Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk programma kiezen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk programma kiezen ?

    Sinds deze zomer heb ik een CanonEos500D. Ik moet er nog mee leren werken, maar heb al heel goeie foto's genomen. Ook barslechte foto's en foto's met kleine foutjes.

    Voor die laatste categorie is een fotobewerkingsprogramma wel nuttig.

    Ik ben geen professional en wil er geen 1000 euro aan geven.

    Wat is het beste voor mij ? Adobe Photoshop Elements of Adobe Photoshop Lightroom ?

    Wat is HDR ?

    Ik neem vooral foto's van (donkere) concerten, treinen en honden.

    Vogeltjes in het wild of fotomodellen interesseren me niet.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Welk programma kiezen ?

    Via de zoekfunctie en Google vind je echt veel.
    HIER kan je al kiezen.
    Een beetje HDR uitleg
    Last edited by Macroshopper; 25 december 2009, 09:55.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: Welk programma kiezen ?

      Googelen kan ik ook, maar ik dacht dat hier veel experts zaten.

      Ik wil gewoon jullie mening, ipv reclamepraat.

      Als het al teveel is om een zin te typen.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Welk programma kiezen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Googelen kan ik ook, maar ik dacht dat hier veel experts zaten.

        Ik wil gewoon jullie mening, ipv reclamepraat.

        Als het al teveel is om een zin te typen.
        Je kan natuurlijk ook de zoekfunctie gebruiken,zo vind je boekdelen over ervaringen ...al type je maar enkele woordjes.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Welk programma kiezen ?

          In Computer Totaal van december:
          vergelijkende test van 9 foto pakketten voor beginners en gevorderden.
          En op blz 64: 5 gratis fotobewerkers. Geen reclame dus maar korte tests van een computerblad.
          En geloof het of niet: de zoekfunctie op het forum heeft me al dikwijls uit de nood geholpen.
          Comfortably numb with my Pentax

          Comment


          • #6
            Re: Welk programma kiezen ?

            Als het al teveel is om een beetje uitleg te geven ? Ik dacht dat we hier zaten om mekaar te helpen ?

            Of is dat beroepsgeheim ?

            t Is natuurlijk gemakkelijker om adembenemende foto's te plaatsen en niet te zeggen welke instellingen je gebruikt hebt, of te pronken met objektieven of body's van 5000 euro. Of andermans foto's af te breken. Niet iedereen is fulltime met fotografie bezig, en heeft nog andere kosten of andere hobby's. Ik geef 500 euro per maand aan cd's en concerten uit, dus de rest wil ik wel op een goeie manier spenderen.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Welk programma kiezen ?

              Lightroom en elements zijn twee verschillende programma's. Kijk eens op de site van adobe welke voor jouw geschikt is. Maar ik denk dat dit elements zal worden.

              HDR : High Dynamic Range. Het is een techniek om de dynamiek van een foto op te drijven. Zo kan je bij bijv. Als je binnenskamer een foto maakt waar een venster uitkijkt op de tuin bij op staat. Dan zal je merken dat ofwel de tuin goed belicht is, ofwel de zaken die binnenskamer staan, goed belicht zijn. Met hdr maak je foto's met verschillende belichtingen die je via een programma combineert tot een HDR foto. Google gebruiken kan voor deze laatste wel handig zijn

              Comment


              • #8
                Re: Welk programma kiezen ?

                Naar t schijnt kan je met Elements meer doen, maar is het trager en moeilijker om te leren gebruiken. t Is wel goedkoper.

                Klopt dat ?
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Welk programma kiezen ?

                  Elements en Lightroom hebben een ander doel voor ogen (zie maar op Adobe.com), en naar mijn aanvoelen zou je meer baat hebben bij Elements. Ik vind niet dat het traag is en de leercurve is niet echt steil, al zal een boek(je) dat je op weg zet wel uren proberen besparen.
                  Ik denk dat een Elements €80 of €90 kost, tel daar €30 voor een boek en je zal er veel plezier aan beleven.

                  Voor HDR is er specifieke software (googelen op HDR + software zal jou daar sneller een idee van geven dan hier alles uit te leggen): een van de meest gebruikte is Photomatix Pro, die kost ongeveer €110 en is vrij eenvoudig in gebruik.

