Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zwart/ wit instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zwart/ wit instellingen

    ik ben een beginnende (amateur)fotografe met een Canon Eos 400D. Als ik een foto in monochroom trek, bevatten ze nog teveel grijstinten naar mijn zin. Hoe kan ik mijn instellingen veranderen zodanig dat ik meer echte zwart/wit foto's krijg? Bijvoorbeeld zoals Stefan Vanfleteren...

  • #2
    Re: zwart/ wit instellingen

    Het beste is van steeds in kleur op te nemen en je zwart-wit zelf te maken op de computer. Het allerbeste is in Raw te werken dan heb je de meeste mogelijkheden ter controle van je opname's.

    Voordeel je heb twee mogelijkheden tiot gebruik van je beeld (kleur en zwart-wit) ook de toon van je zwart-wit kan je beinvloeden naar eigen keuze.
    Ik gebruik de kanaalmixer in photoshop bepaal monochromeonderaan het venster, en stel de schuivers is naar mijn smaak er zorg voor dragend dat de som van de drie kanalen 100 is.


    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: zwart/ wit instellingen

      hoi Valerie,

      ik ben ook een 400D-gebruiker... als je meer bevredigende resultaten wil in zwart-wit, raad ik je aan dit via de computer te doen.

      Neem dus gewoon een kleurenfoto, zet die op de computer eerst om naar sepia en vervolgens naar zwart-wit.

      Met bv Picasa van Google is dit kinderspel...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: zwart/ wit instellingen

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht

        Neem dus gewoon een kleurenfoto, zet die op de computer eerst om naar sepia en vervolgens naar zwart-wit.
        Met welke reden zet je die eerst om naar sepia..?

        Mvg,

        Comment


        • #5
          Re: zwart/ wit instellingen

          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
          Met welke reden zet je die eerst om naar sepia..?Mvg,
          heb al eens gehoord dat je z/w resultaat beter contrast heeft en mooier uitkomt als je eerst naar sepia omzet... tenminste 2 vakfotografen hebben me dit al gezegd.
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: zwart/ wit instellingen

            Bedankt voor de info Naar me lijkt, wordt het originele beeld zonder bewerking nog maar zelden gebruikt, wat ik wel jammer vind. Zelf gebruik ik af en toe Photoshop en ZoomBrowser ex (het programma bij de Canon). Liefst van al bewerk ik het gewoon niet... maar aangezien de instellingen op m'n camera me niet tot het gewenste resultaat leiden zal ik toch meer met de pc moeten werken.
            Het is inderdaad misschien het beste dan dat ik eerst in kleur trek. Deze foto's nemen jammergenoeg wel dubbel zoveel plaats in op m'n geheugenkaartje, maar soit, als het zo moet zijn...

            Comment


            • #7
              Re: zwart/ wit instellingen

              Hallo, ik heb hier al vele malen met bewondering zijn werken bekeken (zijn boek Belgicum ligt hier naast mij, en wordt gekoesterd). Merendeel van zijn werk is geschoten met een 6/7 analoge camera waar je een heel andere scherptediepte mee haalt. Dit komt vooral tot uiting in zijn intrigerende portretten. Ergens op het forum hebben ze eens een digitale foto van hem gevonden met EXIF erin, deze was met de 5D genomen dus ook een grotere sensor.
              Nu als je bedenkt dat hij merendeel van zijn foto's 'zelf' ontwikkelt ipv uitbesteedt aan een labo, moet je wel bedenken dat zijn foto's ook niet zomaar uit zijn toestel komen rollen. Hij beslist bij ontwikkelen wat voor beeld hij wil. Als jij dit ook wil kan ik je aanraden niet op de instellingen van je camera te rekenen maar Raw te fotograferen. Gebruik DPP die bij de software zit van je toestel. Zorg voor een optimale ontwikkeling (of wat jou idee daarvan is) van je beeld met DPP. Daarna leg je eventueel accenten van licht en donker in uw foto' met tegenhouden en doordrukken in Photoshop.


              Groeten Kristof.
              Website http://www.kristofpattyn.be

              a lotta canonstuff

              Comment


              • #8
                Re: zwart/ wit instellingen

                Hier vind je de nodige informatie.

