Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300D of F-828

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300D of F-828

    Here we go AGAIN?

    Hallo, ben nog steeds aan het twijfelen tussen de aanschaf van een 300D en een Sony F-828, de 300D is deze week bij de Duitse Mediamarkt voor 949 euro inclusief de 28-55 lens ( ) en een Kingston 512 MB CF kaart (!) en de Sony kan ik voor 900 euro krijgen. Zeker door het aanbod van de 300D ben ik weer meer gaan twijfelen, maar realiseer mij dat de lens die standaard bij de 300D zit niet echt geschikt voor mij is. Ik zal een extra lens moeten kopen (op termijn) die tenminste 200mm zoom heeft.

    Wie kan me verder helpen bij de keuze? Voornaamste + en - punten, die ik kan bedenken:

    300D:
    + betere fotokwaliteit
    + weinig tot geen ruis
    + uitbreidbaar
    + supersnel
    - foto kan niet via display gemaakt worden (ben brildrager )
    - geen live histogram
    - na aanschaf goede zoom lens veel duurder
    - gesleep met extra lenzen

    F-828
    + Bediening is top en ligt lekker in de hand
    + voelt hoogwaardiger aan
    + standaard 28-200 zoom is zeer bruikbaar
    + live histogram
    + fotograferen ook via display en kantelbaar in geheel
    - mindere fotkwaliteit (soms paarse randen bij veel contrast)
    - meer ruis

    Nu zit ik met name met het volgende punt: is de beeldkwaliteit van de 300D echt zo veel beter dan die van de 828? Ik heb voorbeelden bestudeerd op dpreview en moet zeggen dat het verschil eigenlijk heel klein is (of lijkt?). Het is natuurlijk zo dat de F828 veel meer ruist bij hogere ISO waarden, maar waar heb ik die hoge ISO waarde eigenlijk echt bij nodig?

    In de voorbeeldfoto op IS) 64 en 100 is de 828 eigenlijk ook best ruistvrij....

    Jaja, kiezen is moeilijk. Ga de camera gebruiken voor vakantie, landschappen, familie, etc. gebruiken.

    Op: http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/page19.asp kun je nog een vergelijking vinden tussen de 300D en F828.
    Nikon D70 | 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED
    | 70-300/4,0-5,6 AF G | Sandisk Ultra II 512 Mb

  • #2
    Ik koos onder twijfel voor de 300 D, dit is op lange termijn de beste oplossing doordat je optiek ook kan dienene op een opvolger van de 300D. Zo kan je aan een systeembouwen. De kwaliteit van de beelden zal beter zijn op de 300 D maar hou er rekening mee dat ieder DSLR nabewerking vraagt, en dat heeft niets met prijs of klasse van het toestel te maken dat is het voorrecht van te kiezen hoe je de beelden wenst. Ik denk dat je qua ruis met de 300D ook ni kan misdoen en je heb waarschijnlijik minder ruis bij 400 ISO dan de Sony bij 200. De sensorgroote is ook van héél veel belang in kwaliteit en een grote sensor zorg ook voor wat minder scherptediepte zodat je sneller van die mooie wazige achtergronden krijgt.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Is een keuze waarvoor je je camera wilt gaan gebruiken. Wil je veel actie foto's maken, dan heb je een 300D nodig. Maar wil je gewoon landschappen trekken, macro's en familie enzo, dan ben je toch beter af met de Sony. Ikzelf stond min of meer een maand of 5 ook voor die keuze. Keuze tussen Pro1 en 300D. Toen voor de Pro1 gekozen, na een maand verkocht omdat ik toch die 300D wilde hebben. Die dan gekocht met een 28-135mm lens. Prima camera, snel, hogere iso,.. Maar na een maandje of 4, nu dus, was ik het een beetje moe om telkens een grote rugzak mee te nemen en zeker met mooi weer. Ik had geen fatsoenlijke tele, dus dacht ik om een 100-400 te kopen, maar die kost 1500€ en ik kon dit er niet meer aan uitgeven + dan nog het gewicht. En dan nu dus, vorige week, alles terug opgetuurd naar de winkel en in plaats een Pro1 en S60 gekocht. Pro1 voor de macro en een mooi zoom bereik en de S60 voor mee te nemen, gewoon in je broekzak. Heb ze nu ongeveer een week. Natuurlijk ben je die snelheid kwijt en die hoge iso. Dit is heel tegenstrijdig met wat ik 5 maand terug zei, maar ja, ik had dat gevoel. Ik hoop dat gevoel binnen een 4-tal maand niet te hebben, dat ik weer ga verkopen.
      Hopelijk heeft dit iets bijgedragen aan je keuze.
      "Capturing the moment" - Huibke's gallerie

