Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Discussie: Baai van de Somme

Standaard Baai van de Somme

Model: Canon EOS 400D DIGITAL
    Shutter Speed: 1/50 second
    F Number: F/8.0
    Focal Length: 10 mm
    ISO Speed: 100
    Laatst gewijzigd door palombian; 8 februari 2008 om 23:32 Reden: waterpas

Standaard Re: Baai van de Somme

Ik vind de foto erg goed ....enkel het overbelichte stukje lucht erin is er net teveel aan.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Aangename opname, mooie kleuren en scherp.
    Idd beetje overbelicht bovenaan, helaas kan ik daar technies niets over zeggen, daar heb ik nog wat ervaring voor nodig.

Misschien de foto ook even rechtzetten, hij loopt af naar rechts.
    Misschien eens in een zwart wit versie gieten?

Blij dat jullie ze mooi vinden

Voor de overbelichte plek zie ik nog geen oplossing, suggesties welkom

Ik heb speciaal nagekeken en ook correctie voor de tonvormige vertekening toegepast: de waterlijn is m.i. horizontaal, als je goed kijkt is rechts de zee en links de duinen

Zwart-wit is iets van toen ik jong was in m'n donkere kamer in de kelder (en nog uren spoelen en drogen erna), ik heb nu gelukkig een digitale kleurencamera

Hij is echt niet recht hoor.
    Ik heb in photoshop een kaarsrechte rode streep boven de horizon gezet...
    Heb de foto achter een linkje gezet, als je liever hebt dat ik hem weghaal doe ik hem weg hoor
    http://www.darthstijn.be/bd/bdrecht.jpg
    Wat zwart wit betreft, het wil niet zeggen omdat je digitaal fotografeert dat je geen zwart wit foto's meer mag maken. Sommige dingen komen nu eenmaal meer tot hun recht in zwart wit

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Blij dat jullie ze mooi vinden

Voor de overbelichte plek zie ik nog geen oplossing, suggesties welkom
    Nu kan je de overbelichte plek niet meer redden vrees ik......het is erg moeilijk zonder hulpmiddelen om de kracht vd zon af te zwakken tot een niveau dat aanvaardbaar is. Hier is een goedkope oplossing voor de volgende keer dat je in die situatie komt; http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_product=1453
    Normaal gebruikt men deze graduele filters in een speciale filterhouder.....maar je kunt ze net zo goed voor de lens houden met de hand.
    Dit filter houd in de bovenste helft het licht met 2 stops tegen terwijl de onderste helft het licht ongefilterd door laat. Het loont de moeite om zo'n exemplaar in je fototas te hebben. Helemaal het sterke zonlicht filteren lukt nooit....daarom is ze te sterk.....maar het helpt toch heel wat imho.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Als ik zo'n graduele filter gewoon voor de lens mag houden ga ik dat direct kopen
    Met een 10mm heb je dikwijls grote lichtverschillen

Bedankt Rupselkopke

Darth_Stijn, je hebt gelijk, de zee helt 0,5° naar rechts, ik zet ze recht

Zo'n gradueel filtertje van Cokin is niet meer dan een rechthoekig transparant stukje hars....bovenaan donkerder(afhankelijk vd sterkte) en onderaan terug helemaal ongefilterd.In het midden heb je een zachte overgang tussen gefilterd en ongefilterd. Een twee stops filter is in veel gevallen reeds voldoende heel wat teveel aan licht in de lucht tegen te houden. Zoals ik eerder reeds zei helemaal perfect controleren van het felle zonlicht dat lukt niet.
    Je kan deze filters makkelijk met de hoeken vasthouden en zo tot voor je lens brengen.
    Jijzelf beslist waar de overgangszone van licht naar donker moet zitten in de foto door het filter naar boven of beneden te bewegen.Je kan dat goed door de viewfinder zien.
    Na veelvuldig gebruik geraken ze wel bekrast....zeker als je er slordig mee omspringt.....maar voor een tiental euro koop je gewoon een nieuw.
    Als je helemaal geen filter wenst te gebruiken kan je softwarematig ook met meerdere belichtingen werken om tot een goed resultaat te komen. Maar voor deze laatste methode moet je dan wel vanop een statief werken.

Maar nu wijk ik al wel heel erg af van een fotobeoordeling......ik hoop dat dit toch nog toegelaten was.

ik vind hem mooi,mooie kleuren goede compo., enkel jammer van overbelicht stukje lucht

Eerst meer de lucht meten, dan de foto kaderen en.... click!
    Zo deed ik dat toch. Of de foto een haartje naar rechts afloopt?
    Mugge ziften, of apotheker weegschaaltje!!!!
    Prachtige foto en vooral mooi gekozen compositie.

Rupselkopke heeft eigenlijk alles al gezegt. Rest mij nog de opmerking dat de graspollen een beetje verloren in beeld staan. Meer naar rechts was beter geweest: een oog kijkt van links naar rechts. Als rechts die graspollen staan, blijft de blik langer op de foto hangen.
    Een beetje simplistisch gezegd, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

Regels voor berichten