Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zon en schaduw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zon en schaduw

    Ik heb drie foto's die ik af wil laten drukken, maar ze zijn eigenlijk niet goed omdat er zon en/of schaduw op de verkeerde manier aanwezig is. Hoe kan ik deze verbeteren? Ik heb al geprobeerd om delen bij te werken, maar dat lukte mij niet realistisch. Wie kan mij hierbij helpen? Of kan ik ze beter zo laten en gewoon afdrukken?

    #1
    Origineel formaat#1


    #2
    Origineel formaat #2


    #3
    Origineel formaat #3
    Last edited by Marianne; 28 maart 2006, 11:46.
    Mijn Portfolio
    Nikon D70 -- AF 28-80 f/3.3-5.6 -- AF 70-300 f/4.5-5.6

  • #2
    Re: Zon en schaduw

    In photoshop met 'niveaus/levels' ga je al een eind geraken.
    Dan ga je het beste resultaat bereiken als je eerst een selectie maakt (vb van de persoon) en dan toepast. Zeker in de eerste foto met het uitgebrande gedeelte gaat de software anders in de war geraken.

    Ook shadows/highlights kan je eens proberen.
    Als je de bestanden in raw formaat of 16 bits hebt, zeker in deze modus aanpassen. In 8 bits (jpg) gaat het resultaat veel minder zijn.

    Hopelijk een beetje duidelijk.
    Begin anders eerst met de derde ; minst kosten aan.

    Comment


    • #3
      Re: Zon en schaduw

      zou voor de laatste gaan, maar de volgende keer, ondanks het mooie weer toch inflitsen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Zon en schaduw

        Heb ze in PSP eens geopend en gewoon de levels aangepast zonder meer. Scheelt een heel stuk hoor !
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: Zon en schaduw

          Dit zijn voorbeelden waar Photomatix Pro raad mee weet.
          Verder nog wat bewerkt in Paint Shop Pro.

          Edit mod JLP: Omdat de foto niet aan de forumrichtlijnen voldoet voor wat betreft de bestandsgrootte (max 200kB is toegestaan), heb ik de foto achter een linkje gezet.

          Bewerkte foto
          Last edited by JLP; 28 maart 2006, 11:36.

          Comment


          • #6
            Re: Zon en schaduw

            Als je Photoshop gebruikt, dan bestaat er een bijzonder snelle methode.

            Probeer dan eens het volgende:
            - copiëer je foto naar een nieuwe laag boven op het origineel
            - zet de blend mode op "Screen" (ik ken de exacte nederlandse vertaling niet, maar in het lijstje staat het valk boven "doordrukken" en "tegenhouden").
            - regel bij met de % dekking-schuifregelaar tot je de gewenste helderheid verkrijgt (opacity)
            - indien nog te donker, dan kan je deze (tweede) laag nog eens copiëren naar een nieuwe laag. De foto wordt dan nog helderder.
            - eventueel kan je bepaalde plaatsen op de foto nog verder verhelderen met de "dodge tool" (doordrukken). Zie daarvoor het symbooltje dat op een lolly, een gesloten handje of een spons lijkt. Het is de lolly die je moet hebben.

            Edit: ik heb het origineel van je eerste foto gecorrigeerd. Hier is de verkleinde versie ervan. Als je de foto in origineel formaat wil, stuur me dan even je emailadres in een privé-bericht. Eventueel kan ik de andere dan ook voor je bewerken als je wil. Die zijn wel wat makkelijker dacht ik.

            Last edited by tmh; 28 maart 2006, 20:17.
            Beauty need only be a whisper
            Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

            Comment

            Working...
            X