      Comment


      • #4
        F828:
        - geen IS,
        - povere beeldkwaliteit,
        - heeft zogezegd een Carl Zeiss lens maar is optisch slechter dan de kitlens,
        - electronic viewfinder van heel matige kwaliteit
        - ...

        Als je zou beslissen de EOS 300D niet te nemen (en eerlijk gezegd, dan zou je toch met goede argumeneten moeten afkomen), dan neem je beter de Konica Minolta Dimage A2: betere EVF én IS...

        http://www.digifotofreak.nl

        Comment


        • #5
          Originally posted by MarcFoto
          F828:
          - geen IS,
          - povere beeldkwaliteit,
          - heeft zogezegd een Carl Zeiss lens maar is optisch slechter dan de kitlens,
          - electronic viewfinder van heel matige kwaliteit
          - ...

          Als je zou beslissen de EOS 300D niet te nemen (en eerlijk gezegd, dan zou je toch met goede argumeneten moeten afkomen), dan neem je beter de Konica Minolta Dimage A2: betere EVF én IS...


          ask JaJa, hij heeft beide....
          daVinci
          www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

          Comment


          • #6
            F828:
            - geen IS,
            - povere beeldkwaliteit,
            - heeft zogezegd een Carl Zeiss lens maar is optisch slechter dan de kitlens,
            - electronic viewfinder van heel matige kwaliteit
            - ...
            En we moeten vooral niet overdrijven hé. Zomaar de F828 afbreken Povere beeldkwaliteit?? Dacht het niet. Is een super lens, electronic viewfinder ook zeer goed.

            Begrijp echt niet hoe je dit kan zeggen ze
            Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

            Comment


            • #7
              Ik heb vroeger een Sony 717 gehad en die Carl Zeisslens die daarin zat was grote kwaliteit en lichtsterk.Daar kan de kitlens van de 300D een puntje aan zuigen.Op de F828 is dat niet anders.

              Als ik nu mijn vakantiefoto's van vorig jaar te Slovakije (Sony F717) vergelijk met die van dit jaar (DSLR) is er een verschil te zien in bokeh,meer mogelijkheden daar ik nu lenzen heb gaande van 12mm tot 300mm maar als ik scherpte en kleuren bekijk dan denk ik vaak;"die 717 was toch een prachtig toestel!".En de 828 gaat ook die richting uit.

              Zoals reeds gezegd stel de vraag aan Jaja.Die spreekt uit eigen ervaring,heeft massa's ervaring met allerhande camera's en die was steeds positief over de F828.

              Ik zeg niet dat je de 300D niet moet kopen.Dat is iets anders.Ik reageer gewoon op de onwaarheid die hierboven geschreven wordt over de F828.
              Danny's Photosite

              Comment


              • #8
                Hallo,

                Ik heb idd een tijdje met de Sony 828 gewerkt.
                Een vergelijking met de Canon 300D kan ik niet maken omdat ik die niet heb (wel een 10D).

                De 828 is een zeer prettig toestel om mee te werken.
                De enige nadelen zijn iets meer ruis dan "doorsnee" (maar op ISO64 prima te doen) en wat chromatische abberatie (weg te werken in PS met 3 muisklikken).
                Voor de rest erg goed lensbereik (28-200mm), prima EVF-zoeker, zeer goede batterijlevensduur, kan ook CF-kaarten gebruiken (en niet exclusief memorysticks), snelle wegschrijftijden, ...
                Nog een voordeel van de 828 is de "compactheid". Je hoeft niet te "zeulen" met vanalles en nog wat.

                Maar wat je nu precies moet kiezen? Moeilijke keuze .
                Wil je gaan uitbreiden met extra lenzen ed, dan is de keuze snel gemaakt.
                Wil je een "no nonsens" camera die prima beelden maakt en waarbij je niets extra hoeft mee te nemen, dan is de keuze ook snel gemaakt ...

