Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300D lichtmeting; eindelijk gerechtigheid!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300D lichtmeting; eindelijk gerechtigheid!

    Of nog toepasselijker gezegd; er is licht op het einde van de tunnel!

    Ik ben een aantal maanden geleden van het dpreview forum gegooid, omdat ik durfde ingaan tegen de mantra's die er toen werden gezongen. Eén van die mantra's was; "zet hem op center focus point".

    Sinds ik werd gebanned ben ik een lurker gebleven, en nu is het tij toch eindelijk gekeerd dunkt me! Kijk maar naar deze thread; http://forums.dpreview.com/forums/re...essage=7460939.

    Wat wordt hier uitgelegd? Dat de 300D drie metering modes heeft:

    1) Partial. Werkt enkel in de "creative zone" (P, Tv, Av, M en A-dep), maar dan alleen als je de AE-lock hebt ingedrukt en dan binnen de 16 seconden afdrukt. Hier meet hij de lichtsterkte enkel in een kleine zone rondom het centrale focus punt.

    En de twee "gewone" metering modes, die je gebruikt zonder de AE-knop in te drukken:

    2) Centerweighted average. De "oude" SLR methode. Werkt ENKEL in stand M!

    3) Evaluative. De "nieuwe" methode. Werkt in alle modes, behalve M!

    Deze laatste methode is de meest gebruikte én héél ingewikkeld. Er zit een heel pak rekenwerk achter. Je camera gebruikt JE ACTIEVE FOCUS PUNTEN om te meten en werwijdert dan de focuspunten die té hoge of lage lichtwaarden geven. Hij gebruikt verder ook nog de gemeten afstand tov. de focuspunten waarop een lock is verkregen (lichten rood op bij half-press) en je f-waarde. Al deze gegevens worden dan afgewogen in een kleine DB die zich in de DIGIC processor bevindt. De processor kiest dan de juiste belichting maar ook de sterkte van je flits die nodig is om een bep. shutter speed te halen.

    Wat leert ons dit?

    - Als je enkel het centrale focus-punt gebruikt heeft je camera bij deze methode dikwijls te weinig data om mee te werken.

    - Het leert ons ook dat veel mensen fout bezig waren; ze kregen under- of overexposure bij flash gebruik, maar beseften niet dat dat kwam omdat ze enkel hun centrale focus punt gebruikten. Bvb. ze nemen een foto van iemand met een wit hemd binnenshuis, en de camera krijgt enkel lichtwaarden van dat hemd. Het gevolg is dat de camera denkt dat de ruimte sterk verlicht is en dat hij een snelle sluitertijd kiest. En dit leidt tot een te donkere foto.

    - En we weten nu ook dat de +2/3 FEC niet nodig is als je alle fous punten gebruikt (de meeste hebben hun FEC opgekrikt dmv. een freeware progje).

    - Je gebruikt dus best alle 7 punten om je toestel zoveel mogelijk data te verschaffen. Belangrijk is dat je KIJKT welke focus punten een lock verkrijgen. Zijn dit de foute punten, en je krijgt het juiste punt niet vast, kies pas dán manueel het focus-punt dat je wil hebben. En lukt ook dat niet goed, kies dan voor de "center lock & recompose" techniek. Deze techniek gebruik je dus best pas IN LAATSTE INSTANTIE.

    Indien je alle details wil kennen is deze Canon-link enorm leerrijk: http://www.camera.canon.com.my/archi...rt14/index.htm
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Ik moet eerlijk toegeven dat ik bij mij ook vrij snel het center focus point vastgezet heb omdat dat het eenvoudigst is om mee te werken (scherpstellen en nadien herkadreren), en pas na een tijd op die manier gewerkt te hebben ben ik op jouw aanraden meer en meer met alle punten gaan werken.
    Wat ik ondervonden heb is dat vooral bij extremere lichtomstandigheden (binnenshuis of buiten bij fel zonlicht) de lichtmeting gewoon beter is. Met 1 focuspunt gebeurde het regelmatig dat een foto te donker was, of erger nog, dat bepaalde zones overbelicht waren, en in die mate dat ze niet terug te brengen waren dmv. nabewerking.
    Het is natuurlijk even wennen, want je moet beter gaan nadenken over je composities om optimaal gebruik te maken van je focuspunten, maar dat komt dan weer het eindresultaat ten goede net omdat je er meer tijd gaat instoppen en je onderwerp(en) vanuit verschillende perspectieven gaat bekijken.
    Dus wat mij betreft : bedankt voor de tip !
    Mark (300D)

