Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D in Av-mode met flash -> te trage shuttersnelh

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10D in Av-mode met flash -> te trage shuttersnelh

    Als ik mijn 10D met 550ex probeer te gebruiken met mijn 550ex flash en ik stel bijvoorbeeld Av f8, dan krijg ik (in bureel verlicht met halogeenspotjes) een snelheid voorgeschoteld van 1/8s

    Als ik echter manueel gebruik en f8 zet met sluitersnelheid van bijv. 1/60s, dan krijg ik TOCH goed verlichte beeldjes zonder over- of onderbelichting

    Iemand idee waarom de 10D in Av mode dan schijnbaar automatisch nogal trage sluitersnelheid neemt, alhoewel er een degelijke flash opzit?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    in AV mode op de 10D wordt er normale ichtmeting gedaan en dus geen rekening gehouden met de flash.

    wil je dat je camera rekening houdt met de flash moet je hem op P-mode zetten
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      maar dan kan je moeilijk diafragma op voorhand instellen niet? kan je wel door knop halfingedrukt te houden en dan wieltje te verzetten maar is nogal omslachtig. afin ja, zal dus manual mode worden in zo'n gevallen...
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Hallo ik gebruik in het menu persoonlijke voorkeuze nr3 200sec. (vast) dan kan je spelen met scherpte diepte en TTL doet de rest
        (nooit onscherpe foto's)
        Lidnummer: BD0227BE ---RIJDEN EN BLIJVEN RIJDEN DAT IS DE KUNST
        Canon 10D + SIGMA 24 - 135mm F2.8-4.5 + SIGMA 70 - 300mm f4,0-5,6 APO Makro Super II + Sigma 70 - 200mm f2,8 EX IF APO HSM + Sigma Elektronische Flitser EF-500 DG ST + Kenko PRO 300 1.4x

        Comment


        • #5
          even een vraag van mij

          als je een externe flitser gebruikt op de 10D dan kun je toch sneller als 200sec flitsen of heb ik dat verkeerd.
          ik wil een 550ex kopen om rally foto's te gaan maken als het donker is vandaar dat ik snellere sluitertijden wil dan 200sec
          Canon 30D- Canon 70-200mm L F2.8 IS USM / Canon 24-105 F4 L USM IS/ speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Originally posted by wilco v dijk
            als je een externe flitser gebruikt op de 10D dan kun je toch sneller als 200sec flitsen of heb ik dat verkeerd.
            ik wil een 550ex kopen om rally foto's te gaan maken als het donker is vandaar dat ik snellere sluitertijden wil dan 200sec
            Dat heet high speed sync. Ik geloof dat alle EX flitsers het ondersteunen, en de 550 zeker. Of je met een flitser ver gaat springen voor rallyfoto's, dat is een andere zaak. Mijn ervaring is dat om het even welke flitser niet al te ver draagt in het donker.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Flitsduur : Ca. 1/700 sec. bij vol vermogen echter wel in manueel stand
              Lidnummer: BD0227BE ---RIJDEN EN BLIJVEN RIJDEN DAT IS DE KUNST
              Canon 10D + SIGMA 24 - 135mm F2.8-4.5 + SIGMA 70 - 300mm f4,0-5,6 APO Makro Super II + Sigma 70 - 200mm f2,8 EX IF APO HSM + Sigma Elektronische Flitser EF-500 DG ST + Kenko PRO 300 1.4x

              Comment


              • #8
                Uiteindelijk kan je instellen wat je wil, A of S mode, de communicatie tussen toestel en flitser zorgt er immers voor dat meerdere settings worden doorgegeven en als je TTL meet (trough the lens) wordt er gestopt met flitsen van zodra er genoeg licht op de sensor is gevallen.

                Uiteraard is het wel zo dat bij grote scherptediepte, het snel achteruit gaat met inflitsen over grotere afstand.

                Wat die rallyfoto's betreft, ISO op 800 en een kleine scherptediepte daarmee moet je een en ander kunnen bereiken ... Maar verwacht geen wonderen en je zal altijd een 'kaal' verlichte auto hebben, sfeerlicht is er niet bij, daarvoor behoef je invulflits met behoudt van achtergrond belichting en dat zal je bewegingsonscherpte geven ...

                Comment

                Working...
                X