Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart - wit met kleur

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwart - wit met kleur


    Regelmatig kom ik hier foto's tegen in zwart - wit, met daarbij nog enkele delen in kleur.
    Ik heb al pogingen ondernomen in PS, zonder succes. Is er iemand die mij kort kan uitleggen hoe ik dat kan verwezenlijken?

    Thx

    Bart

  • #2
    Hoi Tambar,
    Ik ben ook nog maar een amateurke,
    maar zo doe ik het:

    Kleurenfoto bedekken met een nieuwe laag van deze foto
    dan de nieuwe laag omzetten naar ZW,
    dan moet je nog enkel de delen die je in kleur wilt in de ZW laag weggommen.
    Klaar...
    Probeer het maar eens...
    Greets
    Silver

    http://www.silver.web-log.nl

    Comment


    • #3
      wat je ook kunt doen is het geen je in kleur wilt uitknippen en plakken op een nieuwe laag en de achtergrond omzetten in Z/W.

      ik denk dat er zo meer mogelijkheden zijn
      Groeten Svenny007
      Lier (BE)

      (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

      Comment


      • #4
        Of... Het gekleurdestuk selecteren met de magic wand (evt. shift inhouden om meerdere stukken te selecteren). Dan selectie omkeren en de verzadiging-balk volledig links zetten.

        Neen, heb het nog niet geprobeerd. Dacht maar luidop...

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Dank u Silver, was al een tijdje op zoek naar goed middel en
          dit werk perfekt.

          Comment


          • #6
            Bedankt voor de tips. Ik zal ze in ieder geval eens uitproberen.

            Tambar

            Comment


            • #7
              een makkelijke manier hiervoor (volgens mij dan toch) is met een adjustment layer en een masker

              - duid de layer aan die je wil bewerken
              - ga naar layer - new adjustment layer
              - neem hue/saturation
              - nu kan je met de kleurtjes spelen of eventueel weg doen (saturation op minimum zetten)
              nu is je afbeelding in grijswaarden
              - duid de adjustment layer aan en maak hierop een masker (knopje links onderaan layers-window)
              nu kan je door met zwart of wit te schilderen op het masker kiezen waar je de grijswarden wil behouden of weg wil

              het handige hieraan is dat je altijd terug kan naar de eerste versie,
              en je kan exact kiezen waar je wel of niet de kleur-aanpassing toepast

              gewoon terug met wit of zwart op het masker zorgt ervoor dat je naar de vorige toestand gaat

              expirementeren maar zou ik zo zeggen
              dat blijft nog steeds het leukste en zo leer je het meest


              een voorbeeldje :

              origineel:


              bewerkt:



              ok, ik beken

              er is nog een beetje meer aan geprutst,
              er is ook tekst en ruis aan de achtergrond toegevoegd,
              en er is er eentje afgeknipt maar daar moet je dan maar niet naar kijken...

              Comment


              • #8
                ik heb als nieuweling eens een poging gedaan om u na te apen
                de techniek van het klonen heb ik nog niet zo goed onder de knie
                maar van de kleur tegenover zwart/wit ben ik vrij tevreden

                ik heb spijtig genoeg niet zo'n goeie software als jullie (vandaar dat het klonen niet zo goed lukt denkik); deze bewerking is gedaan met Ulead Photo express 3.



                edit: ik zie net dat ik het oor niet goed afgewerkt heb :-(
                Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                Comment


                • #9
                  nog wat gespeeld

                  probeersel 1:


                  niet zo mooi, maar gewoon wat oefening

                  probeersel 2:
                  niet echt goed gelukt vind ik, die fijne haartjes lukken me niet :-(




                  voor de mensen hier die zich durven wagen aan de fijne haartjes in te kleuren, zie hier het origineel:


                  (voor alle duidelijkheid, deze foto is niet door mij genomen maar ergens van het internet geplukt) :-D
                  Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by yannick
                    nog wat gespeeld

                    probeersel 1:

                    niet zo mooi, maar gewoon wat oefening

                    probeersel 2:
                    niet echt goed gelukt vind ik, die fijne haartjes lukken me niet :-(



                    voor de mensen hier die zich durven wagen aan de fijne haartjes in te kleuren, zie hier het origineel:


                    (voor alle duidelijkheid, deze foto is niet door mij genomen maar ergens van het internet geplukt) :-D

                    Ik heb in het volgende topic een korte uitleg gegeven in hoe je haren terug moet laten komen in een foto zoals jij hier hebt gepost:


                    Comment


                    • #11
                      spijtig genoeg heb ik geen PS, en daarom ook geen 'lasso tool' of 'magic wand' ofzo
                      Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                      Comment


                      • #12
                        een halloween variant:
                        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                        Comment

                        Working...
                        X