Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke computer voor basis fotobewerking

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke computer voor basis fotobewerking

    Ik ben toe aan een nieuw machien. Ik heb tot hiertoe met een laptop HP i5 processor gewerkt en dat ging heel goed. Ik doe geen zotte dingen, vooral basisbewerking in RAW. Het meest belastende is af en toe een panorama stitchen.

    Als ik een vijftigtal RAW (20-40 MB per stuk, 16 bit kleur) tegelijk kan openen en ze vlot bewerken zonder haperingen en af en toe Photoshop openen, ben ik tevreden. Ik heb een grote flatscreen en heb enkel een laptop of dekstop nodig om aan te sluiten. Geen dure apple, windows is voldoende. Ik wil het onder 750 euro houden.


    1. Welke processor heb ik nodig? Duo of Quad core? Hoeveel MHz? Welk merk?
    2. Heb ik een tweede harde schijf nodig? Hoe groot moet de schijf zijn?
      Ik schrijf mijn foto's na bewerking naar DVD en op termijn wis ik ze van de schijf.
    3. Hoeveel RAM? Welk type en merk RAM?
    4. Welke videokaart? Ik speel geen games.
      Trouwens, hoe weet je of Photoshop je videokaart ondersteunt? Hoeveel capaciteit van de videokaart wordt door PS benut?


    Merci
    Last edited by justaname; 25 augustus 2011, 10:21.

  • #2
    Re: Welke computer voor basis fotobewerking

    Je hebt al een laptop met i5 processor, is die niet snel genoeg?

    Ik gebruik hier een pc met i5 processor, en voor mij is dat ruim voldoende.
    De Aldi-aanbieding van gisteren is volgens mij ook meer dan voldoende voor fotobewerking.

    In een laptop zit gewoonlijk een vrij trage harde schijf, dat merk je wel als je meerdere bestanden in batch wil bewerken.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welke computer voor basis fotobewerking

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Je hebt al een laptop met i5 processor, is die niet snel genoeg?
      Die was snel genoeg maar nu heb ik de laptop niet meer.

      Ik zoek iets gelijkaardigs, eventueel in desktop formaat als dat geld bespaart.

      In een laptop zit gewoonlijk een vrij trage harde schijf, dat merk je wel als je meerdere bestanden in batch wil bewerken.
      Hoe herken je een trage / snelle HD?

      Comment


      • #4
        Re: Welke computer voor basis fotobewerking

        Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
        Hoe herken je een trage / snelle HD?
        5600 of 7200 toeren
        Sony RX10 Mark IV
        nog een fijne dag verder!
        Guido

        Comment


        • #5
          Re: Welke computer voor basis fotobewerking

          Oorspronkelijk geplaatst door guido1956 Bekijk bericht
          5600 of 7200 toeren
          Is 5400 rpm genoeg?

          Comment


          • #6
            Re: Welke computer voor basis fotobewerking

            Het aantal toeren van een disk is bijlange niet het enige dat de snelheid bepaalt. De technologie die in de disk gebruikt wordt, formattering, cache en zo verder bepalen mee.
            Is 5400rpm genoeg? Normaal gezien wel, zeker als het over een nieuwe pc gaat.

            Ook belangrijk is een groot grafisch geheugen, veel RAM geheugen en misschien voor een AMD processor kiezen aangezien die grafisch iets sneller zijn dan Intel (vooral AMD fusion).

            Of waarom niet opteren voor een MAC?
            http://www.nicolasdecorte.be

            Comment


            • #7
              Re: Welke computer voor basis fotobewerking

              Oorspronkelijk geplaatst door Waldorf27 Bekijk bericht
              Of waarom niet opteren voor een MAC?
              Kijk eens naar de openingspost, tweede paragraaf, laatste zin.

              Comment


              • #8
                Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                Oorspronkelijk geplaatst door Waldorf27 Bekijk bericht
                Het aantal toeren van een disk is bijlange niet het enige dat de snelheid bepaalt. De technologie die in de disk gebruikt wordt, formattering, cache en zo verder bepalen mee.
                Is 5400rpm genoeg? Normaal gezien wel, zeker als het over een nieuwe pc gaat.

