Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke monitor voor goede kleurweergave?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke monitor voor goede kleurweergave?

    Hallo

    Ik weet niet of dit in het juiste subforum staat(?).
    Ik heb een Macbook Pro (type van eind 2009) maar wil graag een extern beeldscherm aankopen. Kan iemand mij adviseren welk type beeldschermen de kleuren zo correct mogelijk weergeeft? Ik had graag niet te veel geld besteed maar wil wel kwaliteit in de plaats (alle merken zijn welkom, hoeft niet Apple te zijn).

    Bedankt (als er elders al topics zijn, graag doorlinken)

  • #2
    Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

    eens zien bij dell en ook lg, beiden hebben een 23' inch ips sherm van om en bij de 200€. De LG is te vinden bij monitor.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

      Oorspronkelijk geplaatst door Ivan V G Bekijk bericht
      eens zien bij dell en ook lg, beiden hebben een 23' inch ips sherm van om en bij de 200€. De LG is te vinden bij monitor.be
      waarschijnlijk bedoel je www.monitorstore.be?

      Comment


      • #4
        Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

        Oorspronkelijk geplaatst door Linse Bekijk bericht
        Hallo

        Ik weet niet of dit in het juiste subforum staat(?).
        Ik heb een Macbook Pro (type van eind 2009) maar wil graag een extern beeldscherm aankopen. Kan iemand mij adviseren welk type beeldschermen de kleuren zo correct mogelijk weergeeft? Ik had graag niet te veel geld besteed maar wil wel kwaliteit in de plaats (alle merken zijn welkom, hoeft niet Apple te zijn).

        Bedankt (als er elders al topics zijn, graag doorlinken)
        Correcte kleurweergave is relatief. Als je dat echt wil dan moet je naar de duurdere monitoren kijken, deze calibreren met een calibrator en de verlichting in uw werkomgeving constant en onder controle hebben.

        Indien je het niet zo ver zoekt, dan zou ik toch zeker de glanzende monitoren links laten liggen als het over fotobewerking gaat. Met glanzende monitoren moet je in een bijna duistere omgeving werken. Je hebt anders teveel last van reflecties die de kleuren op uw scherm beïnvloeden. Licht dat bijvoorbeeld van uw geel hemd gereflecteerd wordt op uw scherm is al genoeg om uw kleuren te "wijzigen".

        Je kiest best voor een monitor met een IPS LCD pannel. Deze IPS pannels geven de beste kleurweergave en een brede kijkhoek.
        Veel te goedkope schermen hebben een te beperkte kijkhoek. Als je enkele cm's naar links/rechts of naar boven/onder beweegt ziet het beeld er al anders uit.

        Comment


        • #5
          Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

          Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
          Je kiest best voor een monitor met een IPS LCD pannel. Deze IPS pannels geven de beste kleurweergave en een brede kijkhoek.
          Veel te goedkope schermen hebben een te beperkte kijkhoek. Als je enkele cm's naar links/rechts of naar boven/onder beweegt ziet het beeld er al anders uit.
          Voorbeelden van zo één (mat dus)?

          Comment


          • #6
            Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

            Oorspronkelijk geplaatst door Linse Bekijk bericht
            Voorbeelden van zo één (mat dus)?
            Eizo heeft er. Niet goedkoop maar zeer goed.

            Comment


            • #7
              Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

              OK....
              en zo ene?
              http://www.monitorstore.be/product/1...g-ips235v.html
              is dat compatibel? Kan dat met HDMI kabel naar mijn (mini?) DVI uitgang, ik heb zo'n kabeltje van macbook naar HDMI van de tv, dat zal daar ook wel mee werken zeker? Op de tv werkt het toch

              Is die monitorshop ok? 'k Heb bij coolblue al vanalles gekocht en toch steeds tevreden over.
              Last edited by Linse; 31 december 2011, 13:18. Reden: url vergeten

              Comment


              • #8
                Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                Op de LG IPS235V zit ook een DVI aansluiting. Zou dus moeten lukken.

                CoolBlue is zeker te vertrouwen: snelle en correcte leveringen tot nu toe.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                  Ja ik bedoelde monitorstore. Mijn excuses dat ik wat voorbarig was met het verzenden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                    Volgens mij geeft elke monitor een goede weergave terug,
                    Indien deze is gekalibreerd. Ik gebruik Spyder3Pro
                    De kleuren zijn nu What you see is wath you get.
                    Wit is wit en zo maar door, eleke 6 maand doe ik de calibratie opnieuw

                    Ambieke
                    Nieuwsgierig, klikken maar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                      Oorspronkelijk geplaatst door ambieke Bekijk bericht
                      Volgens mij geeft elke monitor een goede weergave terug,
                      Indien deze is gekalibreerd. Ik gebruik Spyder3Pro
                      De kleuren zijn nu What you see is wath you get.
                      Wit is wit en zo maar door, eleke 6 maand doe ik de calibratie opnieuw

                      Ambieke
                      Absoluut niet mee eens

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                        Om welke reden niet, zie ik iets over het hoofd ?

                        Ik heb een Sony Foto-printer Dry Sublimatie en de foto's komen overeen met de schermkleuren

                        Ambieke
                        Nieuwsgierig, klikken maar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ambieke Bekijk bericht
                          Volgens mij geeft elke monitor een goede weergave terug,
                          Indien deze is gekalibreerd. Ik gebruik Spyder3Pro
                          De kleuren zijn nu What you see is wath you get.
                          Wit is wit en zo maar door, eleke 6 maand doe ik de calibratie opnieuw

                          Ambieke



                          Heb ook de spyder3pro, maar doe de kalibratie elke maand, of elke keer ik in andere lichtomstandigheden kom en daarmee bedoel ik of je tijdens de dag of 's avond foto's bewerk
                          Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Absoluut niet mee eens

                            grts
                            Sieg
                            Zoals Sieg ben ik er ook niet mee eens .
                            Als basis heb je het scherm ,en deze heeft een kleurratio , contrastratio en wat nog allemaal , het is niet omdat je het softwarematig kalibreert dat het scherm daardoor technisch meer kan .
                            Zo zou Eizo geen werk meer hebben hé.
                            Ik heb nu ook niet genoeg center voor een Eizo dus doe ik het ook met die LG IPS.
                            Maar kalibreren is noodzakelijk , ook mijn laptop is gecalibreerd maar het verschil is toch enorm hoor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke monitor voor goede kleurweergave?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                              Zoals Sieg ben ik er ook niet mee eens .
                              Als basis heb je het scherm ,en deze heeft een kleurratio , contrastratio en wat nog allemaal , het is niet omdat je het softwarematig kalibreert dat het scherm daardoor technisch meer kan .
                              Zo zou Eizo geen werk meer hebben hé.
                              Ik heb nu ook niet genoeg center voor een Eizo dus doe ik het ook met die LG IPS.
                              Maar kalibreren is noodzakelijk , ook mijn laptop is gecalibreerd maar het verschil is toch enorm hoor.
                              ok met wat calibreer je dan? en kost da veel?

                              Comment

                              Working...
                              X