Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8GB op 300D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 8GB op 300D ?

    volgens de info op DPR ondersteunt de 300D FAT32, dus zou 8 GB geen probleem mogen zijn , graag een reactie van iemand die er ervaring mee heeft

  • #2
    Re: 8GB op 300D ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
    volgens de info op DPR ondersteunt de 300D FAT32, dus zou 8 GB geen probleem mogen zijn , graag een reactie van iemand die er ervaring mee heeft
    8 GB heb ik nooit geprobeerd, maar uit eigen ervaring weet ik dat een 4 GB CF alleszins werkt in een 300D. Het ging wel merkelijk trager dan een 2 GB kaartje, en dat ging al niet snel, maar dat heeft meer te maken met de camera dan het kaartje.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: 8GB op 300D ?

      Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
      Het ging wel merkelijk trager dan een 2 GB kaartje, en dat ging al niet snel, maar dat heeft meer te maken met de camera dan het kaartje.
      Dat is iets waar ik nog niet had bij stilgestaan ... dus grotere kaartjes langzamer ... dat is niet de bedoelding daar de camera al behoorlijk traag is. Iemand anders op dit vertragingsfenomeen nog commentaar ?

      Comment


      • #4
        Re: 8GB op 300D ?

        Ik heb hier nog een 300d liggen en er een kaartje van 8GB ingestopt. Blijkbaar is dat geen probleem. Snelheid heb ik vooralsnog niet getest.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

        Comment


        • #5
          Re: 8GB op 300D ?

          geen problemen mee

          ik maak gebruik van 2 8 gig kaartjes en 1 4 gig van kingston, zelfs de 133x versies
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: 8GB op 300D ?

            Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat voor een cf kaart de grootte geen rl speelt daar de gegevens door de kaart zelf gestuurd worden en de camera enkel de gegevens naar de kaart stuurt.
            françois

            Comment


            • #7
              Re: 8GB op 300D ?

              Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
              Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat voor een cf kaart de grootte geen rl speelt daar de gegevens door de kaart zelf gestuurd worden en de camera enkel de gegevens naar de kaart stuurt.
              françois
              Ik denk het niet. Het is wel degelijk de camera die de kaart aanstuurt. Er zijn al voor verschillende modellen camera's firmware updates uitgebracht om grotere kaarten te ondersteunen.

              Trouwens het is altijd aangeraden om de kaart in de camera te formateren. Omdat als je dat in je PC doet, dan heb je misschien een probleem om erop te schrijven met de camera.
              Tot sluitertijd, Dirk

              Comment


              • #8
                Re: 8GB op 300D ?

                Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                8 GB heb ik nooit geprobeerd, maar uit eigen ervaring weet ik dat een 4 GB CF alleszins werkt in een 300D. Het ging wel merkelijk trager dan een 2 GB kaartje, en dat ging al niet snel, maar dat heeft meer te maken met de camera dan het kaartje.
                Hu
                Wat heeft de opslagcapaciteit van een cf kaart met de snelheid te maken?
                Ik heb geen ervaring met de 300D maar heb zelf wel een 350D. Ik gebruik kaarten van 16GB in dit toestel ( Sandisk Extreme III ), en dit zonder enig probleem.
                Ik heb er nog NOOIT iets van ondervonden dat mijn camera trager zou gaan werken. Op een cf kaart staat de snelheid van wegschrijven vermeld, vb 30 mb/s. Dat is het enige waar eventueel een verschil in zit in de snelheid van een cf kaart.
                Bij mijn weten is het zo dat;
                1, men neme een foto.
                2, deze wordt opgeslagen in de buffer van uw camera.
                3, vanuit deze buffer wordt deze naar uw cf kaart weggeschreven.
                Nu zit de snelheid van de cf kaart in het feit dat als men continu opnamen maakt de cf kaart snel genoeg is om de buffer te volgen. De buffer van de meeste toestellen kan ongeveer 10 foto's aan.
                Ik schat dat men bij de 300D (6mp) bestanden krijgt van ongeveer 10 mb (JPG +RAW) en dit aan 6 fps.
                Bij continu opnamen komt het er dus op aan dat de cf kaart op tijd deze foto's krijgt weggeschreven om opnamen te blijven maken. In dit geval, en enkel in dit geval is de snelheid van een cf kaart belangrijk. Voor 1 enkele foto of een paar foto's achter elkaar speelt dit geen enkele rol.
                Het doet zeker niets er zake aan de snelheid van uw camera.

                Comment


                • #9
                  Re: 8GB op 300D ?

                  Rob Galbraith test regelmatig CF kaarten in verschillende camera's.
                  En in zijn tabellen lijkt dat een grotere kaart sneller werkt dan een kleinere.

                  vb voor een 5Dii:

                  Sandisk Extreme iv 16GB: haalt 30.9 MB/s RAW (theoretisch is die kaart 45MB/s)
                  Sandisk Extreme iv 8GB: haalt 29.8 MB/s RAW
                  Sandisk Extreme iv 4GB: 29.5 MB/s RAW

                  Normaal zou je verwachten dat alle drie die kaarten dezelfde snelheid zouden halen omdat ze van hetzelfde merk en type zijn. Die verschillen zijn nu uiteraard niet echt belangrijk bij gebruik van die kaarten.

