Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D of 1DMkII(n) ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 5D of 1DMkII(n) ?

    Maarten,

    De 1D MkII heeft nét dezelfde sensor als de 5D, alleen is ie op voorhand al een beetje gecropt. Men spreekt hier van de betere IQ van de 5D maar de ruiseigenschappen van beide zijn echter volstrekt gelijk per sensor oppervlakte-eenheid, de betere IQ komt enkel en alleen omwille van het feit dat het een FF is, ga je croppen dan zit je weer gelijk aan de 1D MkII. Je moet dus afwegen wat je wilt, AF snelheid & precisie van een 1D (telelensfotografie, macrofotografie) of de voordelen van een FF body (straatfotografie, breedbeeldfotografie). Dat is een oefening die enkel jij kunt maken.

    Comment


    • #32
      Re: 5D of 1DMkII(n) ?

      heel erg bedankt voor jullie feedback!
      ik kies uiteindelijk voor kwaliteit, dus de 5D.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #33
        Re: 5D of 1DMkII(n) ?

        hmm... ik denk dat het voor mij toch een 1D mkII(n) zal worden...
        ik vrees dat ik me teveel ga opjagen in de trage AF als ik dan eens actiefotografie doe (en met de kids van mijn broer gebeurt dat rap hoor).

        IQ van de 1D mkII(n) is daarenboven ook wel meer dan prima te noemen denk ik

        De hogere ISOs van de 1D mkII(n) zijn dan volgens mij ook een stuk beter dan die van de 400D.

        het enige probleem is er eentje te vinden met niet al teveel kliks...
        Waar jij je prijzen haalt Matthias wil ik ook wel weten. De bodies die ik gevonden heb waren minimum 1200 € (tenzij ze 100000 kliks hebben)
        Last edited by Hans Swolfs; 8 januari 2009, 09:17.
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #34
          Re: 5D of 1DMkII(n) ?

          'k heb gisteren even met een 5D mogen werken!
          man, wat een verschil met m'n huidige 10D

          zowel qua werksnelheid als qua beeldkwaliteit!
          laat me even sterk onder de indruk zijn

          mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

          Comment


          • #35
            Re: 5D of 1DMkII(n) ?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            'k heb gisteren even met een 5D mogen werken!
            man, wat een verschil met m'n huidige 10D

            zowel qua werksnelheid als qua beeldkwaliteit!
            laat me even sterk onder de indruk zijn

            mm
            de zoeker alleen al he daar krijg je niet genoeg van
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #36
              Re: 5D of 1DMkII(n) ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              de zoeker alleen al he daar krijg je niet genoeg van
              Tja, alleen jammer dat de AF slechts zo'n klein deeltje ervan gebruikt hé

              Comment


              • #37
                Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                hans,
                in 70% van de gevallen gebruik ik sowieso centraal AF-punt.
                in 25% van de gevallen ga ik in FTM-override
                in 5% van de gevallen gebruik ik een ander focuspunt.
                ik denk niet dat ik veel ga missen ...

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #38
                  Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  in 25% van de gevallen ga ik in FTM-override
                  dat doe je toch pas als de cam zelf gefocust heeft en dan om te finetunen niet?
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #39
                    Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                    hans,
                    in 70% van de gevallen gebruik ik sowieso centraal AF-punt.
                    in 25% van de gevallen ga ik in FTM-override
                    in 5% van de gevallen gebruik ik een ander focuspunt.
                    ik denk niet dat ik veel ga missen ...

                    mm
                    Ja, maar toch...

                    Vergeet niet dat het AF systeem véél preciezer is dan wat je zelf manueel kan. Zeker voor lichtgevoelige lenzen is dat belangrijk. Neem van mij aan dat het moeilijk is om een 85 f/1.2 met de hand snel en goed scherp te stellen. Daar vertrouw ik liever voor op de AF en dan liefst ook zonder te moeten mijn compositie wijzigen want we weten allemaal dat dit aanleiding geeft tot focus fouten.

                    Nu ja, veel geklaag voor niets want er is natuurlijk (voorlopig) geen echt (betaalbaar) alternatief.

                    Comment


                    • #40
                      Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      dat doe je toch pas als de cam zelf gefocust heeft en dan om te finetunen niet?
                      dat reken ik bij AF ...

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #41
                        Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                        Ja, maar toch...
                        Vergeet niet dat het AF systeem véél preciezer is dan wat je zelf manueel kan.
                        Vind ik ook. Doe eens de proef op de som.
                        Focus eerst eens manueel dat hij voor u scherp staat. Laat hem dan autofocussen.
                        Je zal zien dat het dan nog een beetje beter wordt gefocusd.

