Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vrij transformeren met dubbele gegevens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vrij transformeren met dubbele gegevens

    Bij het nalezen van de functietoetsen in Photoshop help
    kwam ik volgende functie tegen
    "Vrij transformeren met dubbele gegevens" -> Ctrl + Alt + T
    De optie transformatie is mij bekend, maar met dubbele gegevens is voor mij onbekend
    Opvragen in help of google levert geen resultaat
    Is er iemand die hier meer over weet?

  • #2
    Re: Vrij transformeren met dubbele gegevens

    Dat was iets dat ik nog niet kende. Je moet het zelf maar eens proberen wat er gebeurt!
    Normaal doe ik een ctrl-T (nou ja, een cmd-T op mijn Mac) en druk ik dan pas de Alt en de Shift in om vanuit het midden (Alt) proportioneel (Shift) de grootte aan te passen van een bepaalde laag.
    Als je ctrl-Alt-T indrukt, krijg je een ietwat ander cursortje, en als je dan aan een hoekpunt sleurt, wordt je laag op een heel andere manier vervormd, het lijkt zelfs een beetje 3D.
    Maar hoe het heet, heb ik nog niet kunnen achterhalen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Vrij transformeren met dubbele gegevens

      kan soms best een handige functie zijn in photoshop: CTRL-ALT-T maakt een kopie van het te transformeren object.

      stel dat je een gekleurde achtergrond hebt, bv. in het blauw. op een nieuwe layer teken je een maantje en je vult dat maantje met geel. mooi!
      CTRL-ALT-T zal de maan layer dupliceren en activeert de transform functie erop. sleep het maantje naar rechts en verklein het met de transform functie. bevestig met enter of het vinkje.

      het vervolg is misschien nog interessanter:
      - CTRL-ALT-T zou het verkleinde maantje opnieuw dupliceren en de transform functie activeren.
      - SH-CTRL-ALT-T herhaalt het dupliceren, het verslepen naar rechts en het verkleinen, allemaal met één toetsencombinatie. heel handig als je een bepaald object gradueel wilt verkleinen.

      de uitleg is ingewikkelder dan de toepassing ervan in photoshop. gewoon eens doen

      Comment

      Working...
      X