Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Veel ruis op foto's...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Veel ruis op foto's...

    Beste,

    gisteren eventjes op pad geweest om een bloemenwei te fotograferen.
    Gisterenavond even alles gecheckt en een paar foto's bewerkt met photomatix en ik moest vaststellen dat er veel ruis zit in de foto's.
    Foto's zijn geschoten in RAW, op ISO 100 met een f13 op 1/125-1/250 (sluiterstijd weet ik niet zeker meer) met een D80 en mijn nikkor 18-70 (beide zijn laatstleden gevallen, maar ik denk niet dat er iets mee te maken kan hebben)

    Hieronder enkele voorbeelden:
    http://users.telenet.be/kristof.teug...iorigineel.jpg

    http://users.telenet.be/kristof.teug...iHDR2fotos.jpg

    http://users.telenet.be/kristof.teug...iHDR3fotos.jpg

    Wat vinden jullie ervan?

    Zou het kunnen te maken hebben met die F13?

    PS: ik weet dat er vuil op de sensor zat, dat is intussen al opgelost
    Last edited by Piet Pienter; 11 mei 2009, 06:31. Reden: Typo

  • #2
    Re: Veel ruis op foto's...

    Beste Piet,

    Je hebt op foto 1 een opname gemaakt van allemaal bewegende bloementje.Die als er een zuchtje wind is allemaal bewegen.Dat in drie opnames en Photomatics kan daar echt niets fatsoenlijk mee..conclusie: Is hdr voor deze foto geschikt? Neen in mijn inziens.
    Waarom eigenlijk HDR voor zulke opnames vraag ik me dan af.
    Als je een foto maakt van landschappen werk dan zoveel mogelijk tussen F8 en F11 wat de beste tussenmaat is.
    De ruis is door het processing in Photomatics gekomen.Er bestaan programmas om dit soort ruis weg te krijgen zoals Neat Image waar ik nu ook mee werk.
    Als je dan toch HDR wil maken gebruik het dan met fotos waar weinig bewegende delen op staan als je tenminste 3 exposures gebruikt.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #3
      Re: Veel ruis op foto's...

      schoonspikke,

      ik begrijp jouw redenering, maar wat heeft dit te maken met de korrel in de lucht?
      Heb HDR gefotografeerd om de lucht en de voorgrond via een masking mooi uit te lichten.
      Maw, ik zou enkel de bloemetjes gebruiken van 1 beeld en de lucht via photomatix gehdr-ed van 3 foto's (of 2)

      Comment


      • #4
        Re: Veel ruis op foto's...

        Oorspronkelijk geplaatst door Piet Pienter Bekijk bericht
        schoonspikke,

        ik begrijp jouw redenering, maar wat heeft dit te maken met de korrel in de lucht?
        HDR genereerd altijd wat meer korrel als je het verkeerd aanpakt.
        Als je subliem minimaal bewerkt in HDR dan krijg je zulke korrels niet? Als je met 800 iso fotografeert dan heb je meer kans op verhoging van korrel.

        Maw, ik zou enkel de bloemetjes gebruiken van 1 beeld en de lucht via photomatix gehdr-ed van 3 foto's (of 2)
        Als je nu deze foto neemt van de bloemetjes dan kan je 1 RAW opnenen in Photomatics.
        Als je meerder opnames neemt dan kies je voor generate HDR..Is het dat wat je bedoeld?
        Of begrijp ik dat je maar 1 foto eerst HDR maakt en daarna met dezelfde opnames met 3 exposures de lucht zoveel mogelijk probeerd te detaileren en daarna van die eerste HDR en de tweede uitkomts in CS3 samenvoegd?
        Dat gaat een kakafonie opleveren vrees ik.
        Goeie raad..Laat die beelden gewoon zoals ze zijn en wees selectief in HDR.
        Met CS kun je met Nivaus,curven ect ect ook goede resultaten bereiken. Nu spreek ik me zelf wel tegen want de meeste landschapsfotos doe ik HDR...Maar ik zei het al..Als je het doet, doe het dan subliem..
        Succes

        Ik toch reeds ander werk van je gezien waar je toch bewijst dat je HDR kent?
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

        Comment


        • #5
          Re: Veel ruis op foto's...

          Die ruis komt inderdaad van Photomatix.
          Bij HDR ga je dit automatisch veel sneller aan de hand hebben.
          Waarom? Het programma zoekt de lichtse en donkerste delen uit de foto en gaat die naar eigen goeddunken benadrukken of verdoezelen.
          Als je dan een foto zoals deze neemt, die eigenlijk overal 'egaal' is (geen schaduwen of lichtplekken), slaat het programma eigenlijk wat tilt en krijg je dit resultaat.
          Dit is dan ook geen goede foto om hdr op toe te passen. Laat ze zoals ze is. Bewerk ze wat met PS. Zoals ik even gedaan heb...

          Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

          Comment


          • #6
            Re: Veel ruis op foto's...

            mijn bedoeling was de volgende:
            enkel de lucht via HDR te bewerken. (bestaande uit 3 foto's +2 EV, 0 en -2EV)
            de bloemetjes gewoon via LR te bewerken (sat, contrast ed)
            Deze 2 foto's samen te voegen via masking in photoshop.
            Dus lucht uitmaskeren in de gewone bloemetjes foto om dan de lucht (hdr) te gebruiken van de 3 samengevoegde foto's in photomatix.

            Ik heb nog al zo'n luchten bewerkt in photomatix maar nog nooit zo'n lelijk resultaat gekregen.

            Comment

            Working...
            X