Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

    Ik begin zo onderhand wel meer en meer interesse te krijgen in dit programma.
    Momenteel werk ik met CS6 Design & Web Premium waar dus ook Photoschop in zit.
    Ik gebruik uiteraard het meest Photoshop en Bridge maar ook Dreamweaver.
    Helaas zijn mijn Fuji toestellen en lenzen niet ondersteund, ook niet in DxO die ik ook gebruik.

    Dus als er hier mensen zijn die dit programma al gebruiken dan graag hun meningen over dit programma.
    Want aan de CC club van Adobe doe ik als amateur echt niet mee.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

  • #2
    Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

    Zelf werk ik er niet mee (nog niet) maar ziet ernaar uit dat dit het beste alternatief voor photoshop is. En ze hebben ook laten weten dat ze met een alternatief voor lightroom bezig zijn.

    Affinity Photo ondersteund wel Fuji.
    Luminar ook trouwens.

    Graag geef ik je deze link naar een website van een Fuji fotograaf die graag verschillende programma's test en gebruikt in combinatie met Fuji.
    https://blog.thomasfitzgeraldphotography.com

    Affinity Photo komt er wel goed uit dacht ik.

    Het enige jammere is dat eigenlijk enkel en alleen Adobe raw (lightroom, photoshop) de Fuji film simulaties ondersteund.

    Eind dit jaar komt Fuji wel zelf met een nieuwe Fuji raw converter studio.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #3
      Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

      Beste heer Falcon,
      Beste Red,
      :-)

      Kijk eens op:https://envato.com/blog/affinity-pho...obe-photoshop/
      of:
      https://www.youtube.com/watch?v=SGojM3A5t-g

      Zeker niet onbelangrijk...
      https://www.youtube.com/watch?v=VMz6z2oyCH8
      ...en zo zijn er nog veel meer bruikbare vergelijkingsvideo's op Youtube!

      Raad maar met welk van de twee ik op dit moment werk?
      Het blijft natuurlijk wel altijd een persoonlijke keuze, mee eens.

      Vriendelijke groet,
      Ruud

      Comment


      • #4
        Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

        Ik heb Affinity Photo al een hele tijd, maar tot voor kort niet veel gebruikt. Nu zit ik in een FB groep van Affinity Photo, en daar steek ik heel wat op over gebruik van het programma. Het laatste dat ik gisteren geleerd heb is dat je rechtstreeks van je scanner in Affinity Photo kunt. Voor Photoshop had ik daarvoor een extra softwarepakket (Vuescan) nodig. Maar d'er is uiteraard nog zoveel te leren eer ik veilig Adobe achter me kan laten.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

          Ief en Yas sir, bedankt voor de links.

          @ Les, Je weet ik en Engels hé. Daar verwacht ik ook de meeste moeilijkheden.
          Scott Kelby zal zich waarschijnlijk niet bezig houden om zich erin te verdiepen.
          Van hem zijn voldoende naar het Nederlands vertaalde boeken over LR en Ps.

          Wat ik nog vragen wou, zijn er regelmatig updates en zijn die te betalen?
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

            Ik heb ook interesse om over te stappen naar een alternatief.

            Zo heb ik Lightroom al vervangen door Corel Aftershot Pro 3 welke mijn inziens veel beter is dan Lightroom. In Aftershot zit zelfs functionaliteit met zeer interessante mogelijkheden welke je niet terug vind in Lightroom.

            Comment


            • #7
              Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Ief en Yas sir, bedankt voor de links.

              @ Les, Je weet ik en Engels hé. Daar verwacht ik ook de meeste moeilijkheden.
              Scott Kelby zal zich waarschijnlijk niet bezig houden om zich erin te verdiepen.
              Van hem zijn voldoende naar het Nederlands vertaalde boeken over LR en Ps.

