Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

    Ik weet dat je niet batch kan verscherpen. Elke foto is anders.
    Ik heb hier wel wat vraagjes waar ik ni echt een antwoord op vind (ook ni met search over sommige dinskes wel, maar ik nu toch bezig ben... ineens tegoei dan. )

    1) wat juist te doen met originele foto?? (RAW->TIFF) kwa scherpte?? Veel verscherpen?? of gewoon NIET??
    2) als je naar een tussenformaat resized, soms verscherpen??
    3) als je naar een kleiner formaat resized, dan altijd verscherpen??
    4) welke methode kwa verscherpen is zeer goed/onderwerp??
    5) Krijg je problemen als de originele foto verscherpt hebt en dan wilt
    afprinten (10x15 en/of poster)
    6) verscherpen jullie ook op verschillende radius/threshold waarden op 1 foto?? vb. Om de fijne detail omhoog te krikken én ook de zéér grove.??

    En laten we ervanuit gaan dat de "test" foto "scherp" is. (vanuit dslr is nooit echt scherp)

    Bedankt.
    -=- Light is the key...

  • #2
    Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

    Ik verscherp enkel voor webdisplay (FocalBlade). Printen doe ik met Qimage met zijn superieure resizing & sharpening algoritmes.

    opm : met Qimage kun je ook een print to file doen en deze dan doorsturen naar het fotolabo.
    Last edited by hvr_oosterzele; 14 oktober 2005, 10:01.

    Comment


    • #3
      Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

      my 2 cts

      - verscherpen is altijd HET LAATSTE wat men doet. Dus eerst bewerken, dan resizen, dan verscherpen en dan saven.

      - ik gebruik altijs USM in PS

      - voor details te benadrukken gebruik je best een hoge "%" en een wat lagere radius. bvb 80/0.3/1

      - Voor algemene scherpte een wat lagere amount en hogere radius. bvb 40/1/1

      - treshold staat bij mij voor webdisplay altijd op 1 (vraag me niet waarom)

      - ik gebruik ook 2 keer USM op 1 foto. bvb eerst 40/1/1 voor de algemen details, dan 80/0.3/1 voor de fijnere details.

      - maar zoals gezegd waarden hangen af van de foto en persoonlijke voorkeuren

      - evt ook in layers werken en plaatsen die al te fel verscherpt worden selectief weggommen (vooral bij macro's)

      - vroeger verscherpte ik mijn foto's niet als ik ze naar photobox stuurde. Tegenwoordig doe ik dat wel. Ik bepaal eerst de settings op een 800*533 foto (100% weergegeven op je scherm) daarna 'extrapoleer' ik die settings naar de grotere foto. bvb. Als een 800*533 foto 50/1/1 nodig heeft, dan doe ik op het 1600*1066 origineel 50/2/2 als settings. (just as an example)

      - ohja. je kunt de scherpte enkel goed beoordelen als je aan 100% view werkt !! heel belangrijk.

      - das was't zo'n beetje snel uitgelegd denk
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

        Alvast bedankt, korte uitleg en duidelijk...

        Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
        1) wat juist te doen met originele foto?? (RAW->TIFF) kwa scherpte?? Veel verscherpen?? of gewoon NIET??
        In alle RAW-software staat er een optie om te verscherpen... Hoe zit het daarbij??

        Heb al verschillende testjes gedaan, maar geraak er ni goed uit.
        -=- Light is the key...

        Comment


        • #5
          Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

          Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
          Alvast bedankt, korte uitleg en duidelijk...

          In alle RAW-software staat er een optie om te verscherpen... Hoe zit het daarbij??
          je kan je foto's in de raw soft ook volledig afwerken (raw soft is niet alleen om an raw -> tiff te gaan). Als hij dan afgewerkt is, kan je de laatste stap voor je hem saved verscherpen.

