Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wazige of zwarte achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wazige of zwarte achtergrond

    Hey allen,

    Als ik sommige Macro's hier op de verschillende Forums bekijk, dan zie ik bij veel foto's een zeer wazige, zwarte of witte achtergrond.

    Hoe doen jullie dit? Is dit zuiver Photoshop-bewerking, of krijg je dit effect door met de instellingen van je camara te spelen.

    Zelf heb ik een Panasonic FZ5? Kan ik dit effect met dit toestel ook verkrijgen, of zijn de instellingen hiervan te beperkt (lens bv...)?

    Alvast bedankt voor jullie goede raad!

    Joe

  • #2
    Re: wazige of zwarte achtergrond

    Die wazige achtergrond, oftewel "bokeh" genoemd, is het gevolg van het gebruik van een macro lens met grote brandpuntafstand. Dat ga je volgens mij met een prosumer niet snel bekomen denk ik.

    Je kan misschien eens proberen om helemaal in te zoomen en van iets verdere afstand een macro opname te maken. Je wil in ieder geval je brandpuntsafstand zo groot mogelijk houden, je onderwerp dichtbij en de achtergrond zoveel mogelijk naar achter.

    (Ik ga ervan uit dat die Panasonic van jouw een prosumer is, want ik ken het toestel niet.)

    Groetjes,
    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: wazige of zwarte achtergrond

      heeft net alleen met de lens te maken!
      maak eens een paar foto's met verschilend diafragma,en vergelijk eens!
      bet is als je het toestel op statief zet,onderwerp scherpstelt en dan foto's maat op bv:2.8,volgende foto op 4.0-dan 5.6-8.0-11-16-22 en bekijk het verschil eens!
      die op 2.8 zullen veel waziger achtergrond hebben dan die op 8.0,en die op 22 zijn van voor tot achter scherp!

      suc6
      grts; M

      Comment


      • #4
        Re: wazige of zwarte achtergrond

        Bohek effect lukt mij wel ,maar hoe krijgen die forumleden dan een zwarte achtergond als ze bv een spin in de tuin fotograferen.
        NIKON D7000
        NIKON 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR
        NIKON 105mm f/2.8G ED IF AF-S VR

        Comment


        • #5
          Re: wazige of zwarte achtergrond

          Oorspronkelijk geplaatst door Yank Bekijk bericht
          Bohek effect lukt mij wel ,maar hoe krijgen die forumleden dan een zwarte achtergond als ze bv een spin in de tuin fotograferen.
          1. Beste is om te fotograferen met een zwart blad of zwarte doek erachter. Macro-fotografen werken wel meer met een "meeneembare" achtergrond.
          2. Lukt dat niet, dan kun je proberen je onderwerp (de spin) zo goed mogelijk af te selecteren van de achtergrond, en dan kun je uiteraard die achtergrond softwarematig vervangen.
          3. Soms kun je ook, met gebruik te maken van "dodge&burn"-technieken, je achtergrond een stuk gaan verdonkeren, en het oog van de kijker leiden naar je meer verlichte onderwerp.

          PS: maar kijk ook eens hoe de topic starter hier tot mooie resultaten komt. Het gaat in dit geval wel niet om een spin tegen een zwarte achtergrond, maar een roofvogel tegen een 'drukke' achtergrond.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: wazige of zwarte achtergrond

            De wazige achtergrond bij macro & close-up komt vooral door de gekozen maatstaf.
            Hoe groter de maatstaf hoe geringer het DOF, bij macro met een maatstaf van 3/1 heb je nog maar 0,2mm scherptediepte. Goed in de gaten te houden hoe je achtergrond eruit ziet en genoeg ruimte naar achter toe laten.
            Is dit is niet mogelijk dan kan je nog altijd herkaderen, vraagt wat ervaring.

            Rupselkopke heeft ook eens een interessante discussie opgestart over achtergronden:
            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.


            Een heel klein diafragma (hoog getal, vanaf f/22) is niet gebruikelijk omdat er dan door diffractie omscherpte ontstaat. Daarom wordt de lens eerst uitgetest om te weten welk diafragma het scherpste beeld oplevert (bij een macro lens is dat meestal 3 tot 4 volle stops).

            De "Bokeh" bij macrolenzen is meestal niet zo goed, dit omdat deze lenzen zijn ontworpen voor scherpte.


            Een zwarte achtergrond:
            * Door goed geplaatst flitslicht en FP ingeschakeld (auto sync speed -Nikon D700=1/320sec)
            * Door een zwarte achtergrond te gebruiken en bij de verlichting erop te letten dat deze dan donker blijft.(afschermen van de lamp of flitser met zwart karton)

            Een witte achtergrond:
            * door een witte achtergrond apart van voren af te verlichten en door een transparant wit scherm vanaf achter te verlichten.


            Met Photoshop kan je "meestal" niet veel omdat het meestal gaat om ingewikkelde vormen van het hoofdonderwerp.

            En dan het internet...


            Groeten,
            Eric

            Comment


            • #7
              Re: wazige of zwarte achtergrond

              Oorspronkelijk geplaatst door Yank Bekijk bericht
              Bohek effect lukt mij wel ,maar hoe krijgen die forumleden dan een zwarte achtergond als ze bv een spin in de tuin fotograferen.
              Dat komt dikwijls doordat het onderwerp een heldere kleur heeft.
              Als je dan de lichtmeting concentreert op dat object, dan denkt de lens dat er teveel licht zal binnenkomen op de hele fotoppervlakte en "trekt je lens zijn oog wat dicht" waardoor de omgeving onderbelicht raakt
              klik hier eens .
              deze foto is genomen op een zonnige zondagmorgen, zonder flits.
              Dus.

              Comment


              • #8
                Re: wazige of zwarte achtergrond

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Die wazige achtergrond, oftewel "bokeh" genoemd,
                Bokeh is toch het wazige gebied vóór je onderwerp?
                Of begin je met bokef dan je DOF en dan weer bokeh?
                Ik moet er ook nog van leren hè.
                Website: cameraobschuura.nl
                Twitter: @CameraObSchuura
                FaceBook: Cameraobschuura

                Comment


                • #9
                  Re: wazige of zwarte achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk bericht
                  Bokeh is toch het wazige gebied vóór je onderwerp?
                  Of begin je met bokef dan je DOF en dan weer bokeh?
                  Ik moet er ook nog van leren hè.
                  Bokeh heeft te maken met de kwaliteit van die "wazigheid".
                  1) (De term bokeh is afkomstig uit het Japans en wordt gebruikt om de esthetische kwaliteit van onscherpte uit te drukken. Bokeh is dus een beschrijvin...
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment

                  Working...
                  X