony meer overkomt als een "electronics company". Maar zoveel te meer ik de RAW bestanden van de X-T1 en de A7 vergelijk, zoveel te meer mijn verstand zegt dat ik voor de A7 moet gaan.
                                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                                Comment

                                Working...
                                X