Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5D of 1DMkII(n) ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 5D of 1DMkII(n) ?

    manman, daar moet jij toch niet over twijfelen ? Een 5D zal zeker jouw ding zijn, want ik vermoed dat je niet al te veel actiefoto's neemt en dat je vooral baat hebt bij de hogere IQ en lager ruisniveau.

    Wil je anderzijds een 1D testen? Altijd welkom.
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

    Comment


    • #17
      Re: 5D of 1DMkII(n) ?

      Bij de MkIIN versie kan je van eenzelfde opname jpeg en raw bestanden op verschillende kaartjes (CF en SD) laten schrijven. Indien dan je CF kaart met RAW opnames om zeep is, staan de backup jpegs tenminste nog op de onaangetaste SD.
      :::: Canon :::: 1D MkII N
      :::: Lenzen :: 17-40 4.0│24-105 4.0 IS│70-200 2.8 IS│100-400 4.5-5.6 IS
      :::: Varia ::::: 1.4 X│1.7 X│2.0 X│420EX│G6

      Comment


      • #18
        Re: 5D of 1DMkII(n) ?

        De 1DII(n) is een DSLR...

        De 5D is een begrip.

        Zeker na de meest recente Canon prestatie met de 5DII. Geen 1 maar 2 beeldfouten.
        Ik denk dat de tweedehands 5D nog wat beter en langer waarde kan houden.

        5D is 12 MP. 1DII(n) is 8 MP.
        Maar beide zijn een grote stap vooruit vanaf de 10D.

        Maar ik vind de 1D reeks nog altijd te groot en te zwaar:
        De 5D en de 10D zijn hiervoor volledig gelijk.

        Comment


        • #19
          Re: 5D of 1DMkII(n) ?

          Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
          wat bedoel je?

          mm
          Was deze voor mij bedoeld? Of ...Zo ja dan heb ik maar 1 antwoord. Er zit toch een seriues prijs verschil he op die toestellen?
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #20
            Re: 5D of 1DMkII(n) ?

            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            ben al een tijdje van plan up te graden ... van 10D naar ...
            mogelijke kanshebbers zijn:

            5D
            1D MkII
            1D MkIIn

            ontegensprekelijk drie heel goeie toestellen, daar twijfel ik niet aan.
            wie kan me echter argumenten geven voor/tegen deze toestellen?
            (het geeft geen nut de 5D-MkII of de 1D-MkIII aan te prijzen ... )

            mm
            De oude 5D is zowat het beste wat canon ooit gemaakt heeft. EN nu de 2dehands prijzen gezakt zijn naar ongekende laagtes (750 heb ik ze nu al gezien) denk ik dat je die camera het beste kunt kopen, TENZIJ je sport wil doen. Want de oude 5D is traag, en niet echt optimaal naar hedendaagse normen voor sportfotgrafie. Uiteraard kan het wel, vroeger deden we het ook, maar het vereist meer techniek.
            De 1DmkII(N) is een heel andere camera, snel, snel snel.. Maar de beelden van de 5D blijven beter.

            Ik heb de 5D vervangen door een 1DmkIII, geen optie voor jou, maar dan heb je wel het beste van de 2 werelden, beeldkwaliteit en snelhied. De 5DmkII kon ik niet meer gewoon worden, wegens teveel verschil in bouw met een full pro body zoals de 1D reeks is.
            Last edited by Rudy; 20 december 2008, 06:51.

            Comment


            • #21
              Re: 5D of 1DMkII(n) ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              De oude 5D is zowat het beste wat canon ooit gemaakt heeft. EN nu de 2dehands prijzen gezakt zijn naar ongekende laagtes (750 heb ik ze nu al gezien) denk ik dat je die camera het beste kunt kopen, TENZIJ je sport wil doen. Want de oude 5D is traag, en niet echt optimaal naar hedendaagse normen voor sportfotgrafie. Uiteraard kan het wel, vroeger deden we het ook, maar het vereist meer techniek.
              De 1DmkII(N) is een heel andere camera, snel, snel snel.. Maar de beelden van de 5D blijven beter.

              Ik heb de 5D vervangen door een 1DmkIII, geen optie voor jou, maar dan heb je wel het beste van de 2 werelden, beeldkwaliteit en snelhied. De 5DmkII kon ik niet meer gewoon worden, wegens teveel verschil in bouw met een full pro body zoals de 1D reeks is.

