Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk scherm voor fotobewerking 2019

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk scherm voor fotobewerking 2019

    Ik weet dat er hier heel wat discussies staan over monitoren en ik heb er ook al heel wat gelezen. Maar de techniek staat niet stil en discussies van enkele jaren terug zijn vandaag niet meer van toepassing lijkt me.

    In ieder geval, ik ben op zoek naar een groter scherm dat één van mijn huidige Dell's Ultrasharp van 22 en 23" dient te vervangen.

    Ik ben overigens heel tevreden over de beeldschermen die ik nu heb (Dell 2209WA en Dell U2311H), ik wil gewoon graag een maatje groter. 4K is ook meegenomen, al moet ik nog ondervinden hoe me dat zal bevallen. Bovendien kan ik één huidig scherm hergebruiken voor mijn dochter die een pc voor school nodig heeft.

    Mijn oog is gevallen op een eerder goedkoop scherm, maar dit krijgt wel overal heel goeie reviews; nl. Deze Philips 276E8. Al zijn natuurlijk niet alle reviews van fotografen, wat een vertekend beeld geeft.

    Voor 250 euro lijk je (qua beeldkwaliteit) een vergelijkbaar product te krijgen aan een Dell van 600 & 700 euro of een Eizo van +1000 euro. Uiteraard zijn er wel heel wat andere verschillen als uitzicht, niet in hoogte verstelbaar, geen USB-aansluitingen, enz... Hier een vergelijking die ik gemaakt heb.

    Kan me iemand vertellen waarom ik toch best niet voor deze Philips zou moeten gaan?

    M.a.w. is goedkoop duurkoop in dit geval?

    Alvast bedankt!
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

    Grootste min is dat ie niet in hoogte verstelbaar is, dus je zult misschien een soort van tafeltje moeten gebruiken om het scherm op de juiste kijk/werk hoogte te krijgen.
    En de vraag is ook wat je prefereerde kleurruimte is... want deze heeft naar het zich laat aanzien alleen sRGB

    Hoe zit het met "doorlussen" gebruik je dat wel / niet? Dat zijn vaak specificaties die je niet terug vindt.

    M.a.w. is goedkoop duurkoop in dit geval?
    Wel, daar kan wat aan waarheid in zitten. (vooral ten aanzien van levensduur en behoud van "kleur echtheid")

    Comment


    • #3
      Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019



      Ik heb dit scherm ergens op een ander online forum beoordeeld gezien als heel goed voor fotobewerking.
      voor een 320 euro... https://maxict.nl/philips-p-line-lcd...-p8647476.html
      (als je de laatste prijzen wil zien, tweakers.net).

      en k heb de review gevonden: https://www.digitalcameraworld.com/n...content=427545
      Last edited by LPO; 2 oktober 2019, 20:16.

      Comment


      • #4
        Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

        voor de prijs kan je vier keer een phillips vervangen als de technologie beter wordt terwijl je dan nog altijd met die eiso van 1000 euro zou zitten. Heb je die eiso nodig? Gaat dat veel verbeteren aan je foto's?
        Ik zou voor de phillips gaan, zelfs als hij maar half zo lang zou meegaan als de Dell ben je nog beter uit want daarna koop je weer één in die prijsklasse met de op dat moment verder staande technologie.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

          Ik heb eerlijk gezegd nooit gesnapt waarom mensen die aan fotografie doen op een scherm willen besparen

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

            Ik heb eerlijk gezegd nooit gesnapt waarom mensen die aan fotografie doen op een scherm willen besparen
            ligt er natuurlijk ook aan, hoe en in welke mate je met je hobby bezig bent

            maar ja er zijn zoveel factoren om rekening te houden...

            Comment


            • #7
              Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

              Klopt. Ik treed je bij. En wat is het verschil tussen een EIZO en een ander scherm ? (Sommige?) Eizo's hebben een ingebouwd kalibrator. Maar die koop je ook apart.
              Ikzelf ben maar een 'liefhebber'. ik heb een DELLscherm. Omdat dit toen een van de betere was. en ik gebruik het ook voor kantoorwerk...

              Comment


              • #8
                Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                Oorspronkelijk geplaatst door LPO Bekijk bericht
                Klopt. Ik treed je bij. En wat is het verschil tussen een EIZO en een ander scherm ?
                Simpel zet de Eizo naast uw scherm en je ziet het meteen.
                En ik ben het volkomen eens met de mening van Sieg, besparen op een beeldscherm, hmmmmm………..
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Simpel zet de Eizo naast uw scherm en je ziet het meteen.
                  En ik ben het volkomen eens met de mening van Sieg, besparen op een beeldscherm, hmmmmm………..
                  Begrijp ik ergens wel, maar anderzijds lijkt het me toch niet zo dat een duurder scherm automatisch gaat zorgen voor betere foto's. Als ik dan moet kiezen zou ik eerder mijn camera upgraden naar een nieuwer model en een objectief kopen met een extra meerwaarde...