    Comment


    • #3
      Ik heb vooral problemen met de belichting als ik de flitser gebruik. Soms zijn die foto's onderbelicht, en nu weet ik dus eindelijk hoe ik dat kan oplossen. Bij die foto's heb ik altijd het centerpunt gebruikt om scherp te stellen.
      Ik zal het allemaal eens moeten testen, maar bij de foto's die ik nu even gemaakt heb, is het verschil duidelijk zichtbaar
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Leuk om te weten.

        misschien een domme vraag, maar ik ga het er toch op wagen :

        Waar zit bij de 300D de 'focuspunt-prioriteit'?
        met andere woorden, stel je voor dat hij op alle punten kan scherpstellen (maar met verschillende dieptes, bijvoorbeeld een rij paaltjes die schuin van je weg staan), welke van de 7 kiest hij dan als eerst? De middelste? Of de focuspunt die het dichtste bij het toestel staat?

        Comment


        • #5
          Merciekes Jochen.

          Die site is zelfs een prachtbron aan info over canon camera's die ik nog nooit tegengekomen had. Waarschijnlijk omdat hij nog analoog werkt maar dat maakt toch niets uit ivm die info.

          Zal dus bij mijn 10D ook wel het geval zijn.

          Comment


          • #6
            DAAR ZIT DUS MIJN PROBLEEM. Eindelijk heb ik een antwoord op al die onderbelichtte foto's.

            Toen ik van mijn oude Chinon CE4 op een Canon EOS 300 overschakelde, waren 60% van mijn foto's onderbelicht. Ik gebruik ook altijd het centrale focuspoint omdat ik daar meestal mijn onderwerp heb staan. Bij mijn Chinon heb ik nooit (of bijna nooit) problemen gehad met onderbelichtte foto's, maar toen ik op Canon overschakelde wist ik niet wat ik fout deed. Ik heb de vraag dikwijls gesteld, maar kreeg nooit geen duidelijk antwoord. Ik heb zelfs gisteren een thread opgestart http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=38748 omdat ik dacht de ik de verkeerde lichtmeting methode gebruikte.

            Blijkbaar is op het gebied van lichtmeting een EOS 300 gelijk aan een 10D, want ook op mijn 10D wordt ik met hetzelfde probleem geconfronteerd. Ik ben echter niet zo happig om 7 actieve focuspunten in te stellen, ik werk het liefst met 1 uitgekozen focuspunt (meestal het middenste) en ook met Centerweighted average (ik dacht al dat oude SLRs die methode gebruikten).

            Maar, volgens mij werkt de centerweighted average ook in P, Av of Tv mode, want daar heb ik testen mee gedaan. Een donkere deuropening centraal op een witte muur. In Evaluative was de deuropening echt donker, in Partial zag je veel details in de donkere opening, en center weighted lag ergens tussen die 2 in, terwijl ik dit nooit in M heb getest maar wel P, dat weet ik zeker.


            Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

            Comment


            • #7
              Jochen dit is interessant!!, ik ben ook in het bezit van een 10D, en heb hem ook ingesteld op eenpunts meeting centraal in het midden. Meestal in de mode AV. En idd ik kom ook verschillende belichtings tegen, nu weet dank zij jou topic hoe dat komt. Maar om daarvoor alle punten aan te zetten dan heb je ook gouw kans dat hij op het verkeerde punt focus. Alleen met foto,s van vogels die in de lucht zweven zet ik ze alle 7 aan om meer trefzeker te zijn.
              bedankt voor de info

              mvg, drh
              Mvg, drh

              "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

              Comment


              • #8
                Ik gebruik ook liever die 7 punten niet (op 10D).
                Ik heb steeds schrik dat het verkeerde gekozen wordt, en als je eens niet op let, welk scherpstelpunt rood is, heb je prijs.

