Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nieuwe monitor ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke nieuwe monitor ?

    Ik ben toe aan een nieuwe monitor voor fotobewerking.
    Volg opleiding Lightroom (3.3) en Photoshop (5). Bezit en gebruik reeds calibrator DataColor Spyder 3 Elite.
    Dacht aan een monitor van 24", bij voorkeur met mogelijkheid om zowel in landscape- als in portrait stand te werken.
    Zoek degelijk scherm van degelijk merk, budget is maximaal 1000 à 1200 euro, voor (gevorderd) hobbygebruik.
    Qua specificaties zie ik door het bos de bomen niet meer.
    Alle tips zijn welkom.

  • #2
    Re: Welke nieuwe monitor ?

    Misschien helpt dit u wel

    Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

    Comment


    • #3
      Re: Welke nieuwe monitor ?

      'khem ne Dell Ultrasharp U2711, 700 euris

      Perfect voor mijn doelstelleingen en benaderd de Eizos en LaCies

      Nerdi

      Portrait kan niet met deze monitor
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Welke nieuwe monitor ?

        Bedankt voor de tip en de verwijzing. Beide erg nuttig.

        Comment


        • #5
          Re: Welke nieuwe monitor ?

          Zonder de bedoeling Pauls topic te kapen, maar dit sluit aan bij zijn vraag. Ik zit in een gelijkaardige situatie en zoek een 27" monitor (met een resolutie hoger dan 1920*1200), voor all-round gebruik en fotobewerking. Het hoeft geen top of the bill Eizo te zijn, maar ik heb wel graag een deftige kijkhoek en correcte kleurweergave. Kortom een scherm waar ik jaren plezier aan ga hebben.

          Mijn oog is gevallen op de Fujitsu P27T-6. Hoewel Fujitsu het laatste merk is waar ik aan denk als ik een scherm zoek, lijken de specs op papier mij niet slecht. 102% color gamut en 12-bit klinkt natuurlijk indrukwekkend, maar wat betekent dit in de praktijk?

          Graag hoor ik enkele menigen over dit scherm: https://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp...p27t-6-ips.pdf

          Volgens deze link is het een IPS/CCFL scherm: https://globalsp.ts.fujitsu.com/dmsp...s-displays.pdf

          Alvast bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: Welke nieuwe monitor ?

            Hoi,

            Ik heb ondertussen een beetje rondgekeken en mijn zoektocht verdergezet. En een beslissing genomen. Ik ga voor de NEC MultiSync PA271W (27"). Mits wat zoeken te vinden voor iets minder dan 1200 euro (internetwinkel redcoon). Zijn kleinere broertje, de PA241W (24", jawel) is te vinden voor net iets meer dan 1000 euro (internetwinkel lasystems). Ik heb gezien dat de Fujitsu rond de 750 euro gaat. NEC is dus duurder.
            De NEC is echt een topscherm. Terzake heb ik veel nut ondervonden van de classificatie die de firma Colour Confidence opstelt (van vijf sterren tot twee sterren kwalificaties, waarbij vijf tot drie voor het betere fotowerk geschikt zijn). De NEC valt onder de vier sterren. De vijf sterren zijn merkelijk duurder. Maar ik ben Steven Spielberg niet, die het beste en het grootste moet hebben om een nieuwe film te componeren ... Heb helaas ook het budget van Spielberg niet. Op de site van NEC (www.nec-display-solutions.nl) is overigens een prachtige brochure te downloaden voor de betreffende schermen.
            Een aanrader : de site van Colour Confidence : http://shop.colourconfidence.com. De site kan in het Nederlands gezet worden. Ga kijken bij de tab 'Monitor Showroom'. Wel opletten dat de prijzen (als referentie, niet de goedkoopste, maar mét service) in euro staan. Let ook op de introductietekst per kwalificatie. Ook de drie sterren voldoen nog ruimschoots voor hobbygebruik.
            Sukses !

            Comment


            • #7
              Re: Welke nieuwe monitor ?

