Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

    Hey,

    Zoals iedereen op dit forum zou ik mij ook op de wereld van de fotografie willen storten.
    Dan heb ik uiteraard wel eerst een camera nodig dus ontvang ik graag een beetje feedback van kenners voor de aankoop er van.
    Na beetje rond te neuzen op het forum en google ben ik uitgekomen bij twee camera's die me in het oog sprongen.
    De Nikon D70 en de NIkon D90.

    De D90 zou beter zijn dan de D70 maar in hoeverre is hij beter? Want hij lijkt me 2 à 3 keer meer te kosten...
    Ik lees wel verschillende waarden en getallen maar ik ben totaal vreemd in de wereld van de fotografie dus veel zeggen deze waarden me niet...
    Graag jullie raad dus

    Ik ben beginner op zoek naar redelijke kwaliteit voor een goede prijs. (500 euro maar kan tot 1000 gaan)
    Camera zou voornamelijk dienen voor het fotograferen van oldtimers en landschappen en eventueel close-ups van oldtimers.
    Andere alternatieven mogen uiteraard ook nog gegeven worden liefst met een verklaring waarom net deze
    En advies over welke lens het meest geschikt is is ook altijd welkom.

    Voorlopig is mijn keuze de D70 omdat deze tweedehands vrij goedkoop te vinden is en voor beginners toch vrij goede kwaliteit levert.
    Goede keuze of kan ik toch best iets duurder en beter gaan als ik het toch kan betalen (maar liever niet doe)?

    Ik weet dat ik echt de duizendste beginner ben die advies vraagt over aankoop
    dus ik stel jullie geduld, tijd en commentaar echt op prijs!


    Alvast bedankt
    Arno
    Last edited by _AG_; 29 mei 2011, 09:59.

  • #2
    Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

    D70 was in zijn tijd goed!
    D90 is véél beter! ga maar voor de d90!

    lenstips:
    tamron 17-50 f2.8
    nikon 70-300 VR
    dan kom je al een heel eind ver voor een redelijke prijs
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

      Een D70 zou ik niet meer kopen ook al kan je hem tweedehands heel goedkoop vinden,
      het is een toestel dat al X jaren op de markt is en de technologie staat niet stil.
      De D90 zou een betere keuze zijn.
      Ik zou je eerder aanraden eens te kijken naar een instaptoestel van de nieuwste generatie.
      D3000/D3100/D5100 bij Nikon of bij Canon de 1100D/550D
      Deze hebben heel wat te bieden voor een aangename prijs. Je lenskeuze is minstens even belangrijk zo niet belangrijker dan de keuze van de camera, de ervaring leert ons dat de vaak aangeboden kitlenzen in pakketvorm, na enige tijd vervangen worden door een betere (lees duurdere) variant. Ga niet over één nacht ijs bij je keuze van camera en lenzen.
      Eric Van Aerschot BD0730BE

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

        mmm, ok de D70 dus uit mijn hoofd zetten...
        Maar toch nog een vraagje, als ik reviews bekijk van de D70 dan was dit in 2004 hét van hét in fotografiewereld,
        ik kan me dus niet inbeelden dat hij zo slecht is maar toch wordt hij nu zelfs voor een beginner afgeraden
        wegens niet niet goed genoeg? Is hij prijs/kwaliteit toch nog niet nog altijd een goeie beginnerscamera dan?
        Tweedehands is er namelijk groot aanbod en bijna geen vraag dus hij is echt wel niet duur...

        Nuja, ik ga eens zoeken naar de tweedehands prijzen van de camera's die hierboven vermeld staan en wat reviews bekijken.
        Jullie zullen het wel beter weten dan ik

        Ik heb ook een privébericht ontvangen van iemand die een Fuji S5 Pro verkoopt. Iemand hier ervaring mee?
        Blijkbaar model dat regelmatig opvolger is van de D70 en ook wel goede reviews krijgt.
        Dus ben hier ook wel in geïnteresseerd.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

          Ik had een D70 en gebruik nu een S5pro.

          Een D70 zou ik tweedehands niet meer kopen, wegens nogal wat verhalen over camera's die vroegtijdig kapot gaan (zoals de mijne). Met de D70s/D80/D90, daar doe je weinig fout mee. De Fuji S5pro is een prachtige camera maar minder geschikt voor een beginner: nogal groot en zwaar, met een bizarre menu struktuur en weinig literatuur beschikbaar. Hou je wel van een uitdaging, dan biedt deze camera wel de beste prijs-kwaliteitsverhouding als je hem voor 400 euro (of minder) kan kopen.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

            Danjewel voor de commentaar.

            Ondertussen ook privébericht ontvangen ivm een D80.
            Meningen hierover? Reviews zijn weer zeer positief
            (maar zoals bij de D70 vrij oud dus geeft misschien weer een slecht beeld...)

