Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurtorenfoto van Joze (licht aanbrengen)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vuurtorenfoto van Joze (licht aanbrengen)

    Op vraag van enkelen zal ik hier proberen uit te leggen hoe je dit doet:


    • Je selecteert op een nieuwe laag met de polygonale lasso een driehoek ter grootte van het voorste licht.
    • Nadat je de randen van de selectie een beetje verdoezeld (feather) hebt met ±2px, vul je deze met een witte gradient.
    • Je verzacht de randen nog meer (feather op 10px), transformeert de selectie desgewenst een beetje en vult die selectie op alweer een nieuwe laag met opnieuw een witte gradient.
    • Beide lagen gradienten naar eigen smaak verschillende transparantiewaarden toekennen.
    • Vervolgens maak je die een beetje geel met Hue/Saturation (Tint/Verzadiging); "colorize" aanvinken.
    • Dit hele zootje mag je samenvoegen en in een nieuwe laag kopiëren die je horizontaal spiegelt en met een beetje free transform diametraal tov het eerste licht plaatst. (Bij dat samenvoegen had ik die – eigenlijk zonder echte reden – op een zwarte laag samengevoegd en die op "screen" modus gezet, zoals mensen die de psd downloaden zullen kunnen merken.)
    • Omdat dat tweede licht aan de achterkant van de vuurtoren zit, ga je een en ander moeten wegkleuren uit dat licht.
    • Je voegt het hele zootje samen op een laag. Wie de KPT Equalizer plugin heeft, kan hier nog een beetje spelen met verlichten en verdonkeren van kleurvlakken... maar dat is echt maar bijkomstig.
    • Met de Burn tool kan je de lucht bovenaan nog wat donkerder maken.
    • Tenslotte nog de cooling filter 82 op 10% toegepast. (Maar voor wie PS CS niet heeft, kan je gewoon een laag met kleur #00B4FF zeer transparant erover leggen).
    • Tenslotte Joze accrediteren voor de originele foto.


    Ik heb de psd file online gezet voor wie hem wil downloaden. Omdat ik niet vooraf wist dat die voor didactische doeleinden zou moeten dienen, zijn sommige lagen al gecombineerd.

    Originele foto voor wie 'm nog eens wil zien / becommentariëren heb ik op eigen risico hier afgeplukt. Link naar de bewerking.

    Je ziet natuurlijk enorm dat die lichten artificieel zijn toegevoegd. Ik denk dat alleen een beetje mistig weer het lichtschijnsel als een mooie bundel op foto weergeeft.
    Last edited by vicberger; 20 oktober 2004, 22:39.
    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

  • #2
    Re: Vuurtorenfoto van Joze (licht aanbrengen)

    thanks vicberger
    lijkt me leuk omdat ook eens te proberen.....
    Greets
    Silver

    http://www.silver.web-log.nl

    Comment


    • #3
      Re: Vuurtorenfoto van Joze (licht aanbrengen)

      Bedankt Vicberger, knap gedaan, alle dagen kan men hier iets bijleren

      Opa
      Ik kan niet fotograferen daarom moet ik Photoshop leren.
      Member of Han Fan Clan

      Comment


      • #4
        Re: Vuurtorenfoto van Joze (licht aanbrengen)

        Knap gedaan en goed uitgelegd... moet ik eens proberen in PSP.
        Nogmaals bedankt, Vicberger.
        Groetjes, Joze
        nikon D200 AF-S NIKKOR 18-200mm macro 105 mm 1:2.8

        Comment


        • #5
          Re: Vuurtorenfoto van Joze (licht aanbrengen)

          Goeie bewerking en ditto uitleg .. bedankt !
          Maar eh : nog nooit een vuurtoren gezien waarvan de lichtbundel naar beneden gericht is.. maar ik vermoed dat het niet je bedoeling was om een waarheidsgetrouwe bewerking te doen ?
          Albums : http://fotografiepeterderycke.be
          Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

          Comment

          Working...
          X