                Ook belangrijk is een groot grafisch geheugen, veel RAM geheugen en misschien voor een AMD processor kiezen aangezien die grafisch iets sneller zijn dan Intel (vooral AMD fusion).

                Of waarom niet opteren voor een MAC?
                Die AMD fusion is toch zo'n processor met ingebouwde grafische chip ? Intel heeft die dingen ook, maar persoonlijk zie ik er het voordeel niet echt van in (behalve voor de financiën).
                Ben nog altijd een voorstander van een aparte grafische kaart.

                Best een Sandy bridge i5 nemen (als je het bij Intel wil houden), met min. 4 GB ram (als je het geld hebt neem je wel beter 8 GB) en een basis grafisch kaartje (Photoshop is echt niet veeleisend wat dat betreft).
                Voor harde schijf neem je beter een 7200 tr./min model : die zijn met moeite duurder, en meestal ook sneller. En voor een nieuwe PC zou ik eigenlijk altijd een 7200 nemen...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #9
                  Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                  Ik ga binnenkort een nieuwe pc aankopen en ik ga voor de nieuwe AMD 6cores processor en 16GB Ram geheugen.
                  Life is a rollercoaster!http://www.wimschaerlaecken.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                    Een deftige pc zoals in vele gevallen met 8 of 16 GB ramgeheugen heb je niet nodig.

                    In pc wereld kan je hele leuke setjes samenstellen voor niet al teveel geld.
                    Een quadcore is een leuke processor die meerdere taken naast elkaar aan kan.
                    Om een idee te geven: Een quadcore kan de virusscanner laten draaien, samen met fotobewerking en dan nog verschillende bewerkingen zoals msn, internet, ed. zonder dat de pc gaat hakkelen.

                    Je kan een pc helemaal hightech maken, maar dan heb je beslist een overkill en betaal je heel veel voor dingen die je niet gebruikt.

                    Windows (32bit) vraagt maximaal maar 3,5GB ram van een pc, dus 8 of zelfs 16 GB ram is meer voor de sier. Dit geld kan je beter in een iets duurdere videokaart en hardeschijf stoppen mijns inziens.

                    Een Solid State Disk is het nieuwe type harde schijf en leest 285 MB per seconde, waar een 7200rpm schijf en 35-70 MB leest per seconde. Ik heb een 120GB SSD waar mijn windows en programma's op draaien en merk het verschil in snelheid in respons van de programma's heel erg goed. De opslag van alle foto's ed. doe ik op een 1500GB hardeschijf van 7200 rpm.

                    Zelf ben ik fan van AMD, omdat dit vrijwel gelijke prestaties geeft als intel, maar veel minder kost. Een intel i7 processor is rond de 800-1000 euro, terwijl AMD iets vergelijkbaars aanbied rond de 300 euro.

                    Ik heb zelf mijn pc samengesteld om te gamen en merk bij het bewerken van foto's dat ik hier veel voordeel van heb. Een goede videokaart geeft meer details weer en doet dit ook sneller. Zelf heb ik er 2x een ATI 5770 videokaart in, deze waren 1,5 jaar geleden de top en zijn nu nog steeds 1 van de betere ATI kaarten met een gustige prijs.

                    Ik zou zeggen bouw een leuke pc om een SSD, een extra hardeschijf voor opslag en een leuke videokaart (1GB), met een quadcore ( 2,6 - 3,0 GHz) en ongeveer 4GB ramgeheugen. Dit is volgens mij meer als genoeg voor je en kan je er zeker een jaartje of 5 tegenaan.

                    Groetjes,
                    D5100 + 18-105 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ixzie Bekijk bericht
                      Een deftige pc zoals in vele gevallen met 8 of 16 GB ramgeheugen heb je niet nodig.

                      In pc wereld kan je hele leuke setjes samenstellen voor niet al teveel geld.
                      Een quadcore is een leuke processor die meerdere taken naast elkaar aan kan.
                      Om een idee te geven: Een quadcore kan de virusscanner laten draaien, samen met fotobewerking en dan nog verschillende bewerkingen zoals msn, internet, ed. zonder dat de pc gaat hakkelen.

