Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D focus problemen : camera of lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10D focus problemen : camera of lens?

    Vraag me dit eigenlijk af, als ik nu 3 lenzen heb (28-135, 50/1.8 en Sigma 18-50) en één van deze drie lenzen heeft een frontfocus probleem op mijn 10D (enkel op 18mm), ligt dit dan aan de lens of de camera? Wil gewoon de juiste info hebben vooraleer ik speelbal word van Canon->Sigma en omgekeerd...

    Vind het vooral raar dat mijn 2 canon lenzen perfect focussen en dat de Sigma dat niet doet, maar dan enkel op 18mm... Heeft iemand anders ook al zo'n (focus)problemen gehad op zijn 10D en zoja, hoe opgelost?
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

  • #2
    Ik heb twee gevallen gehad:

    1. Sigma 15-30: 4 stuks uitgeprobeerd; geen enkele scherp te krijgen op welke instelling dan ook. Er waren nochtans exemplaren bij die op een andere 10D perfect werkten. Oplossing: geld teruggevraagd en een 17-40 van Canon gekocht.

    2. Sigma 70-200: op 3 dagen tijd twee exemplaren getest. De eerste deed het niet goed en de tweede ronduit slecht. Opossing: niet kopen. Maar als ik iemand tegenkom die er een heeft, zal ik met plezier nog eentje testen om te zien of er een exemplaar bestaat dat het wil doen met mijn 10D.

    Als ik jou was zou ik eens wat gaan testen met andere lenzen en een andere body. Als je zin hebt, mag je altijd bij mij langskomen voor wat vergelijkend testwerk. Je kan een tweede exemplaar uitproberen, maar als dat niet goed gaat, weet ik zeker dat Sigma zal zeggen dat je je toestel moet laten hercalibreren. Dat zeiden ze tegen mij ook, terwijl ik op dat moment 8 andere lenzen uitvoerig had getest en geen problemen had vastgesteld.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      mja, lens komt van bij koopdigitaal. misschien dat zij bereid zijn die lens terug te nemen en te vervangen door een nieuw exemplaar? (lens is 1 dag oud) ofwel geld terugvragen? (alhoewel ik twijfel of ze dat gaan willen doen).eigenlijk wel jammer, want eigenlijk is deze lens nog zo slecht niet, vrij scherpe foto's maar als je de focus niet op de juiste plaats krijgt ben je daar niet veel mee hé
      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

      Comment


      • #4
        Valt het op dat jouw probleemlens en mijn 2 probleemlenzen alledrie Sigma's zijn? Ik heb al een heel pak lenzen getest, maar er is maar 1 Canon waar ik ooit slechte resultaten mee had: een 24-85 die op 4 maand tijd al 2x was doorverkocht. Voor de volledigheid, een andere exemplaar van die lens was goed scherp.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Originally posted by Pieter G.
          Valt het op dat jouw probleemlens en mijn 2 probleemlenzen alledrie Sigma's zijn? Ik heb al een heel pak lenzen getest, maar er is maar 1 Canon waar ik ooit slechte resultaten mee had: een 24-85 die op 4 maand tijd al 2x was doorverkocht. Voor de volledigheid, een andere exemplaar van die lens was goed scherp.
          Dat was ik daarnet aan het denken toen ik de topic doorlas en je die conclusie nog niet neergeschreven had.Best steeds merk van lenzen en camera zelfde houden.Daarom koop ik enkel Nikkors op mijn D100.

          Natuurlijk zijn er ook velen die Sigma,Tokina,Tamron...gebruiken op hun 10D,D100...en nooit problemen hebben.
          Danny's Photosite

          Comment


          • #6
            Lapino,
            wij wonen ook niet zo ver van elkaar.
            Als je wil kan je uw lenzen op mijn 10D, en vice versa eens uitproberen.
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrunner
              Natuurlijk zijn er ook velen die Sigma,Tokina,Tamron...gebruiken op hun 10D,D100...en nooit problemen hebben.
              Je mag niet vergeten dat Sigma aan reverse engineering moet doen aangezien Canon het lensprotocol voor zich houdt. Bovendien is elk nieuw toestel een beetje anders qua communicatie met de lens, en dan heb je al eens van die situaties. Let wel, ik heb ook al heel wat goeie Sigma's (28-70, 70-300, zelfs een 17-35) op dit toestel gehad. En ik heb zelf een 50-500 natuurlijk...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pieter G.
                Originally posted by roadrunner
                Natuurlijk zijn er ook velen die Sigma,Tokina,Tamron...gebruiken op hun 10D,D100...en nooit problemen hebben.
                Je mag niet vergeten dat Sigma aan reverse engineering moet doen aangezien Canon het lensprotocol voor zich houdt. Bovendien is elk nieuw toestel een beetje anders qua communicatie met de lens, en dan heb je al eens van die situaties. Let wel, ik heb ook al heel wat goeie Sigma's (28-70, 70-300, zelfs een 17-35) op dit toestel gehad. En ik heb zelf een 50-500 natuurlijk...
                Ja hoor,dat weet ik.En zoals ik zei,Pieter,zijn er velen die probleemloos deze lenzen gebruiken.

