Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschalen naar een gepast formaat...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschalen naar een gepast formaat...

    hallo,

    Ik heb hier een communiekaartje van 5274px op 2922px. en 240dpi. Ik heb daar een proefdruk van laten maken maar ik heb 2 witte randen boven en onderaan van ongeveer 2a3mm...

    De fotograaf heeft me een blad meegegeven met de standaardmaten, dus de maten die geprint kunnen worden zonder witte rand veronderstel ik.

    Maar het lukt me niet om de afbeelding te verschalen naar een gepast formaat...

    ofwel doe ik iets verkeerd of kan het zijn dat het niet mogelijk is om deze afbeelding te printen zonder witte rand? Want ik zou graag de verhouding van het beeld behouden.
    Ik heb ook het DPI mysterie gelezen hier op BD,maar ik kom er niet veel mee verder.

    Ten einde raad kom ik hier dus met mijn vraag;

    mocht iemand mij kunnen helpen...


    Alvast bedankt,
    Stijn
    website: www.stijnboelens.com

  • #2
    Re: Verschalen naar een gepast formaat...

    Normaliter maak je “éérst” dat kaartje naar een standaard drukformaat, want andersom lukt niet, tenzij met verlies of een witte rand.
    Verschil in Ratio noemen ze dat.

    Je kan ev. eens proberen met image size (zonder scale aangevinkt) en hopen dat het je beeld niet te veel vervormt.

    Een mooie boord, al dan niet in dezelfde kleur, om het verlies wat weg te moffelen kan natuurlijk ook.


    Raf’ken
    00.00 Gone

    Comment


    • #3
      Re: Verschalen naar een gepast formaat...

      Als je geen verrassingen wil gebruik je het gereedschap uitsnijden (croptool).

      Je stel de breedte en de hoogte en de resolutie in, trekt een kader over het gedeelte van de foto dat je wil behouden, bevestigt de uitsnede en klaar.

      Met de afbeeldingsgrootte maak je je beeld ofwel passend, met witte boorden als gevolg, ofwel vullend, met verlies van een gedeelte van de foto als gevolg.

      Met de croptool verlies je ook een stuk, maar je weet tenminste op voorhand wat er verloren zal gaan.

      Helaas leren ze nog steeds in alle opleidingen de verkeerde methode aan.
      aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
      grtz
      marc-en-ciel

      Comment


      • #4
        Re: Verschalen naar een gepast formaat...

        Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
        ......>>>
        Helaas leren ze nog steeds in alle opleidingen de verkeerde methode aan.
        Géén grotere leugen, dan "DE absolute" waarheid!!
        SF
        00.00 Gone

        Comment


        • #5
          Re: Verschalen naar een gepast formaat...

          alvast bedankt voor de reacties

          en jah,jullie hebben gelijk.

          een passend boordje zal hier de beste oplossing zijn waarschijnlijk.

          bedankt.
          website: www.stijnboelens.com

          Comment


          • #6
            Re: Verschalen naar een gepast formaat...

            Natuurlijk
            Gewoon even een nieuw layer'ken, met een stroke als layerstyle en het is in orde!

            Raf'ken
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Verschalen naar een gepast formaat...

              Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
              Helaas leren ze nog steeds in alle opleidingen de verkeerde methode aan.
              Nu krijg ik schrik!
              Welke verkeerde methode leren ze aan en welke is de juiste? Kwestie om te controleren of ik het goed doe of niet.
              Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

              Comment


              • #8
                Re: Verschalen naar een gepast formaat...

                Ik crop altijd ZONDER de dpi in te geven, wel de verhouding. Dan wordt gewoon wat weggesneden, zonder aan de resolutie te komen.
                Meestal is dat de bedoeling.
                De resolutie ook aanpassen bij croppen zorgt altijd voor verlies : bij verkleinen verlies je pixels, bij vergroten worden er "artificiële" pixels bijgemaakt, die dus eigenlijk geen meerwaarde bieden.
                Groeten,

                Polleke

                Comment

                Working...
                X