                  Een taxichauffeur moet uiteraard een degelijke en fatsoenlijke wagen hebben, maar dat hoeft toch niet persé de duurste Mercedes te zijn, toch?

                  Maar ik apprecieer zeker alle meningen hier, daarom vraag ik uiteindelijk ook advies!
                  Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                    Je mag toch geen appels met peren vergelijken hoor.
                    Op een goed scherm ga je beter de fouten zien bij je foto dan op een goedkoop scherm en dat komt doordat een duur scherm veel meer gradaties weergeeft dan een goedkoop scherm.
                    Deze week zei een forumlid nog dat de donkere partijen in de foto opgelicht moesten worden omdat er teveel details verloren gingen.
                    Ik heb een Benq SW2700PT monitor en ik zag meer dan voldoende detail op de donkere plaatsen zonder deze op te lichten.

                    Maar ok, als je niet zoveel wenst uit te geven aan een monitor zorg dan dat die minstens een IPS paneel heeft.
                    Suc6 met uw aankoop.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Simpel zet de Eizo naast uw scherm en je ziet het meteen.
                      En ik ben het volkomen eens met de mening van Sieg, besparen op een beeldscherm, hmmmmm………..
                      Als ik het goed lees gebruik jij een Benq SW2700PT, een scherm van +/- 600 euro? Dan heb je toch ook bespaard op je beeldscherm, zeker als je gaat vergelijken met de veel duurdere Eizo's?

                      Ik geef met plezier enkele honderden euro's meer als ik overtuigd raak van de meerwaarde. Misschien moet ik maar eens op zoek naar een plek waar ik de verschillende schermen naast mekaar zie en kan vergelijken...
                      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                        Een Eizo heeft eigenlijk naam gemaakt bij de CRT schermen, daar waren ze echt outstanding tot Sony met een zelfde beeldbuis op de markt kwam in een designkast.
                        Eizo als IPS is ook het beste en duurste scherm maar die Benq moet er echt niet voor onder doen, die heeft ook hardware calibratie alleen zit het er niet ingebouwd in.
                        Ik heb mijn Benq nu ongeveer 2 jaar denk ik en ben er nog steeds heel tevreden van.
                        Voor die Benq had ik een Dell Ultra Sharp en dacht dat dit heel goed was, tot ik die Benq zag.
                        Ik denk dat mijn scherm tegenwoordig niet meer gemaakt word en dat ze zelfs een nog beter scherm op de markt hebben gebracht.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Een Eizo heeft eigenlijk naam gemaakt bij de CRT schermen, daar waren ze echt outstanding tot Sony met een zelfde beeldbuis op de markt kwam in een designkast.
                          Eizo als IPS is ook het beste en duurste scherm maar die Benq moet er echt niet voor onder doen, die heeft ook hardware calibratie alleen zit het er niet ingebouwd in.
                          Ik heb mijn Benq nu ongeveer 2 jaar denk ik en ben er nog steeds heel tevreden van.
                          Voor die Benq had ik een Dell Ultra Sharp en dacht dat dit heel goed was, tot ik die Benq zag.
                          Ik denk dat mijn scherm tegenwoordig niet meer gemaakt word en dat ze zelfs een nog beter scherm op de markt hebben gebracht.
                          En nu moet ik zien uit te vissen of die Philips moet onderdoen voor uw Benq :-)
                          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                            Ik treed Red falcon bij want ik heb ook een BenQ 2700 en die mag gerust naast een dure Eizo staan hoor. Je hebt 99% RGB en een hoge resolutie en je koopt er een Spyder of X-Rite bij om je scherm te kalibreren. Is ook voorzien van een afschermkap wat toch belangrijk is (vind ik).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

                              Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                              Ik treed Red falcon bij want ik heb ook een BenQ 2700 en die mag gerust naast een dure Eizo staan hoor. Je hebt 99% RGB en een hoge resolutie en je koopt er een Spyder of X-Rite bij om je scherm te kalibreren. Is ook voorzien van een afschermkap wat toch belangrijk is (vind ik).
                              Die BenQ 2700 krijgt in iedere geval heel erg veel goede reviews. Alvast bedankt voor de opmerkingen tot zover. Aan het eind van het weekend hak ik de knoop door!
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                              Comment

                              Working...
                              X