                Comment


                • #9
                  Re: zwart/ wit instellingen

                  Over die sepia>zw; ik wil het es testen maar kan me moeilijk voorstellen dat je een betere zw krijgt door eerst om te zetten naar sepia..

                  zw doe ik via kanaalmixer, sepia via grijswaarden>duotone NA zw, en extra contrast met curves voor de sepia versie, dus omgekeerde van sepia te gebruiken als basis voor zw...

                  Het contrast is trouwens (met de kanaalmixer), ook afhankelijk van welk kanaal je laat primeren..

                  Comment


                  • #10
                    Re: zwart/ wit instellingen

                    ZWART/WIT, SEPIA & DUOTOON (Photoshop CS2)

                    1. Modus “Grijswaarden”
                    Menu Afbeelding
                    Modus
                    Grijswaarden
                    Kleurinformatie verwijderen?
                    OK
                    De simpelste en snelste methode om zwart/wit te maken, maar niet altijd de beste. Fijne nuances in bladeren, gras of subtiele tinten kunnen verloren gaan. Gelukkig zijn er betere methodes.

                    2. Kanaal “Lichtsterkte”
                    Menu Afbeelding
                    Modus
                    Lab-kleur
                    Pallet Kanalen
                    Lichtsterkte
                    Hier hebben we al een beter zwart/wit beeld met meer doortekening in de hoge en lage lichten, maar het kan nog beter. Het principe is simpel : je maakt een tweede laag lichtsterkte die je aan de eerste toevoegt om de foto donkerder te maken of die je van de eerste aftrekt om hem lichter te maken.
                    Menu Afbeelding
                    Modus
                    Grijswaarden
                    Andere kanalen verwijderen?
                    OK
                    Pallet Lagen
                    Achtergrond
                    Menu Laag
                    Laag dupliceren
                    OK
                    Pallet Lagen
                    Overvloeimodus : “Normaal” wijzigen in “Bleken” (als de foto te donker is)
                    “Normaal” wijzigen in “Vermenigvuldigen” (als hij te licht is)
                    De dekking van de overvloeimodus kan ingesteld worden van 0 tot 100%

                    3. Kanaalmixer
                    Menu Afbeelding
                    Aanpassen
                    Kanaalmixer
                    Monochroom aanvinken
                    Nu kan je met de verschillende kanalen spelen tot het resultaat voldoet.
                    Vuistregel : de som van R + G + B moet (ongeveer) 100 blijven



                    4. Duotonen
                    Menu Afbeelding
                    Modus
                    Grijswaarden
                    Kleurinformatie verwijderen?
                    OK
                    Menu Afbeelding
                    Modus
                    Duotoon
                    Inkt 1 : zwart
                    Inkt 2 : klikken
                    Kleurenbibliotheken
                    En dan zijn de mogelijkheden E I N D E L O O S !
                    Probeer eens met PANTONE solid coated : Orange 021C
                    Pantone 139C
                    5. Overvloeimodus
                    Pallet Lagen
                    Nieuwe laag
                    Volle kleur
                    Kleurkiezer
                    Bijvoorbeeld : R 225/G 211/B 179
                    Pallet Lagen
                    Overvloeimodus “Normaa”l veranderen in “Kleur”
                    Dekking kan nog aangepast worden tussen 0 en 100 %

                    6. Kleurtoon
                    Menu Afbeelding
                    Aanpassing
                    Kleurtoon en verzadiging
                    “Vullen met kleur”aanvinken
                    Kleurtoon 30
                    Verzadiging 25
                    Maar hier kan je ook weer eindeloos experimenteren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: zwart/ wit instellingen

                      Ik gebruik de Russell Brown methode:

                      1 2 Hue/sat aanpassingslagen plaatsen
                      2 bij de bovenste de sat op 0 en blending op color
                      3 nu in de eerste met sat en hue spelen, maar uitkijken met de sat.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: zwart/ wit instellingen

                        bedankt voor de nuttige info, van zodra ik kan ga ik deze eens allemaal uittesten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: zwart/ wit instellingen

                          Oorspronkelijk geplaatst door ValerieB Bekijk bericht
                          bedankt voor de nuttige info, van zodra ik kan ga ik deze eens allemaal uittesten!
                          je moet eens proberen in photoshop de foto om te zetten in infrared

                          Comment

                          Working...
                          X