Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

    De meeste IPS monitoren zijn ook wide gamut, dus hier zit ik helaas al aan vast.
    Games speel ik nooit, maar doe wel aan photoshop, videobewerking, office en internet.

    Zoals men mij al aangaf, kan ik een wide gamut monitor kalibreren als wide gamut.
    Kan ik nu mijn foto's na de bewerkingen gewoon converteren naar het sRGB of ziet er dan alles verkeerd uit?
    Ik kan het helaas niet op mijn huidige sRGB monitor even uit testen.

    Mijn foto's schiet ik ook steeds in het RAW-formaat.
    Is het verstandig om in de toekomst de foto's ook in Adobe RGB te schieten, ook al is mijn workflow sRGB
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

    Even mijn mening:

    Zoals men mij al aangaf, kan ik een wide gamut monitor kalibreren als wide gamut.
    Normaal gezien kalibreer je je monitor niet als "wide gamut", maar doe je gewoon een kalibratie:
    • de lookup table in je scherm of videokaart wordt dan aangepast zodat het grijsverloop volgens een bepaalde gamma curve verloopt
    • Een monitor profiel wordt aangemaakt zodat iedere applicatie (en OS) weet welke (absolute en dus gemeten) kleuren je scherm kan weergeven. Aan de hand daarvan kan de applicatie dan: zorgen dat de rgb kleuren die de applicatie gebruikt (Prophoto kleurruimte in photoshop/lightroom) vertaald worden naar die van je scherm. Als je scherm het kleur niet kan weergeven zal de applicatie die vertalen naar een ander kleur.
    • De luminantie van je scherm wordt aangepast zodat het de juist hoeveelheid licht afgeeft.


    Kan ik nu mijn foto's na de bewerkingen gewoon converteren naar het sRGB of ziet er dan alles verkeerd uit?
    Ik kan het helaas niet op mijn huidige sRGB monitor even uit testen.
    Dit kan je zeker doen. Zorg er dan voor dat je bij het opslaan van de foto, de foto converteert naar sRGB en het sRGB kleurprofiel bij de JPEG laat embedden. Doe je dit niet, dan kan de applicatie waarin je de foto bekijkt niet weten met welke kleurruimte de rgb waarden in de foto overeenkomen. Als je een jpeg zonder profiel opent in photoshop, zal die normaal vragen met welke kleurruimte hij de foto mag associeren. Wel opletten:
    • bekijk je foto's op jouw scherm enkel met applicaties die monitorprofielen ondersteunen
    • Niet alle browsers ondersteunen monitorprofielen. Deze die dit doen, doen enkel de vertaalslag als er effectief een profiel in de JPEG ingebed zit
    • voorbeeld: iemand post een foto op BD zonder het ingebedde sRGB profiel: je browser doet de vertaalslag dus niet. De bedoelde kleurruimte is dus kleiner dan die van jouw monitor en je krijgt een overgesatureerde foto te zien.


    Is het verstandig om in de toekomst de foto's ook in Adobe RGB te schieten, ook al is mijn workflow sRGB
    Jouw workflow is eigenlijk niet sRGB, maar camera->profoto->sRGB, aangezien je je foto's in photoshop of lightroom verwerkt dewelke een kleurruimte gebruikt die normaal gezien groter is als die van je camera. Enkel bij het opslaan (het exporteren) gebruik je sRGB. Je workflow zou je sRGB kunnen noemen als je al je foto's direct in Jpeg neemt en in de camera instelt om de foto's te converteren naar sRGB. Als je in RAW schiet, zit je in de kleurruimte van je camera, die je eigenlijk niet kent. Het is pas bij het importeren van de foto in photoshop/lightroom, dat de omzetting naar RGB waarden in de kleurruimte van het programma gebeuren.

    Je kan inderdaad ook een wide gamut scherm "toeknijpen" en zorgen dat het enkel de sRGB kleurruimte kan tonen. De meeste wide gamut schermen zijn hier echter niet zo goed in. Het kan echter een methode zijn om in je browser geen overgesatureerde foto's te krijgen. Ik ga er echter van uit dat mensen die geen profielen aan hun foto's toevoegen ook niet echt met "juiste" kleuren bezig zijn.

