Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan.

    Voila, mijn vraag staat in het onderwerp.
    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

  • #2
    Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

    ik gebruik al 8 jaar m'n Samsung Chronos 7, tot grote tevredenheid.
    Intussen zijn er beslist veel betere op de markt.
    M'n volgende aankoop wordt echter wellicht een nieuwe Imac, nu ik met pensioen ben en geen compatibiliteit meer nodig heb met het werk (waar Windows gebruikt wordt)

    Comment


    • #3
      Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

      voor fotografietoepassing heb je sowieso erg baat bij een IPS type scherm.
      Je kan laptops vinden met ingebouwde IPS schermen.
      Maar indien dat niet zo is kan je eventueel een extern IPS scherm aansluiten.
      Sowieso kan je best ook in alle gevallen de schermen calibreren.

      (Mac toestellen hebben IPS type schermen, ze verkopen dat onder de merknaam "Retina")

      Comment


      • #4
        Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

        Dat is inderdaad het probleem.
        Meeste laptops hebben het moeilijk met de juiste kleurtemperatuur.
        Het lukt praktisch niet om bv. echt natuurlijke huidtinten te reproduceren op m'n laptop.

        Comment


        • #5
          Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

          Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
          Dat is inderdaad het probleem.
          Meeste laptops hebben het moeilijk met de juiste kleurtemperatuur.
          Het lukt praktisch niet om bv. echt natuurlijke huidtinten te reproduceren op m'n laptop.
          Klopt. De meeste laptopschermen zijn eigenlijk ontworpen voor kantoortoepassing en hebben een andere kwaliteit.
          Je moet even opzoeken of je niet een extern scherm kan aankoppelen.
          Niet noodzakelijk maar naar mijn mening interessant is het gebruik van een extern 4K scherm met IPS technologie.
          Alternatief kan dit ook in HD kwaliteit.

          Los van dit alles moet je eigenlijk ook uw scherm calibreren.

          Comment


          • #6
            Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

            Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
            Dat is inderdaad het probleem.
            Meeste laptops hebben het moeilijk met de juiste kleurtemperatuur.
            Het lukt praktisch niet om bv. echt natuurlijke huidtinten te reproduceren op m'n laptop.
            Eigenlijk net zoals je gewone desktop scherm
            Voor de hand liggende oplossing die iedere fotograaf zou moeten doen, kalibreren
            Ook mij laptopscherm is gekalibreerd, dus net dezelfde kleurtinten als mijn desktopscherm

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

              ik volg dit topic ...en vraag me af ..moet je zelfs als je een nieuwe laptop, PC, iMac koopt deze ook direct al kalibreren ik ging er vanuit
              dat ze wel goed gekalibreerd zouden zijn als ze uit de fabriek komen ?

              Groeten
              Freddy
              https://fredor2.wixsite.com/my-site

              Comment


              • #8
                Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                ik volg dit topic ...en vraag me af ..moet je zelfs als je een nieuwe laptop, PC, iMac koopt deze ook direct al kalibreren ik ging er vanuit
                dat ze wel goed gekalibreerd zouden zijn als ze uit de fabriek komen ?

                Groeten
                Freddy
                Hoh Freddy, elk scherrm staat stralend afgesteld vanaf de fabriek maar echte kleuren, warmte en scherpte is wat anders hoor.
                Dus best je scherm kalibreren, als het de moeite loont om het te kalibreren want niet elke videokaart laat zich zomaar afstellen zoals het moet.
                Trouwens voor fotografie koop je enkel een laptop als het echt niet anders kan.
                En dan nog eigenlijk hé.
                Als de kleuren op je scherm voldoen aan je eisen en je drukt nooit foto's zelf af, moet dat wel allemaal?
                Een duur scherm gekalibreerd en een printer niet gekalibreerd, dat is soep zonder zout hé.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                  Ik gebruik beide, maar de laptop enkel bij absolute noodzaak. Zelfs dan beperk ik de tijd en moeite om beelden finaal af te werken. Tenzij ik er een extern (gekalibreerd) scherm aan kan verbinden.
                  De schermen van laptop zijn inderdaad afgesteld voor bureelwerk. Vergelijk misschien voor fotogebruik een beeld op je desktop met wat je laptop toont ?
                  mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                  nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                  https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                    Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                    ik volg dit topic ...en vraag me af ..moet je zelfs als je een nieuwe laptop, PC, iMac koopt deze ook direct al kalibreren ik ging er vanuit
                    dat ze wel goed gekalibreerd zouden zijn als ze uit de fabriek komen ?