              Wat ik nog vragen wou, zijn er regelmatig updates en zijn die te betalen?
              Als er een zwak punt is bij Affinity, is inderdaad het gebrek aan een goed handboek; het zou eraan komen, maar wanneer. Maar de videotutorials zijn talrijk en uitstekend. Helaas voor diegenen die daarmee problemen hebben, in de Engelse taal.
              We zitten nu aan 1.6.6, en nee: geen update moeten betalen totnogtoe. Geen idee of v.2 er snel aankomt. Wat ik wel weet is dat de Mac-versie al langer draait dan de Windows-versie, en dat er nog verschillen zijn. Ik heb daarboven het scannen genoemd. Blijkbaar heeft de Windows-versie het commando "Acquire Image" (waarmee je de scanner kunt aanspreken) nog niet.



              Ja, wat ook nog het vermelden waard is, is dat Affinity Photo zijn eigen formaat heeft: filename.afphoto. Bij een test gisteren was een gebruiker een bepaalde file kwijt; nu het ging wel om het gebruik van Affinity Photo vanuit een ander programma, met name  Photos. Dat programma kan andere programma's gebruiken als 'extensie', waarmee je dingen kunt doen die je in het moederprogramma niet kunt doen. Gelukkig zie je in hetzelfde File-menu dat ik hier geef het commando "Reveal in Finder", waarmee de z.g. 'verloren' file meteen gevonden werd. Affinity Photo hernoemt tijdens het proces als 'extensie' het bestand waarmee het aan het werken is, en behoudt die file tot (en zelfs na) terugkeer in het moederprogramma.
              Last edited by LesC; 13 november 2017, 07:51.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                Hallo,

                Ik gebruik als amateur sinds een tijdje affinity op mijn windows-laptop, dit in combinatie met Lightroom en NIK.

                Heel gemakkelijk te integreren en affinity werkt heel vlot. Is een mooi programma voor fotobewerking zonder al die toeters en bellen van photoshop. Die zijn tenandere niet echt nodig voor gewone fotobewerking.

                Akkoord: spijtig genoeg enkel in het engels en handboeken zijn er ook (nog) niet. Maar aangezien hun steeds grotere aanhang zou dat er logisch gezien moeten aankomen (misschien voor een volgende versie???).

                Ook nog even meegeven dat in tegenstelling tot photoshop de leercurve zeer hoog ligt. Ben dus een tevreden gebruiker
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment


                • #9
                  Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                  De leercurve nog hoger dan bij Ps?
                  Ik heb hier maar een paar dagen een proefversie gehad en ik vond dat redelijk op Ps lijkend.
                  Ok, de knoppen staan elders en hebben een andere naam, maar verder....
                  Voor een nieuweling zal dat wel een dikke soep zijn om op te eten, denk ik toch, maar dat is Ps ook hé.
                  Vijf jaar CVO erop zitten voor "Rastertekenen", dat werd daar zo genoemd.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                    Ik vraag me af of Philippe moeilijker bedoelt, of net niet?
                    Maar ik heb inderdaad ook vijf modules 'Rastertekenen' achter de rug; en heb een hele reeks boeken en intussen jaren praktijkervaring (met de meest courante dingen toch). Dat vind ik nog het moeilijkste van al: van je oude gewoontes (ik zal dat 'ns rap in Photoshop doen!) afgeraken.
                    Maar ik moet en ik zal Affinity onder de knie krijgen.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Ik vraag me af of Philippe moeilijker bedoelt, of net niet?
                      Maar ik heb inderdaad ook vijf modules 'Rastertekenen' achter de rug; en heb een hele reeks boeken en intussen jaren praktijkervaring (met de meest courante dingen toch). Dat vind ik nog het moeilijkste van al: van je oude gewoontes (ik zal dat 'ns rap in Photoshop doen!) afgeraken.
                      Maar ik moet en ik zal Affinity onder de knie krijgen.
                      Les, ik zie nu pas dat ze hun website ook in het Frans is.
                      Affinity zelf zal enkel in het Engels zijn zeker? (Vlaams Nederlandse zinsopbouw.)
                      Peins dat tegen vanavond de kogel door de kerk zal zijn, het ziet er gelikt uit en dan die verdomde uitdaging hé.
                      En voor Engels weet ik wel waar ik moet zijn.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                        Als ze nou zorgen dat alle plugins compatible zijn, dan stap ik over
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                          Ondertussen heb ik het programma even kunnen testen.
                          Ik ben onder de indruk van een mooi opgebouwd programma en daar stopt het.
                          Het is een tekenprogramma maar totaal niet geschikt om te gebruiken in de fotografie.