                Maar aangezien Sigma zelf moet "uitvissen" welk lensprotocol er gebruikt moet worden (en dat is geen verwijt aan Sigma noch aan Canon dat gewoon zijn eigen lenzengamma beschermt)ben je steeds safer met Canonlenzen.Maar dan komt het prijsetiket vaak roet in het eten gooien

                Ik koop me dan liever een tweedehandslens van eigen merk.MAAR die tweedehands kan versleten zijn,kan weggedaan worden omdat de lens een probleemlens is...dus mijn "systeem" is ook niet waterdicht
                Danny's Photosite

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lapino
                  mja, lens komt van bij koopdigitaal. misschien dat zij bereid zijn die lens terug te nemen en te vervangen door een nieuw exemplaar? (lens is 1 dag oud) ofwel geld terugvragen? (alhoewel ik twijfel of ze dat gaan willen doen).eigenlijk wel jammer, want eigenlijk is deze lens nog zo slecht niet, vrij scherpe foto's maar als je de focus niet op de juiste plaats krijgt ben je daar niet veel mee hé
                  Hallo lapino, Foto Konijnenberg oftewel Koopdigitaal geeft zonder meer het geld terug. Jij stuurt het terug en zij storten het binnen 14 dagen op je rekening.
                  Natuurlijk wel in orginele niet kapotte verpakking.

                  Ter informatie Kamera-Express doet dat niet.

                  Verder wil ik vragen wat nu precies frontfocus is. Uit de contest van jouw verhaal begrijp ik wel wat je bedoeld, maar waarom wordt dat frontfocus genoemd?

                  Comment


                  • #10
                    Je hebt frontfocus en backfocus:

                    Bij frontfocus, stelt de lens/camera scherp vóór het punt waar je zelf op focust.

                    Bij backfocus, stelt de lens/camera scherp achter het punt waar je zelf op focust.
                    Canon 10D, glass, flashes & extra's
                    Fuji S602Z & extra's
                    www.CooMa.be BD0176BE

                    Comment


                    • #11
                      Hartelijk dank CooMa. Heel duidelijk. Weer wat geleerd.

                      Comment


                      • #12
                        Het hele verhaal rond lensprotocol lijkt me een indianenverhaal, al dan niet door Sigma zelf de wereld in gestuurd.

                        Kan best zijn dat er problemen geweest zijn met nieuwe systemen, vandaar ook dat sommige exemplaren moesten gerechipt worden.

                        Maar eens je weet wat het lensprotocol doet, kan er toch geen uitvlucht meer zijn? Alle lenzen van Sigma werken perfect op Canon. Sommige exemplaren niet. Daar steekt toch geen ander lensprotocol in?

                        Neen, sinds mijn ervaring met mijn spiksplinternieuwe maar slechte 50-500 heb ik ook mogen ervaren dat Sigma goede tot zéér goede lenzen maakt (waarvan enkele zelfs beter dan Canon L-glas), maar dat hun kwaliteitscontrole niet deugd.
                        Blijkbaar moet je wat geluk hebben.
                        (overigens, mijn 50-500mm werd probleemloos vervangen door een ander exemplaar)

                        Hombre

                        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Hombre
                          Maar eens je weet wat het lensprotocol doet, kan er toch geen uitvlucht meer zijn? Alle lenzen van Sigma werken perfect op Canon. Sommige exemplaren niet. Daar steekt toch geen ander lensprotocol in?
                          Ik ben ook geneigd zo te redeneren, maar god weet hoeveel verschillende revisies er van de camerachips en lenschips in omloop zijn. Hoe leg je bijvoorbeeld uit dat iemand haarscherpe plaatjes maakt met zijn 70-200, en dat diezelfde lens bij mij resultaten geeft die je op 600x400 pixels verkleind nog niet scherp kunt noemen? Nochtans heb ik al genoeg foto's genomen om te weten dat er lenzen zijn die perfect werken op mijn toestel. Hier speelt volgens mij software een veel grotere rol in dan mechanica.
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Pieter G.

                            Ik ben ook geneigd zo te redeneren, maar god weet hoeveel verschillende revisies er van de camerachips en lenschips in omloop zijn. Hoe leg je bijvoorbeeld uit dat iemand haarscherpe plaatjes maakt met zijn 70-200, en dat diezelfde lens bij mij resultaten geeft die je op 600x400 pixels verkleind nog niet scherp kunt noemen? Nochtans heb ik al genoeg foto's genomen om te weten dat er lenzen zijn die perfect werken op mijn toestel. Hier speelt volgens mij software een veel grotere rol in dan mechanica.
                            Als die andere persoon ook hetzelfde type toestel heeft, en de lens is van de laatste generatie dan heb je wel een punt, Pieter.

                            Bedankt voor de foto's als toelichting via e-mail. Djeezes, dat lijkt wel een echte soft-focus lens te zijn

                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Hombre
                              Als die andere persoon ook hetzelfde type toestel heeft, en de lens is van de laatste generatie dan heb je wel een punt, Pieter.Bedankt voor de foto's als toelichting via e-mail. Djeezes, dat lijkt wel een echte soft-focus lens te zijn
                              Zelfde lens, 2 10D's. Goed bij hem, slecht bij mij. Go figure!
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X