Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D - AI FOCUS / AI SERVO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10D - AI FOCUS / AI SERVO

    Ben hier nog wat aan het spelen met de 10D en er is iets wat ik niet goed begrijp.

    Om een bewegend voorwerp te fotograferen ( vogel in zijn vlucht ? ) kan je kiezen voor AI SERVO.
    Ik meen dat je dan ook de beeldstabilisator best uitzet.
    Nu, dit is ff getest en de lens blijkt dus constant scherp te stellen, gemakkelijk te controleren door op een verafstaand voorwerp te richten en daarna op een voorwerp dat dichtbij staat.
    So far so good.

    Maar dan ontdek ik dat je de camera ook in AI FOCUS kan zetten.
    Als ik het goed begrijp staat de camera dan in ONE SHOT, maar van het ogenblik dat de camera beweging "voelt" comt de AI SERVO in werking.
    Best of both worlds dus...

    Maar hij blijkt dit niet te doen...

    Ik simuleer de beweging van het voorwerp door mijn camera van richtin te veranderen en ik hou de sluiternkop half ingedrukt...

    Waarschijnlijk doe ik iets fout, maar wat ?

    Kan er iemand ( die reeds zo ver is ) mij hier enige hulp in bieden ? Bij voorbaat dank !







    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    eerlijk gezegd begrijp ik die AI focus ook niet al te goed.

    maar die AI servo werkt wel uitmuntend, ongeveer 80% van mijn foto's zijn getrokken op AI servo.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by fredericrom
      eerlijk gezegd begrijp ik die AI focus ook niet al te goed.

      maar die AI servo werkt wel uitmuntend, ongeveer 80% van mijn foto's zijn getrokken op AI servo.
      Oef, ik dacht al dat ik dom was ! - lol!

      Maar zou AI servo niet meer energie opslorpen en je USM niet onnodig belasten ? Enfin, dat was mijn eerste gedacht ? Waarom zou men er anders die AI FOCUS opzetten ?


      Hopelijk kan iemand anders ons helpen ?

      pgordebeke ?
      webmaster ?
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #4
        AI-focus is voor dummies.
        Grapje. AI werkt als one-shot AF, maar kan overschakelen naar de servo wanneer het onderwerp zich in beweging zet. Ik gebruik de AI-focus helemaal niet. Ik kies liever zelf.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Originally posted by pgordebeke
          AI-focus is voor dummies.
          Grapje. AI werkt als one-shot AF, maar kan overschakelen naar de servo wanneer het onderwerp zich in beweging zet. Ik gebruik de AI-focus helemaal niet. Ik kies liever zelf.
          Yep, dat wist mijnen kleinen teen ook. Maar om een of andere reden doet hij het blijkbaar niet ?
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Originally posted by Marc
            Yep, dat wist mijnen kleinen teen ook. Maar om een of andere reden doet hij het blijkbaar niet ?
            Volgens mij moet je focus-lock hebben, en gaat hij vervolgens overschakelen op servo als er beweging is op het focuspunt. Zomaar de camera bewegen met de bedoeling dat hij overgaat op servo, volgens mij werkt het zo niet. Probeer misschien eens met een stilzittend huisdier of kind, en laat het dan weglopen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              bij AI focus is het belangrijk dat de sensor goed kan locken, een snelle en goede AF is belangrijk omdat anders er niet gevolgd kan worden. Bij Nikon heten die dingen anders maar doen hetzelfde.

              heeft de 10D ook zoiets als het voorafberekenen van een toenaderend onderwerp, dat werkt wel knap op de D100, dan berekent de camera waar het onderwerp zich zal bevinden wanneer de sluiter opent.

              P.

              Comment


              • #8
                Originally posted by pgordebeke
                Originally posted by Marc
                Yep, dat wist mijnen kleinen teen ook. Maar om een of andere reden doet hij het blijkbaar niet ?
                Volgens mij moet je focus-lock hebben, en gaat hij vervolgens overschakelen op servo als er beweging is op het focuspunt. Zomaar de camera bewegen met de bedoeling dat hij overgaat op servo, volgens mij werkt het zo niet. Probeer misschien eens met een stilzittend huisdier of kind, en laat het dan weglopen.
                Mijn proefkonijntje slaapt momenteel - zal het morgen eens proberen.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment

                Working...
                X