Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschillende schermen, Verschillende kleuren

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschillende schermen, Verschillende kleuren

    Hi BD'ers
    Op mijn album http://www.pbase.com/abysmo6/jemen001 kreeg ik als opmerking
    Hallo Abysmo6 proficiat met je album! maar ik heb toch nog een kleine opmerking. Er is op bepaalde foto's een waas te bespeuren , en dat maakt uw kleuren wat flets, je kan dat vermijden door de helderheid en contrast wat aan te passen , uw kleuren zullen er levender door worden en de waas zal verminderen , in ieder geval zijn uw opnamen goed in beeld gezet, doe zo verder
    Nu als ik die foto's bekijk thuis, op het werk, of bij familie, dan zie ik telkens andere kleuren. Logisch want niet iedereen regelt zijn schermpje af op dezelfde manier.
    Wat kan er hier aangedaan worden?
    PS heb een HP Omnibook 6100 met TFT-schermpje mocht dit helpen.

    Dank u wel.

  • #2
    TFT-schermen zijn ervoor gekend dat ze niet altijd de meest accurate kleuren reproduceren. Ze verschillen ook naargelang onder welke hoek je ernaar kijkt.

    Er zijn er die hier geen (of weinig) last van hebben (ik geloof dat mic er zo één heeft), maar die kosten wel wat meer.

    Plus, kleurcalibratie is een zeer moeilijk punt, waar wel allerlei richtlijnen voor bestaan, maar toch nog geen definitieve oplossing brengen (behalve met de peperdure calibratie-systemen, zoals men die bij 'grote' drukkerijen en ontwerpburo's gebruikt (en dan nog)).
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      eigenlijk is er maar één oplossing, zoals Tom314 al aanhaalde .. een "spin" op je scherm hangen (dat is een soort schermscanner met acht armen)die je scherm meet .. en de meegeleverde software regelt je scherm in functie van een referentiefoto .. dit is een specialiteit op zich ..

      de goedkoopste "spin" die ik ooit zag kostte toch 500 euro .. maar dat is al "low budget"

      als je een trinitron scherm neemt met factorysettings, kom je (mijn ervaringen) zonder deze dure oplossing het dichtste in de buurt .. maar ja .. geen twee schermen zijn gelijk

      Comment


      • #4
        Vorige week langs een mailke gevraagd aan Jaja om een zwart -wit afstelbandje te plaatsen op de homepage. De vriedelijke man heeft daar onmiddelijk voor gezorgd! Het is niet veel maar toch al iets. Nu moet iedereen dat nog weten ook natuurlijk, hij staat onderaan een beetje uit zicht. Bestaan er geen oplossingen in die aard voor kleuren bij benadering af te stellen? Dat zou toch ook weer wat helpen.
        fredje

        Comment


        • #5
          Met dank aan Jaja.Ik heb zojuist opgemerkt dat het afstelbandje een mooie plaats heeft gekregen op de homepage. We worden hier nogal op onze wenken bediend zeg! En nu maar allemaal afstellen.
          fredje.

          Comment


          • #6
            Heren, bedankt voor jullie reactie. Een spin op mijn schermpje gaan plaatsen lijkt me iets te vergaand

            Dat balkje op de home-page heeft me verder geholpen. De laatste vijf blokjes waar allemaal zwart bij mij ;-)

            Merry X-mass
            Dank u wel.

            Comment


            • #7
              ivm dat balkje op de homepage, ik krijg mijn instellingen niet zo dat ik alle blokjes kan zien :-(

              de laatste 2 zijn hetzelfde op men scherm, de minste aanpassing zorgt ervoor dat de eerste 2 hetzelfde zijn op men scherm.

              is er echt een duidelijk verschil tussen die 2 laatste tinten of niet?
              Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

              Comment


              • #8
                Ik gebruik de test set van Fuji.
                Je kan verder lezen op de site van Fuji


                "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                Member of Han Fan Clan
                Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

                Comment


                • #9
                  en hoe kan je de testbeelden downloaden of zie ik erover ???
                  daVinci
                  www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                  Comment


                  • #10
                    @HV bedankt voor de link zal dit eens rustig lezen

                    @DaVinci
                    Even diagonaal gelezen en dit kwam ik tegen
                    Deze set, met een adviesprijs van vijf Euro inclusief BTW wordt via de bekende fotohandel en fotoservice lab's geleverd en heeft de volgende inhoud.
                    - Een refentiebestand ref_ jpg voor 10 x 15 afdruk en monitorafstelling
                    - Een refentiebestand Referentie-tif voor 13 x 18 afdruk
                    - Een bestand CONTRAST voor afstelling monitor
                    - Een 10 x 15 Fujifilm FDi digital Imaging Service afdruk van ref_ jpg
                    Kopen dus ;-)

                    @Yannick
                    volgens mij zijn die twee laatste blokjes niet zo erg... zijn er hier experten die hierop kunnen antwoorden ;-)
                    Dank u wel.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by yannick
                      ivm dat balkje op de homepage....
                      is er echt een duidelijk verschil tussen die 2 laatste tinten of niet?
                      Op mijn scherm (gecalibreerd - bij uitlevering, dus inmiddels eigenlijk voor echt professioneel gebruik ook al niet meer) zie ik wel verschil, maar niet zoveel.

                      Daar zijn overigens twee redenen voor. Deze strip is niet helemaal correct, oa omdat het een JPG-afbeelding is. Als je deze opslaat op je pc en vergroot in bv PS bekijkt, zie je binnen elk vlakje banen. Dit hoort eigenlijk niet, het moeten egale vlakken zijn (en dus beter als GIF dan als JPG - in dit geval). Dit is bv ook de reden dat ik het kleurentestbestand bij mijn boek niet alleen als JPG, maar ook als TIF-bestand heb bijgevoegd op de cd...

                      Daarnaast is het meest rechtse blokje niet volledig zwart (0,0,0), maar nèt niet zwart (RGB-waarde 5 ipv 0). Maar dat zou in het ideale geval toch nog steeds een verschil te zien moeten geven. Ik zal het aan Jaja doorgeven dat hier eigenlijk een GIF-stripje van RGB 0 tot RGB 255 zou moeten staan,

                      Erik

                      Comment


                      • #12
                        Mocht je er iets aan hebben:

                        Tiggy - Nikon Coolpix 4300

                        Comment


                        • #13
                          Als je de blokjes wil meten kan je dat met het gratis programma Colorcop doen en je zal zien dat het zwart van deze Fuji test kaart nog zwart is en van de bovenstaande test strip niet meer dat komt door de JPG compressie.


                          "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
                          Member of Han Fan Clan
                          Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

                          Comment

                          Working...
                          X