Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verwarring afbeeldingsgrootte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verwarring afbeeldingsgrootte

    Hallo,
    Er wordt mij gevraagd om een foto te uploaden van minimaal 20x30cm bij 300dpi oftewel 3600x2400 pixels van max. 8 MB
    Ik gebruik voor het verkleinen van mijn foto's Irfanview, maar indien ik de afbeeldingsgrootte in Photoshop nakijk blijkt het nog steeds een bestand te zijn van 23,95 MB, bij Irfanview is het 6.28 MB Disk size en 23,95 memory size.....hoe mag ik dit interpreteren ?

    Allezins bedankt voor de evt reacties

  • #2
    Re: Verwaring afbeeldingsgrootte

    Veel "fotoboeren" hebben nog steeds geen goed idee van waar ze over spreken ... uw 20x30 cm foto @300PPI is 3543 x 2362 pixels oftewel 8,37 Mpx. Voor elke pixel 3 bytes RGB kleurinfo dat is dus ruwweg 25,1 MB Theoretische grootte. Met de nodige jpg compressie komt men mogelijk wel aan 8 MB, hoe dat er dan nog uitziet weet ik niet. JMHO

    Comment


    • #3
      Re: Verwaring afbeeldingsgrootte

      Een jpeg is een gecomprimeerd bestand. Zie het als een soort zip bestandje.
      De omvang op schijf is de echte dataruimte dat het in beslag neemt.
      Desondanks zal de foto na het uitpakken meer geheugenruimte in beslag nemen.
      Dus vandaar het verschil. Er is dus in uw geval geen enkel probleem.

      Comment


      • #4
        Re: Verwarring afbeeldingsgrootte

        Oorspronkelijk geplaatst door JLM Bekijk bericht
        maar indien ik de afbeeldingsgrootte in Photoshop nakijk blijkt het nog steeds een bestand te zijn van 23,95 MB, bij Irfanview is het 6.28 MB Disk size en 23,95 memory size.....hoe mag ik dit interpreteren ?
        Er is een verschil in hoe groot een foto is in het geheugen en hoe groot een foto is als bestand. In het geheugen heb je doorgaans 3 bytes nodig per pixel (afhankelijk van de software). Dus 3600x2400=8640000 pixels en is dus (met 3 bytes per pixel) 25920000 bytes = 25,1 MegaByte. Dat is wat IrfanView de "memory size" noemt en in Photoshop de "afbeeldingsgrootte" heet.

        Als je die foto dan op schijf gaat opslaan dan doe je dat in een "formaat". Bijvoorbeeld JPG. Als een JPG bestand wordt weggeschreven dan worden die 25.1MB gecomprimeerd en blijft veel minder over. Blijkbaar blijft er 6.28MB over, maar de exacte grootte hangt vooral af van de afbeelding zelf. Dus als je software zegt "23,95MB in geheugen, en 6,28MB op schijf" dan weer je nu wat dat verschil is.

        Let op; JPG is een "lossy" compressie. Dat betekent dat telkens als het JPG bestand opnieuw opgeslagen wordt, dan gaat een beetje detail verloren.

        Comment


        • #5
          Re: Verwarring afbeeldingsgrootte

          Versta er niets van als ik mijn uitgang van een foto in fotoshop zet staat er 72 DPI van de Fuji XT-30
          kan dit niet dat alle foto's gewoon op 300 DPI staan

          Comment


          • #6
            Re: Verwarring afbeeldingsgrootte

            Oorspronkelijk geplaatst door fotofo63vis Bekijk bericht
            Versta er niets van als ik mijn uitgang van een foto in fotoshop zet staat er 72 DPI van de Fuji XT-30
            kan dit niet dat alle foto's gewoon op 300 DPI staan
            Omdat in een camera om het even wat staat wat geen betrekking heeft op de foto want PPI (en NIET DPI) is een printer aka afdrukresolutie ... Een foto wordt afgedrukt met x PPI op een printer aan de resolutie van y DPI ...

