Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

550d dof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 550d dof

    Hey,

    Ik heb een vraagje ivb met filmen op een 550D. Soms film ik en dan ligt de focus zo dicht op elkaar dat je de neus van een persoon heel scherp hebt en de ogen op manier van zeggen al helemaal niet meer. En dan soms het tegengestelde, dan zie je alles binnen 10 meter heel scherp. Hoe verander ik de lengte van de scherpte?

    alvast bedankt!

  • #2
    Re: 550d dof

    groot diafragma (kleine f-waarde) = kleine dof
    klein diafragma (grote f-waarde) = grote dof

    zal voor filmen ook wel van toepassing zijn.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: 550d dof

      Bij het fotograferen wordt de scherptediepte (DoF of Depth of Field) mede bepaald door het gebruikte diafragma. Groot diafragma of klein f-getal = weinig DoF; klein diafragma of groot f-getal = veel DoF. Bij het filmen zal het niet anders zijn, zeker?

      En Hans zegt bijna letterlijk hetzelfde, maar wel sneller!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: 550d dof

        En ook de afstand maakt uit. hoe dichter je een voorwerp bij de lens hebt, hoe kleiner de scherptediepte. En ook de lengte van de lens. Een langere lens geeft ook een kleinere dof dan een kortere (met zelfde diafragma).

        Comment


        • #5
          Re: 550d dof

          Ok hard bedankt! hier heb ik wat aan!

          Comment


          • #6
            Re: 550d dof

            Hmm ik kan blijkbaar enkel het diagfragma verandere als ik de modus op AV zet? Hoe kan ik dit in filmmodus doen? Of gaat dit niet?

            Zodus:
            groot diagfragma = bv 10 meter alles piekfijn zien
            klein diagfragma = bv 10 cm alles piekfijn zien

            Alvast bedankt!

            Comment


            • #7
              Re: 550d dof

              Net andersom, zoals je boven kunt lezen: groot diafragma = bv 10 CM...

              Geen idee hoe je dat in filmmodus doet, maar je kunt uiteraard ook in "M" stand je diafragma vergroten/verkleinen.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment

              Working...
              X