                Ik heb vrij weinig last van verkeerd belichte foto's. Met flash is het meer opletten geblazen (FEL toepassen !).

                Wat wel moet gezegd worden, is als je (met het centrale focuspunt) op een punt scherpstelt dat vrij ver uit het centrum van de uiteindelijke kadrering komt, je ook het licht meet met bvb te veel lucht, wat tot onderbelicht foto's kan leiden.
                Eens je gefocust hebt, dan nog een belichting locken (*), en denk dat je er dan toch niet ver naast kan zitten.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Dama

                  Wat wel moet gezegd worden, is als je (met het centrale focuspunt) op een punt scherpstelt dat vrij ver uit het centrum van de uiteindelijke kadrering komt, je ook het licht meet met bvb te veel lucht, wat tot onderbelicht foto's kan leiden.
                  Eens je gefocust hebt, dan nog een belichting locken (*), en denk dat je er dan toch niet ver naast kan zitten.
                  Is het dan niet mogelijk je onderwerp zoveel mogelijk in te zoomen om eerst via het centrale focuspunt de belichting te vergrendelen en pas daarna scherpstellen en kadreren ?
                  Luc
                  BD0174BE

                  Comment


                  • #10
                    Ik moet mijn vorige mening toch even herzien. Ik heb de handleiding er nog eens op nageslaan: die zegt dat in de creatieve mode (P, Av, Tv..) alle meetmethodes geldig zijn:
                    The EOS 10D uses three modes for metering: Evaluative, Partial, and Center-weighted
                    average.
                    The Basic Zone uses evaluative metering. In the Creative zone, any of the three modes can
                    be selected
                    .
                    In de handleiding staat ook dat alleen de 'evaluative' mode zich aan een focuspunt aanpast. Beide andere modes richten zich op het midden van het beeld, dus niet op een focuspunt.

                    Evaluative :
                    After detecting the main
                    subject’s position
                    , brightness, background, front and
                    back lighting conditions, camera orientation (horizontal
                    or vertical), etc., the camera sets the proper exposure.
                    Met 'main subject's position veronderstel ik dat hij het focuspunt neemt.

                    Partial:
                    The metering is weighted at the center covering 9% of
                    the viewfinder area.
                    Center Weighted:
                    The metering is weighted at the center and then
                    averaged for the entire scene.
                    Ik denk toch niet dat Canon verhaaltjes in zijn handleidingen gaat neerschrijven. Ik blijf erbij dat die goeie ouwe 'Center Weighted' SLR methode mij nog altijd het beste uitkomt, met een gelockt centraal focuspunt.

                    De thread waar Jochen naar verwijst geldt voor een EOS 300. De handleiding van de EOS 300 zegt dat 'center weighted' automatisch wordt toegepast bij belichtingsvergredeling en dat 'Partial' automatisch wordt toegepast bij manuele mode M. Alle 3 belichtingsmodes kunnen echter in alle creatieve modes gebruikt worden, dus ook 'partial'. Alleen de 'evaluative' mode richt zich tot een focuspunt, de 2 anderen tot het midden van het beeld (dus het centrale focuspunt, of dat nu scherp staat of niet). Voor de rest is de EOS 300 qua lichtmeting gelijk aan de 10D en dus waarschijnlijk ook aan de 300D.
                    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

                    Comment


                    • #11
                      Denk niet dat het aangewezen is om na het locken van focus en/of belichting dan nog in- of uit te zoomen.
                      Bij sommige lenzen is een focus op de ene uiterste zoomstand, niet meer scherp als je zoomt naar de andere uiterste stand. Bij de duurdere lenzen is dat misschien niet het geval.
                      Anderzijds kan een zoom op het ene uiterste f3.5 hebben, en op de telestand bvb 5.6, wat meer dan één stop verschil betekent, wat een andere (lees verkeerde) belichting kan opleveren.
                      Originally posted by Lucky
                      Originally posted by Dama

