Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervelend licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vervelend licht

    De vraag is kort en simpel, Heeft iemand enig idee hoe ik de vervelende imitatie-lichtbundels boven de bouwlampen kan verwijderen? Clonen wilde helaas niet lukken gezien het kleurverschil in de hemel. Ik werk met Photoshop Elements 7.0

    Ik hoor het graag!

    Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

  • #2
    Re: vervelend licht

    Lukt dit met PSE?
    - op een nieuwe laag: gradient van de luchtkleuren
    - darken of multiply

    Als het resultaat onvoldoende is of je niet bevalt, opacity verlagen, lagen samenvoegen en dan de clone tool gebruiken (of zelfs de healing spot tool, met content aware aangevinkt). Eventueel kun je nogmaals een gradient laag toevoegen om het gekloon wat te verzachten (gebruik dan een blending mode uit de 'lighten' groep).

    Ik weet niet of het je bedoeling is om àlle lichtbundels weg te werken (persoonlijk vind ik dat ze de foto ten goede komen) of enkel die in de lucht?

    Een vluggertje in PS (niet PSE) geeft al gauw dit resultaat:

    Comment


    • #3
      Re: vervelend licht

      Tijdens het fotograferen heb je daar ook al de hand in. Gebruik een zonnekap (ook 's nachts) om lensflare te voorkomen= gele lichtvlekken. Hoe kleiner je diafragma is hoe meer stervorming je hebt rond de verlichting.
      Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

      Comment


      • #4
        Re: vervelend licht

        Oorspronkelijk geplaatst door GameBE Bekijk bericht
        Lukt dit met PSE?
        - op een nieuwe laag: gradient van de luchtkleuren
        - darken of multiply

        Als het resultaat onvoldoende is of je niet bevalt, opacity verlagen, lagen samenvoegen en dan de clone tool gebruiken (of zelfs de healing spot tool, met content aware aangevinkt). Eventueel kun je nogmaals een gradient laag toevoegen om het gekloon wat te verzachten (gebruik dan een blending mode uit de 'lighten' groep).

        Ik weet niet of het je bedoeling is om àlle lichtbundels weg te werken (persoonlijk vind ik dat ze de foto ten goede komen) of enkel die in de lucht?

        Een vluggertje in PS (niet PSE) geeft al gauw dit resultaat:

        FOTO
        Dat ziet er al een stuk beter uit! Het ging mij inderdaad om de lichtbundels welke boven de lichtbron lijken te ''hangen'' Bedankt voor je uitleg, hier ga ik binnenkort even mee knutselen.

        Een zonnekap heb ik gebruikt bij het maken van deze foto's. Het was 2 graden boven 0 ten tijde dat ik de foto heb genomen dus is er wat condens ontstaan op de lens. Dit heeft tevens voor de ongewenste lichtbundels boven de lampen gezorgt.
        Stormchasing / landschapsfotografie https://www.flickr.com/photos/140233977@N06/

        Comment

        Working...
        X