              Hmm de oude 5D is inderdaad iets om over na te denken..Das iets voor volgend jaar hoop ik.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #22
                Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                Was deze voor mij bedoeld? Of ...Zo ja dan heb ik maar 1 antwoord. Er zit toch een seriues prijs verschil he op die toestellen?
                ehm, neen, totaal niet

                een oude 5D vind je tussen de 800 en de 1000 euro
                een oude 1DmkII, daar krijg je tegenwoordig ook maar tussen de 800 en de 1000 euro voor

                veel verschil zit er dus niet op, ik snap niet vanwaar jij haalt dat er een serieus verschil op zit...
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #23
                  Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  ben al een tijdje van plan up te graden ... van 10D naar ...
                  mogelijke kanshebbers zijn:

                  5D
                  1D MkII
                  1D MkIIn

                  ontegensprekelijk drie heel goeie toestellen, daar twijfel ik niet aan.
                  wie kan me echter argumenten geven voor/tegen deze toestellen?
                  (het geeft geen nut de 5D-MkII of de 1D-MkIII aan te prijzen ... )

                  mm
                  Ik gebruik een 5D en een 1DIIn. Indien je voor beeldkwaliteit gaat is de 5D de betere mits je er degelijke objectieven op gebruikt. Alle lensen (zelfs L glas) met minder goeie hoekscherpte vallen op deze fullframe direct door de mand. De isowaardes tot iso 400 zijn vergelijkbaar met die van een 1D.....vanaf dan en hoger is de 5D overduidelijk de winnaar .....echt merkbaar verschil.

                  Voor al het overige wat je zou kunnen wensen in een camera is de 1D de betere. Razendsnelle en correcte autofocus (zelfs in mindere lichtomstandigheden), langere levenduur batterij (makkelijk tot 1500 foto's), robuust gebouwd (niet zwaarder dan een 5D met grip). Weather sealed. Cf en sd kaarten (één van beiden kan je bv als backup gebruiken.) Autofocus tot f8 waardoor het mogelijk is om lenzen met tc's te gebruiken en toch autofocus te behouden. Het gevoel om een stuk degelijk materiaal in je handen te hebben is erg aangenaam .
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #24
                    Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                    Hallo mm,

                    Hier was dezelfde vraag aan de orde ...
                    En het is geworden ... een ... 5D ...
                    Nu morgen, zondag, nog een batterijgrip ophalen bij een BD'er en klaar is kees voor de vakantie MET nieuwe camera

                    Jaja
                    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                    Comment


                    • #25
                      Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                      Proficiat met je aankoop

                      Comment


                      • #26
                        Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        bedankt alvast voor jullie feedback!

                        ik wil er wel nog even bijzeggen dat àls het een 5D wordt, het zeker mét grip gaat zijn ...
                        in ieder geval twijfel ik er niet aan dat het een verbetering wordt op de 10D.
                        zowel op vlak va ruis, AF als fps ...

                        mm
                        Ik zou geneigd zijn te zeggen de 5D.
                        Maar ik zou ze toch eens tegen elkaar zetten.

                        De 5D heeft betere IQ; bij concerten met weinig/slecht licht gaat dat een voordeel zijn.
                        de 8MP van de 1DII vind ik een beetje weinig terwijl je met de 5D misschien kunt doorgaan tot die in stukken valt.
                        Daarmee bedoel ik : je kan altijd beter naar IQ maar de 5D heeft een niveau waar je heel wat kanten mee uitkunt. Allée, da's mijn mening en je weet dat ik IQ belangrijk vind.

                        Aangezien je veel concerten doet, is het toch wel interessant om na te gaan of de 5D daar gaat voldoen. De AF is niet fantastisch en hou er ook rekening mee dat uw 85mm effectief een 85mm gaat zijn (en geen 135) en ineens een stuk korter gaat zijn. Daarvoor moet je dan gaan kijken naar de 135/2. Als je het kan betalen is dit een super combo.
                        Misschien nu niet, maar later.
                        Je kan de 5D wel croppen (of toch de foto's ervan ) maar dan hou je in vergelijking met nu maar 5,6 MP over. Als je rekening houdt met de betere IQ van de 5D, dan blijf je in dit scenario zowat op hetzelfde niveau als nu, maar je hebt wel een groeipad.
                        De AF van de 5D dekt ook niet de volledige viewfinder; ze zijn geconcentreerd in het midden. Bij concerten kan je volgens mij wel wat meer focus en recompose gebruiken, aangezien je vaak van wat verder fotografeert en het perspectief wat in elkaar wordt geduwd bij de langere focalen. Maar ik spreek hier niet uit ervaring; ik geef het aan als een aandachtspunt.
                        Bij portretten up close & personal en met open diafragma moet je wel accuraat focussen. Meestal heb je daar wel de tijd voor.

