Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

    Hallo PS experten

    De NVOW (Nederlandse Vereniging voor Oosterse Windhonden) bestaat 75 jaar en ze willen een jubilieumboek uitgeven met o.a. oude foto's die in het 25 en 50-jarig boek al eens verschenen zijn.

    Er werd mij gevraagd om die oude foto's te scannen, op te frissen en dan digitaal aan te leveren zodat ze in het nieuwe jubileumboek kunnen verwerkt worden.

    Makkelijk gevraagd, maar moeilijker te doen. De mij aangeleverde dokumenten zijn namelijk geen "echte" foto-afdrukken. Bij het openen van de gescande foto lijkt het net of ik krantenpapier gescand heb (zie foto hierna) (met fotoscanner op 300 DPI - max wat scanner kan als ik z/w foto selecteer)

    Het boek wordt grotendeels in z/w gemaakt, dus het heeft geen zin om hier sepia van te maken.

    Kan iemand mij vertellen welke acties ik het best onderneem om dergelijke foto's toch nog toonbaar te maken ? Ik heb er zo'n 100 @ 150 te doen.

    Bij voorbaat dank voor alle goede adviezen en hulp in deze.

    Groetjes

    Mieke


  • #2
    Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

    Ik denk dat dit een hele klus zal worden om er toch nog iets toonbaars van te maken...

    Hier alvast een kleine poging.....



    Suc6!

    Grtz,F@bke
    Wanneer je niet kunt worden wat je wilt,
    wordt het tijd te waarderen wie je bent.
    BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
    The name of the game is to fill the frame!
    http://Fabke.fotopic.net

    Comment


    • #3
      Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

      Je probleem onstaat doordat al de fotos een raster hebben voor drukwerk.
      Vooraleer te scannen moeten dergelijke fotos ontrasterd worden.
      Een prima werkwijze wordt uitgelegd op de hiernavolgende site:
      http://www.che.nl/users/jcv/Photoshop/Les3/Default.htm

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

        Is inderdaad een probleem, maar is niet onoverkomelijk ! Twee zaken dienen vermeld.

        Eén : je scanner (als het een degelijke is) heeft in z'n software ongetwijfeld een mogelijkheid zitten om te ontrasteren. Bij Agfa heet dat "Descreen". Meestal moet je instellen hoeveel de rasterwaarde is (None, Newspaper (85lpi), 110 lpi, Magazine 133 lpi, 150 lpi of Art magazine 175 lpi). Aan de kwaliteit van je geposte foto te zien denk ik dat je ergens rond de 110 of 133 lpi zit. Bij ons in de drukkerij worden zwart/witbeelden veelal op 133 lpi gedrukt. Ontrasteren doe je nog altijd best tijdens het scanproces. Erna gaat ook, maar is moeilijker en geeft zelden betere resultaten. Oefenen en verschillende resultaten vergelijken is ook hier weer de beste leerschool.

        Twee : het is best ervan uit te gaan dat de afbeeldingen verkleind kunnen worden. Zo verbeter je opnieuw de kwaliteit van dergelijke beelden. Veel hoeft dat niet te zijn. 75% is dikwijls al zeer goed !

        Het blijft uiteraard behelpen. Beter is de originelen terug te vinden, maar dat lukt uiteraard niet altijd. Veel succes !

        Groetjes, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

          Beste BD vrienden

          Inderdaad, dit waren foto's bestemd voor drukwerk. Ik heb 2 scanners, namelijk de HP S20 fotoscanner waarbij ik tot maximaal 300 DPI kan en voor z/w foto's enkel de mogelijkheid van normale foto of verouderde foto.

          Op de A4 scanner, ook een HP van het type Scanjet 5470 kan ik zelf de resolutie instellen. De hoogste die standaard ingesteld is is 2300 DPI.

          Geen van beide scanners heeft de mogelijkheid tot ontrasteren.

          Ik probeer even de behandeling in Photoshop van Les 3 mij doorgegeven door Kodachrome en hou jullie op de hoogte van het resultaat.

          Hartelijk dank voor de tips en vriendelijke groeten

          Mieke

          Comment


          • #6
            Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

            je kunt eens proberen om de foto lichtjes te draaien,dus niet mooi evenwijdige met de looprichting van je scanner, ik weet echter niet in hoeverre de staat van de originelen is, maar kun je ms geen foto nemen van de plaatjes?

            Comment


            • #7
              Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Shana
              Hallo PS experten

              Kan iemand mij vertellen welke acties ik het best onderneem om dergelijke foto's toch nog toonbaar te maken ? Ik heb er zo'n 100 @ 150 te doen.

              Bij voorbaat dank voor alle goede adviezen en hulp in deze.

              Groetjes

              Mieke
              [/IMG]

              Niet te doen of een ander scaner kopen die het kan ontrasteren, maar verwacht daar ook geen wonder van.
              "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
              Member of Han Fan Clan
              Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

              Comment


              • #8
                Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

                Photoshop heeft geen specifieke filter dus je moet u behelpen met blurren.

                Maar Photopaint heeft wél een (anti)moiré filter.


                Er bestaan ook third party (anti)moiré filters.

                Als je er zoveel moet doen, misschien wel de moeite waard.

                Comment


                • #9
                  Re: van slecht naar redelijk, goed of uitstekend ?

                  Beste BD vrienden.

                  Fotoshop & Photopaint geven mij beide de gewenste resultaten. Nog wat spelen met blur en zo en het komt allemaal netjes voor elkaar.

                  Bedankt voor de hulp en tips. Alweer iets om in mijn "verzamelmap" te steken.

                  Groetjes en fijn week-end

                  Mieke

                  Comment

                  Working...
                  X