            Comment


            • #7
              Re: Verwarring afbeeldingsgrootte

              DPI = dots per inch: aantal punten dat bv een inkjet printer spuit per (vierkante?) duim. Typische waarden zijn 720, 1440 en 2880 dpi.
              DPI is printer afhankelijk en wordt niet bepaald door de beeldresolutie. Hogere DPI geeft betere printkwaliteit.
              In principe zou de drukker aan de fotograaf moeten meedelen met welke DPI er geprint wordt.

              PPI = pixels per inch: beschrijft de pixeldichtheid van een beeld en is bepalend voor de kwaliteit.
              PPI wordt bepaalt door het totaal aantal pixels en de afmetingen van het beeld.
              Hoe hoger de PPI hoe meer detail en hoe scherper het beeld bij weergave op een zelfde formaat.
              Er wordt aangenomen dat 300PPI nodig is voor een kwaliteitsvolle print anderen beweren dat 240ppi voldoende is.

              72PPI komt overeen met de resolutie van een klassiek beeldscherm. In PS kan men de PPI aanpassen, de afmetingen van het beeld
              zullen dalen als je PPI verhoogt. PS biedt ook een optie om het aantal pixels te herrekenen maar dit kan leiden tot kwaliteitsverlies.

              PPI en DPI wordt veel door elkaar gebruikt wat voor heel wat verwarring zorgt.
              www.polartha.com

              Comment


              • #8
                Re: Verwarring afbeeldingsgrootte

                Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                ...

                PPI = pixels per inch: beschrijft de pixeldichtheid van een beeld en is bepalend voor de kwaliteit.
                PPI wordt bepaalt door het totaal aantal pixels en de afmetingen van het beeld.
                Hoe hoger de PPI hoe meer detail en hoe scherper het beeld bij weergave op een zelfde formaat.
                Er wordt aangenomen dat 300PPI nodig is voor een kwaliteitsvolle print anderen beweren dat 240ppi voldoende is.
                PPI bepaalt de afrukgrootte van een beeld en niets anders. Aantal pixels gedeeld door vooropgestelde PPI = beeldgrootte van de afruk in duim. Ergo een beeld met een zijde van 3000 pixels zal bij 300 PPI een afdruk leveren van 10 inch. 3000:300 = 10
                PPI wordt niet bepaald door beeld noch door de afmetingen ervan, het is een arbitraire waarde die vrij door de gebruiker bepaald wordt in functie van noodzaak. Camerafabrikanten dumpen dus om het even wat in hun camera settings, het meest onzinnige eerst (zie 72 PPI lager). het heeft geen invloed op wat dan ook. Bij mijn Sony cameras staat dat op 300 of 350 PPI. Waardeloos.
                Het ietwat magische getal "300 PPI" is een vuistregel waarbij aangenomen wordt dat bij zulk een maatstaf van afdruk er geen zichtbare kwaliteitstoename meer is bij normale kijkafstand (ttz ong. armslengte). Dat impliceert dat voor grotere afdrukken op grotere afstanden, men met lagere pixeldensiteiten kan afdrukken.

                72PPI komt overeen met de resolutie van een klassiek beeldscherm. In PS kan men de PPI aanpassen, de afmetingen van het beeld
                zullen dalen als je PPI verhoogt. PS biedt ook een optie om het aantal pixels te herrekenen maar dit kan leiden tot kwaliteitsverlies.

                PPI en DPI wordt veel door elkaar gebruikt wat voor heel wat verwarring zorgt.
                De mythische "72 PPI" voor schermen is een even mythisch grote onzin. Een of andere dwaze pippo heeft 40 jaar geleden of zo de theoretische resolutie berekend voor een 800x600 Apple II computerscherm en kwam daarbij uit op ong 72 PPI. Sindsdien is die kwakkel een eigen leven gaan leiden met alle excessen er aan verbonden.
                Photoshop denkt nog steeds dat het hun heilige missie is om die onzin in hun programma te implementeren met hun brakke "computerscherm renditie" met al de verwarring die het teweeg brengt bij de gebruiker.
                En inderdaad:het zou een heel stuk helpen indien gebruikers zich zouden houden aan de terminologie en niet alles op een hoopje zouden gooien

                Comment

                Working...
                X