          - of was dat je vraag niet -
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

            Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
            je kan je foto's in de raw soft ook volledig afwerken (raw soft is niet alleen om an raw -> tiff te gaan). Als hij dan afgewerkt is, kan je de laatste stap voor je hem saved verscherpen.

            - of was dat je vraag niet -
            je en neen... het gaat hem over de originele grootte van de foto, of deze nog moet verscherpt worden??

            Als je een foto volledig afwerkt in raw-soft, naar kleinere resolutie, ok, dan verscherpen...
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

              Verscherpen hoort voor mij bij het uiteindelijke resultaat. Origineel en tussenresultaten kijk ik niet eens naar verscherpen.

              Pas als laatste stap kun je het namelijk goed doen. Dan weet je welke resolutie, uitvoermedium, etc. Daarvoor creëer je alléén maar problemen naar mijn mening.
              Groeten,

              Albert Jan

              Website AJH
              lidnummer: BD0371NL

              Comment


              • #8
                Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

                Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                ... het gaat hem over de originele grootte van de foto, of deze nog moet verscherpt worden??
                als je die op dat formaat gaat afdrukken -> ja
                anders -> nee
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

                Comment


                • #9
                  Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

                  thx... nu kan ik goe volgen!!

                  dus in originele grootte niet verscherpen... Want is wel eigenlijk tijdrovend om zo'n grote files te verscherpen...

                  thx.!
                  -=- Light is the key...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

                    Ik houd er hier eigenlijk een controversiele mening op na

                    Vaak weet je vooraf niet wat je juist met je foto gaat doen.
                    Is ie geslaagd, dan wordt ie misschien uitvergroot, misschien plaats je hem in showcase, hij kan gebruikt worden als onderdeel van een montage of misschien verwerk je hem in een diashow voor op TV.

                    Dikwijls is er flink wat postprocessing nodig om hem te krijgen zoals je echt wil.
                    Ik bewerk dus mijn foto's met behoud van het origineel aantal pixels.
                    Wat niet betekent dat ik geen crop maak, doch ik ga nooit onderweg een image resize doen (waarbij PS pixels verwijderd of bijmaakt).
                    Als mijn plaatje dan uiteindelijk bewerkt is, dan doe ik als laatste stap sharpening. Ik gebruik hiervoor de smart sharpening methode, die hier ooit reeds beschreven is (een beetje in een action gegoten, maar met stops, waar je de dingen kunt aanpassen).
                    Deze methode is toch wel tijdrovend, en daarom verkies ik dit als laatste stap te doen in de postprocessing, maar voor de resize.

                    De gescherpte foto in oorspronkelijke grootte sla ik dan op als TIF (ZIP) bestand).

                    En dan, afhankelijk van het doel, wordt ie geresized.
                    PS kent daarvoor ook bepaalde algoritmes: verkleinen -> bicubic sharper
                    vergroten -> bicubic smoother.

                    Deze methode heeft als voordeel dat je in batch kunt gaan resizen.
                    Anders moet je inderdaad nog foto voor foto gaan sharpenen.
                    En eerlijk gezegd, ik ben over deze work flow zeer tevreden.


                    Dirk
                    Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verscherpen, verscherpen en nog eens verscherpen...

                      Ik houd er hier eigenlijk een controversiele mening op na
                      Je bent niet de enige. Mijn werkwijze is mogelijks nog erger: verscherpen is namelijk het eerste wat ik doe.
                      Weliswaar gaat het hier dan om een aanpassing via Picture Project of Nikon Capture op de RAW-bestanden.
                      Waarom ik altijd eerst verscherp ?
                      Mijn D70 staat ingesteld op 'Scherpte = onbewerkt'
                      Maar niet enkel daarom; regelmatig stel ik vast dat kleuren kunnen veranderen na verscherping en dit is voor mij de belangrijkste reden.

                      In veel gevallen stopt de afwerking bij mij met NC; ga ik toch verder door met bewerken, dan pas ik geen verscherping meer toe, behalve in laatste fase bij een 'Save for Web'
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment

                      Working...
                      X