                        De 1DII heeft een 1.3 crop en gaat verder reiken en meer dof hebben.
                        Maar ook op de 1DII gaat de 85mm dus niet meer zover reiken. Hij wordt een 110mm.

                        de 1DII is robuster en sneller. Kwestie van AF en zo gaat het allemaal wel geen enkel probleem zijn. Hij is ook weathersealed. Ik zie u niet direct aan zee en in de storm fotograferen, maar ik weet niet hoe het er op concerten aan toe gaat.
                        Ik zie u vooral concerten binnen doen.
                        Als je buiten concerten doet met wat wilder volk die al eens met een pintje gooien, dan kan de robustheid van de 1D II hier wel een voordeel zijn.

                        My 2 cents.

                        Comment


                        • #27
                          Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          ehm, neen, totaal niet

                          een oude 5D vind je tussen de 800 en de 1000 euro
                          een oude 1DmkII, daar krijg je tegenwoordig ook maar tussen de 800 en de 1000 euro voor

                          veel verschil zit er dus niet op, ik snap niet vanwaar jij haalt dat er een serieus verschil op zit...
                          Twas een vernissing van mij.. Ik had een de andere voor. Sorry.
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

                          Comment


                          • #28
                            Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                            ik heb zelf ook voor die keuze gestaan. het is bij mij een 1D mkII n geworden, boven de 1D mkII en de 5D.
                            ik doe vooral (surf)sport, soms eens modellen en andere, dus heb snelheid en waterbestendigheid nodig.
                            de grotere buffer en het grotere scherm tov de niet 'n' versie vond ik dan ook wel een handig item.
                            Wat mij liet twijfelen was dat de 5D zo'n goede beeld kwaliteit heeft.

                            maw: kijk naar wat je ermee wil doen, en beslis op basis daarvan.
                            een slechte camera zul je niet kopen want ze zijn alle 3 super.
                            Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

                            Comment


                            • #29
                              Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                              Het is toch vaak een persoonlijke keuze, heb beide toestellen en zodra je de 1 serie gewend bent wil je niets anders meer, alles zit gewoon veel beter op zijn plaats, dus het is maar net waar je voor kiest, de 5D met zijn uitstekende ruis / beeldkwaliteit en FF, of de 1 serie om zijn robuustheid, snelheid, accuratesse.
                              Als je binnen A3 blijft onlopen ze elkaar niet echt veel (behalve boven de 800 ISO).
                              Vor alround fotografie presteerd de 1D beter, bij portret, natuur, macro etc. duidelijk de 5D. Voordeel van de 5D is wel als je een dagje op stap gaatmet bv de kids dan gaat de grip eraf en hou je een handig kleiner toestel over, de 1D is en blijft een behoorlijk gewicht aan je schouder/nek.
                              Mijn beste Foto moek nog trekke.

                              Comment


                              • #30
                                Re: 5D of 1DMkII(n) ?

                                beslissing al gevallen Maarten?

                                met het eindejaar net voorbij en mijn verjaardag in het verschiet komt een upgrade ook dichterbij.
                                Ik neig eerder naar de 5D vanwege de IQ en betere ruisprestaties en de full-frame.

                                Toch is er nog iets in mij dat me doet twijfelen (al is het misschien gewoon de 'natte jongensdroom' om een 1D-serie te hebben ).

                                Mijn 400D zal ik waarschijnlijk houden voor de 1.6x als het wat verder moet reiken (en omdat ik daar waarschijnlijk toch niet veel meer voor krijg ).

                                Ik heb echter een vraag aan 5D gebruikers : ik ben de laatste tijd aan het oefenen om mijne hond in actie vast te leggen met een 70-200 f/4 IS... Is de AF hiervoor genoeg bij een 5D of toch niet? niet dat ik hiervoor voor de 1D mkII zou kiezen maar het zou toch kunnen meespelen...
                                With Canon, I can (or at least try)
                                Photastic.be ~ Passion for the picture
                                Nieuwe site

                                Comment

                                Working...
                                X