Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verscherpen en andere bewerkingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • verscherpen en andere bewerkingen

    Beste

    Ik heb het gevoel dat ik niet het onderste uit de lade haal wat 'nabewerking' van foto's betreft - wat op zich niet onlogisch is. Ik heb een uurtje zitten zoeken op het forum, maar er is net teveel informatie om door de bomen het bos nog te zien.

    Kan iemand mij doorverwijzen naar websites/boeken/posts (of een bericht schrijven mag) wat je gaat doen, in welke volgorde (vooral naar verscherpen toe, maar andere zaken zijn ook welkom), een maal je de foto hebt geopend. Een top-tien van links zou handig zijn . Of welke boeken zijn een must om te hebben ?

    Ik werk met Adobe Lightroom en Photoshop CS5. Ik heb een boek van Scott Kelby (maar dit gaat enkel over Lightroom, en ik denk dat je uiteindelijk toch beter in Photoshop werkt, dus bestaan er boeken/websites die het geheel dekken) ?

    Vriendelijke groeten
    Diederik D'Hert

    (PS: met een post van dat ik verder moet zoeken ben ik niets, dus gelieve dergelijke reacties achterwege te laten)
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: verscherpen en andere bewerkingen

    Hier kan je al wat lezen over verscherpen:
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: verscherpen en andere bewerkingen

      Toen ik pas begon met fotografie kon ik niet vaak genoeg verscherpen, in Camera Raw en dan nog eens in Photoshop en nadien bij het verkleinen nog eens. Nu doe ik het enkel in Camera Raw (gebruik altijd dezelfde waarden 60/1.2/25/60).
      Bij het verkleinen voor web gebruik ik Image Size en daar kies ik voor Bicubic sharper, en doe het in stappen, dus bv. van 4500px-->3000px-->1600px-->800px.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment

      Working...
      X