Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

    Na jaren twijfelen heb ik nu toch beslist mijn beste foto's (meestal van reizen maar misschien ook wel van de familie onder de vorm van jaarboeken) in tientallen fotoboeken onder te brengen.
    Vooraleer daaraan te beginnen zou ik graag mijn oor te luisteren leggen bij mensen met jaren ervaring met fotoboeken omdat ik de gemaakte keuze voor alle boeken zou willen doortrekken.
    De meest recente discussie op dit forum dateert echter van december 2017 terwijl ik overal lees dat de opmaaksoftware en het digitaal afdrukken constant evolueert.
    Daarom mijn vraag voor goede raad in dit forum. Ik zou namelijk willen vermijden dat ik nu een bepaalde keuze maak die ik achteraf moet veranderen (bv formaat, papiersoort, opmaak, enz)
    Ik vraag me bv af :
    * of ik best een vierkant formaat (30 of 21 cm) of een A4 (landscape of portrait) formaat neem voor maximale flexibiliteit. Ik las dat vierkant de meeste mogelijkheden biedt
    * of ik best een vlakliggende binding of een gewone binding neem. Het prijsverschil is significant, is vlakliggend zoveel beter dat dit het prijsverschil justifieert
    * of ik best hoogglans of mat papier neem? Hoogglanzend zou beter ogen maar gevoeliger voor vingerafdrukken zijn
    * of ik best fotografisch of digital print? Is het kwaliteitsverschil nog steeds groot genoeg om digitaal printen uit te sluiten als kwaliteit hoog in het vaandel staat?
    * of ik best een leverancier kies die on line werken vereist of met een leverancier die zijn programma laat downloaden? Ik las ergens dat gedownloade programma's meestal meer mogelijkheden bieden.
    Ik vraag me ook af wat de minimale resolutie voor de foto's die ik in het fotoboek wil is en vanaf welke resolutie men geen verschil meer ziet (is er een beperking bij bepaalde leveranciers?)
    Samenvattend: welke leverancier zouden jullie in 2020 aanraden in de wetenschap dat de levertermijn minder belangrijk is maar dat de flexibiliteit en volledigheid van de software (uitsnijden, achtergrondkleuren / textuur, tekst, enz), de kwaliteit van het eindproduct en de prijs hiervoor (het zal over tientallen boeken gaan) het des te meer zijn.
    Hartelijke dank voor jullie inzichten en ervaringen
    Patrick

  • #2
    Re: Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

    * of ik best een vierkant formaat (30 of 21 cm) of een A4 (landscape of portrait) formaat neem voor maximale flexibiliteit. Ik las dat vierkant de meeste mogelijkheden biedt
    dat hang maar net af van je beelden en hoe je die in het album wilt presenteren. Ik kies altijd>= 30x30

    * of ik best een vlakliggende binding of een gewone binding neem. Het prijsverschil is significant, is vlakliggend zoveel beter dat dit het prijsverschil justifieert
    vlakliggend, dan heb je ook niet dat de pagina's er op den duur tussenuit vallen

    * of ik best hoogglans of mat papier neem? Hoogglanzend zou beter ogen maar gevoeliger voor vingerafdrukken zijn
    ik neem mat, omdat dat beter past bij mijn beelden, dus dit is ook een persoonlijke keuze / smaak

    * of ik best fotografisch of digital print? Is het kwaliteitsverschil nog steeds groot genoeg om digitaal printen uit te sluiten als kwaliteit hoog in het vaandel staat?
    ik zal hier gewoon kiezen voor digitaal, is prima voor het doeleinde

    * of ik best een leverancier kies die on line werken vereist of met een leverancier die zijn programma laat downloaden? Ik las ergens dat gedownloade programma's meestal meer mogelijkheden bieden.
    ik prefereer een download, met online heb ik altijd ruzie en heeft zo z'n beperkingen

    De bruikbare "resolutie" is per leverancier afhankelijk - hoewel je nu ook weer niet te grote verschillen hierin zult aantreffen, merendeel hanteert/heeft dezelfde software in een ander jasje -, je zult toch eerst een proef moeten doen, want het kan best zijn dat als je een beeld wilt uitvergroten dat je te kort komt, en in enkele gevallen dat de resolutie er overheen is, dat wordt in veel gevallen wel visueel aangegeven, dan wel bij het maken van proef versie album - indien de software die mogelijkheid bied en in zich heeft.

    Leveranciers keuze is een lastige vraag, want de een zweert bij de een en de ander weer bij een ander en dat is dan op verschillende inzichten ten aanzien van voornamelijk prijs / kwaliteit