                    Groeten
                    Freddy
                    Elk scherm dat je koopt wordt uiteraard gekalibreerd geleverd Freddy naar fabrieksstandaard, maar die kalibratie is voor een gewone consument en tevens is die kalibratie ook niet bij jouw thuis gemaakt hé.
                    Als je bvb een scherm gekalibreerd hebt boven op je hobbyruimte (ik noem maar wat), en nadien gebruik je datzelfde scherm bvb beneden in de woonkamer dan zal je eigenlijk opnieuw moeten kalibreren omdat het aanwezige licht heel anders is.
                    Dit kan je dus ook doortrekken naar bvb een laptop, doch dan ga je wel extreem ver want zoals reeds gezegd probeer je een laptop toch te vermijden voor fotowerk.
                    Of je een scherm wil kalibreren hangt uiteraard van jezelf af, er zijn mensen die zeggen van ik kalibreer niet want ik print geen foto's
                    Doch kalibreren doe je ook als je veel foto's deelt op het internet en als je bij jezelf al goed wil zitten qua kleuren, grijstinten en intensiteit
                    Kalibreren is een vrije keuze uiteraard, maar als je een beetje serieus met fotografie bezig bent is dat geen overbodige luxe.
                    Je zou schrikken hoever sommige (dure) monitoren er volledig naast zitten van de fabriek uit

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                      Ik had natuurlijk vergeten te melden dat ik thuis een BenQ SW 271 scherm en dat ik regelmatig calibreer met Datacolor SpyderXpro (net als mijn laptopscherm) .

                      Met dit draadje op te starten, ben ik meer geinteresseerd in het interne voor een nieuwe laptop (processor, intern geheugen videokaart, cache, harde schijf enz...) waarbij we dan bij een goede laptop (met redelijk scherm) uitkomen.
                      Groeten,
                      Fabrice,
                      Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                        Ik heb mijn laptop daarop geselecteerd, met de moeilijkheid erbij dat het een AMD Ryzen moest zijn (ik weiger nog Intel te kopen vanwege hun verwerpelijke praktijken - waarvoor ze terecht veroordeeld zijn voor antitrust door de eu). Nadien met een calibrator nagemeten en bijgestuurd - dat scherm is degelijk, maar je kan met een losstaand scherm veel betere resultaten halen. Het blijft nog altijd een pak betaalbaarder dan een mac - die weliswaar betere kleuren zal bieden (Apple valt helaas onder 't zelfde regime als Intel - ze staan beiden op de zwarte lijst, samen met 1998 andere notaties, o.a. 3M is daar nu ook op opgenomen trouwens).
                        De meeste low-end consumer laptops zijn uitgerust met barslechte schermen - die amper 70% RGB halen - dat is echt niet goed genoeg. In de zakelijke laptops (eerder de werkstations), of de wat duurdere consumer-laptops ga je zeker wat vinden.
                        Wat ik eigenlijk niet begrijp is dat een beter scherm maar een 20€ meer kost tijdens produktie, dat dit niet voorzien wordt.
                        Rond de 1000 à 1500€ moet je in staat zijn een degelijke notebook te vinden, met een deftig scherm - en voldoende ssd-opslag en voldoende CPU+GPU-power.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                          Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                          ...voldoende ssd-opslag en voldoende CPU+GPU-power.
                          En wat is dan voldoende?
                          Groeten,
                          Fabrice,
                          Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                            Oorspronkelijk geplaatst door Fabrice Delahaye Bekijk bericht
                            En wat is dan voldoende?
                            Dat hangt af van het volume foto's dat je verwerkt, zowel SSD als CPU+GPU. Is dat niet de logica zelve!
                            ...leeg...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie gebruikt er een laptop met lightroom? En welke is dat dan of raden jullie aan

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                              Dat hangt af van het volume foto's dat je verwerkt, zowel SSD als CPU+GPU. Is dat niet de logica zelve!
                              Voor de SSD wel, maar welke cpu en gpu voor lightroom en de verwerking van een dag foto's (1000-tal van een 40 miljoen pixels)
                              Ben gewoon geinteresseerd op wat jullie letten in een laptopconfiguratie
                              Groeten,
                              Fabrice,
                              Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

                              Comment

                              Working...
                              X