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

              d80 is mooi om te beginnen
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                Oorspronkelijk geplaatst door _AG_ Bekijk bericht
                Hey,

                Ik ben beginner op zoek naar redelijke kwaliteit voor een goede prijs. (500 euro maar kan tot 1000 gaan)
                Alvast bedankt
                Arno
                Met dat bedrag heb je de d90 hoor.Heb hem net zelf gekocht voor 599€,dus als je tot 1000 kan gaan hou je nog over voor een goeie lens.Ikzelf heb de nikon 18-105 vr erbij genomen als startlens voor 199€ dus voor 798€ ben je al goed op weg.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                  Hallo,

                  ik ben begonnen met de D70s en alhoewel dat geen slecht toestel was, gaat de evolutie erg snel in deze sector.
                  Alleen al voor het scherm zou ik er nooit meer naar terug gaan, kleiner als 3" hoeft voor mij echt niet meer.
                  De D90 kost bijv. bij Foto Bastiaens in kit met de 18/105 768 euro .
                  Echt een mooie set waar je lang kan van genieten.

                  grtjs Jozef
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                    Ik gebruik de D70 nog altijd als tweede camera naast een D200 die door velen ook al als prehistorisch wordt gezien. Die foto's worden dus niet slechter he, idem voor mijn D200. De D70 krijgt nu wel serieuze kuren, misschien kan je inderdaad beter naar een iets recenter tweedehandsje op zoek gaan (D80, D200, ...). Laat je kop niet te zot maken door al die nieuwe toestellen, het is niet omdat er een TV scherm op zit, dat ze zoveel betere foto's maken. Wat niet weet, wat niet deert natuurlijk. Ik gebruik dat scherm enkel voor het histogram, voor de instellingen gebruik ik het top scherm. Als beginner kan je met weinig geld al heel veel leuks kopen waar je nog jaren plezier zal van hebben. Gewoon kopen, niet meer omkijken en foto's maken!
                    Jeroen || OM-D EM-5

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                      Een D80 is toch nog een groot verschil t.o.v. een D70(s).
                      Daar ga je zeker geen miskoop mee doen om te starten.
                      En als je deze bv. binnen een jaar wil verkopen ga je niet veel verliezen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                        Bedankt voor alle reacties!
                        ik denk dat ik dan toch eerder voor de D80 ga gaan omwille van zijn lagere prijs en toch goede kwaliteit. Denk dat hij als beginnerscamera zeker geschikt is!

                        Heb er op het forum zelf al enkele te koop zien staan en ook op tweedehandssites zijn er te vinden. Zal dus wel lukken er een te vinden.

                        Misschien nog tips waar je zeker op moet letten bij aankoop tweedehands camera??

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                          Sommige vinden de D90 blijkbaar véél beter dan de D70, maar waarom?? Voor mij als amateur is hoofdzakelijk de beeldkwaliteit belangrijk (voor een pro is dat natuurlijk anders) en ik kan me niet inbeelden dat een foto gemaakt met een D90 drastisch beter is als die van een D70, of heb ik het mis? Ik bedoel dan wel op iso 200.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                            Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                            Sommige vinden de D90 blijkbaar véél beter dan de D70, maar waarom?? Voor mij als amateur is hoofdzakelijk de beeldkwaliteit belangrijk (voor een pro is dat natuurlijk anders) en ik kan me niet inbeelden dat een foto gemaakt met een D90 drastisch beter is als die van een D70, of heb ik het mis? Ik bedoel dan wel op iso 200.
                            - De D90 foto zal meer detail bevatten doordat de resolutie van de camera hoger is.
                            - Er is wat minder kans dat er uitgebrande beeldpartijen zijn, want de belichtingsmeting is accurater en het dynamisch bereik van de D90 is wat groter. De witbalans is ook beter met de D90, hetgeen je zou kunnen merken in foto's die bij kunstlicht zijn gemaakt.
                            - Als er gebruik is gemaakt van de ingebouwde flits, levert de krachtigere flits van de D90 een minder duistere foto op.
                            - De kans dat de foto weergeeft wat je in de zoeker zag is groter, want die zoeker is veel groter en accurater bij de D90.
                            - Als het snel moest gaan heeft de D90 misschien net dat ene beeld geleverd waarbij alle vier de poten van het galopperend paard van de grond komen. De tragere D70 was net op dat moment een foto aan het wegschrijven.
                            - Als het een macro opname is met gebruik van statief, is die D90 foto mogelijk een tikje scherper, want de D90 heeft wel de mirror lock-up functie die op de D70 ontbreekt.

                            Kortom: het is echt wel mogelijk mooiere beelden te maken met een recentere camera. In de 4 jaar die verstreken tussen het ontwikkelen van de D70 en de D90 is de techniek er echt wel op vooruitgegaan.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop eerste camera (Nikon D70??)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                              Kortom: het is echt wel mogelijk mooiere beelden te maken
                              met een recentere camera. In de 4 jaar die verstreken tussen het ontwikkelen van de D70
                              en de D90 is de techniek er echt wel op vooruitgegaan.
                              De techniek wel, stapje per stapje, daar heb je absoluut gelijk in. Maar de creativiteit?
                              Is die er ook op vooruit gegaan?
                              Ik had eerst een 350D en een aantal van de foto's die ik daarmee genomen heb, zouden
                              er nu met mijn 50D iets beter hebben uitgezien. Misschien zou ik minder foto's hebben
                              moeten deleten.
                              Allemaal heel wel mogelijk.
                              Maar de echt geslaagde, inhoudelijk en esthetisch, die goed waren met de 350D zijn in
                              mijn ogen ook nu nog goed. En dat zullen ze blijven. Net zoals de geslaagde foto's met
                              mijn 50D achter pakweg 10 jaar ook nog geslaagd zullen zijn.
                              Vergeet niet dat het onze gewoonte is om morgen te lachen met gisteren, maar dat gis-
                              teren net zo mooi was, zo niet mooier dan vandaag.

                              Comment

                              Working...
                              X