    Mijn uitleg zal misschien niet helemaal correct zijn, maar het geeft je toch een idee.
    Jeroen || OM-D EM-5

    Comment


    • #3
      Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

      Oké, dit alles maakt het veel duidelijker en hier kom ik een heel eind mee verder

      Na deze nuttige info, heb ik dus besloten om een Adobe RGB workflow te gaan nemen.
      Zoals ik al eerder deed schiet ik mijn foto’s dus steeds in RAW, zo kan ik deze converteren naar bv 16 bits TIFF in Adobe RGB, deze foto’s kan ik dan bewerken als Adobe RGB.
      Mijn Canon printer kan gelukkig ook Adobe RGB aan en heeft hiervoor ook een ICC-profiel, dus dit zal moeten werken.

      Om het probleem te omzeilen, dat Adobe RGB foto’s op een sRGB scherm of in een normale webbrowser, er wat bleek en flets uitzien.
      Zou dit eenvoudig op te lossen zijn, door de foto’s te converteren naar sRGB als ik deze op het web wil bekijken, aan andere mensen wil laten zien op hun tv-toestel of deze wil laten afdrukken omdat de meeste afdruksites niet overweg kunnen met het Adobe RGB profiel.

      Ik gebruik mijn monitor vooral voor foto’s, office, internet en later op een eenvoudige manier videobewerking.
      Mijn beslissing staat dan ook vast dat ik opteer voor een Wide Gamut monitor en zal deze dan ook op het advies van hier, als Adobe RGB scherm kalibreren en zo kan ik vervolgens een Adobe RGB workflow volgen.

      Nog enkele vragen:
      Zijn er afdrukcentrales die een betaalbare oplossing bieden om in Adobe RGB af te drukken
      Zet ik de instellingen van een Wide Gamut monitor om te kunnen kalibreren in Adobe RGB en de kleurtemperatuur op 6500K
      Welke monitor kan ik het beste kiezen, als het gaat tussen de “HP LP2475w” en de “Dell U2410”

      Volgens verschillende reviews liggen deze beiden monitors zeer dicht bij elkaar, maar de “HP 2475”, schijnt veel betere zwartwaarden te hebben!
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

      Comment


      • #4
        Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
        De meeste IPS monitoren zijn ook wide gamut, dus hier zit ik helaas al aan vast.
        Games speel ik nooit, maar doe wel aan photoshop, videobewerking, office en internet.

        Zoals men mij al aangaf, kan ik een wide gamut monitor kalibreren als wide gamut.
        Kan ik nu mijn foto's na de bewerkingen gewoon converteren naar het sRGB of ziet er dan alles verkeerd uit?
        Ik kan het helaas niet op mijn huidige sRGB monitor even uit testen.

        Mijn foto's schiet ik ook steeds in het RAW-formaat.
        Is het verstandig om in de toekomst de foto's ook in Adobe RGB te schieten, ook al is mijn workflow sRGB
        Het kleurprofiel dat je in de camera insteld heeft enkel nut als je de foto naar een jpeg wegschrijft. Een rawbestand bevat al de kleuren die je sensor kan zien. Dus ook deze die je scherm niet kan weergeven.
        Zowel in photoshop of de eigen werksoftware moet je bij het inlezen van je raw-bestand een kleurprofiel instellen waarmee je afdrukcentrale werkt. Dit is voor de meeste het sRGB profiel. Thuis werk ik in Argb, omdat mijn printer (photosmart serie) ook dit profiel kan printen.

        Comment


        • #5
          Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

          Als ik het goed begrijp is een foto genomen in RAW altijd AdobeRGB omdat een RAW opname de onbewerkte opname is en hierdoor alle kleurinformatie vastlegt.

          JPEG is vanzelfsprekend in sRGB.
          Wat rondneuzen op het web, bevestigd mij dat RAW geen kleurruimte heeft, alleen voor het bekijken/exporteren van het beeld heb je een kleurruimte nodig en hij zal standaard ingesteld zijn op wat je in de camera hebt ingesteld.
          Bijv. als je je RAW beeld terug wilt kijken op de LCD van je camera heeft de camera toch een kleurruimte nodig, en daar zal hij dus de instelling van het huidige beeld voor gebruiken.

          Volgens info op het web is er het volgende af te lezen in de bestanden:
          Met sRGB: bestandsnamen zijn IMG_****.JPG en IMG_****.CR2
          Met AdobeRGB: bestandsnamen zijn _MG_****.JPG en _MG_****.CR2

          Wat mij wel opvalt is dat Canon zijn bestanden die in AdobeRGB zijn opgenomen (ipv met sRGB) steevast anders noemt, OOK de RAW bestanden.


          Welke monitor kan ik het beste kiezen, als het gaat tussen de “HP LP2475w” en de “Dell U2410”
          Volgens verschillende reviews liggen deze beiden monitors zeer dicht bij elkaar, maar de “HP 2475”, schijnt veel betere zwartwaarden te hebben.