    Comment


    • #3
      Re: Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

      In wat Inlapland schrijft, krijg je geen spelt tussen. Ik kan het alleen voor mezelf beamen. Wat kan ik dan toevoegen ?
      In hoofdletters : bedenk voor je begint ! want zoals je al schreef : eens je bepaalde opties nam, zit je er erg aan vast.
      persoonlijk :
      - koos ik voor portret A4 formaat. Niet dat dit het best leek voor de foto's, maar omdat dit formaat het best paste in de bibliotheekkast. Dom ? vind ik nog niet oa omdat ik vaak vertikale beelden schiet, maar ook omdat het formaat van de beelden wel varieert ik de rest van het blad (of dubbel blad) een aangepaste kleur geef.
      - mat/glanzend ? kan je per album toch nog kiezen. Reisfotografie vind ik inderdaad beter op glanzend, huwelijksfoto's of gelijkaardige onderwerpen eerder mat. Maar dat kies je dan wel.
      - Prijs vind ik inderdaad doorslaggevend voor mezelf (als iemand anders een samenstelling vraagt, dan beslist die maar zelf) : hoeveel keer wordt dit album ter hand genomen en door wie (oma die enkel oog heeft voor de glimlach van het kleinkind en zich geen zorgen maakt over het aantal pixels ?). Ik ben er me van bewust dat wanneer ik er niet meer ben er nog weinig in die albums zal gekeken worden.
      - Wees er ook van bewust dat je uit de 2.000 beelden van een reis er maximaal 100 gaat uithalen voor een album. De selectie gebeurt niet alleen op basis van de fotografische kwaliteit, maar ook de emotionele waarde, de souvenirwaarde, de persoonlijke herinneringen die er aan verbanden zijn (en die zijn voor iedereen verschillend en wisselen zelfs volgens het gemoed op een bepaald moment).

      -hou er rekening mee dat de prijssetting nu niet deze is van de toekomst : ik startte met "printqualiteit"omdat die goedkoper was dan de fotografische, maar nu is er bij mijn leverancier amper nog verschil.
      -hou er rekening mee dat wat je nu als topfoto beschouwd (als beeld en mooi in het album) er binnen enkele jaren niet meer uitziet. Niet omdat zijn qualiteit achteruit gegaan is, maar omdat zowel de fototoestellen als de printtechniek er constant op verbeteren.

      Zo, nu hou ik er mee op, want anders blijf ik maar zeveren. Succes met de zoektocht. En uit principe : een gekozen, kijk niet om maar ga door.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

        Ik denk dat je best voor jezelf moet uitmaken welke elementen voor jou belangrijk zijn...
        Ik heb momenteel 37 fotoalbums in mijn kast staan en heb indertijd gekozen voor A4 formaat landscape met fotokaft.
        Aan de hand van de fotokaft en de nodige informatie op de rug, kan ik dadelijk het album erkennen.
        95% van mijn foto's zijn horizontaal, dus daarom landscape en kan je een volledig blad vullen met 1 foto, zelfs 1 foto over 2 paginas spreiden.
        Daarom ook zeker platliggend, heb je meer variatiemogelijkheden om je foto's te plaatsen. Foto in 't midden kan ook heel mooi zijn.
        Mijn eerste albums hadden hoogglans, maar vermits de kleinkinderen regelmatig deze bekijken ben ik van die hoogglans afgestapt wegens de vingertjes...
        Ik ben nu mijn zevende jaarboek bezig en dat loopt van 01/01 tem 31/12.
        Alles besteld bij Albelli. Prijs/kwaliteit vind ik goed en zeer klantvriendelijk (zelf al paar maal meegemaakt...)
        Alleen bestellen bij aanbiedingen, maar die komen regelmatig.
        Natuurlijk zullen er wel firma's zijn met betere kwaliteit, maar betere prijs ook dan.
        Mijn "betere" foto's staan nu in de albums en worden nog regelmatig bekeken...
        trouwens, een album samenstellen is een leuke bezigheid
        Moest ik nu terug een keuze maken, ik denk dat ik nu voor vierkant zou gaan... meer mogelijkheden en meer variatie???

        grt
        Gerrit

        Comment


        • #5
          Re: Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

          Dank u wel voor jullie reacties. Ze hadden allemaal hun waarde.
          Initieel dacht ik aan een 30x30 cm formaat maar ik vind dit nu wat te groot.
          Vandaar dat ik nu eerder denk aan een vlakliggende binding in A4 formaat.
          Een A4 liggend lijkt me wel wat te hebben (ook al omdat de meeste van mijn foto's landscape zijn)
          Een bijkomend probleem is nu dat ik graag de foto's van onze reizen zou willen combineren met een bijhorende blog die ik al een aantal jaren tijdens onze reizen schrijf.
          De langste blog (tot nu) is 70 blz lang = 35 bladen.
          Ik zou die 70 blz als 70 extra foto's kunnen insluiten in het fotoboek maar daardoor zou de prijs min of meer verdubbelen. Bovendien zou op die manier een liggend A4 formaat 90 graden moeten gedraaid worden om zich te laten lezen. Niet ideaal. Een A4 staand zou de oplossing hiervoor zijn maar dit vind ik nogal "schools".
          Een andere oplossing zou erin kunnen bestaan bij het fotoboek een geschenkdoos te bestellen waarin ik de 35 bladen blog zou kunnen steken. In dat geval zou de geschenkdoos wel moeten bedrukt zijn zodat ik niet iedere doos moet open maken vooraleer het juiste fotoboek (en blog) vast te hebben.
          De laatste (en vrij primitieve) oplossing zou er kunnen in bestaan dat ik gewoon de 35 blz achteraan het fotoboek prop. Misschien is dit de meest aanvaardbare oplossing althans als dit de vlakliggende binding niet zou beschadigen.
          Heeft iemand hiermee ervaring?
          Zijn er suggesties?
          Dank bij voorbaat
          Patrick

          Comment


          • #6
            Re: Welk fotoboek en welke leverancier kiezen?

            ik gebruik al jaren CEWE, groot formaat liggend.
            Sony RX10 Mark IV
            nog een fijne dag verder!
            Guido

            Comment

            Working...
            X