                  In diezelfde tabel haalt de snelste kaart 32.6MB/s en de traagste slechts 3.2MB/s.
                  Dus wat dleemans opmerkte heeft misschien meer te maken met het merk van CF kaart dan met de opslagcapaciteit ervan.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8GB op 300D ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                    Hu
                    Wat heeft de opslagcapaciteit van een cf kaart met de snelheid te maken?
                    Ik heb geen ervaring met de 300D maar heb zelf wel een 350D. Ik gebruik kaarten van 16GB in dit toestel ( Sandisk Extreme III ), en dit zonder enig probleem.
                    Ik heb er nog NOOIT iets van ondervonden dat mijn camera trager zou gaan werken. Op een cf kaart staat de snelheid van wegschrijven vermeld, vb 30 mb/s. Dat is het enige waar eventueel een verschil in zit in de snelheid van een cf kaart.
                    Bij mijn weten is het zo dat;
                    1, men neme een foto.
                    2, deze wordt opgeslagen in de buffer van uw camera.
                    3, vanuit deze buffer wordt deze naar uw cf kaart weggeschreven.
                    Nu zit de snelheid van de cf kaart in het feit dat als men continu opnamen maakt de cf kaart snel genoeg is om de buffer te volgen. De buffer van de meeste toestellen kan ongeveer 10 foto's aan.
                    Ik schat dat men bij de 300D (6mp) bestanden krijgt van ongeveer 10 mb (JPG +RAW) en dit aan 6 fps.
                    Bij continu opnamen komt het er dus op aan dat de cf kaart op tijd deze foto's krijgt weggeschreven om opnamen te blijven maken. In dit geval, en enkel in dit geval is de snelheid van een cf kaart belangrijk. Voor 1 enkele foto of een paar foto's achter elkaar speelt dit geen enkele rol.
                    Het doet zeker niets er zake aan de snelheid van uw camera.
                    Iedereen die een 300D en een 350D gehad heeft, weet dat de 350D een veel sneller toestel is dan een 300D, zeker wat betreft de CF interface. Een snelle kaart in een 300D is verloren moeite, de camera is zo traag bij het wegschrijven dat het niet uitmaakt.
                    Ik gaf alleen maar weer wat ik destijds zelf ervaren heb met mijn 300D, namelijk dat een 4 GB kaartje blijkbaar nog trager werkte dan een van 2 GB.
                    En voor alle duidelijkheid: een 300D heeft een buffer van ocharme 4 beelden, die hij aan amper 2,5 fps kan vullen. Eens de buffer vol, duurt het zeker 10 seconden eer je terug een foto kan nemen.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8GB op 300D ?

                      Hier info van de site van sandisk , de maximale cap van de kaart is enkel afhankelijk van 'FAT' aangezien zoals vermeld 300D FAT 32 kan er maximaal 2TB in.
                      françois

                      FAT
                      File Allocation Table is een primaire computer-bestandssysteem voor verschillende besturingssystemen, meestal DOS, met inbegrip van DR-DOS, OpenDOS, FreeDOS, MS-DOS, Microsoft Windows (tot en met Windows ME). FAT is ook bedoeld als FAT12.

                      Bestandssysteem is een methode voor het opslaan en organiseren van de bestanden en de gegevens die zij bevatten, zodat het gemakkelijk te vinden en toegang hen. De grafiek hieronder toont in welke FAT-systeem een apparaat moet worden geformatteerd.

                      FAT12 FAT16 FAT32
                      Maximaal volume grootte van het apparaat 32MB 2GB 2TB

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8GB op 300D ?

                        Ik ben het eens met David. Tot eind 2009 heb ik zelf een 300D gebruikt, met verschillende kaartjes gaande van 256MB (Sandisk, het type weet ik niet meer) tot 2GB (Sandisk Ultra II). Het 2GB kaartje was véél trager in de 300D dan het 512 MB kaartje. Bij het nemen en wegschrijven van foto's viel het verschil nogal mee, als je tenminste niet al te veel opnames na mekaar maakte.
                        De review onmiddellijk na het nemen van de foto gaat relatief snel (ik ga ervan uit dat deze uit de buffer wordt gelezen), het is pas bij het herbekijken van foto's dat het tergend traag wordt: de eerste foto duurt een 15-tal seconden of meer, voor de volgende foto's is de snelheid aanvaardbaar.
                        De 300D die ik gebruikte was één van de eerste op de markt (gekocht in Duitsland toen die in België nog niet beschikbaar was), en ik heb nooit een firmware update gedaan. Misschien lost deze het 'probleem' wel op.

                        Voilà, mijn eerste berichtje op BD is een feit...

                        Comment


                        • #13
                          Re: 8GB op 300D ?

                          Hoi,

                          Ik gebruik een 8GB (Sandisk Extreme III) kaart in mijn 300D.

                          In vergelijking met mijn 1GB kaartje merk ik dat het opstarten van de camera langer duurt. Het duurt een paar seconden. Verder merk ik niets van traagheid, in tegendeel zelfs. Dit kan ook liggen aan de kwaliteit van mijn oudere kaartjes

                          Mvg,

                          Christopher
                          A smoking section in a restaurant is like a peeing section in a swimming pool

                          Comment


                          • #14
                            Re: 8GB op 300D ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Christopher Bekijk bericht
                            Hoi,

                            Ik gebruik een 8GB (Sandisk Extreme III) kaart in mijn 300D.

                            In vergelijking met mijn 1GB kaartje merk ik dat het opstarten van de camera langer duurt. Het duurt een paar seconden. Verder merk ik niets van traagheid, in tegendeel zelfs. Dit kan ook liggen aan de kwaliteit van mijn oudere kaartjes

                            Mvg,

                            Christopher
                            Oef ... ik heb iemand een 8GB Extreme III kaartje laten kopen voor zijn 300D - zijn eerste reflex - in het licht van een latere upgrade naar een 1DII waar een dergelijke kaart wel zinvol is ... opstarten van de 300D en downloaden van bestanden via USB trager is niet echt storend... zolang het maar tijdens het fotograferen zelf niet opvallend trager wordt want een 300D is al geen snelheidswonder.
                            Bedankt voor uw reacties

                            Comment

                            Working...
                            X