                  Groeten,
                  christophe
                  People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                  http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk programma kiezen ?

                    beste johan,
                    het is moeilijk te zeggen welk programma het best voor je is.
                    dit hangt ook af van foto tot foto niet elke foto heeft evenveel bewerking nodig,
                    en natuurlijk hoever wil je gaan in bewerking om je foto te redden soms kan je ook gewoon de foto opnieuw maken en dan hoeft bewerken gewoon niet.
                    maar als dit niet mogelijk is dan heb je software nodig, eigenlijk heb je er 2 nodig
                    het eerste om je foto corrigeren op belichting, kleur, scherptte enz.
                    met lightroom kun je deze dingen allemaal tevens vlekjes en kleine storende elementen netjes wegclonen.
                    is er meer aan de hand en heeft je foto een grondige bewerking nodig zal zeggen een ganse tranformatie wel dan heb je een prof programma nodig.
                    daar gebruik men Photoshop voor.
                    natuurlijk hebben deze programma's een prijskaartje,
                    als je dit niet kan/of wil opbrengen om zo"n investering te doen dan kan je je richten naar gratis of goedkope programma's om je foto te verbeteren maar deze programma zijn dikwijls beperkt in bewerkingsmogelijkheden.
                    dus is het moeilijk om voor jij te beslissen wat voor u het best is.
                    hopelijk ben je er nu iet wijzer op geworden en was deze uitleg niet mogelijk om dat in èèn zin op te schrijven.

                    greets
                    je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                    www.korandoke.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk programma kiezen ?

                      300 euro is zowat het maximum dat ik wil spenderen.

                      Foto's opnieuw maken is geen optie, omdat het vaak over concertfoto's gaat of treinongevallen of plaatsen waar ik maar 1x per jaar kom.

                      Klopt het dat Elements alles kan wat Lightroom kan, maar wat moeilijker is voor beginnelingen ?

                      Ik heb ook geen zin om 'onnatuurlijke' resultaten te creeeren, met layers te werken enz of te photostitchen. Gewoon bijsnijden, kleuren bijwerken, contrast instellen, horizon rechtzetten, vlekjes wegwerken en zodoende mijn Raw-bestanden klaar maken om af te drukken.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk programma kiezen ?

                        Kijk zeker ook eens naar GIMP een opensource project met oneidige mogelijkheden (cfr. photoshop) helemaal gratis beschikbaar voor linux/mac/windows. Bovendien bestaat er een levendige community die talloze plugins ter beschikking stelt. Een beetje moeilijk om mee te leren werken in het begin maar veel documentatie ter beschikking op net. Downloaden voor windows kun je hier http://www.gimp.org/downloads/
                        Nikon D7000 - Sigma 17-70mm 2.8/4 - Nikon 35mm/1.8g - Nikon 70-300mm vr
                        http://www.7horses.be http://www.facebook.com/7horses.be http://www.redbubble.com/people/7horses

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk programma kiezen ?

                          Niet te duur en veelzijdig is Paint Shop Pro X2 Ultimate van Corel (KLIK).
                          De leercurve is niet zo steil als de Adobe programma's en er zijn genoeg plugins te vinden op internet.
                          Je kunt ook een gratis proefversie downloaden.
                          Eigenlijk een programma die bijna even goed en evenveel kan als Adobe's Photoshop.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk programma kiezen ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            300 euro is zowat het maximum dat ik wil spenderen.

                            Foto's opnieuw maken is geen optie, omdat het vaak over concertfoto's gaat of treinongevallen of plaatsen waar ik maar 1x per jaar kom.

                            Klopt het dat Elements alles kan wat Lightroom kan, maar wat moeilijker is voor beginnelingen ?

                            Ik heb ook geen zin om 'onnatuurlijke' resultaten te creeeren, met layers te werken enz of te photostitchen. Gewoon bijsnijden, kleuren bijwerken, contrast instellen, horizon rechtzetten, vlekjes wegwerken en zodoende mijn Raw-bestanden klaar maken om af te drukken.
                            zou zeggen schaf lightroom aan is een software voor de betere fotograaf

                            greets
                            je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                            www.korandoke.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk programma kiezen ?

                              Net Adobe Photoshop Elements besteld en 2 (Engelse) handboeken. Ik had toch nog een cadeaubon van 50 euro voor Amazon.

                              Als t nodig is, koop ik Lightroom later ook nog.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment

                              Working...
                              X