                Jaja
                Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                Comment


                • #9
                  Voor ik een 10D kocht had ik een Sony F717 en 'k heb hem zeker niet weg gedaan omdat ik niet tevreden zou geweest zijn.
                  Want die Carl Zeisslens is een heel goede lens,maar ik wou een zwaardere telelens en meer de voordelen een spiegelreflex camera.
                  Anders zou ik nog altijd mijne Sony hebben hoor,want nu moet ik de foto's een nabewerking geven en vroeger niet.( veel goedkoper ook )
                  't Is moeilijk daar een keuze te maken in uw plaats,maar als je tevreden bent met één lens koos ik voor de Sony.
                  Al de foto's op mijn website zijn genomen met de F717 zonder nabewerking. ( behalve de foto op de indexpagina )

                  PS Ben ook een brildrager maar keek bij mijn Sony toch ook altijd door de zoeker,ik weet het is niet gemakkelijk.Ik had meer last om met de display een foto tenemen,zeker als de zon schijnt.


                  mvg FrançoisVM
                  Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Rutger
                    Begrijp echt niet hoe je dit kan zeggen ze
                    Ieder zijn gerief natuurlijk,
                    het enige wat ik eigenlijk wou zeggen is dat als je twijfelt over een F828, dat je zeker de KM Dimage A2 in overweging moet nemen:
                    - A2 (en trouwens ook A1) heeft AS,
                    - A2 heeft als enige een EVF waar mee te leven valt, al is die in de verste verte niet vergelijkbaar met de zoeker van een EOS 300D (en die verdient zo al niet mijn goedkeuring),
                    - A2 heeft minder last van ruis,
                    - A2 heeft als enige 8 MP camera veel minder last van CA (de CA van F828 is ondertussen legendarisch geworden - te wijten aan Carl Zeiss?)

                    Voor de rest even goede vrienden...


                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Ben net in een fotozaak gaan kijken naar de 828 en 300D. De keuze blijft moeilijk zo niet onmogelijk .

                      De verkoper stak het standaard verhaal af, zoals dat overal op Internet ook is na te lezen:
                      Compactcamera's
                      Olympus C8080 beste fotokwaliteit
                      Canon Pro-1 langzaam maar goede allrounder
                      Sony F828 snel, goede bediening maar "mindere" fotokwaliteit

                      SLR's
                      Eos 300D net in prijs gezakt, opvolger komt waarschijnlijk met de Photokina - goed apparaat voor een goede prijs
                      Nikon D70 - zie beneden.

                      Feit is gewoon dat de 300D altijd ongeveer dubbel zo duur gaat worden doordat ik een extra lens moet kopen, uiteraard één van goede kwaliteit anders heeft het ook geen zin.

                      Bijkomende factor is dat ik net ff met de D70 heb kunnen
                      spelen: wat een verschil qua body en grip .....

                      De verkoper was van mening dat de Nikon zijn meerprijs in alle opzichten waard was; het was gewoon de betere camera.

                      Ik wacht nog even tot mijn broer terug is van vakantie; hij is profi fotograaf en gebruikt allemaal nikon sullen (o.a. D2H). Misschien heeft hij nog lenzen "te leen" die wellicht de doorslag kunnen geven...

                      Blijft nog steeds het dilemma tussen een "compact" toestel en een SLR....zucht.
                      Nikon D70 | 18-70/3,5-4,5 AF-S G DX IF-ED
                      | 70-300/4,0-5,6 AF G | Sandisk Ultra II 512 Mb

                      Comment


                      • #12
                        Blijft nog steeds het dilemma tussen een "compact" toestel en een SLR....zucht.
                        Ik ben momenteel enorm tevreden over de F828, maar spotten is nu eenmaal een van de moeilijkste dingen dat er bestaat in fotografie lijkt me, tis niet zomaar een foto nemen. Daarom ga ik, als ik volgend jaar een vakantiejob heb gedaan, zeker een DSLR kopen. De voordelen die je daarmee hebt zijn toch voor mij nodig.

                        Voor gewone foto's zou ik zeker voor de F828 gaan ...


