Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

    vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

    Neem ik daar best een foto van en welke pixels heb ik nodig?

    me= leek

    alvast hartelijk dank

  • #2
    Re: vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

    Oorspronkelijk geplaatst door ElsNels Bekijk bericht
    vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m
    Ik denk dat je makkelijker kunt scannen. Dat voorkomt reflectie etc.

    Comment


    • #3
      Re: vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

      Zet de scanner op de hoogst mogelijke resoutie.
      Je zal de foto dan achteraf waarschijnlijk nog wat moeten corrigeren in een fotobewerkingsprogramma (krasjes en dergelijke wegwerken) voor je de afdruk laat maken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

        Inderdaad, scannen is de meest eenvoudige/kwalitatieve oplossing om te digitaliseren. Ik heb er onlangs nog eentje, in opdracht, gedaan. Dat was een postkaart van 1910 waarvan de kwaliteit nogal pover was. Die korrelige, contrastloze foto was oorspronkelijk niet schitterend belicht (1910 standaard waarschijnlijk?) en ondertussen serieus verkleurd met reliëfdoordrukken van potlood op de achterzijde (die had dus ooit een postroute doorstaan). Maar een softwarematige bijwerking dringt zich dus meestal wel op om korrel, contrast en details bij te werken (bvb Photoshop). Des te meer omdat je vertrekt van een origineel op postkaartgrootte die dan veelvuldig, in jouw geval zo'n 700%, zal worden uitvergroot. Ook die uitvergroting gebeurt met specifieke programmatuur (bvb Perfect Resize). Die laatste die ik deed, heb uitgewerkt in een 75*50 lambdaprint (opgekleefd op alu dibond plaat, met een matte topcoating): de grootte werd bepaald door de minder goede kwaliteit van de originele foto tov hoe groot de korrel in het eindprodukt mocht worden, wat op zich wordt bepaald door de vermoedelijke uiteindelijke kijkafstand naar de uitvergroting. Foto's met serieuze korrel (of défauts) ga je dan ook niet uitvergroten tot bvb 5m wanneer de kijker er met zijn neus op 15 cm vanaf zal staan. Nu was in mijn voorbeeld detail belangrijk, dus werd de uitvergroting toch gematigd, en werd er voor een gedetailleerde Lambda print gekozen. Canvasdoek, zoals aangeboden op de doorsnee consumer print sites, doen doorgaans nog meer afbreuk aan de kwaliteit van het beeld maar zijn wel zeer goedkoop. Er zijn tal van sites waar je zo'n producten kunt bestellen. Anderzijds zijn er ook, meer bedoeld voor professioneel gebruik, UV prints op doek die wat meer kosten maar dan ook wel iets beter resultaat geven. Voor kwaliteitsprints ben ik bvb van authentic.be zeer tevreden (let wel dat de prijzen op hun site excl BTW en transport zijn). Anyway, ik veronderstel dat je hiermee alles weet wat je moet weten om het zelf aan te pakken. En mocht 't niet lukken, dan kan je 't altijd aan me uitbesteden... maar dan komt er wel een faktuur bij

        Veel succes,
        F.

        Comment


        • #5
          Re: vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

          Iedereen bedankt voor de reactie en de tips.

          Ik zag het blijkbaar wat te eenvoudig: een printje sturen e via top-canvasfoto zou het minder kosten dan behangpapier. :d



          Groetjes

          Comment


          • #6
            Re: vraagje om oude postkaart te vergroten naar canvasdoek van 1mx1.5m

            Ik gebruik een geregistreerd programma Photozoom, daarmee

            kan ik de foto's opkrikken naar hogere resolutie zonder verlies aan kwaliteit

            Ambieke
            Nieuwsgierig, klikken maar.

            Comment

            Working...
            X