              Voor dat budget kocht ik zonder twijfel twee Dell UltraSharp U2410 schermen, dan heb je in totaal 3840x1200px 'real estate' op je scherm

              En ze staan nu aan 499,- bij Dell (wat echt een prijsje is, ze stonden meer dan 600 Euro toen ik mijn schermen kocht)

              Het voordeel van twee schermen te gebruiken kan ik niet genoeg in de verf zetten, het is zo handig om je foto full screen te zien terwijl de toolbox op het tweede scherm staat ... met een browser open bvb, of je email continu in beeld ... het enige nadeel : neemt nogal plaats in beslag op je bureau.

              Kijk maar even naar mijn set-up ... allemaal Dell schermen trouwens
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Welke nieuwe monitor ?

                ik heb sinds een paar maanden een HP LP2475w

                SUPERCONTENT van dat scherm! Beeldkwaliteit is top, aansluitingen : alles wat je zo wat kan denken, kantelen, hoger-lager zetten, 100% AdobeRGB weergave, ...

                24" werkt eigenlijk heel vlot en ik mis momenteel zeker geen 2e scherm (moest dat zo zijn, kocht ik me zeker een 2e LP2475w).

                Ook een niet te onderschatten voordeel :
                Oorspronkelijk geplaatst door HP Website
                Drie jaar garantie op onderdelen, arbeid en on-site service
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: Welke nieuwe monitor ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door HP Website
                  Drie jaar garantie op onderdelen, arbeid en on-site service
                  Niet slecht ... maar Dell doet er nog een schepje bovenop : als je een UltraSharp koopt en je hebt na verloop van tijd een hotpixel ... dan krijg je gewoon een nieuw scherm

                  En ik kan dit uit persoonlijke ervaring beamen ... had één pixel op een scherm die fel blauw bleef, naar Dell gebeld en de volgende namiddag stond er een koerier aan de deur met een gloednieuw scherm !
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke nieuwe monitor ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Niet slecht ... maar Dell doet er nog een schepje bovenop : als je een UltraSharp koopt en je hebt na verloop van tijd een hotpixel ... dan krijg je gewoon een nieuw scherm

                    En ik kan dit uit persoonlijke ervaring beamen ... had één pixel op een scherm die fel blauw bleef, naar Dell gebeld en de volgende namiddag stond er een koerier aan de deur met een gloednieuw scherm !
                    maar daar moet je bij Dell toch voor bijbetalen? Dat zit toch niet in de standaardgarantie als ik het goed begreep?

                    [nevermind]even gekeken en is idd 3 jaar omruilgarantie. Da's wel nice natuurlijk
                    Last edited by Hans Swolfs; 11 februari 2011, 14:40.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke nieuwe monitor ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                      En ze staan nu aan 499,- bij Dell (wat echt een prijsje is, ze stonden meer dan 600 Euro toen ik mijn schermen kocht)
                      wel bijzeggen dat het 499 ex btw is he niet iedereen kan die in mindering brengen
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke nieuwe monitor ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        wel bijzeggen dat het 499 ex btw is he niet iedereen kan die in mindering brengen
                        Dat is straf : op deze link Dell UltraSharp U2410 staat duidelijk 499 inclusief btw, inclusief levering, incl Recupel ... maar als je hem aan je mandje toevoegt komt ie op 603 Euro want dan tellen ze de BTW er nog bij, schandalig en misleidend tegelijk ! ... daar zou ik toch een telefoontje aan durven wagen hoor !

                        Nu ja, bij Redcoon.be staat ie aan 503 Euro, dus dan klopt het wel
                        Last edited by LamboCars; 11 februari 2011, 19:38.
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke nieuwe monitor ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                          Dat is straf : op deze link Dell UltraSharp U2410 staat duidelijk 499 inclusief btw, inclusief levering, incl Recupel ... maar als je hem aan je mandje toevoegt komt ie op 603 Euro want dan tellen ze de BTW er nog bij, schandalig en misleidend tegelijk ! ... daar zou ik toch een telefoontje aan durven wagen hoor !
                          bij mij staat ie op die link ook gewoon op 603 € hoor
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke nieuwe monitor ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                            bij mij staat ie op die link ook gewoon op 603 € hoor
                            Hier ook, maar dan zullen ze intussen de fout (wel...) gecorrigeerd hebben.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X