Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe je best eerst?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat doe je best eerst?

    Wat doe je best eerst? De bedoeling is een foto jpg (geen RAW) klaar te maken voor afdruk. Wat doe je nu best eerst: 1 omzetten naar 300dpi 2 USM, levels enz... of omgekeerd of speelt de volgorde helemaal geen rol? Als je toch in RAW werkt is dan een bepaalde volgorde belangrijk? Bedankt voor de reacties.
    Grtz Fatje

    - EOS + EF -

  • #2
    Re: Wat doe je best eerst?

    Definitief verscherpen doe je best helemaal op het einde
    Toch pas ik in NC reeds een eerste USM toe als tweede bewerking (na noise-reduction; vermits dit verscherpen soms kleurverschuivingen teweeg brengt dus een stap eerder dan Curves/Levels)
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Wat doe je best eerst?

      Oorspronkelijk geplaatst door Fatje
      Wat doe je best eerst? De bedoeling is een foto jpg (geen RAW) klaar te maken voor afdruk. Wat doe je nu best eerst: 1 omzetten naar 300dpi 2 USM, levels enz... of omgekeerd of speelt de volgorde helemaal geen rol? Als je toch in RAW werkt is dan een bepaalde volgorde belangrijk? Bedankt voor de reacties.
      ik denk:
      eerst : levels/curves
      tweede : resize
      derde : USM, indien nodig

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Wat doe je best eerst?

        Even terzijde, wat is USM ? Unsharp mask ?

        Comment


        • #5
          Re: Wat doe je best eerst?

          Oorspronkelijk geplaatst door picasso
          Even terzijde, wat is USM ? Unsharp mask ?

          Yep: Unsharp mask.

          Er zijn wel 10 of meer manieren/methoden om een foto te verscherpen. (Hi pass, enz...)

          Dpaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Wat doe je best eerst?

            Volgorde speelt zeker een rol!

            Ik zou zeggen :

            0 capture sharpen (eventueel)
            1 noise reduction
            2 levels en curves
            3 retouching / selectief sharpen
            4 saven in 16 bit
            5 archiveren
            -------------
            Naar output

            6 soft proofen (kleuren; tonaliteit) nr outputdevice
            7 resizen
            8 sharpen layer toevoegen nr output device
            9 layers collapsen, nr juiste kleurruimte converteren, saven en profiel aanhangen

            Comment


            • #7
              Re: Wat doe je best eerst?

              Oorspronkelijk geplaatst door stefken
              Volgorde speelt zeker een rol!

              Ik zou zeggen :

              0 capture sharpen (eventueel)
              1 noise reduction
              2 levels en curves
              3 retouching / selectief sharpen
              4 saven in 16 bit
              5 archiveren
              -------------
              Naar output

              6 soft proofen (kleuren; tonaliteit) nr outputdevice
              7 resizen
              8 sharpen layer toevoegen nr output device
              9 layers collapsen, nr juiste kleurruimte converteren, saven en profiel aanhangen
              Ik denk dat het eerst handig is omzetten naar cmyk als het nodig is en dan pas je kleuren controleren. Want exaxt hetzelfde als rgb gaan ze nooit zijn.
              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

              Comment


              • #8
                Re: Wat doe je best eerst?

                Oorspronkelijk geplaatst door multipasser
                Ik denk dat het eerst handig is omzetten naar cmyk als het nodig is en dan pas je kleuren controleren. Want exaxt hetzelfde als rgb gaan ze nooit zijn.
                ja halo ??!! CMYK is een veel lagere kleurruimte dan de RGB ruimte .. plus er zijn verschillende CMYK's .. Dit zeker niet als eerste stap gebruiken !!

                als je kleur wilt controlleren, zorg je voor een totaal gecallibreerde werkomgeving: correct gecallibreerd scherm, normlicht om je output te bekijken, en een printprofiel voor je printer/inkt/papier combinatie.

                de meeste kleurenprinters worden bovendien RGB aangestuurd, ondanks dat het CMYK printers zijn .. je moet die omzetting dus niet eerst vooraf doen. zorg wel dat je een printprofiel hebt van je printer/inkt/papier-combinatie, dan kan je in Photoshop via "proof" de kleuren zien zoals ze uit de printer gaan komen.

                (ach ja ... ik heb niet de pretentie om op enkele regeltjes alles van kleurbeheer te hebben uitgelegd, he )


                Over wat je nu best doet in welke volgorde .. er zijn diverse manieren om naar Rome te gaan .. je zal je eigen digitale workflow moeten uitzoeken in functie van je noden.

                Zelf fotografeer ik met een kleurenkaart, en is de eerste stap na raw (waar o.a. de witballance op basis van de grijskaart wordt juistgezet) om via levels het zwartpunt en witpunt juist te zetten, daarna is er niet veel meer dat er standaard aan een foto moet gebeuren. De eventuele overige aanpassingen in P.S. zijn afhankelijk van het doel van de foto. Verscherpen doe ik uitsluitend nog na verkleinen tot het gewenste resultaat.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat doe je best eerst?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                  ja halo ??!! CMYK is een veel lagere kleurruimte dan de RGB ruimte .. plus er zijn verschillende CMYK's .. Dit zeker niet als eerste stap gebruiken !!
                  Waar zeg ik dat het de eerste stap moet zijn? Dat is zotte werk.

                  Zoveel kleiner is CMYK niet. Op enkele plaatsen is het dan weer groter dan RGB.
                  Dat terzijde bedoel ik dus dat je de 2 laatste stappen stappen best kan omdraaien. Zodat je in volledige cmyk (en niet preview proof) nog kleine correcties kan doorvoeren.
                  Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat doe je best eerst?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Visio

                    Over wat je nu best doet in welke volgorde .. er zijn diverse manieren om naar Rome te gaan .. je zal je eigen digitale workflow moeten uitzoeken in functie van je noden.
                    Klopt, maar met een aantal kanttekeningen.
                    * Noise reduction doe je best op originele data voor je het histogram met levels enzo doorheen haalt.
                    * Sharpening is destructief ; hou het tot laatst of zorg vb via layers ervoor dat je terug kan.
                    * Je houdt best zolang mogelijk de maximale kwaliteit. Dus grootst mogelijke kleurruimte en resolutie. Als je van plan bent later nog aanpassingen te doen, sla je ook zo op. Het is maar eens dat je naar uw output gaat dat je zaken begint 'neer te slaan'.
                    * Begoed u voor zaken waar je niet meer terug kan : je kan van weinig contrast nr veel maar niet omgekeerd ; je kan van 16 bits data nr 8 bits data maar niet omgekeerd. Uitgebrande hoge lichten kunnen niet/nauwelijks gecorrigeerd.

                    Ik trek dus in RAW met alle settings in de camera af en expose to the right. Dan kan ik nog alle kanten uit. Ik hou ook de RAW files altijd bij.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat doe je best eerst?

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                      Klopt, maar met een aantal kanttekeningen.
                      * Noise reduction
                      waarvoor dient dat??? ach ja .. niet iedereen heeft een D200

                      Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                      * Begoed u voor zaken waar je niet meer terug kan ..... Ik trek dus in RAW met alle settings in de camera af en expose to the right. Dan kan ik nog alle kanten uit. Ik hou ook de RAW files altijd bij.
                      ik schiet ook in RAW, da's uiteindelijk je digitaal negatief

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat doe je best eerst?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                        waarvoor dient dat??? ach ja .. niet iedereen heeft een D200
                        Uhhm, ik denk dat je dan toch beter bent bij een 5D.
                        P.s. : ik ben een Nikon gebruiker.

                        Comment

                        Working...
                        X