                        Voor de rest even goede vrienden...
                        Tuurlijk, maar hoe je het zei van de lens, is toch een super spul hoor, en het zou inderdaad heel goed kunnen dat de F828 meer ruis heeft ... dat is dan zo, op ISO 64 is er bijna geen sprake van ruis zodus ...
                        Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jahjah
                          Ben net in een fotozaak gaan kijken naar de 828 en 300D. De keuze blijft moeilijk zo niet onmogelijk .

                          De verkoper stak het standaard verhaal af, zoals dat overal op Internet ook is na te lezen:
                          Compactcamera's
                          Olympus C8080 beste fotokwaliteit
                          Canon Pro-1 langzaam maar goede allrounder
                          Sony F828 snel, goede bediening maar "mindere" fotokwaliteit

                          SLR's
                          Eos 300D net in prijs gezakt, opvolger komt waarschijnlijk met de Photokina - goed apparaat voor een goede prijs
                          Nikon D70 - zie beneden.

                          Feit is gewoon dat de 300D altijd ongeveer dubbel zo duur gaat worden doordat ik een extra lens moet kopen, uiteraard één van goede kwaliteit anders heeft het ook geen zin.

                          Bijkomende factor is dat ik net ff met de D70 heb kunnen
                          spelen: wat een verschil qua body en grip .....

                          De verkoper was van mening dat de Nikon zijn meerprijs in alle opzichten waard was; het was gewoon de betere camera.

                          Ik wacht nog even tot mijn broer terug is van vakantie; hij is profi fotograaf en gebruikt allemaal nikon sullen (o.a. D2H). Misschien heeft hij nog lenzen "te leen" die wellicht de doorslag kunnen geven...
                          Begin dit jaar heb ik die beslissing ook moeten nemen.
                          Waarom ik koos voor Canon. ( voor mij is Nikon en Canon even goed )
                          Wel ik vond voor mij persoonlijk meer keuze bij de Canonlenzen en Canon heeft ISO 100. ( IS lenzen )


                          Originally posted by jahjah
                          Blijft nog steeds het dilemma tussen een "compact" toestel en een SLR....zucht.
                          Dat is iets dat je zelf moet beslissen.
                          mvg FrançoisVM
                          Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Hey jahjah,

                            Ik heb een gelijkaardige topic gepost. http://forum.belgiumdigital.com/topi...TOPIC_ID=53401
                            En na de uitleg van Rutger, en nog andere mensen.(had ik tijdelijk besloten om voor een prosumer te gaan)
                            Maar heb ik uiteindelijk toch maar besloten om voor een DSLR te gaan.
                            En sommige zullen dus goedkoper worden door de nieuwe camera's op photokina.
                            de uitbreidings mogelijkheden zijn vele groter.Maar duurder!
                            een goede lens kost geld. Zeker die leuke L lensjes van Canon.

                            Je kan met een prosumer ook mooie foto's maken bv,kijk maar naar vicky die maakt hele mooie foto's met een G5 van Canon, tegen andere die een 300D hebben en waarvan je zegt, heeft die nu perongeluk op dat knopje gedrukt.

                            En de man/vrouw die daar achter staat heeft ook een zeer grote invloed op de foto niet te vergeten.

                            Ik denk dat het alles begint bij,
                            -Hoeveel geld wil je er insteken.
                            -En welke uitbreidings mogelijkheden heb IK nodig.

                            En je hebt nog de pro 1 van Canon een concurent voor de f-828.
                            En deze wordt in vele test, boven de f-828 en Nikon coolpix 8700 geplaatst.

                            Groetjes,

                            Jo.
                            Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
                            Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

                            Comment


                            • #15
                              Als ik vergelijk met m'n CP 5700(wat trouwens een prima toestelletje was) en nu met m'n 300D,dan weet ik het toch wel hoor.Ik ga voor niks minder dan een DSLR meer,daar neem ik het gezeul en gewicht(wat trouwens nog goed meevalt vindt ik)er graag bij.Had laatst nog foto's laten afdrukken met m'n cp en nu met de 300D,ik vindt die van de 300D duidelijk een pak beter en dan heb ik er nog niet eens een nabewerking op gedaan!
                              Vitarake


                              Canon Eos 300D + Tamron 28-300/3,5-6,3 AF XR Di LD Asph. (IF) Macro +Ridata pro 1Gig + Lowepro Nova 1

                              Comment

                              Working...
                              X