Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop 40D, maar met welke lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop 40D, maar met welke lens ?

    Dag leden,

    Ik wens binnen een aanzienbare tijd een DSLR aan te schaffen.
    budget 2500 Euro.
    Mijn keuze valt daarbij op de 40D vooral voor de lifeview functie.
    Maar de kitlens 17-82 blijkt niet zo goed te zijn, wat lensfouten betreft. Of vergis ik me?

    Nu wens ik enkel de body aan te schaffen met de 24 -105 F/4 L USM lens van canon of de 24-70 1:2,8 L USM.
    Welk geniet de voorkeur ? groter diafragma of iets langer zoomberiek ?

    Later zou ik dan een 70-200 F/4 L USM aanschaffen maar weet niet welke
    met of zonder IS

    Is dit een goede keus ?

    groeten,
    Last edited by powerkiller; 21 september 2007, 20:06.

  • #2
    Re: aankoop 40D, maar met welke lens ?

    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
    Nu wens ik enkel de body aan te schaffen met de 24 -105 F/4 L USM lens van canon of de 24-70 1:2,8 L USM.
    Welk geniet de voorkeur ? groter diafragma of iets langer zoomberiek ?
    Ik stond voor ongeveer dezelfde keuze en heb voor de 24-105 gekozen vanwege het extra zoombereik, nog geen seconde spijt van gehad. Hangt er natuurlijk ook wat af wat je plannen zijn met de lens...
    Succes!

    Comment


    • #3
      Re: aankoop 40D, maar met welke lens ?

      Ik heb de 17-85? Is USMen ben daar heel tevreden van. Op mijn 300D zijn de foto's mooi scherp en heb niet veel fouten ontdekt. Alleen wat last van donkere hoeken in de 17mm.

      Het hangt er natuurlijk van af hoe hoog de lat ligt. Voor 2500 € mag ze natuurlijk al heel hoog liggen. Een L objectief is degelijker, maar in mijn ogen is de 17-85 Is USM alles behalve een slechte lens...

      Ik heb ook al veel goeds gehoord over de 17-55mm 2.8 IS USM

      (ik hoop dat je het nu wel degelijk over de 17-85 hebt, en geen 17-82 )

      greetz,
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

      Comment


      • #4
        Re: aankoop 40D, maar met welke lens ?

        Het hangt er inderdaad van af wat je wil fotograferen. Afhankelijk van je onderwerp kies je je lens.
        Indien je geen groothoek nodig hebt kan je inderdaad de 24-105L4 IS of de 24-70L2.8 kiezen.
        Ik persoonlijk zou de groothoek missen (ik vind zelfs de 17 mm nog niet groot genoeg).
        Indien je toch met een groothoek wil starten heb je 3 degelijke alternatieven voor de 17-85.
        Omdat je toch van plan bent een 70-200 aan te schaffen (neem die met IS, je zal het je nooit beklagen!) kan je eventueel ook starten met een 17-40L4 of de lichtgevoelige 16-35L2.8 of de zeer goede 17-55 2.8 IS. Alledrie prima standaard-zoom lenzen. (De 17-40L4 vind je ook regelmatig 2de hands voor zo'n 500 Euro)

        Bepaal eerst je behoeften, de lenskeuze is daar een 'relatief' logisch gevolg van. Bepaal eerst of je f2.8 nodig hebt of er met f4 ook geraakt. Bekijk dan je budget en koop dan de beste lens !

        Ik raad je ook aan om een lens vooraleer je die koopt eens ergens te proberen, de 'look and feel' vind ik ook belangrijke factoren in je keuze.

        Veel succes met je keuze.
        Fuji X - Less became more

        Comment


        • #5
          Re: aankoop 40D, maar met welke lens ?

          de sigma 17-50 2.8 macro of de
          tamron 17-50 2.8 als je voor budget gaat
          test

          Comment


          • #6
            Re: aankoop 40D, maar met welke lens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
            Ik heb de 17-85? Is USMen ben daar heel tevreden van. Op mijn 300D zijn de foto's mooi scherp en heb niet veel fouten ontdekt. Alleen wat last van donkere hoeken in de 17mm.

            Het hangt er natuurlijk van af hoe hoog de lat ligt. Voor 2500 € mag ze natuurlijk al heel hoog liggen. Een L objectief is degelijker, maar in mijn ogen is de 17-85 Is USM alles behalve een slechte lens...

            Ik heb ook al veel goeds gehoord over de 17-55mm 2.8 IS USM

            (ik hoop dat je het nu wel degelijk over de 17-85 hebt, en geen 17-82 )

            greetz,
            De 17 - 85 natuurlijk oops foutje
            Maar door die zwarte randen bij 17mm gaat de breedhoekwaarde toch verloren ?

            Wat mijn plannen zijn ? wel ik weet het niet zo goed.
            Breedhoek heb ik niet echt nodig. Het gaat me vooral over portretfotografie. Spelende kinderen, en themafotografie zoals trouw, doop, communie.
            Dat soort dingen. Diafragmawaarde mag 4 zijn, want ik kan altijd met flits werken. Ik heb de 430 al in mijn bezit. En de ruiswaarde bij een hogere isowaarde valt best mee bij een 40D.
            Dus de 24-105 L f/4 usm lijkt me de beste keuze toch.
            Andere sugestie zijn welkom. Want zijn de ervaringen met andere fabrikanten ?

            dank alvast voor medewerking.
            Last edited by powerkiller; 22 september 2007, 11:46.

            Comment


            • #7
              Re: aankoop 40D, maar met welke lens ?

              Heb de meeste hun advies gevolgd,
              maar heb de 17 - 85 lens erbij gehaald, omdat de andere L serie lenzen niet zo snel leverbaar waren als ik had gedacht, en omdat bij het testen de lens best meeviel.
              Zo kon ik dus wat oefenen en het is een prachttoestel.
              En in groothoek valt die mee.

              Comment

              Working...
              X