Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vignet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vignet

    Kan je met PS een vignet rondom een foto plaatsen en hoe doe je dat ?
    Ik bedoel een foto ellips-vormig maken en waziger maken naar de rand toe.

  • #2
    tuurlijk moet dat lukken...

    - neem de "elliptical marquee tool" en selecteer gelijk je wil
    - duw nu "ctrl-shift-i" (om de selectie om te keren)
    - ga dan naar "select>feather" en neem een range van vb 20 pixels
    - duw dan op "delete"

    dan zou je zoiets moeten bekomen:


    Comment


    • #3
      oei, kzie juist dat ik weer te vlug aan de slag was gegaan...

      je zei waziger maken dus:

      - kopier je dupliceer je background layer door die naar een nieuwe layer te slepen
      - pas een gaussian blur (hier van 30 pixels) toe op die nieuwe layer
      - dan voeg je een layer mask toe (add layer mask)
      - dan selecteer je dat venstertje dat erbij gekomen is rechts van die nieuwe layer
      - neem dan de "gradient tool" en selecteer "radial gradient"
      - trek dan een lijn van binnen naar buiten toe

      dan bekom je dit:




      Comment


      • #4
        Neenneen, Xerox, de eerste is perfect !
        Duizendmaal dank ! Ik ga het dadelijk eens uitproberen.

        Comment


        • #5
          Xerox,

          ik heb een vraagje over je tweede tip: hoe kan je bepalen in hoeverrre het layer mask het binnenste afschermt - misschien kan ik het iets duidelijker formuleren : je wil het effect toepassen (blurren van de buitenkant), maar je wil ook de binnenste cirkel niet blurren : hoe kan je de diameter van de cirkel beschermen (vb je wil een kleine of een grote cirkel)

          Philip

          Comment


          • #6
            als je bijvoorbeeld in het midden zeker niets geblurred wilt dan kan je daar een cirkel tekenen met de ""elliptical marquee tool" (als je dan "shift" inhoud is het een cirkel)
            je moet er wel voor zorgen dat je nog steeds de bijgevoegde mask layer geselecteerd is en dan kleur je die cirkel zwart
            Hetgeen je zwart kleurt is dan het deel van de layer niet zichtbaar is, zodat je de layer eronder ziet (die niet geblurred was)

            maar in mijn voorbeeld had ik met een gradient gewerkt wat wil zeggen dat het overgaat van het midden naar buiten, van niet geblurred tot volledig geblurred.

            Comment


            • #7
              In Photoshop 7 is er een speciale action voor gemaakt die je in het action palet kunt vinden. Ook sepia, wat frames en nog meer hebbedingetjes zijn daar te vinden.

              Comment


              • #8
                Originally posted by XeroX
                als je bijvoorbeeld in het midden zeker niets geblurred wilt dan kan je daar een cirkel tekenen met de ""elliptical marquee tool" (als je dan "shift" inhoud is het een cirkel)
                je moet er wel voor zorgen dat je nog steeds de bijgevoegde mask layer geselecteerd is en dan kleur je die cirkel zwart
                Hetgeen je zwart kleurt is dan het deel van de layer niet zichtbaar is, zodat je de layer eronder ziet (die niet geblurred was)

                maar in mijn voorbeeld had ik met een gradient gewerkt wat wil zeggen dat het overgaat van het midden naar buiten, van niet geblurred tot volledig geblurred.
                Xerox, bedankt voor het antwoord
                Philip

                Comment

                Working...
                X