          Iemand die me kan helpen om de knoop door te hakken
          Last edited by Moris; 25 maart 2010, 20:18.
          Sony A7 mkIII
          Is all I need :-)

          Comment


          • #6
            Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
            Als ik het goed begrijp is een foto genomen in RAW altijd AdobeRGB omdat een RAW opname de onbewerkte opname is en hierdoor alle kleurinformatie vastlegt.

            JPEG is vanzelfsprekend in sRGB.
            Wat rondneuzen op het web, bevestigd mij dat RAW geen kleurruimte heeft, alleen voor het bekijken/exporteren van het beeld heb je een kleurruimte nodig en hij zal standaard ingesteld zijn op wat je in de camera hebt ingesteld.
            Bijv. als je je RAW beeld terug wilt kijken op de LCD van je camera heeft de camera toch een kleurruimte nodig, en daar zal hij dus de instelling van het huidige beeld voor gebruiken.

            Volgens info op het web is er het volgende af te lezen in de bestanden:
            Met sRGB: bestandsnamen zijn IMG_****.JPG en IMG_****.CR2
            Met AdobeRGB: bestandsnamen zijn _MG_****.JPG en _MG_****.CR2

            Wat mij wel opvalt is dat Canon zijn bestanden die in AdobeRGB zijn opgenomen (ipv met sRGB) steevast anders noemt, OOK de RAW bestanden.


            Welke monitor kan ik het beste kiezen, als het gaat tussen de “HP LP2475w” en de “Dell U2410”
            Volgens verschillende reviews liggen deze beiden monitors zeer dicht bij elkaar, maar de “HP 2475”, schijnt veel betere zwartwaarden te hebben.

            Iemand die me kan helpen om de knoop door te hakken
            Een rawfoto heeft geen kleurprofiel. Argb en Srgb hebben enkel nut als je een jpeg verwacht van je camera. Binnen dit profiel gaat je camera de kleuren bereken om in een jpeg op te slaan. Argb is ook mogelijk met een Jpeg.

            Jpeg is dus niet vanzelfsprekend in Srgb. geloof niet alles wat je op het internet leest.

            Als je een goede calibratietool neemt, dan zou elk beeldscherm moeten voldoen. Maar onlangs las ik in een nederlands tijdschrift (CT-magazine) dat het HP scherm dat je hier noemt een betere score had dan de dell die ook in de test voorwkam.

            Comment


            • #7
              Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

              Leuk om weten dat de HP 2475 in het Ct' magazine er als betere uitkomt tov de Dell

              Ik ben vorig weekend een Spyder Pro van Datacolor gaan halen en heb dit al uitgetest op een sRGB monitor met PVA-panel en dat was al behoorlijk een groot verschil
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #8
                Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

                Raw heeft inderdaad geen kleurenprofiel.
                Om foto's te tonen op web of in de windows viewer zet je inderdaad om naar sRGB.

                Ik denk dat de hp niet lang meer verkrijgbaar gaat zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

                  Ik heb gisteren gebeld naar een winkel waar de HP 2475w het goedkoopste stond met de vraag wanneer de monitor leverbaar zou zijn?
                  Ze konden me helaas geen datum geven en zou zeker niet vroeger leverbaar zijn als 14 dagen, maar het kon ook langer duren

                  Mijn keuze ligt tussen de “HP LP2475w” en de “Dell U2410”.
                  Op verschillende forums blijkt de HP wel betere zwartwaarden te kunnen weergeven dan de Dell en dat is toch een belangrijk pluspunt

                  Als ik Dell u2410 rechtstreeks bij een Dell reseller afneem, dan heb ik ook 3 jaar garantie en als extra een 0 bright-pixel garantie voor een directe omruiling

                  De keuze blijft moeilijk tussen beide schermen
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

                    ik heb de mijne (de HP) enkele weken geleden hier gekocht (in Nederland):



                    Prijs/kwaliteit vind ik dit echt een super scherm. Meer heb je eigenlijk niet nodig als amateur fotograaf.
                    Jeroen || OM-D EM-5

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wide Gamut, Raw en Adobe RGB ??

                      Na het vele lezen van reviews heb ik eindelijk besloten welke monitor het zou worden.
                      Ik ga voor de Dell U2410 met 3 jaar garantie en zero pixel Policy

                      Iedereen hier bedankt voor alle info.
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment

                      Working...
                      X