                        Dat kon ik vroeger niet zien op een D70 en op een 10D allicht ook niet.
                        Die viewfinders zijn eigenlijk niet zo goed en laten geen goede evaluatie toe.
                        Maar in de goede zoeker van de 5D kan je dit wel degelijk zien.

                        Comment


                        • #42
                          Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                          Vind ik ook. Doe eens de proef op de som.
                          Focus eerst eens manueel dat hij voor u scherp staat. Laat hem dan autofocussen.
                          Je zal zien dat het dan nog een beetje beter wordt gefocusd.

                          Dat kon ik vroeger niet zien op een D70 en op een 10D allicht ook niet.
                          Die viewfinders zijn eigenlijk niet zo goed en laten geen goede evaluatie toe.
                          Maar in de goede zoeker van de 5D kan je dit wel degelijk zien.
                          ik heb mij net een 40D gekocht en ik vind dat de MF met live view iets heerlijk is. Vooral met mijn manuele peleng, waarmee het onmogelijk is om op het beeld in je zoeker scherp te stellen. Gewoon live view inschakelen, 10x inzoomen, navigeren naar de plaats in je beeld waarop je wil scherpstellen, manueel scherpstellen, diafragma dichtdraaien tot op de gewenste waarde en dan je fotootje pakken (werkt natuurlijk enkel op statief)

                          maar kom, om niet teveel af te dwalen van het onderwerp; Maarten, ik denk dat je zeker en vast de goede keuze gemaakt hebt.

                          @ Hans Wolfs,
                          De hoge iso's van mijn 1DmkII zijn inderdaad een stukje beter dan die van mijn 400D, en als er dan veel ruis optreedt, vind ik deze veel 'mooier'
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #43
                            Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                            Vind ik ook. Doe eens de proef op de som.
                            Focus eerst eens manueel dat hij voor u scherp staat. Laat hem dan autofocussen.
                            Je zal zien dat het dan nog een beetje beter wordt gefocusd.

                            Dat kon ik vroeger niet zien op een D70 en op een 10D allicht ook niet.
                            Die viewfinders zijn eigenlijk niet zo goed en laten geen goede evaluatie toe.
                            Maar in de goede zoeker van de 5D kan je dit wel degelijk zien.
                            Trouwens, een interessant artikel daarover is dit : klik

                            Comment


                            • #44
                              Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                              Trouwens, een interessant artikel daarover is dit : klik
                              Het zou wel eens kunnen.
                              Ik heb nog nooit zoiets gehoord.
                              Maar ik had zelf lik zo iets in het snotje.
                              Als ik met een lichtsterke lens volopen schoot en dan nr de foto keek, leek die nog minder dof te hebben als wat ik door de viewfinder zag.
                              Het was me al verschillende keren opgevallen want ik begin steeds meer met serieus open diafragma te fotograferen.
                              Maar ik had zo : ik zal me wel vergissen, maar ik vond het wel raar.

                              So there goes the DOF preview ....

                              Maar zelfs als het zo is, is dit een viewfinder die u duidelijk een betere kijk op de zaak geeft. Vroeger, zonder live view en 10X zoom, maakte men ook mooie foto's .
                              Last edited by PSG; 8 januari 2009, 23:43.

                              Comment


                              • #45
                                Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                                ben al een tijdje van plan up te graden ... van 10D naar ...
                                mogelijke kanshebbers zijn:

                                5D
                                1D MkII
                                1D MkIIn

                                ontegensprekelijk drie heel goeie toestellen, daar twijfel ik niet aan.
                                wie kan me echter argumenten geven voor/tegen deze toestellen?
                                (het geeft geen nut de 5D-MkII of de 1D-MkIII aan te prijzen ... )

                                mm
                                Dit doet me denken aan mijn twijfel iets meer dan een jaar geleden tussen een 1Dmk3 en een 5D aankopen.
                                In the end... beide zijn "totaal" andere camera's. Maar echt totaal anders.

                                Heb je haarfijne/snelle/accurate AF-speedy-camera nodig dan moet je een 1D mkIIn of 1D Mk3 zoeken.
                                Wil je fullframe, ... en lager in prijsklasse, dan moet je een 5D zoeken.
                                Maar let op, .. een 5D maakt prachtige plaatjes, maar een 1D-category camera is en blijft echt wel een wereld van verschil. Eens je een 1D gewoon bent is een 5D niks hoger in kwaliteit (qua body/manier van werken/etc) dan een 10D/20D/30D/40D/50D...

                                Grote troef van de 5D is vooral, meer pixels, fullframe (echt super!) en hij is net zoals een 1Dmk3 low-noise op hogere ISO's wat leuk is voor vb lowlight/concertfotografie enzo te maken.
                                Imagination is more important than knowledge...
                                http://www.kiekje.be

                                Comment

                                Working...
                                X