                      Je kan een pc helemaal hightech maken, maar dan heb je beslist een overkill en betaal je heel veel voor dingen die je niet gebruikt.

                      Windows (32bit) vraagt maximaal maar 3,5GB ram van een pc, dus 8 of zelfs 16 GB ram is meer voor de sier. Dit geld kan je beter in een iets duurdere videokaart en hardeschijf stoppen mijns inziens.

                      Een Solid State Disk is het nieuwe type harde schijf en leest 285 MB per seconde, waar een 7200rpm schijf en 35-70 MB leest per seconde. Ik heb een 120GB SSD waar mijn windows en programma's op draaien en merk het verschil in snelheid in respons van de programma's heel erg goed. De opslag van alle foto's ed. doe ik op een 1500GB hardeschijf van 7200 rpm.

                      Zelf ben ik fan van AMD, omdat dit vrijwel gelijke prestaties geeft als intel, maar veel minder kost. Een intel i7 processor is rond de 800-1000 euro, terwijl AMD iets vergelijkbaars aanbied rond de 300 euro.

                      Ik heb zelf mijn pc samengesteld om te gamen en merk bij het bewerken van foto's dat ik hier veel voordeel van heb. Een goede videokaart geeft meer details weer en doet dit ook sneller. Zelf heb ik er 2x een ATI 5770 videokaart in, deze waren 1,5 jaar geleden de top en zijn nu nog steeds 1 van de betere ATI kaarten met een gustige prijs.

                      Ik zou zeggen bouw een leuke pc om een SSD, een extra hardeschijf voor opslag en een leuke videokaart (1GB), met een quadcore ( 2,6 - 3,0 GHz) en ongeveer 4GB ramgeheugen. Dit is volgens mij meer als genoeg voor je en kan je er zeker een jaartje of 5 tegenaan.

                      Groetjes,


                      Als je de windows 32-bit versie installeert kan je niet meer geheugen gebruiken dan 3.5 GB. Wil je meer geheugen dan 4 GB gebruiken dan ben je verplicht om de 64 bitversie van windows te installeren. De meeste nieuwe Quad-core computers zijn momenteel voorzien van de 64 bit versie. Maar vraag er altijd naar of dit zo is, anders kan je geen geheugenuitbreiding doen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                        De prijs van het DDR geheugen staat op instorten, als je nu geen geld wil uitgeven zorg dan dat je er op z'n minst op voorzien bent.
                        Dus 64-bit OS, en als 't kan een paar banken geheugen op je moederbord vrijhouden.
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                          Oorspronkelijk geplaatst door justaname Bekijk bericht
                          Is 5400 rpm genoeg?
                          Is idd. 5400 en geen 5600. En de hele snelle draaien meestal 10.000 rpm.
                          Of draaien helemaal niet (SSD).

                          Maar om onder de 750 te blijven? Denk ik aan een AMD + HD combo.
                          Een setje met ongeveer een AMD Llano A8 3850 (Quad Core), 8 GB DDR3 RAM, AMD HD6650/6670, 2TB Sata 2 HD,.. kan je voor een dikke 500 € tot tegen de 600 € wel vinden / samenstellen. Heb je wat extra centen over om een extra videokaart te steken, of evt. eentje met groter geheugen/snellere processor. Of een SSD'tje om je besturingssysteem en software op te zetten (heb je die grote niet voor nodig hé), kost je tegenwoordig minder dan 100 €.
                          Ik zou in elk geval toch voor 8GB geheugen gaan (en dus ook 64bits).
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke computer voor basis fotobewerking

                            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                            De prijs van het DDR geheugen staat op instorten, als je nu geen geld wil uitgeven zorg dan dat je er op z'n minst op voorzien bent.
                            Dus 64-bit OS, en als 't kan een paar banken geheugen op je moederbord vrijhouden.
                            Euh...? Prijzen waren na Fukurammeldinges net gestegen...?
                            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                            www.musicinframe.be

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Yourt

                              Euh...? Prijzen waren na Fukurammeldinges net gestegen...?
                              ZDNET news and advice keep professionals prepared to embrace innovation and ready to build a better future.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                              Comment

                              Working...
                              X