                          Ik ben wat gaan spelen zoals ik het gewoon ben in photoshop waar ik 99,99% van de tijd portretten, beauty, fashion foto´s in bewerk.
                          Ben ik al direct gestart met 16bit TIFF bestanden en dat werkt.

                          Echter merk ik dat nog heel veel dingen ontbreken in Affinity. Denk maar aan de krachtige healing tools, warp en liquify dat er nog niet in bestaan maar ik wel zeer veel gebruik.
                          Je kan ook niet omschakelen naar Lab en YMCK kleurruimtes wat echt wel ZEER krachtig is in photoshop maar ontbreekt in Affinity.
                          Channels zijn ook niet echt onbelangrijk maar ontbreken in Affinity.
                          Selectietools ontbreken?
                          Effecten ontbreken? Highpass? Blurtools?
                          Clone stamp ontbreekt?
                          Kortweg alles wat je zeker nodig hebt om foto´s te bewerken ontbreekt in dit programma.

                          Er zitten ook zeer domme fouten in het programma. Een voorbeeld is dat je een nieuw document moet opgeven in inches. Je kan instellen dat mm de standaard is maar toch moet je eerst omrekenen naar inch.

                          Ik denk dat ik nog een jaar of 10 zal wachten en het programma dan nog eens opnieuw zal evalueren. Maar voorlopig staan ze wat mij betreft nog zeer ver van photoshop.
                          We blijven de hoop er in houden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                            Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                            Ondertussen heb ik het programma even kunnen testen.
                            Ik ben onder de indruk van een mooi opgebouwd programma en daar stopt het.
                            Het is een tekenprogramma maar totaal niet geschikt om te gebruiken in de fotografie.

                            Ik ben wat gaan spelen zoals ik het gewoon ben in photoshop waar ik 99,99% van de tijd portretten, beauty, fashion foto´s in bewerk.
                            Ben ik al direct gestart met 16bit TIFF bestanden en dat werkt.

                            Echter merk ik dat nog heel veel dingen ontbreken in Affinity. Denk maar aan de krachtige healing tools, warp en liquify dat er nog niet in bestaan maar ik wel zeer veel gebruik.
                            Je kan ook niet omschakelen naar Lab en YMCK kleurruimtes wat echt wel ZEER krachtig is in photoshop maar ontbreekt in Affinity.
                            Channels zijn ook niet echt onbelangrijk maar ontbreken in Affinity.
                            Selectietools ontbreken?
                            Effecten ontbreken? Highpass? Blurtools?
                            Clone stamp ontbreekt?
                            Kortweg alles wat je zeker nodig hebt om foto´s te bewerken ontbreekt in dit programma.

                            Er zitten ook zeer domme fouten in het programma. Een voorbeeld is dat je een nieuw document moet opgeven in inches. Je kan instellen dat mm de standaard is maar toch moet je eerst omrekenen naar inch.

                            Ik denk dat ik nog een jaar of 10 zal wachten en het programma dan nog eens opnieuw zal evalueren. Maar voorlopig staan ze wat mij betreft nog zeer ver van photoshop.
                            We blijven de hoop er in houden.
                            Zit je niet met een beta te werken want die dingen die je als ontbreken vermeld zitten er wel degelijk in hoor.
                            Trouwens, Ps is ook een teken programma hé.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zijn hier mensen al effectief bezig met Affinity op Pc of Mac?

                              @buurmanbert
                              Zou het kunnen dat jij per vergissing Affinity Designer hebt getest ipv. Affinity Photo?
                              www.guydewestelinckfotografie.be

                              Comment

                              Working...
                              X