                      Wat wel moet gezegd worden, is als je (met het centrale focuspunt) op een punt scherpstelt dat vrij ver uit het centrum van de uiteindelijke kadrering komt, je ook het licht meet met bvb te veel lucht, wat tot onderbelicht foto's kan leiden.
                      Eens je gefocust hebt, dan nog een belichting locken (*), en denk dat je er dan toch niet ver naast kan zitten.
                      Is het dan niet mogelijk je onderwerp zoveel mogelijk in te zoomen om eerst via het centrale focuspunt de belichting te vergrendelen en pas daarna scherpstellen en kadreren ?
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • #12
                        Hey Jochen, bedankt voor de goede uitleg... ik had ook mijn middelste focus punt vastgezet... Vaak vond ik inderdaad de belichting niet helemaal juist.... maar na jou uitleg ga ik het beter begrijpen...

                        kijk, hier is dit forum nou sterk om... leren van mekaar.. heerlijk..

                        nogmaals dank, ik ga het uit proberen..
                        Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                        Comment


                        • #13
                          Overzichtelijk uitgelegd Jochen!
                          Even terzijde : wat de keuze van het focuspunt en die 7-punts autofocus betreft, dacht ik hier onlangs in een topic gelezen te hebben dat de camera telkens je half-indrukt verschillende focuspunten kiest, om dan na x-aantal keren terug te keren naar de eerst gekozen focuspunten. Dus als je niet tevreden bent met de door de camera eerst gekozen focuspunten, druk je net zolang totdat de camera scherpstelt op de punten van jouw keuze. Klopt dit ?

                          Ludovic
                          EOS 40D - EOS 300D - Canon EF-S 17-85 + EF-S18-55 - Sigma 70-300 F4-5.6 APO Macro Super II + Tamron SP AF28-75 F2.8 XR Di + Tamron SP AF90 F2.8 Di Macro * Metz 54 MZ-3 * Metz 34 CS-2
                          BD0118BE

                          Comment


                          • #14
                            Dit heb je gelezen in een topic over A-dep (http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=38134&SearchTerms=,a-dep). Daar heb je trouwens meestal de tijd om te "herkiezen".

                            Dit werkt niet zo bij andere programma's

                            Originally posted by igor
                            Overzichtelijk uitgelegd Jochen!
                            Even terzijde : wat de keuze van het focuspunt en die 7-punts autofocus betreft, dacht ik hier onlangs in een topic gelezen te hebben dat de camera telkens je half-indrukt verschillende focuspunten kiest, om dan na x-aantal keren terug te keren naar de eerst gekozen focuspunten. Dus als je niet tevreden bent met de door de camera eerst gekozen focuspunten, druk je net zolang totdat de camera scherpstelt op de punten van jouw keuze. Klopt dit ?

                            Ludovic
                            www.damafoto.be
                            Facebook Damafoto

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Dennis_M
                              Leuk om te weten.

                              misschien een domme vraag, maar ik ga het er toch op wagen :

                              Waar zit bij de 300D de 'focuspunt-prioriteit'?
                              met andere woorden, stel je voor dat hij op alle punten kan scherpstellen (maar met verschillende dieptes, bijvoorbeeld een rij paaltjes die schuin van je weg staan), welke van de 7 kiest hij dan als eerst? De middelste? Of de focuspunt die het dichtste bij het toestel staat?
                              Hey Dennis,

                              Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

                              Blijkbaar heeft het focuspunt waarin het object dat het dichtste bij staat de prioriteit. Om het met je voorbeeld te zeggen; als hij een focus vindt op het paaltje dat het dichtste bij staat, dan zal hij dáár op focussen.

                              Dit is dus HET probleem bij de 300D
                              : je moet 7-punts gebruiken voor goede belichting, maar de kans is reëel dat hij dan een verkeerd focus-punt kiest (eentje te dicht bij).

                              In de praktijk werkt het voor mij als volgt: een aantal keren een half-shutter press levert in 90% van de gevallen na maximaal 5 pogingen steeds het gewilde AF punt op. Voor de overige 10% kies ik meestal voor het centrale punt, maar dan wel met een AE-lock.


                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X